Sisällysluettelo
Syyt, miksi autosi ei käynnisty
On todella turhauttavaa yrittää käynnistää autoa tuloksetta. Ja auto ei tietystikään lähde käyntiin juuri, kun sitä eniten tarvitsisi. Nyt paneudumme siihen, mitkä ovat kaikista yleisimmät syyt, miksi auto ei käynnisty ja miten tilanne voidaan korjata.
Onko akussa virtaa?
On olemassa kolme asiaa, jotka tarvitaan auton käynnistykseen: ilma, polttoaine ja kipinä. Ilman näitä kolmea, sytytys ei onnistu ja moottori ei käynnisty. Kaikista yleisin syyllinen tähän on se, että akussa ei ole virtaa. Useimmissa autoissa ei ole sähköistä ajovalojen säädintä, joka kytkee ajovalot itsestään pois päältä, kun virta-avainta käännetään. Jos ajovalot tai jokin sisävalo jäävät yöksi päälle, akku on varmasti aamulla tyhjä.
Olet kuitenkin varma, että sammutit autosi valot? Ja siitä huolimatta, kun käännät virta-avainta, mitään ei tapahdu? Tässä tapauksessa sinun kannattaa tarkistaa akun navat. Jos ne ovat korrosoituneet, liitäntäyhteys saattaa olla heikko tai sitä ei välttämättä ole lainkaan.
Milloin viimeksi vaihdoit auton akun? Akku on ajoittain vaihdettava, joten kyseessä voi olla vanha akku, joka ei kestä esimerkiksi pakkasella käynnistämistä yhtä hyvin kuin uusi. Myös akun kaapelit voivat olla löysällä tai ne voivat olla hapettuneet.
Seuraavaksi sinun kannattaa kokeilla, kääntyvätkö ajovalot, radio tai tuulilasinpyyhkimet. Jos ne kääntyvät, silloin ongelma ei ole akussa, vaan kyseessä voi olla viallinen sytyttimen kytkin. Sytytyspuolat ja sytytystulpat voivat myös pilata suunnitelmasi, etenkin silloin, jos autosi on melko vanha. Jos huomaat karstaa sytytyspuolissa, olet luultavasti löytänyt syypään.
Starttimoottorin ja polttoainejärjestelmän ongelmat
Alun perin autot käynnistettiin käsin veivaamalla, ennen kuin sähköllä toimiva käynnistysmoottori (starttimoottori, startti) keksittiin. Jos et siis löydä vikaa sytytysjärjestelmän osista, kyseessä voi olla viallinen starttimoottori. Tämä on pieni moottori, joka vie sähkövirran akusta moottoriin, kun käynnistät auton. Kyseessä on siis tasavirtamoottori, joka pyörittää moottoria, kunnes itse moottori käy itse. Jos starttimoottorissa on vikaa, kuulet nakutusta, kun käynnistät ajoneuvoasi.
Voi tuntua hölmöltä, mutta olethan tarkistanut polttoainesäiliösi? Jokaisella on valtavasti eri asioita mielessä, joten ei ole ihme, jos olet vain yksinkertaisesti unohtanut tankata autosi. Näin käy paljon useammin kuin kuvitteletkaan. Olet myös saattanut tankata väärää polttoainetta. Jos huomaat tankanneesi väärää polttoainetta, älä käynnistä autoa. Toisaalta pakkassäällä kylmyys on saattanut myös kohmeuttaa polttoaineen, jos dieselautossa on kesälaatuista dieselpolttoainetta.
Jos polttoainesäiliö on täynnä, saattaa vika olla polttoainepumpussa. Jos pumppu ei toimi kunnolla, polttoaineen jakaminen ei onnistu tai paine letkuissa on riittämätön. Jos polttoaineen siirtyminen on heikkoa, se voi johtua kuluneista tai repeytyneistä polttoaineletkuista tai tukkeutuneesta suodattimesta. Jos olet huomannut, että autosi alkaa nykiä kovissa vauhdeissa, menettää tehonsa yhtäkkisesti tai polttoaineenkulutus on kasvanut, on hyvä idea tarkistuttaa auton polttoainejärjestelmä.
Bensiinillä toimivilla autoilla vikana voi olla niin kutsuttu liimaventtiili. Näin käy, kun kylmällä autolla on ajettu edellisen kerran vain hyvin lyhyt matka, jolloin koneeseen on mennyt paljon polttoainetta. Tällöin polttoainetta on liikaa, minkä vuoksi moottori ei jaksa syttyä. Tällöin auto starttaa tavalliseen tapaan, mutta ei lähde käyntiin.
Hajonnut tai haljennut virranjakajan kansi saattaa aiheuttaa sinulle harmia sateisena päivänä tai jos olet juuri pessyt autosi. Hajonneen kannen vuoksi järjestelmään pääsee sisälle kosteutta, joka johtaa moottorin ongelmiin. Muita syitä voivat olla esimerkiksi se, että moottorin jakohihna on katki tai se on hypännyt hampaiden yli. Myös nokka-akselin asentoanturi voi olla viallinen tai ajonestolaite voi olla rikki.
Mitä kannattaa tehdä, jos auto ei käynnisty?
Jos yrität käynnistää autoasi tuloksetta, älä panikoi. Se on huonoin asia, mitä voit tehdä. Vedä syvään henkeä, ja pyri selvittämään vian syy. Aivan ensimmäiseksi sinun kannattaa tarkistaa polttoaineen määrä. Jos autosi polttoainesäiliö on tyhjä, täytä se.
Yritä laittaa ajovalot päälle. Jos ne eivät syty, akku saattaa olla tyhjä. Yritä käynnistää auto apuvirralla esimerkiksi ottamalla virtakaapeleiden avulla virtaa toisesta autosta. On myös hyvä idea tarkistaa akun navat. Jos navat ovat hapettuneet tai likaiset, ne on puhdistettava eristetyillä työkaluilla. Voi olla myös tarpeen kiristää ruuvia, jotta liitos on varmempi.
Viallisen starttimoottorin tunnistaa siitä kuuluvasti nakutuksesta, joka on kuultavissa, kun moottoria yritetään käynnistää. Starttimoottoriin kuuluu useita eri osia, mutta se, joka yleensä vioittuu, on solenoidi. Sen puslat ja laakerit voivat myös vioittua. Jos et voi vaihtaa pelkästään viallista osaa, koko yksikkö on vaihdettava. Vika ei kuitenkaan välttämättä ole itse starttimoottorissa, vaan sinun kannattaa tarkistaa yksikköön menevän ja siitä lähtevän johdotuksen kireys. Johdot eivät saa olla löysällä.
Polttoainepumpun ja polttoaineletkujen kunnon voi valitettavasti tarkistaa vain siihen tarkoitetulla välineistöllä. Voit tarkistuttaa polttoaineen paineen korjaamolla. Jos se on matalalla, polttoainepumppu on vaihdettava. Matala paine voi kieliä myös tukkeutuneesta suodattimesta. Suodatin olisi vaihdettava aina noin 15 000 ja 20 000 kilometrin välein. Jos et ole vaihtanut suodatinta pitkään aikaan, sen vaihtamista kannattaa harkita.
Jos sinulla on ongelmia käynnistää auto vain sateisina päivinä, luultavasti virranjakajan kannessa on halkeamia. Jos epäilet tätä, irrota kansi ja tarkista, onko se kostea. Jos se alapuolella on kosteutta, pyyhi se puhtaalla liinalla. Osta mekaanikon liuotinta purkillinen ja kaada tai suihkuta sitä kannen alapuolelle. Heiluta kantta ja kaada liuotin pois. Pyyhi mekaanikon liuottimen jäämät puhtaalla, nukattomalla liinalla ja laita kansi takaisin paikoilleen.
Jos auto sammuu kesken ajon, voi syypäänä olla viallinen laturi, virta on jostain syystä loppunut tai apulaitehihna on poikki. Nykyään autoissa on myös paljon erilaista tekniikkaa, jolloin syynä voi olla vaikka jonkin anturin vika.
Jos et saa käynnistettyä autoasi, älä suotta panikoi. Asiat eivät välttämättä ole niin huonosti kuin miltä näyttää. Valitettavasti moottoriin liittyvät ongelmat on usein vaikeita tai jopa mahdottomia korjata itse. Jos auto jää tien varteen, se yleensä vaatii hinauksen. Jotta voit olla varma vian syystä, kannattaa aina kääntyä korjaamon tai huoltamon puoleen.