Sisällysluettelo
Peugeot 406 moottorit
Peugeot 406 vakiinnutti asemansa ranskalaismerkin keskiluokan lippulaivana vuosina 1995-2004, ja se tarjosi vaikuttavan Peugeot 406 -moottorivalikoiman kahden sukupolven ajan. Teknologinen kehitys varhaisista ilmakehämoottoreista nykyaikaisiin HDI-dieselmoottoreihin kuvastaa autoteollisuuden muutosta.

Peugeot 406 -moottorit: Sukupolvi I (1995-1999)
Ensimmäiselle Peugeot 406 -sukupolvelle oli ominaista hyväksi todettu ranskalainen insinööritaito, ja se tarjosi vankan perustan keskiluokalle. Ajokilometrit vaihtelivat huomattavasti moottorityypistä riippuen: kun vankat dieselmoottorit saavuttivat helposti 350 000-450 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, bensiinimoottorit vaativat usein sylinterikannen tiivisteen tai venttiilien välyksen suurempia korjauksia 200 000-300 000 kilometrin välillä. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 2.1 TD, jossa oli 109 hv ja jossa yhdistettiin optimaalisesti teho, luotettavuus ja taloudellisuus. Bensiinimoottoreiden tyypillinen korjausväli oli 150 000 kilometrin välein, kun taas dieselmoottorit vaativat usein suurempia korjauksia vasta 250 000 kilometrin jälkeen. Verrattuna saksalaisiin kilpailijoihin, kuten BMW 5-sarjaan tai Audi A6:een, Peugeot 406 sai pisteitä alhaisemmilla huoltokustannuksilla, mutta joutui hyväksymään kompromisseja rakentamisen laadussa.
Peugeot 406:n bensiinimoottorit: Sukupolvi I (1995-1999)
Peugeot 406:n bensiinimoottorivalikoima koostui pääasiassa XU-sarjan tunnelmallisista moottoreista. Alkutason moottori oli 1,6-litrainen 65 kW:n (88 hv) moottori, joka osoittautui taloudelliseksi mutta teholtaan vajaaksi. Suosituin oli 1,8-litrainen 81 kW:n (110 hv) moottori, joka tarjosi hyvän tasapainon suorituskyvyn ja kulutuksen välillä. Peugeot 406:n huippumoottorit olivat 2,0-litrainen 97 kW:n (132 hv) ja harvinainen 3,0 V6 142 kW:n (194 hv) teholla. Nämä varhaiset Peugeot 406 -bensiinimoottorit kärsivät 1990-luvulle tyypillisistä ongelmista: sylinterinkannen tiivisteet pettivät yleensä 180 000 kilometrin jälkeen, venttiilivälyksen säätö vaati säännöllisiä tarkistuksia ja vesipumput osoittivat usein ensimmäiset heikkenemisen merkit 120 000 kilometrin jälkeen. V6-moottoria pidettiin kaikkein ongelmallisimpana moottorina, jonka monimutkaisessa elektroniikassa oli usein ongelmia ja jonka korjauskustannukset olivat korkeat.
Peugeot 406 -dieselmoottorit: sukupolvi I (1995-1999)
Peugeot 406:n dieselmoottoreita hallitsi aluksi hyväksi havaittu 1.9 TD, jossa oli 66 kW (90 hv) ja jolle oli ominaista äärimmäinen kestävyys. Kohokohta oli kuitenkin 80 kW:n (109 hv) 2.1 TD, jota pidettiin koko ensimmäisen sukupolven luotettavimpana moottorina. Nämä XUD-sarjan Peugeot 406 -dieselmoottorit olivat käytännössä tuhoutumattomia: yli 400 000 kilometrin ajokilometrit eivät olleet harvinaisia, ja jopa laiminlyötyjen huoltojen jälkeen ne jatkoivat toimintaansa. Tyypilliset heikkoudet rajoittuivat ruiskutuspumppujen kulumiseen 300 000 kilometrin jälkeen ja ajoittaisiin ongelmiin esihehkutusjärjestelmän kanssa. Peugeot 406 1.9 TD:stä tuli usein ajavien kuljettajien ja taksiyrittäjien suosikki, sillä se oli erittäin taloudellinen, sillä sen polttoaineenkulutus oli vain 6,5 litraa 100 kilometrillä.
Peugeot 406:n moottori | Suorituskyky | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1,6 16V | 88 HV | 7,8 l/100km | Alitehoinen, sylinterin pään tiiviste | Keskimääräinen |
1,8 16V | 110 HV | 8,2 l/100km | Venttiilien välys, vesipumppu | Hyvä |
2,0 16V | 132 HV | 8,8 l/100km | Sylinterin pään tiiviste 180 000 km:n jälkeen. | Hyvä |
3,0 V6 | 194 HV | 10,5 l/100km | Elektroniikka, korkeat korjauskustannukset | Ongelmallinen |
1.9 TD | 90 HV | 6,5 l/100km | Ruiskutuspumppu 300 000 km:n jälkeen | Erittäin hyvä |
2.1 TD | 109 HV | 6,8 l/100km | Käytännössä tuhoutumaton | Erittäin hyvä |

Peugeot 406 moottorit: (1999-2004)
Peugeot 406:n toinen sukupolvi merkitsi siirtymistä nykyaikaiseen dieseltekniikkaan ja esitteli vallankumouksellisen HDI-tekniikan. Dieselmoottoreiden ajokilometrit pysyivät erinomaisina 300 000-400 000 kilometrissä, kun taas bensiinimoottoreiden luotettavuus parani nykyaikaisemman tekniikan ansiosta, ja ne ylsivät nyt säännöllisesti 250 000-350 000 kilometriin. Ehdoton kohokohta oli 2.2 HDI, jossa oli 136 hv - tekninen mestariteos, jossa common-rail -ruiskutus yhdisti täydellisesti tehon, tehokkuuden ja tasaisen ajon. Peugeot tarjosi ensimmäistä kertaa myös dieselmoottorin, jossa oli hiukkassuodatin, mikä teki 406:sta edelläkävijän ympäristöteknologian alalla. Korjausväliä pidennettiin merkittävästi: bensiinimoottorit vaativat suurempaa huoltoa vasta 200 000 kilometrin jälkeen ja dieselmoottorit vasta 300 000 kilometrin jälkeen. Kilpailijoihin verrattuna Peugeot 406 oli teknologinen edelläkävijä erityisesti dieselteknologian alalla.
Peugeot 406:n bensiinimoottorit: sukupolvi II (1999-2004)
Uudistettu Peugeot 406 -bensiinimoottorivalikoima säilytti hyväksi havaitut iskutilavuuden vaihtoehdot, mutta sai nykyaikaisemman moottorinohjauksen ja parempia materiaaleja. Perusmoottorina säilyi 1,8-litrainen 81 kW:n (110 hv) moottori, kun taas 2,0-litrainen tuotti nyt 100 kW:n (136 hv) tehon. 3.0 V6-moottorista lisättiin uudistettu versio, jossa oli 152 kW (207 hv). Näissä myöhemmissä Peugeot 406 -bensiinimoottoreissa oli huomattavasti vähemmän ongelmia kuin edeltäjissään: sylinterinkannen tiivisteet kestivät nyt yleensä jopa 250 000 km ja elektroniikka osoittautui luotettavammaksi. Peugeot 406 2.0 16V kehittyi tasapainoisimmaksi bensiinimoottoriksi, jolla oli hyvä suorituskyky ja hyväksyttävä luotettavuus, kun taas V6-moottori oli edelleen ongelmallinen, mutta vähemmän altis kuin varhainen versio.
Peugeot 406:n dieselmoottorit: sukupolvi (1999-2004)
Vallankumous tuli HDI-tekniikan myötä: Peugeot 406 2.0 HDI, jossa oli 66 kW (90 hv) ja myöhemmin 79 kW (110 hv), sekä huippumalli 2.2 HDI, jossa oli 100 kW (136 hv), asettivat uudet standardit. Näissä Peugeot 406 HDI -moottoreissa oli nykyaikainen common-rail -ruiskutus, joka takasi huomattavasti hiljaisemman käyntiäänen ja paremman tehonluovutuksen. Vanha 2.1 TD jatkoi rinnakkaiskäyttöä ja pysyi luotettavimpana moottorina, mutta HDI-muunnokset tarjosivat enemmän mukavuutta vain hieman suuremmalla herkkyydellä. Peugeot 406 2.2 HDI osoittautui parhaaksi kompromissiksi suorituskyvyn, kulutuksen ja luotettavuuden välillä - se tarjosi 136 hevosvoimaa vain 5,8 litran polttoaineenkulutuksella ja saavutti säännöllisesti yli 350 000 kilometrin ajomäärät. Tyypilliset HDI-ongelmat rajoittuivat satunnaisiin korkeapainepumpun vioittumisiin 200 000 kilometrin jälkeen ja ruiskutusongelmiin huonolaatuisilla polttoaineilla.
Peugeot 406:n moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1,8 16V | 110 HV | 7,9 l/100km | Parannettu luotettavuus | Hyvä |
2,0 16V | 136 HV | 8,5 l/100km | Sylinterin pään tiiviste 250 000 km:n jälkeen. | Hyvä |
3,0 V6 | 207 HV | 10,2 l/100km | Vähemmän elektroniikkaongelmia | Kohtalainen |
2.1 TD | 109 HV | 6,8 l/100km | Edelleen tuhoutumaton | Erittäin hyvä |
2.0 HDI | 90-110 HV | 5,5-6,0 l/100km | Korkeapainepumppu, injektorit | Hyvä |
2.2 HDI | 136 HV | 5,8 l/100km | Kaikkien ominaisuuksien paras tasapaino | Erittäin hyvä |

Johtopäätös: Kaikkien sukupolvien parhaat Peugeot 406 -moottorit.
Peugeot 406 -moottoreiden kehitys osoittaa selvästi Peugeot vahvuudet dieselteknologiassa - kun ranskalaismerkki jäi usein saksalaisia kilpailijoitaan jälkeen bensiinimoottoreiden osalta, dieselyksiköt asettavat standardit luotettavuuden ja tehokkuuden suhteen. HDI-tekniikan käyttöönotto mullisti dieselmaailman ja teki Peugeot modernin puristussytytystekniikan edelläkävijän. Peugeot 406 -dieselmoottoreiden pitkäikäisyys on erityisen huomattava, ja niitä pidetään vielä yli 20 vuoden jälkeenkin luotettavista voimansiirtojärjestelmistä kertovana referenssinä.
- Paras Peugeot 406 -bensiinimoottori:
2.0 16V (136 hv, Generation II) tarjoaa bensiinimoottoreista parhaan yhdistelmän suorituskykyä, luotettavuutta ja soveltuvuutta jokapäiväiseen käyttöön.
- Paras Peugeot 406 -dieselmoottori:
2.2 HDI (136 hv, Generation II) yhdistää modernin common-rail-tekniikan erinomaiseen luotettavuuteen ja pieneen polttoaineenkulutukseen - virstanpylväs dieseltekniikassa.
- Luotettavin Peugeot 406 -moottori:
Molempien sukupolvien 2.1 TD-moottoria (109 hv) pidetään käytännössä tuhoutumattomana, ja se saavuttaa säännöllisesti yli 400 000 km:n ajokilometrit minimaalisilla korjauskustannuksilla.
Kaikkien Peugeot 406 -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla näihin Ranskan autohistorian klassikoihin.