Sisällysluettelo
Polttoainesuodatin: Toiminta, oireet, viat ja vaihto
Polttoainesuodatin on autossa oleva suodatin, jonka tärkein tehtävä on estää haitallisten roskien ja vieraskappaleiden pääsy polttoainejärjestelmään. Polttoainesuodattimia käytetään sekä bensiini- että dieselajoneuvoissa ja ne ovat tärkeitä polttoainejärjestelmän virheettömän toiminnan kannalta.
Tässä AUTODOCin artikkelissa kerromme polttoainesuodattimen toiminnasta, oireista ja vioista sekä annamme yleisohjeet suodattimen vaihtamiseen.
Mikä on auton polttoainesuodatin
Polttomoottoria käyttävissä ajoneuvoissa menovetenä toimii bensiini tai diesel. Polttoainetta tankataan polttoainetankkiin, josta se kulkeutuu polttoaineputkien ja -letkujen välityksellä polttoainesuuttimille tai kaasuttimeen ja edelleen sytytysjärjestelmään ja sylintereille, jossa ilma-polttoaineseos sytytetään palamaan.
UFI Polttoainesuodatin
Suodatinpanos, 10mm
BOSCH Polttoainesuodatin
Letkusuodatin
DONALDSON Polttoainesuodatin
Ruuvattava suodatin
BOSCH Polttoainesuodatin
Letkusuodatin, 14,6mm, 8mm
BOSCH Polttoainesuodatin
Letkusuodatin
Olennainen polttoainejärjestelmän osa on polttoainesuodatin. Se sijaitsee useimmiten polttoainetankin sisällä tai tankin ja pumpun välissä polttoaineputken sisällä. Polttoainesuodattimen tehtävä on suodattaa polttoaineesta pois epäpuhtauksia, kuten pölyä, vettä, likaa ja pieniä vieraskappaleita. Näin se auttaa osaltaan varmistamaan moottorin sujuvan toiminnan ja ehkäisemään moottorin osien ennenaikaista kulumista sekä veden aiheuttamaa korroosiota. Lisäksi polttoainesuodatin auttaa estämään epäpuhtaasta polttoaineesta johtuvaa mahdollista moottorin tehon laskua, moottorin ylikuumenemista, liiallista savutusta, polttoainesuutinten tukkeutumista ja dieselmoottoreissa vahan kiteytymistä.
Eri polttoainesuodattimissa voi olla merkittäviäkin eroja, mutta tyypillisesti polttoainesuodatin koostuu seuraavista osista:
- Kotelo. Kotelo voi olla muovinen tai metallinen ja sen tehtävä on suojata suodattimen sisäisiä osia. Kaikissa polttoainesuodattimissa ei ole koteloa; tästä lisää alempana.
- Pohja-/päätylevyt. Levyjen avulla estetään kotelon vuodot ja säilytetään kotelon sisäinen paine. Levyistä suodatin myös kiinnitetään paikoilleen.
- Keskiputki/tukirunko. Tämä tukee suodatinmateriaalia sisältä päin ja estää sen vetäytymisen sisäänpäin.
- Suodatinmateriaali. Suodatinmateriaali voi olla synteettistä tai selluloosaa. Se pidättää pienhiukkaset ja veden.
- Siivilä. Joissain suodattimissa on suodatinmateriaalin lisäksi siivilä, joka suodattaa polttoainetta ja pidättää vieraskappaleet ennen kuin ne pääsevät polttoaineputkeen.
- Puristusjousi. Puristusjousi kannattelee suodattimen sisäisiä osia eri paineissa.
- Tyhjennysventtiili. Tyhjennysventtiilin kautta polttoaine voi ohittaa suodattimen tarvittaessa.
- Vesianturi. Polttoainesuodattimessa on vesianturi, joka tunnistaa polttoaineeseen sekoittuneen veden.
- Tiiviste. Kumi- tai paperitiivisteen tehtävä on pitää suodatin tiiviinä ja pitää öljy moottorin sisällä.
Polttoainesuodattimia on olemassa erityyppisiä. Kaksi päätyyppiä ovat:
Sylinterin muotoinen polttoainesuodatin. Tämä on toinen yleisimmistä suodattimien tyypeistä. Tässä tyypissä suodatuselementti on joko muovisen tai metallisen sylinterin sisällä. Sylinterin muotoiset polttoainesuodattimet ovat tehokkaita, mutta eivät järin ympäristöystävällisiä: kun suodatin on kulunut loppuun, koko osa on hävitettävä.
Patruunan muotoinen polttoainesuodatin. Tässä polttoainesuodattimen tyypissä suodatuselementti on kahden päätykappaleen välissä eikä sitä ole suojattu metalli- tai muovikotelolla. Tällainen polttoainesuodatin on erillinen osa, joka asennetaan sopivaan paikkaan ajoneuvossa. Kun suodatuselementti on kulunut, sen voi vaihtaa uuteen ja osan käyttöä voi jatkaa. Näin ollen tämä tyyppi on ympäristöystävällisempi kuin sylinterin muotoinen suodatin.
Osa polttoainesuodattimista on paikalleen kierrettävää tai ruuvattavaa mallia (ns. ”spin-on”). Tämä polttoainesuodattimen tyyppi kierretään paikoilleen, kuten sen nimikin jo kertoo. Saatavilla on myös suodattimia, jotka integroidaan polttoaineputkeen, polttoainetankkiin, pumpulle, kaasuttimen sisääntuloporttiin tai muualle. Dieselajoneuvoissa käytetään erilaisia suodattimia kuin bensiiniajoneuvoissa. Niitä on usein kaksi. Diesel-polttoainesuodatin on tyypillisesti kooltaan isompi ja ne kykenevät pidättämään enemmän epäpuhtauksia.
Ajoneuvon ohjekirjasta, huoltamolta tai valmistajalta voit selvittää, mikä on polttoainesuodattimen sijainti omassa ajoneuvossasi.
Polttoainesuodattimen viat ja oireet
Polttoainesuodattimessa voi ilmetä monenlaisia toimintahäiriöitä, jotka vaikuttavat auton koko moottorin toimintaan. Kaikista eniten ongelmia aiheuttaa suodattimen tukkeutuminen, kuten alta näet. Oireita ja niiden taustalla vaikuttavia vikoja ovat muun muassa seuraavat.
- Käynnistysongelmat. Vaikeudet ajoneuvoa käynnistettäessä kuuluvat yleisimpiin polttoainesuodattimen tukkeutumisesta johtuviin oireisiin. Ajoneuvo ei välttämättä käynnisty lainkaan tai se käynnistyy normaalia vaivalloisemmin.
- Moottorin suorituskyvyn heikentyminen. Tukkeutunut suodatin voi aiheuttaa moottorin suorituskyvyn heikentymisen tai tehdä sen toiminnasta epävakaata. Tämän huomaa varsinkin kiihdytettäessä. Ajoneuvo voi myös tärinästä tai epäröidä.
- Nakutus ja epätasainen tyhjäkäynti. Tukkeutunut polttoainesuodatin laskee polttoaineen painetta. Tämä taas aiheuttaa moottorin nakutusta, laihaa käyntiä että sytytyshäiriöitä. Myös polttoaineenkulutus voi kasvaa.
- Ajoneuvon äkillinen sammuminen. Ajoneuvo voi sammua toistuvasti, jos polttoainesuodatin on tukossa. Sammumista tapahtuu sitä useammin, mitä pahempi tukos on, ja sitä voi esiintyä myös kesken kiihdytyksen.
- Melu. Jos suodatusteho heikkenee, polttoainepumppu voi alkaa pitää meteliä.
- Moottorin merkkivalon syttyminen. Tämä yleisoire voi kieliä monenlaisista moottorin toimintahäiriöistä. Jos merkkivalo syttyy, kannattaa lukea järjestelmä OBD2-vikakoodinlukijalla syyn selvittämiseksi.
- Polttoainejärjestelmän vika. Polttoainesuodatin on usein epäiltyjen listalla – joskus myös turhaan. Polttoainesuodattimen tukkeutumiseen voi hyvin johtaa jokin muu polttoainejärjestelmän toimintahäiriö, kuten viallinen polttoainepumppu, polttoaineen likaantuminen tai jokin muu syy. Jos oireet eivät häviä suodattimen vaihdon jälkeen, kannattaa juurisyy selvittää tarkoin.
Kun polttoainesuodatin on tukossa, syitä voivat olla järjestelmän osien ruostuminen, huonolaatuinen polttoaine, likainen ilmansuodatin, polttoainetankkiin kertynyt kosteus, polttoainepumpun vika, lian ja pölyn pääsy polttoainetankkiin sekä toistuva maastoajo. Suurin osa yllä mainituista oireista ilmenee polttoainesuodattimen tukkeuduttua jostain näistä syistä. Pidä kuitenkin mielessä, että edellä mainittuja ongelmia voivat aiheuttaa myös muissa auton suodattimissa ja osissa olevat viat. Suorita vianmääritys huolellisesti tai vie ajoneuvo ammattilaisten tarkastettavaksi.
BOSCH Polttoainesuodatin
Ruuvattava suodatin
MAHLE ORIGINAL Polttoainesuodatin
Letkusuodatin, Suodattimen lämmitys, 10mm, 8,0mm
DONALDSON Polttoainesuodatin
Letkusuodatin
MANN-FILTER Polttoainesuodatin
Ruuvattava suodatin
MANN-FILTER Polttoainesuodatin
Letkusuodatin, 10mm, 10mm
Polttoainesuodattimen vaihto
Tavallisen, bensiinikäyttöisessä autossa käytettävän polttoainesuodattimen vaihtoväli on 30 000–50 000 km tai 3–4 vuotta. Diesel-polttoainesuodattimen vaihtoväli on yleensä sama. Vaihtoväliin vaikuttavat suodattimen laatu ja tyyppi sekä se, miten ja kuinka usein ajoneuvoa käytetään.
Alla kerromme yleisluontoiset polttoainesuodattimen vaihto-ohjeet. Tarkista aina tarkka vaihtomenetelmä autosi ohjekirjasta ja suodattimen mukana tulevista ohjeista.
- Selvitä polttoainesuodattimen sijainti ajoneuvossasi. Voit myös tarkistaa asian autosi ohjekirjasta.
- Avaa ajoneuvon sulakerasia. Poista polttoainepumpun sulake pihdeillä.
- Kytke vapaalle (tai automaattivaihteistossa pysäköintitila päälle).
- Käynnistä moottori. Polttoainepumppu ei toimi ilman sulaketta, joten polttoaine ohittaa pumpun. Jos moottori käynnistyy mutta sammuu, polttoaineputkien paine on riittämätön.
- Anna moottorin käydä minuutin tai pari, älä kuitenkaan niin pitkään, että se sammuu itsestään.
- Aseta polttoainepumpun sulake takaisin sulakerasiaan.
- Irrota akku. Aloita negatiivisesta liittimestä ja kaapelista. Aseta ne riittävän etäälle akusta, jotta ne eivät pääse vahingossa kosketuksiin akun navan kanssa.
- Tunkkaa autoa ylös tarvittaessa. Varmista, että asetat tunkin oikeaan nostokohtaan.
- Aseta astia polttoainesuodattimen alapuolelle, sillä polttoaineputkista voi vuotaa polttoainetta.
- Irrota polttoainesuodattimen kiinnikkeet. Usein nämä ovat muoviklipsit suodattimen molemmin puolin. Käsittele kiinnikkeitä varovasti, sillä ne voivat rikkoutua.
- Irrota suodatin polttoaineputkista ja liu’uta suodatin pois sen pidikkeeltä.
- Varmista, että hankkimasi uusi polttoainesuodatin vastaa ominaisuuksiltaan vanhaa osaa ja että se istuu hyvin pidikkeelle.
- Aseta polttoainesuodatin pidikkeelle. Älä käytä voimaa.
- Kiinnitä polttoainesuodatin polttoaineputkeen kiinnitysklipsejä käyttäen.
- Tunkkaa auto varovasti alas.
- Testaa ajoneuvon toimintaa. Jos vaihto onnistui, sinun ei tulisi havaita aiemmin lueteltuja oireita.
Voit teettää polttoainesuodattimen vaihdon myös huoltamolla. Vaihto maksaa lähes aina alle 100 euroa. Suurin osa hinnasta koostuu uudesta polttoainesuodattimesta, joten voit säästää rahaa ostamalla suodattimen etukäteen AUTODOC-verkkokaupasta edullisemmin.
Yhteenveto
- Polttoainesuodatin on auton polttoainejärjestelmän tärkeä osa. Se suodattaa polttoaineesta epäpuhtauksia ja vettä ja auttaa näin ehkäisemään moottorin kulumaa, korroosiota sekä monenlaisia toimintahäiriöitä.
- Polttoainesuodattimen yleisimmät häiriöt liittyvät osan tukkeutumiseen. Kun polttoainesuodatin on tukossa, oireet voivat olla tehohäviö, käynnistysongelmat, nakutus, moottorin epätasainen käynti sekä ajoneuvon äkillinen sammuminen.
- Osta uusi bensiini- tai diesel-polttoainesuodatin AUTODOC-verkkokaupasta edullisesti jo tänään. Lähetämme tilauksesi tuota pikaa!
Hyödyllinen video aiheeseen liittyen: