Auton lambda anturi
Nox anturi autoon : mistä ostaa hyvään hintaan? AUTODOCista!
Minkä merkin happianturi autoon valita? Alkuperäinen laitevalmistaja
Nox anturi autoon: mikä on normaali hinta? Etsi mallin perusteella
Auton nox anturi: löydä osat kaikkiin suosituimpiin automerkkeihin
AUTODOC-hittituotteet – osta edullisesti verkosta ja alenna tuotteiden lambda anturi vaihdon hintaa
Suosituimmat varaosat Lambda anturi kategoriasta.Meillä on laaja, lukuisista eri Lambda anturi merkkivalmistajista koostuva valikoima auton osia, ja edulliset tarjoukset niille
Auton Nox anturi : mitkä ovat parhaat tuotemerkit?
Asiakkaidemme mukaan seuraavien tuotemerkkien varaosat ovat parhaita tuoteryhmässä Happianturi :
- NTY
- BOSCH
- DELPHI
- DENSO
- NGK
Lambda anturi: hinta
Autojen varaosien hinnat tuoteryhmässä Lambda anturi vaihtelevat 5 ja 408 euron välillä ajoneuvon tyypistä, valmistajasta ja tuotteen ominaisuuksista riippuen.
Eniten myyvät tuotteet: | |||||
---|---|---|---|---|---|
YT-1753 | YT-1754 | UR-085 | UR-082 | UR-713 | UR-087 |
Suosituilta valmistajilta: | |||||
YATO | RIDEX | NTY | BOSCH | DELPHI | RIDEX PLUS |
Suosittuihin automerkkeihin: | |||||
MERCEDES-BENZ | VW | BMW | VOLVO | TOYOTA | AUDI |
Lambda anturi: tekniset tiedot | |||||
Kokonaispituus (mm) | Kaapelinmitta (mm) | Lambdatunnistin | |||
450 | 440 | 183 | 500 | Hyppytunnistin | Säätöanturi |
510 | 565 | 320 | 410 | Sormisondi | Lämmittämätön |
325 | 775 | 492 | 750 | Lämmitetty | Määritysanturi |
Lambda anturi - opi lisää sen toiminnasta, kunnon tarkistamisesta, vikojen aiheuttajista ja vaihtoajankohdista
Lambda-anturi mittaa pakokaasuissa olevaa jäännöshapen määrää. Se mahdollistaa seoksen ilman ja polttoaineen suhteen määrittämisen. Moottorin ohjausyksikkö käyttää tämän anturin dataa säätelemään seoksen muodostumisen prosessia reaaliajassa.
Tyypit
Designin perusteella nämä osat on jaettu:
- Kaksiosaiset. Nämä anturit voivat olla zirkoniumia tai titaania. Ensimmäinen tyyppi on yleisin. Niiden käyttölämpötila on 300 °C. Täten tällaiset laitteet vaativat aikaa lämpenemiseen, eivätkä ala toimimaan välittömästi moottorin käynnistyksen jälkeen. Jälkimmäinen tyyppi on pitkäikäinen ja ei vaadi ympäristön ilmaa toimintaa varten. Tästä johtuen ne asennetaan usein maastoajoneuvoihin, sillä ne toimivat jopa veden alla, esimerkiksi kun ajetaan vesistöjen yli.
- Laajakaistainen. Niiden designissa on kaksi herkkää elementtiä. Tällaiset anturit takaavat tarkemmat lukemat. Lämpötilavaihtelut ja kondensoitunut vesi ovat kuitenkin haitallisia niille. Ajoneuvon OBD-järjestelmä seuraa tämän tyypin antureita; voit lukea vikakoodit erityisellä skannerilla.
Lämmityselementin olemassaolon perusteella on seuraavan tyyppisiä lambda-antureita:
- Lämmityselementillä. Ne kestävät noin 100 000 kilometriä. Niissä on sisäänrakennettu lämmitin, jonka takia ne ovat tehokkaampia ja alkavat toimimaan nopeammin.
- Ilman lämmityselementtiä. Tällaiset anturit on suunniteltu toimimaan 50 000-80 000 kilometrin ajaksi. Ne saavuttavat käyttölämpötilansa kuumien pakokaasujen avulla. Nykyään niitä käytetään harvemmin, sillä niillä kestää kauemmin lämmetä.
Riippuen kotelon tyypistä, nämä komponentit saattavat olla kierteellisiä tai laipallisia. Lisäksi osa niistä myydään liittimen kanssa, kun taas toiset käyttävät vanhan osan liitintä.
Käyttöohjeita
Välttääksesi moottorivikoja, on suositeltavaa tarkistaa lambda-anturi joka 30 000 kilometrin välein, tai joka kerralla, kun teetät autollesi huollon ja päästöjen tarkistuksen. Täytä autosi polttoainetankki vain todistetuilla huoltoasemilla: lyijyllisen bensiinin höyryt vahingoittavat laitteen herkkää elementtiä. Samasta syystä ei ole suositeltavaa käyttää silikonipohjaisia tiivisteitä pakoputkiston elementtien asennuksessa.
Yritä myös välttää pakoputkiston ylikuumentumista. Oikein säädetty ja oikein toimiva sytytysjärjestelmä on välttämätön tätä varten.
Kun asennat uuden happianturin, noudata tarkasti sen valmistajan ja autonvalmistajan suosituksia. Puhdista aina asennuskohta. Kiristä ruuviliitos momenttiavaimella, ja noudata vaadittua kiristysmomenttia. Jotkut valmistajat suosittelevat kierteen rasvaamista. Älä vain päästä voiteluainetta osan herkkään elementtiin.
Vian merkkejä
Yleensä kaikilla happianturien vioilla on samat merkit. Ne sisältävät heikentyneen moottoritehon ja suorituskyvyn, heikon kiihtymisen, kasvaneen polttoaineen kulutuksen ja epävakaan tyhjäkäynnin. Joskus saatat kuulla jopa tietynlaisen poksahduksen osan sijainnin läheltä, kun pysäytät auton.
Vian syitä
Herkän elementin vioittuminen johtuu pääasiassa hiilisakan muodostumisesta sen pinnalle. Tämä tapahtuu, kun käytät ajoneuvon valmistajan kieltämiä lisäaineita, tai jos moottorin pyörivä koneisto on kulunut, männänrenkaat tai venttiilien öljytiivisteet ovat vahingoittuneita tai jos kampikammion tuuletusjärjestelmä on tukkeutunut. Lisäksi lambda-anturin herkkä elementti voi palaa puhki, jos polttoainetta palaa jatkuvasti pakoputkistossa. Johtoviat johtuvat usein jännitevaihteluista ajoneuvon sähköjärjestelmässä. Johdot myös hioutuvat ajan kuluessa.
autodoc.fi: vain korkealaatuisia autotuotteita
Voit ostaa lambda-anturin ja muita varaosia hyvään hintaan meiltä. Laaja tuotevalikoima ja kätevä luettelo auttavat sinua valitsemaan tarvitsemasi komponentit nopeasti.
FAQ
Merkkejä, jotka auttavat havaitsemaan lambda-anturin vioittumisen:
- ajoneuvo kuluttaa enemmän polttoainetta;
- kojelaudan moottorin merkkivalo syttyy usein;
- moottorin joutokäynti on epävakaata;
- moottori menettää virtaa ja ylikuumenee usein;
- auto reagoi kaasupolkimeen hitaammin;
- ajoneuvo liikkuu nykien;
- kuuluu poksahduksia, kun moottori on käynnissä;
- pakokaasuissa on paljon erottuvampi, epämiellyttävä haju.
Ajoneuvon merkistä, valmistusvuodesta ja moottoritilavuudesta riippuen, valmistaja asentaa 1-4 anturia. Ne on sijoitettu ennen katalysaattoria ja sen jälkeen. Niiden tarkka sijainti ilmoitetaan yleensä ajoneuvon huolto- ja korjausoppaassa.
Voit diagnosoida ylävirran lambda-anturin itse. Suosittelemme, että vierailet autokorjaamolla muiden antureiden testaamiseksi.
Etsi ensimmäiseksi anturi käyttäen apunasi ajoneuvon huolto- ja korjausopasta. Tarkista osa. Kierrä tätä varten kiinnikkeet irti, irrota liittimet ja poista anturi. Hyväkuntoisessa osassa ei saisi olla mekaanisia vikoja eikä jäämiä, eikä sen johdotuksessa tulisi olla repeämiä, sulamisjälkiä tai korroosiota.
Jos sinulta löytyy VOM-mittari (voltti-ohmi-milliampeeri-mittari), tarkista osa mittaamalla sen tärkeimmät toiminta-arvot. Suosittelemme katsomaan opetusvideoita ja tutkimaan anturin kytkentäkaaviota. Sinun tarvitsee tehdä näin:
- Käynnistä moottori ja antaa sen käydä muutaman minuutin ajan.
- Sammuta se ja avaa konepelti.
- Kytke sytytysvirta päälle.
- Liitä VOM-mittarin mittapäät lambda-anturin lämmityspiirin johtoihin ja mittaa tulojännite. Sen tulisi olla 12 V.
- Tarkista referenssijännite liittämällä mittapää anturin signaalijohtoihin. Liitä negatiivinen mittapää auton koriin. Saadun arvon tulisi olla vähemmän kuin 0,45 V.
- Tarkista anturin lämmittimen vastus irrotetusta kannasta. Sen käyttöarvo vaihtelee 2-10 ohmin välillä. Tarkat arvot autollesi määritellään ajoneuvon huolto- ja korjausoppaassa.
- Käynnistä moottori ja liitä VOM-mittapäät anturin kantaan. Kasvata moottorin pyörimisnopeutta noin 3 000 kierrokseen minuutissa. Mittaa jännite. Sen pitäisi nousta 0,1–0,9 voltilla.