Sisällysluettelo
Auton hehkutulppa: Miten se toimii, onko se rikki ja vaihto
Hehkutulppia käytetään dieselajoneuvon käynnistämiseen. Myynnissä on eri materiaaleista valmistettuja hehkutulppia. Niiden tehtävä on esilämmittää moottorin ilma nimensä mukaisesti hehkumalla, jonka jälkeen dieselpolttoaine ruiskutetaan poltettavaksi. Hehkutulpat on vaihdettava, kun niiden käyttöikä on lopussa tai niissä esiintyy vikoja.
Tässä artikkelissa kerromme hehkutulppien toimintaperiaatteesta ja testauksesta. Vastaamme myös muutamiin usein kysyttyihin kysymyksiin.
BOSCH Hehkutulppa
4,4V M 10 x 1, Hehkutulppa, Pituus: 130 mm, 10 Nm, 63, Duraterm
BERU Hehkutulppa
4,4V 9A M9x1,0, jälkihehkutuksenkestävä, Hehkutulppa, puikko, Pituus: 132 mm, 22 Nm, 8 Nm, 93
BOSCH Hehkutulppa
7V M 10 x 1, Hehkutulppa, puikko, jälkihehkutuksenkestävä, Pituus: 134 mm, 10 Nm, 63, Duraspeed
FEBI BILSTEIN Hehkutulppa
11V M12 x 1,25, jälkihehkutuksenkestävä, Pituus: 73 mm
BOSCH Hehkutulppa
7V M 10 x 1, Hehkutulppa, puikko, jälkihehkutuksenkestävä, Pituus: 131,7 mm, 10 Nm, 63
Hehkutulpan toimintaperiaate
Hehkutulppa on dieselmoottoreissa käytettävä osa, joka toimii lämmityselementin tavoin. Tulppa on kytketty ajoneuvon sähköjärjestelmään. Kun autoa käynnistetään, tulppaan syötetään virtaa, se lämpenee sen käyttölämpötilaan ja sen kärki nimensä mukaisesti mukaisesti hehkuu. Näin palotilassa oleva ilma esilämmitetään. Tämän jälkeen palotilaan ruiskutetaan dieselpolttoainetta, joka syttyy palamaan ja moottori käynnistyy. Hehkutulpat varmistavat moottorin käynnistymisen säällä kuin säällä – ilman niitä dieselmoottorin käynnistäminen pakkasella olisi vaivalloista. Tulppia käytetään ainoastaan auton käynnistämisessä. Sytytystavassa piilee eräs tärkeimmistä diesel- ja bensiinimoottorin eroista.
Hehkutulpat sijaitsevat yleensä sylinterinkannessa. Tulppien määrä vaihtelee moottorista riippuen, mutta niitä on oltava yksi jokaista sylinteriä kohden. Rakenteeltaan tulppa muistuttaa lyhyttä kynää, jonka kärjessä on ”hehku” eli filamentti. Se hehkuu, kun siihen johdetaan sähköä auton sähköjärjestelmästä. Hehkutulppia valmistetaan eri materiaaleista. Useimmiten ne ovat joko metallisia tai keraamisia. Hehkutulpat vaihtelevat muotonsa, kierteidensä muodon ja lukumäärän, jännitteensä sekä lämpenemisominaisuuksiensa osalta.
Hehkutulpat ovat alttiita korroosiolle, ylikuumenemiselle ja erilaisille väsymis- ja mekaanisille vaurioille. Viat voivat oireilla esimerkiksi käynnistysongelmien, epätasaisen käynnin ja savuttamisen muodossa. Pakokaasun joukossa voidaan havaita palamatonta polttoainetta. Tulppien käyttöikään vaikuttavat ajoneuvon käyttötavat ja -olosuhteet, mutta pääsääntöisesti ne ovat pitkäikäisiä. Yleensä hehkutulppien vaihtoväli on 100 000 km tai enemmän.
Hehkutulpan testaus
Jos epäilet hehkutulpissa vikaa, ne kannattaa testata. Helpointa se on tehdä hehkutulppatesterillä tai digitaalisella näytöllä varustetun yleismittarin tai vastaavan pihtimittarin avulla, sillä tulppia ei tarvitse tällöin irrottaa. Tulpat tulee testata yksi kerrallaan. Hehkutulpan mittaus tapahtuu yleensä seuraavasti.
Yleismittarilla
- Anna moottorin ja hehkutulppien viilentyä.
- Irrota hehkutulpan johto.
- Käynnistä yleismittari ja aseta se vastustilaan.
- Käytä yhtä yleismittarin testipäätä mittarin maadoittamiseen. Aseta se esim. korille lähelle tulppia.
- Yhdistä yleismittarin toinen hehkutulpan yläosaan.
- Kytke hehkutulppa päälle.
- Tarkastele yleismittarin lukemaa; yleensä sen tulisi olla alle 6 ohmia.
- Kytke hehkutulppa pois päältä.
- Irrota testipää.
- Yhdistä hehkutulpan johto takaisin.
- Tarkista jokainen hehkutulppa erikseen.
Pihtimittarilla
- Anna moottorin ja hehkutulppien viilentyä.
- Käynnistä pihtimittari
- Aseta pihtimittari tasavirtaa mittaavaan tilaan.
- Aseta pihtimittari joko hehkutulpan kärjen ympärille tai sen johdon ympärille ja varmista, että se lukkiutuu kunnolla.
- Käynnistä hehkutulpat ja katso pihtimittarin antama lukema.
- Vertaa lukemaa ajoneuvon ohjekirjassa kerrottuun nimellisarvoon. Yleensä lukeman tulisi olla kahden ja kuuden ampeerin välillä.
- Kytke hehkutulpat pois päältä.
- Toista toimenpide jokaisen hehkutulpan osalta.
Huomioi, että jos yksi hehkutulppa on viallinen, kaikki tulpat tulisi vaihtaa sarjana, sillä ne ovat samanikäisiä. Jos siis yksi on vioittunut, on todennäköistä, että myös muut vioittuvat pian. Tulppien vaihtaminen ei ole järin vaikeaa, mutta riskinä on tulpan katkeaminen, joka voi aiheuttaa suuria hankaluuksia.
BERU Hehkutulppa
4,4V 9A M9x1,0, jälkihehkutuksenkestävä, Hehkutulppa, puikko, Pituus: 180 mm, 22 Nm, 8 Nm, 93, PSG
BOSCH Hehkutulppa
11V M 12 x 1,25, Hehkutulppa, puikko, jälkihehkutuksenkestävä, Pituus: 71 mm, 15 Nm, 63, Duraterm
BOSCH Hehkutulppa
11V M 12 x 1,25, Hehkutulppa, puikko, jälkihehkutuksenkestävä, Pituus: 59 mm, 15 Nm, 63
BOSCH Hehkutulppa
4,4V M 10 x 1, Hehkutulppa, Pituus: 148,5 mm, 10 Nm, 93
BERU Hehkutulppa
5V 25A M10x1,0, jälkihehkutuksenkestävä, Hehkutulppa, puikko, Pituus: 97 mm, 35 Nm, 15 Nm, 63
Usein kysyttyä hehkutulpista
Vastaamme nyt muutamiin usein kysyttyihin kysymyksiin näihin osiin liittyen.
Missä hehkutulpat sijaitsevat?
Hehkutulpan tarkka sijainti riippuu ajoneuvosta. Yleensä ne sijaitsevat sylinterinkannessa.
Montako hehkutulppaa autossani on?
Tulppia voi olla esim. 4, 6, 8 tai 10 sylinterien lukumäärästä riippuen. Tulppia on yksi jokaista sylinteriä kohden. Raskaissa ajoneuvoissa niitä voi olla vielä enemmän.
Hehkutulpan merkkivalo syttyi kojelaudalla. Miksi?
Merkkivalo syttyy aina, kun virta kytketään päälle ja tulpat lämpenevät. Moottoria ei tulisi käynnistää ennen merkkivalon sammumista. Jos merkkivalo ei sammu, tämä viittaa siihen, että tulpassa on vika (esim. se ei saa riittävästi virtaa).
Hehkutulppa katkesi. Mitä tehdä?
Tulpat katkeavat helposti vaihdon aikana. Voit välttää katkeamisen käyttämällä hehkutulppatyökalua ja -hylsyjä, varmistamalla ettei moottori pääse ylikuumentumaan sekä välttämällä liiallista voimankäyttöä ja kiristämistä. Jos tulppa katkeaa ja et saa sitä irti, suosittelemme ensisijaisesti turvautumaan asiantuntevan korjaamon apuun. Jotkut poistavat katkenneen tulpan poraamalla ja naputtamalla katkenneen osan ulos, mutta tätä menetelmää ei voi suositella aloittelijalle. Joissain tapauksissa katkenneen tulpan voi yrittää poistaa myös hehkutulppatyökalulla, mutta usein sylinterinkansi joudutaan avaamaan, ja jos kärki on pudonnut männälle, koko moottori on avattava.
Miten puhdistaa tulpan reikä?
Hehkutulpan reiän puhdistus on tärkeää tehdä ennen uuden tulpan asentamista. Jos reikään on katkennut tulppa, suosittelemme auton viemistä korjaamolle. Katkennut tulppa ja sen jäämät on poistettava. Muut epäpuhtaudet voit puhdistaa itse paineilmalla ja käyttäen apunasi WD-40:tä. Varo, ettei asennusreikään pääse likaa. Pyydä tarvittaessa apua korjaamolta.
Yhteenveto
- Hehkutulpat lämmittävät dieselmoottorin ilman niin, että polttoaine syttyy palamaan, kun sitä ruiskutetaan moottoriin.
- Hehkutulpat ovat melko pitkäikäisiä osia. Jos tulpassa epäillään vikaa, se voidaan tarkistaa yleismittarilla, pihtimittarilla tai erityisellä testerillä. Tulppien vaihtaminen on melko helppoa, mutta tulpan katkeaminen on mahdollista.
- AUTODOC-verkkokaupasta löydät luotettavat ja pitkäikäiset tulpat dieselautoosi. Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään löytämään sopivat osat!
Hyödyllinen video aiheeseen liittyen: