Sisällysluettelo
Pyöränlaakeri rikki? Oireet, vaihto ja hinta
Auton pyöränlaakeri mahdollistaa auton pyörän sujuvan pyörimisen ja on siten olennainen osa auton jousitusjärjestelmää. Tässä artikkelissa tarkastellaan auton pyöränlaakerin hintaa, yleisimpiä vikoja, niihin liittyviä oireita ja laakerin vaihtoprosessia.
Mikä on auton pyöränlaakeri?
Auton pyöränlaakeri mahdollistaa pyörän pyörimisen helposti ja vaivatta. Pyöränlaakerin tärkein tehtävä on tukea auton painoa ja mahdollistaa pyörän pyöriminen ilman liiallista kitkaa.
Pyöränlaakeri koostuu sen sisäkehästä, joka on liitetty pyörän vetoakseliin, ja ulkokehästä, joka kiinnittyy pyörän kiinteään osaan. Kehät ympäröivät laakerin liikkuvia osia: kartiorullia tai urakuulia. Etupyörän laakerit voivat olla joko kartiorullalaakereita tai urakuulalaakereita. Urakuulalaakerit tarjoavat enemmän joustavuutta, kun taas kartiorullalaakerit ovat yleensä kalliimpia. Takapyörän laakerit taas ovat pääasiassa pelkästään urakuulalaakereita.
Pyöränlaakerit altistuvat kovalle kulutukselle, sillä niitä tarvitaan aina, kun auto liikkuu. Siksi niiden kunnossapito on tärkeää turvallisen ja sujuvan ajon varmistamiseksi.
Auton pyöränlaakerin käyttöikä
Auton pyöränlaakerin käyttöikä vaihtelee auton merkin ja mallin sekä ajotavan mukaan. Kartiokuulalaakereiden käyttöikä voidaan arvioida melko tarkasti, sillä niiden valmistusmateriaali yleensä väsyy tietyssä ajassa. Tavallisissa henkilöautoissa, etenkin alemman ja keskihintaluokan autoissa, kartiokuulalaakereiden oletetaan kestävän noin 200 000 ajokilometriä.
Kuitenkin monet tekijät voivat merkittävästi lyhentää tätä ennustettua kestoa. Erityisesti edullisissa autoissa, joissa käytetään yksinomaan urakuulalaakereita, radiaalivoimat, kuten nopeat mutkat ja käännökset, saattavat kuluttaa pyöränlaakereita nopeammin. Laakerien kestoa saattavat myös lyhentää iskut ja törmäykset tai jatkuva ajaminen suurimmalla sallitulla kuormalla.
FAG Pyöränlaakerisarja
Valokuva vastaa toimituslaajuutta, Sarja rajoitetulla asennustarvikemäärällä, 59,1 mm
SKF Pyöränlaakerisarja
Akselitiivisteellä, 50,3 mm
SKF Pyöränlaakerisarja
laipalla
SKF Pyöränlaakerisarja
integroidulla ABS-sensorilla
SKF Pyöränlaakerisarja
Erikoistyökalu tarpeen asennuksessa
Pyöränlaakeri rikki: oireet
- Ujeltava ääni. Yksi helpoimmin tunnistettava merkki vikaantuneesta pyöränlaakerista on ujeltava, tykyttävä tai humiseva ääni. Ääni saattaa voimistua ajettaessa suurella nopeudella mutkiin.
- Rengas ei pyöri sujuvasti. Pyöräytä pyörää käsin ilmassa renkaanvaihdon yhteydessä. Jos rengas ei pyöri sujuvasti ilmassa, laakerissa on vikaa. Vikaantunut laakeri hankaloittaa auton liikkumista, mikä saattaa johtaa esimerkiksi lisääntyneesen polttoaineenkulutukseen.
- Jarrutusmatka kasvaa. Vikaantunut pyörän laakeri kasvattaa auton jarrutusmatkaa, sillä se heikentää jarrujen tehoa. Täysin rikkinäinen pyöränlaakeri saattaa myös jumiuttaa pyörän täysin, mikä saattaa johtaa vaaratilanteisiin liikenteessä.
- Renkaiden epätasainen kuluminen. Kun pyöränlaakerit kuluvat, ne asettuvat löysemmin kotelon sisälle, jolloin pyörät heiluvat edestakaisin ajon aikana. Heiluminen on kuitenkin hyvin hienovaraista, eikä sitä ole yleensä mahdollista tuntea ajaessa – ainakaan aluksi. Laakerin vian voi kuitenkin huomata auton renkaiden kulutuspinnassa. Jos renkaan pinta on kulunut enemmän toiselta puolelta, pyöränlaakerit voivat olla vikaantuneet. Tämä voi myös viitata siihen, että pyörät ovat suunnattu tai tasapainotettu väärin.
- Auto vetää toiseen suuntaan. Kun pyöränlaakerit ovat hyvässä kunnossa, autosi pitäisi tuntua helposti käsiteltävältä ja ohjauksen vakaalta. Jos autollasi on taipumus vetää toiselle puolelle tai se ei tunnu enää reagoivan yhtä hyvin kuin ennen, pyöränlaakerit voivat olla vikaantuneet.
- Muut ohjausongelmat. Kun laakerit kuluvat entisestään, päädytään lopulta siihen pisteeseen, että voit tuntea ohjauspyörässäsi rikkinäisten laakerien aiheuttamaa heilahtelua. Heilahtelu voi pahentua asteittain autolla kiihdyttäessäsi. Syy tällaiseen heilahteluun on melkein aina pyöränlaakereissa.
Takapyörän laakerin vaihto ja hinta
Rikkinäinen pyöränlaakeri vaikuttaa heikentävästi auton ajo-ominaisuuksiin, sillä sen tehtävänä on tasapainottaa renkaisiin kohdistuva voima. Jos pyöränlaakeri on rikkoutunut, kuljettaja saattaa menettää ajoneuvon hallinnan ja joutua onnettomuuteen.
Rikkinäinen laakeri saattaa siis olla riski liikenteessä. Sen vuoksi laakerit kannattaa vaihtaa aina ajoissa, jos epäilee, että niissä on vikaa. Auton pyöränlaakerit vaihdetaan aina pareittain akselille eli molemmat etupyörän ja takapyörän pyöränlaakerit vaihdetaan samaan aikaan.
Tässä vaiheittaiset ohjeet auton pyöränlaakerin vaihtoon.
- Pysäköi ajoneuvo tasaiselle alustalle.
- Käytä pyöräkiiloja sellaisten pyörien tukemiseen, joiden laakereita et vaihda.
- Löysää auton pyöränmutterit ja nosta pyörää tunkilla.
- Kierrä pyöränmutterit irti ja irrota pyörä.
- Irrota jarrusatula. Irrota jarrusatulan pultit hylsyn ja hylsyavaimen avulla. Irrota sitten itse jarrusatula ruuvimeisselillä.
- Irrota pölysuojus, saksisokka ja mutterit.
- Irrota roottori. Aseta peukalosi tukevasti roottorin keskellä olevaan tappiin. Paina itse roottoria lujasti mutta varovasti kämmenellä.
- Kierrä auton pyörännavan pultit irti ja irrota vanha napa. Pyöränlaakeri on navan sisällä, joka on yleensä kiinnitetty paikalleen useilla pulteilla, jotka ruuvataan kiinni takaapäin.
- Pura napa. Jotta pääset käsiksi laakereihin, sinun on purettava pyörännapa.
- Irrota laakerin ulkokehät ja puhdista nivel. Laakerikehien irrottaminen tarkoittaa yleensä niiden rikkomista hiomakoneella tai vasaralla ja taltalla.
- Asenna uudet laakerikehät ja uudet pyöränlaakerit. Aseta uudet kehät paikoilleen muutamalla vasaran napautuksella. Voitele lopuksi uusi sisälaakeri ja asenna se paikalleen. Varmista, että laakerit on kohdistettu oikein, ja että ne on työnnetty sisään niin pitkälle kuin mahdollista. Tarkista myös, että mahdolliset tiivisterenkaat ovat tasan koko kokoonpanon ulkopinnan kanssa.
- Asenna kaikki osat takaisin päinvastaisessa järjestyksessä.
Pyöränlaakerin hinta vaihtelee riippuen auton merkistä ja mallista. Hintaan vaikuttaa myös, onko kyseessä takapyörän laakeri vai etupyörän laakeri. Yleensä laakerit maksavat noin 50–200 euroa kappaleelta.
Yhteenveto
- Pyöränlaakerin tärkein tehtävä on varmistaa auton pyörän sujuva pyöriminen.
- Vikaantuneen laakerin ensioire on ujeltava ääni mutkiin ja kaarteisiin ajettaessa.
- Onko autosi pyöränlaakereissa vikaa? Verkosta sopivan osan löytää helpoiten kirjoittamalla automerkin ja mallin sekä osan nimen (esim. Volvo V70 pyöränlaakerit) verkkokaupan hakupalkkiin tai etsimällä osia OE-numeron, ajoneuvon valmistenumeron tai auton rekisterinumeron perusteella.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: