Sytytys ja hehkutulppa järjestelmä autovaraosat
Varmista, että olet valinnut autosi mallin, muutoin saatat vahingossa ostaa osan, joka ei sovi autoosi.
Sytytys ja hehkutulppa järjestelmä auton varaosat
Sytytysjärjestelmä autovaraosat — Top automerkille
Sytytysjärjestelmä: osat suosituimpiin automalleihin
Sytytys ja hehkutulppa järjestelmä varaosat - kaikki tärkeä tieto sen toiminnasta, asentamisesta, kunnon tarkistamisesta sekä käyttöiästäe
Sytytys- ja esilämmitysjärjestelmät ovat suoraan tekemisissä moottorin käynnistyksen kanssa, ja niillä on myös muita toimintoja. Sytytysjärjestelmää käytetään bensiinimoottoreissa kipinän muodostamiseen, joka sytyttää ilma-polttoaineseoksen. Esilämmitysjärjestelmää käytetään dieselmoottoreissa. Sen päätoiminto on lämmittää ilmaa palotiloissa (pyörrekammio tai esikammio) tehdäkseen kylmäkäynnistämisestä helpompaa. Tämä on tärkeää etenkin matalissa ympäristön lämpötiloissa.
Sytytys- ja esilämmitysjärjestelmien design
Sytytysjärjestelmän toimintaperiaate sisältää järjestelmän matalan jännitteen muuttamisen korkeaksi jännitteeksi, ja kipinän muodostamisen ilma-polttoaineseoksen sytyttämistä varten. Jännite muunnetaan sytytyspuolalla. Sen luoma virta siirretään jakopäähän, ja sitä kautta korkeajännitekaapeleihin ja vastaavan sylinterin sytytystulppaan. Korkeajännitteinen sähköpurkaus tapahtuu sytytystulpan elektrodien välillä. Järjestelmässä on myös rele ja joskus katkaisin, joka on myös mukana järjestelmän ohjauksessa. Moderneissa autoissa on usein jakopäätön järjestelmä (DIS), jossa on yksi sytytyspuola per sytytystulppa ja se on liitetty suoraan siihen ilman korkeajännitekaapeleita.
Esilämmitysjärjestelmällä on erilainen toimintaperiaate. Siinä käytetyt hehkutulpat ovat sähköllä lämmittyviä laitteita. Niiden toimintaa säätelee joko rele tai erillinen ohjausyksikkö. Hehkutulppien ollessa päällä, vastaavat merkkivalot syttyvät kojelaudalle.
Huolto-ohjeita
- Varmista, että kaikki kaapelit ja liittimet ovat hyvin kiinnitettyjä. Esimerkiksi väärin kiinnitetyt korkeajännitekaapelit voivat johtaa sytytyspuolan, katkaisimen tai muiden komponenttien palamiseen.
- Älä jätä sytytystä päälle pitkäksi aikaa, kun moottori on sammunut. Tämä voi johtaa sytytyspuolan ylikuumenemiseen, palaneeseen resistoriin tai löysään katkaisimen jouseen.
- Älä jätä moottoria tyhjäkäymään pitkäksi aikaa. Tämä johtaa lisääntyneeseen karstan muodostumiseen sytytystulpille.
- Noudata valmistajan määrittelemää kiristysmomenttia, kun asennat uusia sytytys- tai hehkutulppia. Älä käytä liikaa voimaa, jos komponentti juuttuu paikalleen. Tämä pätee erityisesti hehkutulppiin, jotka menevät helposti rikki. Poistaaksesi ne, ensimmäiseksi tulee rasvata kierteellinen alue synteettisellä öljyllä ja jättää se vaikuttamaan yön yli. Sitten moottori tulee käynnistää tai toimiviin komponentteihin tulee syöttää virtaa, jotta ne lämpeävät. Tämän jälkeen voit yrittää niiden irti ruuvaamista, mutta muista noudattaa suositeltua kiristysmomenttia. Jos et voi vieläkään ruuvata irti komponentteja, lämmitä ne uudelleen. Käytä erityistä kalvinta hehkutulppien reikien puhdistukseen.
- Käytä vain korkealaatuista polttoainetta. Muuten sytytystulppasi tai hehkutulppasi ovat pian yltä päältä noessa.
Vian merkkejä
Sytytys- ja esilämmitysjärjestelmien vikojen tunnistaminen ei ole aina helppoa, sillä useimmilla on samankaltaisia merkkejä. Esimerkiksi ongelmat bensiinimoottorin käynnistyksessä tai sen käynnistämättömyys voivat viitata vahingoittuneisiin korkeajännitekaapeleihin, vialliseen sytytyspuolaan tai sytytystulppiin, vialliseen virranjakajan kanteen tai antureihin, tai vialliseen ennakon arvon mekanismiin tai elektroniseen ohjausyksikköön. Kaikki näistä ongelmista tuovat mukanaan heikentyneen moottoritehon ja kasvaneen polttoaineen kulutuksen.
Riippumatta, mikä esilämmitysjärjestelmän komponenteista on viallinen, kaikki dieselajoneuvot omaavat ongelman kylmäkäynnistyksen kanssa. Moottori voi tyhjäkäydä tavallista huonommin.
Vian syitä
Huonolaatuinen polttoaine, männänrenkaiden ja venttiilivarren tiivisteiden kuluminen tai vääränlainen sytytysennakon kulma voivat johtaa noen muodostumiseen sytytystulpille. Jos sähköjohdot ovat vahingoittuneita, sytytyspuola voi ylikuumentua. Esilämmitysjärjestelmän komponenttien viat voivat johtua tukkeutuneista polttoainesuuttimista. Lisäksi sytytys- ja esilämmitysjärjestelmien osat vioittuvat usein johtuen ajoneuvon sähköjärjestemän jännitevaihteluista.
autodoc.fi: vain korkealaatuisia autotuotteita
Voit ostaa komponentteja sytytys- ja esilämmitysjärjestelmiin verkkokaupastamme. Laajalla luettelomme tuotevalikoimalla löydät oikeat osat ajoneuvoosi nopeasti ja helposti.
Sytytysjärjestelmä varaosat vaihtaminen: Video korjausopas
Top 15 suosituinta tuotetta Sytytysjärjestelmä kategorian
Suosittellut varaosat Sytytys ja hehkutulppa järjestelmä kategoriasta. Nämä ovat suosituimpia tuotteita. Osta suosituimpia tuotteitamme, tai tutustu laajaan valikoimaamme, tai muihin houkutteleviin tarjouksiimme.