Sisällysluettelo
VW Scirocco moottorit
VW Scirocco on vuonna 2008 tapahtuneesta lanseerauksestaan lähtien vakiinnuttanut asemansa urheilullisena coupé-mallina, jolla on monipuolinen moottorivalikoima, joka ulottuu taloudellisista TSI-lähtötason malleista tehokkaisiin R-versioihin. VW Scirocco moottoritekniikka kehittyi koko tuotantokauden ajan ja tarjosi erilaisia suorituskykyjä eri vaatimuksiin.
VW Scirocco sukupolvi I (1974-1981) - Historiallinen sukupolvi.

Ensimmäinen VW Scirocco sukupolvi oli uranuurtaja urheilullisessa kompaktimallisessa segmentissä, ja se tarjosi valikoiman aikansa varsin edistyksellisiä imumoottoreita. Asianmukaisella huollolla nämä vankat yksiköt saavuttivat usein 200 000-300 000 kilometrin ajokierroksen, vaikka suuremmat moottorit olivat yleensä kestävämpiä. Suuremmat korjaukset olivat tyypillisesti tarpeen 150 000-200 000 kilometrin ajomatkan välillä, ja ne koskivat lähinnä venttiileitä ja kaasuttimia. Tämän aikakauden ehdoton huippumoottori oli 110 hv:n 1.6 GTI, jossa yhdistyvät urheilullinen suorituskyky ja hyväksyttävä luotettavuus. Tekniikka oli edelleen mekaanista, ja GTI-malleissa oli kaasuttimet ja mekaaninen polttoaineen ruiskutus.
VW Scirocco bensiinimoottorit: (1974-1981)
Ensimmäinen sukupolvi alkoi 1,1-litraisella 50 hv:n moottorilla, jota seurasi 1,5-litrainen 70 hv:n moottori. Suosittua 1,6-litraista moottoria oli saatavana eri teholuokissa 75-85 hv. Kohokohta oli VW Scirocco GTI, jossa oli 1,6-litrainen moottori ja mekaaninen polttoaineen ruiskutus, joka tuotti 110 hv. Nämä varhaiset VW Scirocco moottorit olivat rakenteeltaan vielä hyvin yksinkertaisia, mutta kärsivät tyypillisistä kaasutinongelmista ja satunnaisista sytytysongelmista.
VW Scirocco sukupolvi II (1981-1992) - Historiallinen sukupolvi.

Toinen sukupolvi toi mukanaan nykyaikaisempaa tekniikkaa ja luotettavampia moottoreita. Järeiden 1,8-litraisten moottoreiden ajokilometrit nousivat 250 000-350 000 kilometriin, kun taas 16V-versiot olivat urheilullisempia mutta huoltoa vaativampia. Tyypilliset korjausvälit olivat 180 000-250 000 kilometriä. Erinomainen moottori oli 1.8 16V, jossa oli 139 hv ja joka tarjosi ensimmäistä kertaa neliventtiilitekniikan Scirocco. Tässä sukupolvessa esiteltiin myös ensimmäiset katalysaattorimoottorit, ja se tarjosi huomattavasti paremman suorituskyvyn kuin edeltäjänsä.
VW Scirocco bensiinimoottorit: Historiallinen sukupolvi II (1981-1992)
Moottorivalikoimaan kuului 1,3-litraisia moottoreita, joissa oli 54-60 hv, erilaisia 1,6-litraisia muunnelmia, joissa oli 70-95 hv, ja suosittuja 1,8-litraisia moottoreita, joissa oli 90-112 hv. Tekninen kohokohta oli 139 hv:n VW Scirocco 1.8 16V, joka tarjosi uusinta neliventtiilitekniikkaa. Nämä VW Scirocco moottorit olivat huomattavasti edeltäjiään luotettavampia, ja 8V-versiot olivat kestävämpiä ja 16V-versiot urheilullisempia.
| Moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1,1 litraa (Gen I) | 50 HV | 8,5 l/100km | Kaasutin, heikko suorituskyky | Keskimääräinen |
| 1.6 GTI (Gen I) | 110 HV | 9,2 l/100km | Mekaaninen ruiskutus, sytytys | Hyvä |
| 1.8 8V (Gen II) | 90-112 HV | 8,0-8,8 l/100km | Vankka, mutta hidas | Hyvä |
| 1.8 16V (Gen II) | 139 HV | 9,5 l/100km | Huoltovoittoinen, mutta urheilullinen | Erittäin hyvä |
VW Scirocco Generation III (2008-2017)

Kolmas ja viimeinen VW Scirocco sukupolvi merkitsi urheilullisen coupén paluuta 15 vuoden tauon jälkeen, ja se luotti täysin moderniin TSI- ja TDI-teknologiaan. Useimmat tämän sukupolven moottorit saavuttavat 200 000-300 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, jolloin TDI-dieseleitä pidetään erityisen kestävinä. Suuremmat korjaukset ovat tyypillisesti ajankohtaisia 120 000-180 000 kilometrin ajomäärän välillä, lähinnä tehokkaiden TSI-moottoreiden kohdalla ajoketju- tai turboahdinongelmien vuoksi. Ehdoton huippumoottori oli Scirocco R:n 2.0 TSI 265-280 PS:n teholla, joka tarjosi ajoittaisista heikkouksista huolimatta parhaan yhdistelmän suorituskykyä ja ajodynamiikkaa. Teknisesti tämä sukupolvi luotti hyväksi havaittuun MQB-alustaan, jossa oli nykyaikainen suoraruiskutus ja kehittynyt elektroniikka.
VW Scirocco bensiinimoottorit: III sukupolvi (2008-2017)
VW Scirocco bensiinimoottorivalikoima alkoi 1.4 TSI -moottorilla, jonka tehot vaihtelivat 122 ja 160 PS:n välillä. Nämä pienemmät VW Scirocco TSI -moottorit kärsivät varhaiselle TSI-sukupolvelle tyypillisistä ongelmista: ajoitusketjuongelmista, lisääntyneestä öljynkulutuksesta ja satunnaisista turboahtimen vaurioista. 1.8 TSI 160 PS osoittautui luotettavaksi keskitason moottoriksi. Urheilullisille kuljettajille oli tarjolla VW Scirocco 2.0 TSI 200 PS:llä ja huippumoottori 2.0 TSI R 265 PS:llä (vuodesta 2014: 280 PS). Vaikuttavasta suorituskyvystään huolimatta VW Scirocco R:stä kehittyi ongelmallisin moottori, sillä usein raportoitiin männänrenkaiden kulumisesta, öljynkulutuksesta ja turboahtimen vaurioitumisesta urheilullisessa ajossa.
VW Scirocco dieselmoottorit: sukupolvi III (2008-2017)
VW Scirocco 2.0 TDI oli malliston ainoa dieselmoottori, ja sitä tarjottiin kahdessa teholuokassa: 140 hv (2008-2013) ja 150 hv (2013-2017). Molemmat vaihtoehdot perustuivat hyväksi todettuun EA189/EA288-moottoriin, jossa oli common-rail -ruiskutus ja hiukkassuodatin. VW Scirocco TDI osoittautui koko sukupolven luotettavimmaksi moottoriksi, jonka testikulutus oli vain 4,2-4,8 litraa 100 kilometrillä ja pitkäaikaiskestävyys oli korkea. Ainoastaan ajoittaiset ongelmat hiukkassuodattimen kanssa lyhyillä matkoilla ja pakokaasujen takaisinkierrätyksen kanssa varjostivat muuten erinomaista kuvaa.
| Moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1.4 TSI | 122-160 PS | 6,8-7,5 l/100km | Ajoitusketju, öljynkulutus, turboahdin | Kohtalainen |
| 1.8 TSI | 160 HV | 7,2 l/100km | Satunnaisia turboahtimen ongelmia | Hyvä |
| 2.0 TSI | 200 HV | 7,8 l/100km | Öljynkulutus, männänrenkaat | Kohtalainen |
| 2.0 TSI R | 265-280 HV | 8,5-9,2 l/100km | Männänrenkaat, turboahdin, öljynkulutus | Ongelmallinen |
| 2.0 TDI | 140-150 HV | 4,2-4,8 l/100km | Hiukkassuodatin, EGR-venttiili | Erittäin hyvä |
Johtopäätös: Kaikkien sukupolvien parhaat VW Scirocco moottorit.
VW Scirocco moottoreiden kehitys osoittaa mielenkiintoista kehitystä yksinkertaisista imumoottoreista monimutkaisiin turbo-suoraruiskutusmoottoreihin. Historialliset sukupolvet tekivät vaikutuksen mekaanisella kestävyydellään, mutta nykyaikainen sukupolvi toi mukanaan enemmän tehoa, mutta myös enemmän monimutkaisuutta ja mahdollisia heikkoja kohtia. Kolmannen sukupolven VW Scirocco -moottorit heijastivat TSI-tekniikan tyypillisiä vahvuuksia ja heikkouksia.
- Paras VW Scirocco bensiinimoottori:
VW Scirocco 1.8 16V (139 hv, II sukupolvi) yhdisti aikansa modernin neliventtiilitekniikan hyvään luotettavuuteen ja urheilulliseen suorituskykyyn.
- Paras VW Scirocco dieselmoottori:
VW Scirocco 2.0 TDI (140-150 hv, III sukupolvi) tarjosi parhaan yhdistelmän taloudellisuutta, luotettavuutta ja riittävää tehoa auton urheilulliseen luonteeseen nähden.
- Urheilullisin VW Scirocco moottori:
VW Scirocco 2.0 TSI R (265-280 hv, Generation III) tarjosi heikkouksistaan huolimatta vaikuttavimmat ajo-ominaisuudet ja teki Scirocco todellisen urheiluauton.
Kaikkien VW Scirocco -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: