Sisällysluettelo
Miten moottori käynnistetään kylmällä säällä?
Useat autonomistajat käyttävät ajoneuvojaan sellaisilla alueilla, joilla talvet ovat ankaria. Kylminä vuodenaikoina moottorin käynnistyksen kanssa on jatkuvasti ongelmia. Autonvalmistajat pyrkivät taukoamatta parantamaan järjestelmiä ja käynnistystekniikoita, joiden tarkoituksena on käynnistää moottori sääolosuhteista riippumatta. Tästäkään huolimatta moottori ei välttämättä käynnisty. Tässä artikkelissa kerromme, miksi moottori ei käynnisty ja kuinka estää, ettet jää ilman kulkuvälinettä.
Kuusi tekijää, jotka vaikuttavat moottorin käynnistykseen erittäin kylmällä säällä
- Esilämmitys. Esilämmitys on erityisen tärkeää dieselmoottoreille, joita ei voi alhaisissa lämpötiloissa käynnistää lainkaan ilman esilämmitystä.
Dieselmoottoreiden toimintaperiaate perustuu polttoaineen taipumukseen syttyä itsekseen. Moottoriin virtaavaa ilmaa puristetaan, kunnes sen lämpötila nousee 700–900 °C:een. Tämä lämpötila tarvitaan ruiskutetun polttoaineen syttymiseen. Kylmällä säällä on kuitenkin mahdotonta päästä näin korkeaan lämpötilaan ilmaa puristamalla. Näin ollen hehkutulppia käytetään lämmittämään moottorin polttokammiossa oleva ilma nopeasti haluttuun lämpötilaan. Yhdenkin hehkutulpan toimintahäiriö voi aiheuttaa ongelmia moottorin käynnistyksessä, joten niiden toiminta tulisi tarkistaa aina ennen talvea.
Bensiinimoottorit ovat dieselmoottoreihin verrattuna vähemmän riippuvaisia ympäristön lämpötilasta, koska bensiinimoottoreissa polttoaine sytytetään sytytystulppien generoimilla kipinöillä. Alle –24 °C:n lämpötiloissa bensiini ei kuitenkaan haihdu. Tällöin esilämmitinjärjestelmiä voidaan käyttää apuna myös bensiinimoottorillisten ajoneuvojen homogeenisen ilma- ja polttoaineseoksen muodostamisessa.
- Akun kunto. Jottailmaa pystytään puristamaan tiettyyn pisteeseen, akun varauksen on oltava melko voimakas. Akun energian varastointikapasiteetti on hyvin paljon riippuvainen ympäristön lämpötilasta: jos akun kapasiteetti on +20 ° C:ssa 100 prosenttia, niin -20 °C:ssa se vähenee puoleen ja -30 °C:ssa se on enää 20 prosenttia sen alkuperäisestä kapasiteetista. Tästä syystä sellaisen akun energia, jossa on kulunut tai riittämättön varaus, ei riitä kääntämään käynnistinmoottoria. Lisäksi akkuja, joiden käynnistysvirta on alle 320 ampeeria, ei suositella käytettäväksi dieselajoneuvoissa talvella.
- Polttoaineen ominaisuudet. Polttoaineen koostumus määrittää sen höyrystymislämpötilan ja viskositeetin, joten kylminä vuodenaikoina on käytettävä talvilaatuista polttoainetta; tämä koskee niin bensiini- kuin dieselmoottoreita. Talvilaatuinen bensiini sisältää matalassa lämpötilassa kiehuvia hiilivetyjä, jotka edistävät tehokkaampaa polttoaineen ja ilman seoksen muodostumista ja täydellistä palamista matalassa lämpötilassa. Talvilaatuinen dieselpolttoaine ei ole altis hyytymiselle ja se pysyy hyvin juoksevana kylmässä. Dieselpolttoaineen paksuuntumislämpötilaa voidaan laskea erityisillä lisäaineilla, jotka poistavat myös veden polttoaineesta.
- Polttoaineen syöttöjärjestelmän toiminta. Polttoaineseoksen tehokas muodostuminen edellyttää hyvää polttoaineen sumutusta. Näin ollen suodattimet on vaihdettava ja suuttimet puhdistettava ajoissa. Varmista, että polttoainesäiliö on aina täynnä: puoliksi tyhjässä säiliössä kondensaatiovettä muodostuu paljon nopeammin. Matalassa lämpötilassa vesi voi jäätyä, mikä rikkoo pumpun, tukkii polttoaineputken ja aiheuttaa muita vikoja.
- Öljyn viskositeetti. Paksuuntunut voiteluaine siirtyy hitaammin voitelujärjestelmän kanavia pitkin. Se aiheuttaa paitsi moottorin osien nopeampaa kulumista, mutta luo virtalähteeseen myös enemmän kuormitusta. Jotta moottori käynnistyisi helpommin, käytä kylminä vuodenaikoina sopivan viskositeettiluokan öljyä.
- Moottorin sylintereiden puristus. Jottatarvittava paine polttoaineen syttymistä varten syntyy, palokammioiden on oltava tiiviitä. Heikentynyt puristus jo yhdessä sylintereistä vaikeuttaa huomattavasti moottorin käynnistämistä kylmällä säällä.
AutoDocin seitsemän suositusta, joiden avulla moottorin voi käynnistää myös kylmällä säällä
- Ilmaa polttoainejärjestelmä, jotta saat nostettua paineen toimintatasolle. Tätä menetelmää voidaan käyttää vain ajoneuvoissa, joissa polttoainepumppu toimii virran ollessa päällä. Järjestelmän ilmaamiseksi käännä virta-avainta kaksi pykälää, jotta polttoainepumppu aktivoituu. Kytke sitten muutaman sekunnin kuluttua virta pois päältä. Odota puoli minuuttia ja toista tämä. Yritä käynnistää moottori starttimoottorin avulla.
- Lämmitä akkua. Pitkittyneen seisonnan jälkeen, kytke lyhyet tai pitkät ajovalot, tai lämpöpuhallin päälle minuutin ajaksi. Lyhyen alkulämmittelyn jälkeen akun kapasiteetti ja kytkentävirran väli kasvavat. Mutta juuri ennen moottorin käynnistämistä, sammuta kaikki sähkölaitteet, jotta et kuluta akkua turhaan.
- Lämmitä polttokammio. Tämä menetelmä koskee vain dieselajoneuvoja. Kytke virta päälle ja odota, että hehkutulppien merkkivalo sammuu ja kytke sitten virta pois päältä. Toista tämä useita kertoja peräkkäin. Hehkutulpat lämmittävät polttokammion vaaditulle tasolle nopeasti.
- Tarkista ja tarvittaessa puhdista akun navat. Mikäli virtapiirien kontaktit eivät ole riittävän hyvät, liittimien vastus kasvaa. Tämä vähentää sähkön virtausta, jolloin moottorin käynnistäminen on mahdotonta.
- Paina kytkinpoljin ääriasentoon. Tämä suositus koskee ainoastaan ajoneuvoja, joissa on manuaalivaihteisto. Kytkemällä moottori irti vaihteistosta, voit vähentää ensin mainitun kuormitusta, jolloin moottori käynnistyy paljon helpommin.
- Älä käytä käynnistysmoottoria yli kymmenen sekunnin ajan. Muuten käynnistyslaitteisto voi hajota. Jos moottori ei käynnisty ensimmäisellä yrityksellä, yritä uudelleen muutaman minuutin kuluttua.
- Käytä moottorin käynnistystä helpottavia suihkeita. Suihkeita on saatavilla valmistajilta, kuten Liqui Moly, Presto, Mannol. Nämä suihkeet sisältävät estereitä, joka syttyvät kylmemmissä lämpötiloissa kuin mitä polttoaine. Tämä varmistaa polttoaineen syttymisen paitsi kylmällä mutta myös hyvin kostealla säällä, akun varauksen ollessa matala tai kun kipinöiden muodostuminen ei ole riittävän tehokasta. Kun näitä tuotteita käytetään, on erittäin tärkeää, että valmistajan ohjeita noudatetaan tarkasti: jos spraytä ruiskutetaan liikaa ilmanottoon, moottori voi vaurioitua.
Lopuksi. Jotta voit käynnistää moottorin pakkasella ongelmitta, valmistaudu kylmiin vuodenaikoihin etukäteen: korvaa kesäöljyt talviöljyillä, vaihda uusi öljysuodatin, huuhtele polttoainejärjestelmä, tarkista akun akkuhappo ja osta tarvittaessa suuremman kapasiteetin akku. Tarkista myös hehkutulppien tai sytytystulppien kunto sekä moottorin ja siihen kytkeytyvien järjestelmien toiminta. Tarkista lisäksi laturin hihnan kireys, koska laturin tehokkuus määrittää akun latauksen tehokkuuden. Muista, että vain kaikkien ajoneuvojen järjestelmien kunnollinen toiminta takaa ajoneuvon luotettavan käynnistymisen sääolosuhteista riippumatta.
Hyödyllinen video aiheeseen liittyen: