Sisällysluettelo
Auton katalysaattori: oireet, vaihto ja hinta
Katalysaattori on keskeinen osa auton pakokaasujärjestelmää, sillä sen tehtävänä on puhdistaa moottorin tuottamia pakokaasuja. Se on myös yksi auton arvokkaimmista osista ja nykyään pakollinen kaikissa autoissa. Tässä artikkelissa tarkastelemme katalysaattorin toimintaa, yleisimpiä oireita ja vikoja, vaihtoprosessia ja siihen liittyviä kustannuksia.
Mikä on katalysaattori
Auton katalysaattorin tärkein tehtävä on vähentää pakokaasun haitallisia päästöjä, jotka syntyvät moottorissa polttoaineen palamisen seurauksena. Osan rakenne usein vaihtelee auton mallista ja merkistä riippuen, mutta yleensä se koostuu ruostumattomasta teräksestä valmistetusta kuoresta ja sisäpuolen kennomaisesta keraamisesta rakenteesta.
BM CATALYSTS Katalysaattori
Euro 4, E9-103R, Keraaminen, Non-approved
JMJ Katalysaattori, yleismalli
Euro 3 (D3), Keraaminen, 50 mm, 1800 cm³, Soikea
JMJ Katalysaattori
AUA/ BBY/ AQQ/ APE/, AUB/ BBZ/ 1AUB/ AZD/, 1BBZ/ BCB/ AXP/ BCA/, 1BBZ/ BCB/ AXP/ BCA, Pituus: 290 mm
WALKER Katalysaattori
92, asennusosilla, Pituus: 855 mm
Katalysaattorin sisälle sijoitetun kennoston tarkoituksena on suodattaa sen läpi kulkevat haitalliset kaasut. Kennosto on pinnoitettu katalyyttisesti aktiivisella metallipinnoitteella, kuten platinalla, palladiumilla tai rodiumilla. Pinnoitteen katalyyttiset aineet edistävät kemiallisia reaktioita, joissa haitalliset yhdisteet hajoavat. Katalysaattori toimii siis kemiallisena reaktiokammiona, joka muuntaa nämä haitalliset päästöt vähemmän haitallisiksi aineiksi, kuten typen, hiilidioksidin ja vedyn yhdisteiksi. Sen yhteydessä toimii kaksi lambda-anturia, joista toinen sijaitsee pakoputkistossa ennen katalysaattoria ja toinen sen jälkeen.
Katalysaattori on tärkeä osa nykyaikaista autoa, koska sen avulla voidaan noudattaa tiukempia päästöstandardeja ja sen myötä vähentää ilmansaasteita. Se myös auttaa optimoimaan polttoaineen käyttöä, mikä puolestaan parantaa auton polttoainetaloudellisuutta.

Katalysaattori rikki: Oireet ja viat
Epäiletkö, että autosi katalysaattori on rikki? Osan vaurioituessa siinä voi esiintyä erilaisia oireita, joita käsittelemme alla olevassa kappaleessa.
Katalysaattorin oireet
- Moottorivalon syttyminen. Katalysaattorin ongelmat voivat aiheuttaa moottorivalon syttymisen kojelaudassa. Auton ajotietokone ilmoittaa näin päästöjärjestelmän ongelmista.
- Tehon heikkeneminen. Osan vaurioituminen tai tukkeutuminen voi vaikuttaa moottorin suorituskykyyn, mikä voi ilmetä tehon heikentymisenä ja huonompana kiihtyvyytenä.
- Lisääntynyt polttoaineen kulutus. Katalysaattorin ongelmat voivat johtaa lisääntyneeseen polttoaineen kulutukseen.
- Epätavalliset äänet. Katalysaattorin ongelmat voivat aiheuttaa epätavallisia ääniä, kuten kolinaa tai pauketta pakoputkistossa.
- Pahanhajuinen pakokaasu tai savu pakoputkesta. Jos katalysaattori on vaurioitunut tai tukossa, auton pakokaasu voi haista epämiellyttävälle tai pakoputki voi jopa savuttaa.
- Moottorin epätasainen käynti. Katalysaattorin vaurioituminen voi aiheuttaa moottorin epätasaista käyntiä tai tärinää.
- Korkea lämpötila. Vaurioitunut tai tukossa oleva katalysaattori voi ylikuumentua. Ylikuumeneminen voi aiheuttaa pakoputken tai katalysaattorin ympärillä olevien osien vaurioitumisen.
- Kipinöinti. Katalysaattorin kipinöinti tai palaminen voi olla merkki vakavasta ongelmasta.

Jos havaitset autosi katalysaattorissa näitä oireita, voi sen korjaus tai vaihto olla tarpeen.
JMJ Katalysaattori, yleismalli
45 mm
JMJ Katalysaattori
Euro 4 (D4), pakosarjalla
WALKER Katalysaattori, yleismalli
Bensiini, Ruostumaton teräs, 53,5 mm, Pyöreä
JMJ Katalysaattori, yleismalli
Euro 4, Keraaminen, 45 mm, 1400 cm³, OBD-varustetut ajoneuvot, Pyöreä
JMJ Katalysaattori, yleismalli
Euro 2, Keraaminen, 55 mm, 1800 cm³, Pyöreä
Katalysaattorin viat
Alla on erikseen lueteltuna joitakin yleisimpiä katalysaattorin vikoja.
- Osan tukkeutuminen. Yksi yleisimmistä katalysaattorin vioista on sen tukkeutuminen. Tämä voi johtua liian rikkaasta polttoaineen seoksesta eli polttoainetta on liikaa suhteessa ilmaan.
- Fyysiset vauriot. Katalysaattori voi vaurioitua fyysisesti esimerkiksi kiveniskusta tai auton pohjan kolhimisesta. Tällaiset vauriot voivat aiheuttaa osan vuotamisen tai hajottaa sen rakenteen.
- Katalysaattorin irtoaminen. Katalysaattori voi irrota kiinnityksistään, mikä voi aiheuttaa epätavallisia ääniä, tärinää ja pakokaasuvuotoja.
- Katalysaattorin sisäpinnan vaurioituminen. Katalysaattori koostuu herkistä katalyyttisistä aineista. Näiden aineiden vaurioituminen voi vaikuttaa sen toimintaan.
Katalysaattorin vaihto ja hinta
Katalysaattorin vaihtaminen voi olla kallista, mutta voit säästää rahaa tekemällä työn sen itse. Seuraavassa on ohjeet osan vaihtoon vaihe vaiheelta.
- Ennen kuin aloitat katalysaattorin vaihdon, nosta auto ylös ja tue se asianmukaisesti. Varmista myös, että auton pakoputki on täysin kylmä.
- Paikanna katalysaattori. Käytä tarvittaessa auton huoltokirjaa tai kaavioita avuksi paikannuksessa. Irrota lambda-anturit katalysaattorista. Useimmat nykyaikaiset katalysaattorit on varustettu yhdellä tai useammalla anturilla. Irrota anturit käyttäen osaan sopivaa hylsyä ja hylsyavainta
- Irrota katalysaattori. Kierrä kiinnityspultit irti aloittaen katalysaattorin takapäästä. Käsittele pultit ensin läpäisevällä öljyllä, jos ne ovat ruostuneet kiinni.
- Tarkista muut osat. Kun vanha katalysaattori on poistettu, tarkasta huolellisesti auton pakoputken ja liitosten kunto. Varmista, ettei niissä ole vuotoja tai muita vaurioita.
- Asenna uusi katalysaattori. Aseta uusi katalysaattori paikoilleen. Varmista, että se on asennettu oikein päin nuolten osoittamaan suuntaan.
- Kiristä pultit. Aloita kiristäminen katalysaattorin etupäästä, eli ajoneuvon pakoputkesta kauempana olevasta päästä, ja kiristä pultit kiinni sopivan kokoisella jakoavaimella.
- Asenna lambda-anturit takaisin. Tarkista myös, että anturin johdot ovat kunnossa ja tukevasti paikallaan. Vaurioituneet johdot voivat aiheuttaa epätarkkoja lukemia tai moottorin merkkivalon aiheettoman syttymisen.
- Liitä pakoputki takaisin. Kytke pakoputken osat takaisin paikoilleen ja kiristä liitokset huolellisesti.
- Testaa osan toiminta. Käynnistä auto ja anna sen lämmetä. Tarkkaile pakokaasujen ulostuloa ja varmista, ettei järjestelmässä ole vuotoja tai muita ongelmia.
Tyypillisesti katalysaattorin vaihto korjaamolla maksaa useita satoja euroja riippuen tarvittavista varaosista ja työn määrästä. Jos päätät vaihtaa autosi katalysaattorin itse, tulee vaihto edullisemmaksi, mutta sinun on silti hankittava uusi osa ja vaihtoon tarvittavat työkalut.
Itse auton katalysaattorin hinta voi vaihdella suuresti riippuen esimerkiksi auton merkistä ja mallista sekä katalysaattorin tyypistä ja sen jalometallipitoisuudesta. Tavallinen vaihteluväli on noin 500–900 euroa, mutta eräät katalysaattorit voivat maksaa yli tuhat euroa.
Yhteenveto
- Katalysaattori on yksi auton tärkeimmistä osista, sillä se vaikuttaa olennaisesti auton suorituskykyyn ja polttoainetehokkuuteen.
- Vioittuneen katalysaattorin yleisimpiä oireita ovat savuinen tai pahanhajuinen pakokaasu, moottorin epätasainen käynti tai katalysaattorin ylikuumeneminen.
- Onko autossasi vikaa? Varaosat on mahdollista ostaa myös verkosta näppäilemällä verkkokaupan hakukenttään auton merkki ja malli sekä osan nimi (esim. Opel Astra katalysaattori).
Hyödyllinen video aiheeseen liittyen:
Kuinka tarkistaa katalysaattori
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: