Sisällysluettelo
Kallistuksenvakaaja: Toiminta, viat, oireet ja vaihdon hinta
Kallistuksenvakaaja on osa auton pyöräntuentaa. Tämän tangon nimi kertoo osuvasti sen tehtävästä: kallistuksenvakaaja vähentää auton kallistelua kaarteissa, mutkissa ja töyssyjen yli ajaessa ja parantaa näin ajomukavuutta ja -turvallisuutta.
Lue kaikki kallistuksenvakaajan toiminnasta, vioista ja oireista tästä AUTODOCin artikkelista. Artikkeli on toteutettu kysymys–vastaus-muodossa.
Mikä on kallistuksenvakaaja?
Auton pyöräntuenta tarkoittaa järjestelmää, johon kuuluvat muun muassa renkaat, jouset, auton iskunvaimentimet ja erilaiset nivelet. Sen tehtävänä on tehdä ajosta sulavampaa, turvallisempaa ja tasaisempaa. Eräs auton pyöräntuennan osista on kallistuksenvakaaja (usein puhutaan pelkästä vakaajasta). Se on terästanko, joka on leveän U-kirjaimen muotoinen, ja se sijaitsee auton pituussuuntaan nähden poikittain. Vakaajan ja tukivarsien kautta akselin eri päissä eli auton eri puolilla olevat pyörät ovat yhteydessä toisiinsa.
FEBI BILSTEIN Vakaajasarja
Etuakseli
FEBI BILSTEIN Vakaajasarja
Etuakseli
FEBI BILSTEIN Vakaaja
Etuakseli, kumilaakereilla
Borsehung Vakaajasarja
etuakseli molemminpuoleinen
Mitä korin kallistuminen tarkoittaa?
Ennen kuin siirrymme tarkastelemaan kallistuksenvakaajan toimintaperiaatetta, on tärkeää ymmärtää mitä auton korin kallistelu tai kallistuminen tarkoittaa. Sillä viitataan ajoneuvon painon epätasaiseen jakautumiseen auton ajaessa kaarteeseen. Kori kallistuu vasemmalle kun olet kaartamassa oikealle ja päinvastoin. Klassinen mekaniikka tarjoaa ilmiölle tieteellisen selityksen; sen aiheuttaa keskipakoisvoima. Kyseessä on pyykkikoneiden linkouksestakin tuttu ilmiö, joka fysiikan oppien mukaan ei nimestään huolimatta ei ole ”voimaa” vaan näennäisvoimaa. Kaarteessa ajoneuvon tuntee sisäkaarretta päin vetävän kosketusvoiman ja kuvittelee keskipakoisvoiman, joka vaikuttaa vetävän ulkokaarretta kohti. Ilmiön todellinen syy on kappaleen eli tässä tapauksessa auton hitaus: auto tuntuu jatkavan kohti alkuperäistä liikesuuntaansa edelleen silloin, kun sillä ollaan kaartamassa.
Korin kallistelun merkittävin haitta on sen epämukavuus auton sisällä oleville. Varsinaista vaaraa ei yleensä esiinny, sillä pyörät säilyvät tiukasti kiinni tienpinnassa. Voimakas kallistelu voi kuitenkin lisätä ali- ja yliohjautumisen riskiä. Lisäksi kaarreajossa on toki muunlaisia riskejä, jotka liittyvät mm. jarruihin ja renkaisiin.
Miten kallistuksenvakaaja toimii?
Kallistuksenvakaajan tehtävänä on lisätä pyöräntuennan jäykkyyttä. Tämä tapahtuu siten, että vakaaja pakottaa ajoneuvon kummankin puolen laskemaan tai nousemaan samantahtisesti, mikä vähentää kaarteiden ja epätasaisuuksien aiheuttamaa epämukavuutta. Tavallisesti tämä tapahtuu siten, että vastakkaisella puolella olevaan jouseen ja iskunvaimentimeen kohdistetaan kuormitusta samalla kun enemmän kuormitettua puolta kevennetään. Voima välittyy vakaajan, sen yhdystankojen (”koiranluiden”) sekä holkkien välityksellä.
Vakaajia kuitenkin olemassa erilaisia. Rakenteeltaan ne voivat olla kiinteitä, onttoja tai uritettuja. Tavallisen, yllä esitellyn kiinteärunkoisen kallistuksenvakaajan lisäksi kallistuksenvakaajatyyppejä ovat muun muassa:
- Säädettävät kallistuksenvakaajat. Näiden vakaajien jäykkyyttä voi säätää manuaalisesti. Niitä käytetään lähinnä kilpa-autoissa.
- Aktiiviset kallistuksenvakaajat. Näiden osien keskiosassa on moottori, joka jäykistää vakaajaa tarpeen mukaan lisäämällä momenttia vakaajan jompaan kumpaan päähän. Aktiivinen kallistuksenvakaaja on yleensä osa aktiivijousitusta (lue lisää alempaa).
- Puoliaktiiviset kallistuksenvakaajat. Näistä löytyy toimilaite, joka on yhteydessä vakaajan päiden osiin. Näin vakaajan toimintaa voi säätää ohjaamosta löytyvästä painikkeesta. Puoliaktiivisia vakaajia löytyy vain muutamista automalleista ja kyseessä on lähinnä kokeilu.
Tässä yhteydessä on hyvä mainita myös aktiivijousitus. Se tarkoittaa laajempaa aktiivista järjestelmää, joka parantaa korin vakautta ja vähentää kallistelua. Ajotietokone säätää aktiivijousitusta jatkuvasti erilaisten anturien keräämän datan perusteella, joten ajoneuvo mukautuu jatkuvasti muuttuviin ohjausliikkeisiin ja tien ominaisuuksiin. Aktiivijousituksen voi toteuttaa monin tavoin.
Muita korin kallistumista vähentäviä tai mukauttavia rakenteita ovat mm. MacPherson-joustintuet sekä varsinkin viritystarkoituksiin käytettävät coilover-jouset.
Mitä ovat kallistuksenvakaajan oireet ja viat?
Kuten muut jousituksen osat, kallistuksenvakaaja voi vioittua ja siinä voi ilmetä erilaisia oireita. Tämä on kuitenkin erittäin harvinaista ja useimmiten oireita aiheuttavat vakaajan yhdystankojen, holkkien ja suojakumien viat. Tyypilliset kallistuksenvakaajan oireet ovat:
- Kallistuksenvakaaja kolisee / kuuluu muita epätavallisia ääniä. Rikkinäinen koiranluu tai holkki voi saada aikaan kolisevaa tai kirskuvaa ääntä kaarteissa, mutkissa ja töyssyjen yli ajettaessa. Ääni johtuu siitä, että yhdystankojen ja holkkien vioittumisen vuoksi vakaaja pääsee liikkumaan pyöräntuennassa.
- Nopea kuluminen. Jos tarkistat osat silmämääräisesti ja havaitset tavallista nopeampaa kulumaa, on mahdollista, että suojakumit ovat vaurioituneet ja järjestelmään on päässyt vettä. Kosteus nopeuttaa osien kulumista.
- Ajoneuvon hallittavuuden heikentyminen. Vakaajan yhdystankojen vika tai heikko liitos huonontaa auton hallittavuutta ja ohjausliikkeiden tekemistä.
- Korin liiallinen kallistuminen. Tämä ilmiselvä oire, joka esiintyy kaarteissa, mutkissa ja kuoppien yli ajettaessa kertoo, että kallistuksenvakaajassa, sen holkeissa tai yhdystangoissa on jotain vialla.
Miten kallistuksenvakaajan vaihto tapahtuu?
Jos havaitset yllä mainittuja oireita, tarkista kallistuksenvakaaja ja jousitus. Viallinen vakaaja on tietysti vaihdettava, mutta kuten sanottua, vakaajan vioittuminen on erittäin harvinaista. Tarkista ensin siis koiranluut, holkit ja suojakumit, ja vaihda ne tarvittaessa. Jos vakaajassa todella on vikaa, voit vaihtaa sen seuraavasti.
- Selvitä autosi ohjekirjasta, minkälainen kallistuksenvakaaja autossasi on.
- Tilaa uusi osa AUTODOCista edullisesti. Asiakaspalvelijamme auttavat sinua tarvittaessa löytämään sopivan osan.
- Nosta auto ylös tunkilla ja tue se autopukeilla ja pyöräkiiloilla.
- Irrota renkaat ja pyörät, jotta saat esteettömän pääsyn akselille.
- Käytä sopivia työkaluja irrottaaksesi vakaajan koiranluista ja kumeista. Kiinnikkeiden irrottaminen voi olla vaikeaa ja saatat tarvita erikoistyökalua ja ruosteenpoistajaa.
- Irrota moottorin pitkittäinen tukivarsi ja tarpeen mukaan apurunko.
- Irrota itse kallistuksenvakaaja poistamalla sen kiinnikkeet yksi kerrallaan. Vakaajan voit poistaa, kun apurunko ei ole esteenä. Toimi varovaisesti.
- Kiinnitä uusi kallistuksenvakaaja. Kierrä kiinnikkeet valmistajan määrittämään momenttiin.
- Kiinnitä koiranluut ja kumit takaisin.
- Kiinnitä pyörät ja renkaat paikalleen, älä kuitenkaan vielä kiristä niiden pultteja.
- Laske auto varovasti alas.
- Kiristä pyöränpultit sopivaan momenttiin.
- Testaa uuden kallistuksenvakaajan toimivuus.
Vaihto vie 1,5–3 tuntia.
Monet autonomistajat haluavat teettää vakaajan vaihdon korjaamolla, mikä onkin aikaa säästävää. Kallistuksenvakaajan vaihdon hinta on yleensä enintään 300 euroa. Kuluissa on mahdollista säästää, jos ostaa vakaajan etukäteen muualta (korjaamoiden hinnat ovat yleensä kalliimpia kuin esim. verkossa) ja pyytää korjaamon työntekijöitä asentamaan itse ostamansa osan. Kaikki korjaamot eivät kuitenkaan suostu tähän, joten tarkista asia etukäteen.
DELPHI Vakaaja
Taka-akseli, Vasen, Oikea, Ilman alapallo-/palloniveltä
DELPHI Vakaaja
Takana, Vasen, Yläpuolella, Oikea, Ilman alapallo-/palloniveltä
MEYLE Vakaaja
Taka-akseli, Kuorilla, Kumilaakerilla
FEBI BILSTEIN Vakaaja
Taka-akseli, Kuulatapilla
Usein kysyttyä
Lue alta vastauksia eräisiin usein kysyttyihin kysymyksiin kallistuksenvakaajaan liittyen.
- Paljonko uusi vakaaja maksaa?
Auton kallistuksenvakaaja hinta on n. 50–250 euroa. Myynnissä on myös vakaajasarjoja, jotka ovat kalliimpia, mutta sisältävät myös koiranluita ja holkkeja.
- Kuinka usein kallistuksenvakaaja on vaihdettava?
Kallistuksenvakaaja ei ole mikään kulutusosa, joka pitäisi vaihtaa tietyin väliajoin. Usein sitä ei tarvitse vaihtaa ikinä, vaan samaa vakaajaa voi käyttää koko auton käyttöiän. Tyypillisempää on vaihtaa koiranluut ja holkit.
- Mitä haittoja vakaajasta on?
Ensinnäkin on sanottava, että vakaajan hyödyt ajomukavuuden kannalta ylittävät reippaasti haittapuolet. Kuitenkin haittapuolena voidaan pitää sitä, että yhteen pyörään kohdistuvat töyssyt siirtyvät myös toiselle. Niinpä koko ajoneuvo voi täristä voimakkaasti epätasaisilla teillä ajettaessa. Tällaisissa tilanteissa säädettävistä vakaajista on hyötyä.
- Epäilen, että vakaaja on rikki. Voinko silti ajaa autolla?
Kallistuksenvakaajan ja sen yhdystankojen ja holkkien vikoihin kannattaa puuttua heti. Voit silti varovasti ajaa korjaamolle asti.
- Voiko autolla ajaa, jos siinä ei ole vakaajaa?
Ajaminen ilman vakaajaa ei ole hyvä idea. Tällöin auto kallistuu mutkissa ja kaarteissa huomattavasti tavallista enemmän, mikä aiheuttaa vaaratilanteita. Auto ei myöskään läpäise katsastusta.
- Voinko vaihtaa auton kallistuksenvakaajan toisenlaiseen vakaajaan?
Se voi olla mahdollista, mutta kaikki vakaajat eivät tosiaankaan sovi kaikenlaisiin autoihin. Tutustu valmistajan ohjeisiin ja hanki OEM-hyväksytty osa. Vakaajan pituuden, rakenteen ja jäykkyyden on oltava sopiva ja sen on toimittava koiranluiden ja holkkien kanssa. On myös syytä harkita, vaihtaako kallistuksenvakaajan vain etu- vai myös taka-akselille.
- Mitä, jos kallistuksenvakaaja on liian iso tai liian jäykkä?
Liian iso tai liian jäykkä vakaaja ei ole ajon kannalta hyvä, koska auto ei pääse kallistumaan sopivasti kaarteissa. Tämä haittaa ajotuntumaa.
Yhteenveto
- Kallistuksenvakaaja on autojen pyöräntuennassa käytettävä leveän U-kirjaimen muotoinen tanko, jonka tehtävänä on sen yhdystankojen ja holkkien avulla vähentää auton kallistumista kaarteissa, mutkissa ja kuoppien yli ajettaessa.
- Vakaaja parantaa ajomukavuutta. Jos siinä on vikaa, auto voi kallistua liikaa ja väärien ohjausliikkeiden tekeminen on todennäköisempää. Tyypillisiä oireita ovat epätavalliset äänet, korin liiallinen kallistelu, osien kuluminen ja auton hallittavuuden heikentyminen.
- Tarvitseeko autosi uuden vakaajan, uudet auton koiranluu tai uusia holkkeja? Kun kirjoitat AUTODOC-verkkokauppamme hakupalkkiin automerkin ja -mallin sekä osan nimen (esim. BMW E46 kallistuksenvakaaja), löydät osat löydät helposti ja nopeasti – tilaa jo tänään!
Hyödyllinen video aiheeseen liittyen:
4 kallistuksenvakaajan tankojen kulumisesta kertovaa merkkiä
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: