Jousitus / vaimennus autovaraosat

Alustasarja, jouset
Alustasarja, jousi / vaimennin
Asennussarja iskunvaimennin
Ilmajousijalka
Ilmajousituksen kompressori
Iskarin yläpää ja laakeri
Iskunvaimentimen hela
Iskunvaimentimen ja jousituksen työkalut
Iskunvaimentimet
Jousi
Jousikammio, jousitus / vaimennus
Jousilautanen
Kallistumansäätöruuvi
Lehtijousi
Metallipalje, ilmajousitus
Pölysuojasarja ja vaimennuskumi
Rele, korkeudensäätö
Jousitus / vaimennus autovaraosat Varten Top automerkille
Top 10 suosituinta tuotetta Jousitus / vaimennus kategorian
Jousitus / vaimennus varaosat - kaikki tärkeä tieto sen toiminnasta, asentamisesta, kunnon tarkistamisesta sekä käyttöiästäe
Iskunvaimennusjärjestelmä on elementtien sarja, joka siirtää ja jakaa jousitukseen ja pyöriin kohdistuvaa painetta ajon aikana. Nämä elementit kantavat myös ajoneuvon painoa ja vaimentavat epätasaisten kohtien yli ajettaessa tapahtuvaa tärinää. Ne antavat vastapainoa hitausvoimille, jotka vaikuttavat ajoneuvoon kiihdytyksen ja jarrutuksen aikana.
Iskunvaimennusjärjestelmän design
Iskunvaimennusjärjestelmän pääkomponentit ovat iskunvaimentimet, kierrejouset ja lehtijouset.
Hydrauliset (twin-tube) iskunvaimentimet koostuvat metallikotelosta, jossa on sylinteri täynnä öljyä. Sylinterin sisällä on liikkuva mäntä, joka on varustettu useilla eri kokoisilla rei’illä. Kun männänvarsi liikkuu, neste valuu yhdestä kammiosta toiseen reikien kautta, luoden vastetta, joka vaimentaa värähtelyä. Mono-tube (kaasuladatut) iskunvaimentimet omaavat kelluvan männän, joka jakaa työsylinterin kahteen kammioon. Alempi kammio on täynnä paineistettua kaasua, ja ylempi - öljyä.
Iskunvaimentimien päätarkoitus on tärinän vaimentaminen, jota ilmenee jousen pidentyessä.
Kierrejouset koostuvat kierrelangasta, jolla on jatkuva tai muuttuva poikkileikkaus. Ne tukevat ajoneuvon korin painoa.
Lehtijouset koostuvat eri pituisista metallilevyistä, jotka on liitetty yhteen puristimilla. Lehtijouset vaimentavat tärinää.
Huolto-ohjeita
- Älä ylikuormita autoasi. Kaikki siinä olevat osat on suunniteltu tietyille kuormille. Jos ajoneuvo on ylikuormitettu, iskunvaimentimet, jouset ja lehtijouset yhdessä jousituksen kanssa vahingoittuvat ensin, sillä huonoilla teillä ajettaessa syntyvä tärinä tulee usean kerran vahvemmaksi.
- Vältä aggressiivistä ajotyyliä. Esimerkiksi korkeissa nopeuksissa töyssyn yli ajamisesta syntyvät iskukuormat omaavat tuhoavan vaikutuksen iskunvaimennusjärjestelmän elementteihin.
- Tarkista suojakumien kunto. Jos ne ovat repeytyneitä, iskunvaimentimen varsi voi kulua ennenaikaisesti.
- Vaihda vialliset komponentit ajoissa, sillä rikkoutuneilla osilla ajaminen johtaa muiden osien vioittumiseen. Esimerkiksi holkkien vaihtamisen sivuuttaminen johtaa lehtijousien silmien vahingoittumiseen. Kuluneilla iskunvaimentimilla ajaminen johtaa jousien vioittumiseen.
Vian merkkejä
Juovat kotelossa, ajoneuvon liiallinen heiluminen epätasaisten kohtien yli ajettaessa, epätasainen renkaiden kuluminen, huono ohjausvaste ja heikentynyt jarruteho viittaavat iskunvaimentimien ongelmiin. Auton korin roikkuminen, sen vääntyminen, matalampi maavara, ajoneuvon pohjan osuminen maahan töyssyisillä teillä, ovat kaikki merkkejä huonoista jousista. Samanlaisia merkkejä voidaan huomata vioittuvien lehtijousien tapauksessa.
Vian syitä
Lämpötilavaihtelut, lika ja aggressiiviset kemikaalit omaavat tuhoavan vaikutuksen kumisiin osiin, kuten suojakumeihin, holkkeihin ja joustonrajoittimiin. Niiden elastisuus heikentyy ja ne halkeavat. Jouset saattavat ruostua samoista syistä. Iskunvaimentimen varsi heikentyy repeytyneiden suojakumien johdosta. Ajan kuluessa se voi jopa juuttua. Iskuista johtuvat mono-tube iskunvaimentimien vääntyneet kotelot johtavat samanlaisiin seurauksiin.
Autodoc.fi: vain korkealaatuisia autotuotteita
Verkkokaupastamme voit ostaa iskunvaimennusjärjestelmän komponentteja autoosi ilman ongelmia. Jos tarvitset apua, asiantuntijamme auttavat sinua valitsemaan sopivat komponentit. Voit myös luottaa nopeaan toimitukseen.
keskihintainen .kaveri suositteli