Sisällysluettelo
Hyundai ix35 moottorit
Vuonna 2010 tapahtuneesta markkinoille tulostaan lähtien Hyundai ix35 on vakiinnuttanut asemansa kilpailukykyisen segmentin vankkana kompaktina katumaasturina, ja se on tarjonnut tasapainoisen Hyundai ix35 -moottorivalikoiman kahden sukupolven ajan. Voimansiirtojen teknologinen kehitys heijastaa Hyundain siirtymistä perinteisistä konsepteista huippumoderneihin, sähköistettyihin voimansiirtokonsepteihin.

Hyundai ix35 sukupolvi I (2010-2015)
Hyundai ix35 ensimmäinen sukupolvi merkitsi korealaisen yrityksen tuloa Euroopan kompaktin SUV:n segmenttiin, ja sille oli ominaista hyväksi todettu, mutta teknisesti vielä konservatiivinen moottoriteknologia. Kunnollisella huollolla ajokilometrit ylsivät kunnioitettavaan 250 000-300 000 kilometriin, jolloin dieselmoottorit olivat yleisesti ottaen kestävämpiä kuin bensiinimoottorit. Suuremmat korjaukset tulivat yleensä ajankohtaisiksi 150 000-200 000 kilometrin ajomatkan välillä, ja erityisesti bensiinimoottoreissa esiintyi ajoittain ongelmia hammasketjun kanssa. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 2.0 CRDi 184 hv:llä, jossa yhdistettiin optimaalisesti teho, luotettavuus ja kohtuulliset kulutusarvot. Teknisesti Hyundai luotti hyväksi havaittuihin imumoottoreihin ja varhaisiin common-rail-dieselmoottoreihin, jotka eivät olleet innovatiivisia, mutta luotettavia. Markkinavertailussa ix35 asemoitui edulliseksi vaihtoehdoksi vakiintuneille kilpailijoille, kuten VW Tiguan tai Ford Kuga.
Hyundai ix35 bensiinimoottorit: sukupolvi I (2010-2015)
Hyundai ix35 bensiinimoottorivalikoima koostui pääasiassa imumoottoreista ilman turboahdinta. Alkutason moottori oli 1.6 GDI, jossa oli 99 kW (135 PS) ja joka tarjosi suoraruiskutuksen ansiosta kohtuullisen tehon, mutta jossa ilmeni toisinaan ongelmia, kuten imuventtiilien koksahtamista suuremmilla ajokilometreillä. Tehokkaampi 2.0 GDI, jonka teho oli 122 kW (166 hv), osoittautui luotettavaksi arkikäyttöön soveltuvaksi moottoriksi, mutta sen polttoaineenkulutus oli suhteellisen korkea, 8,5-9,2 litraa 100 kilometrillä. Näitä Hyundai ix35 moottoreita pidettiin kestävinä, mutta teknisesti ne eivät olleet huippuluokkaa - turboahdinta tai hybriditekniikkaa ei löytynyt. Suoraruiskutus oli vuonna 2010 varsin moderni, mutta pitkällä aikavälillä se johti kaikille tämän sukupolven GDI-moottoreille tyypillisiin koksahdusongelmiin.
Hyundai ix35 dieselmoottorit: sukupolvi (2010-2015)
Hyundai ix35 dieselmoottoreita hallitsi hyväksi havaittu 2.0 CRDi-moottori eri tehotasoilla. Perusversio tuotti 100 kW (136 PS), kun taas tehokkaampi versio saavutti 130 kW (177 PS) ja myöhemmin 135 kW (184 PS). Saatavilla oli myös pienempi 1.7 CRDi, jonka teho oli 85 kW (115 PS), mutta se oli harvinaisempi. Hyundai ix35 2.0 CRDi 184 hv:llä nousi sukupolven ehdottomaksi suosikiksi - erityisesti vuodesta 2013 alkaen tuotetut variantit, joissa oli optimoitu common rail -ruiskutus ja hiukkassuodatin vakiona, osoittautuivat erittäin kestäviksi ja taloudellisiksi. Nämä Hyundai ix35 moottorit täyttivät jo Euro 5 -standardin ja tarjosivat 5,8-6,4 litran polttoaineenkulutuksella erinomaisen tehokkuuden yhdistettynä tehokkaaseen suorituskykyyn.
Hyundai ix35 moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.6 GDI | 135 HV | 7,8-8,4 l/100km | Venttiilien koksahtaminen, ajoitusketju | Keskimääräinen |
2.0 GDI | 166 HV | 8,5-9,2 l/100km | Korkea kulutus, ajoitusketju satunnaisesti | Kohtalainen |
1.7 CRDi | 115 HV | 5,9-6,3 l/100km | Ei kovin yleinen, hidas | Keskimääräinen |
2.0 CRDi | 136-184 HV | 5,8-6,4 l/100km | Erittäin vankka, kestävä | Erittäin hyvä |

Hyundai ix35 Generation II (2015-2021)
Hyundai ix35 toinen sukupolvi, jota Euroopassa markkinoitiin myös Tucson-nimellä, merkitsi merkittävää teknologista harppausta, ja sitä pidetään kaikista sukupolvista nykyaikaisimpana. Useimmat tämän sukupolven moottorit voivat saavuttaa helposti 300 000-400 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, jolloin uusista turbo-GDI-bensiinimoottoreista on tullut huomattavasti edeltäjiään tehokkaampia. Suuremmat moottoriviat ovat tulleet harvinaisiksi, ja vain varhaisissa 1.6 T-GDI-moottoreissa on ajoittain ilmennyt heikkouksia polttoainepumpussa. Ehdoton kohokohta oli 2.0 CRDi, jossa on 185 hv - kypsä diesel, jossa suorituskyky ja kulutus ovat optimaalisesti tasapainossa. Myös moottoritekniikka oli ensimmäistä kertaa huippuluokkaa, ja kaikki bensiinimoottorit ja hienostuneet common-rail-dieselit olivat turboahdettuja. Markkinavertailussa ix35 oli nyt teknisesti saksalaisten kilpailijoiden tasolla ja tarjosi usein paremman vastineen rahalle.
Hyundai ix35 bensiinimoottorit: sukupolvi II (2015-2021)
Hyundai ix35 bensiinimoottorivalikoima uudistettiin täysin, ja se perustui nyt kokonaan turboahdettuihin moottoreihin. 130 kW:n (177 hv) tehoinen 1.6 T-GDI korvasi vanhat imumoottorit ja tarjosi huomattavasti paremman ajosuoritusominaisuuden alhaisemmalla polttoaineenkulutuksella (6,8-7,4 litraa/100 km). Tämä Hyundai ix35 moottori osoittautui suureksi edistysaskeleeksi edeltäjiinsä verrattuna, mutta ensimmäisinä tuotantovuosina (2015-2017) sillä oli ajoittain ongelmia korkeapaineisen polttoainepumpun kanssa. Tehokas 2.0 T-GDI 136 kW:lla (185 PS) oli saatavilla urheilullisille kuljettajille, mutta sitä tarjottiin harvemmin. Hyundai ix35 1.6 T-GDI:stä tuli tämän sukupolven suosituin bensiinimoottori, sillä siinä yhdistettiin moderni turbotekniikka ja hyväksyttävä luotettavuus - alkuvuosien alkuvaikeuksien jälkeen se osoittautui huomattavasti luotettavammaksi kuin vastaavat saksalaiset turbomoottorit.
Hyundai ix35 dieselmoottorit: sukupolvi (2015-2021)
Koeteltua Hyundai ix35 2.0 CRDi -moottoria kehitettiin edelleen, ja sitä tarjottiin eri tehotasoilla 100 kW:sta (136 PS) 136 kW:iin (185 PS). Lisäksi tarjolla oli edelleen pienempi 1.7 CRDi 85 kW:lla (115 PS), jota on nyt jalostettu merkittävästi. Kaikki Hyundai ix35 dieselmoottorit varustettiin nykyaikaisella kolmannen sukupolven common-rail -ruiskutuksella, jossa oli SCR-katalysaattori ja hiukkassuodatin. Hyundai ix35 2.0 CRDi 136 kW:lla (185 hv) osoittautui tämän sukupolven luotettavimmaksi ja tehokkaimmaksi moottoriksi, jonka testikulutus oli vain 5,2-5,8 litraa 100 kilometrillä ja jonka pitkäaikaiskestävyys oli erinomainen - ihanteellinen usein ajaville kuljettajille ja perävaunujen käyttäjille. Näitä dieselmoottoreita pidettiin luokkansa parhaina ja ne päihittivät usein saksalaiset kilpailijat luotettavuudessa.
Hyundai ix35 moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.6 T-GDI | 177 HV | 6,8-7,4 l/100km | Varhaiset polttoainepumppuongelmat | Hyvä |
2.0 T-GDI | 185 HV | 7,2-7,8 l/100km | Harvoin tarjolla, vankka | Hyvä |
1.7 CRDi | 115 HV | 5,4-5,9 l/100km | Veltto matalilla kierroksilla | Keskimääräinen |
2.0 CRDi | 136-185 HV | 5,2-5,8 l/100km | Erittäin vankka, kestävä | Erittäin hyvä |

Hyundai ix35 Generation III (2021-nykyinen)
Nykyinen Hyundai ix35-sukupolvi, jota markkinoidaan yksinomaan Tucsonina, edustaa Hyundain tulevaisuuden visiota, jossa voimansiirtovalikoima on täysin sähköistetty. Kaikki bensiinimoottorit on nyt varustettu miedolla hybridi- tai täyshybriditekniikalla, ja ensimmäistä kertaa tarjolla on myös pistokehybridi. Koska sukupolvi on ollut markkinoilla vasta vuodesta 2021 lähtien, pitkäaikaisia kokemuksia ei ole vielä saatavilla, mutta ensimmäiset testit osoittavat lupaavia lähestymistapoja. Huippumoottorina on 1.6 T-GDI-hybridi, jonka järjestelmäteho on 169 kW (230 PS) ja jossa yhdistyvät urheilullinen ajosuoritus ja korkea hyötysuhde. Hybriditekniikka lupaa yli 350 000 kilometrin käyttöiän, sillä sähköinen tuki vähentää polttomoottorin kuormitusta merkittävästi. Markkinavertailussa uusi ix35 asemoituu teknologisena edelläkävijänä, joka ei ole millään tavalla huonompi kuin saksalaiset premium-valmistajat.
Hyundai ix35 miedohybridibensiinimoottori: III sukupolvi (2021-nykyinen)
Hyundai ix35 moottorivalikoima perustuu kahteen 1.6 T-GDI-moottoriin, joiden tehot ovat 110 kW (150 PS) ja 132 kW (180 PS). Molemmissa Hyundai ix35 -moottoreissa on 48 voltin miedohybriditekniikka, jossa on sähköinen kompressori ja start-stop-järjestelmä. Hyundai ix35 1.6 T-GDI-moottoria, jossa on 132 kW (180 PS), pidetään erityisen onnistuneena, ja siitä on kehittymässä tämän sukupolven paras bensiinimoottori - se tarjoaa tasaisen tehonsiirron laajalla kierrosalueella, eikä siinä ole toistaiseksi ollut suurempia sarjatuotanto-ongelmia. Miedon hybridin tuki vähentää merkittävästi turboviivettä ja varmistaa spontaanin kaasuvasteen.
Hyundai ix35 täyshybridi: III sukupolvi (2021-nykypäivään).
Hyundai ix35 Hybridissä yhdistyy 1.6 T-GDI, jonka teho on 132 kW (180 PS), ja 44,2 kW (60 PS) sähkömoottori, jolloin järjestelmän teho on 169 kW (230 PS). Tämä Hyundai ix35 moottori tarjoaa vaikuttavan ajosuoritteen, jonka vakiokulutus on vain 5,2-5,6 litraa 100 kilometrillä. Hybriditekniikka on osoittautunut kypsäksi ja luotettavaksi, eikä ensimmäisissä pitkäaikaisissa testeissä ole havaittu erityisiä heikkouksia.
Hyundai ix35 plug-in-hybridi: III sukupolvi (2021-nykypäivä)
Hyundai ix35 plug-in-hybridiversio tarjoaa 195 kW:n (265 PS) järjestelmätehon ja jopa 62 km:n sähköisen toimintasäteen. Tässä teknisesti monimutkaisessa voimansiirrossa yhdistyvät tehokkuus ja korkea suorituskyky, mutta se on lisätekniikan vuoksi muita versioita huoltointensiivisempi.
Hyundai ix35 dieselmoottorit: III sukupolvi (2021-nykyinen)
Yksittäinen Hyundai ix35 2.0 CRDi -moottori, jossa on 136 kW (185 hv), jatkaa luotettavien Hyundai-dieselien perinnettä. Tässä moottorissa on uusin common rail -tekniikka ja se täyttää helposti Euro 6d -standardin. Polttoaineenkulutuksen ollessa 5,8-6,2 litraa 100 km:llä se on edelleen taloudellisin vaihtoehto usein ajaville kuljettajille.
Hyundai ix35 moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.6 T-GDI MHEV | 150-180 HV | 6,4-7,0 l/100km | Ei sarjaongelmia toistaiseksi | Erittäin hyvä |
1.6 T-GDI Hybrid | 230 HV | 5,2-5,6 l/100km | Kypsä, luotettava | Erittäin hyvä |
1.6 T-GDI PHEV | 265 HV | 1,6 l/100km + sähkö | Monimutkainen, vaativa huolto | Hyvä |
2.0 CRDi | 185 HV | 5,8-6,2 l/100km | Todistettu, kestävä | Erittäin hyvä |

Johtopäätös: Hyundai ix35 kaikkien sukupolvien parhaat moottorit.
Hyundai ix35 moottoreiden kehitys osoittaa vaikuttavaa teknologista harppausta kolmen sukupolven aikana. Ensimmäiset sukupolvet perustuivat vielä hyväksi todettuun mutta perinteiseen tekniikkaan, mutta nykyinen sukupolvi edustaa huippuluokan hybriditekniikkaa. Dieselmoottorit ovat pysyneet luotettavimpana vaihtoehtona kaikissa sukupolvissa, kun taas bensiinimoottoreista on tullut huomattavasti tehokkaampia ja kehittyneempiä jokaisen sukupolven myötä.
- Paras Hyundai ix35 bensiinimoottori:
Hyundai ix35 1.6 T-GDI Hybrid (230 PS, III sukupolvi) yhdistää nykyaikaisen täyshybriditekniikan erinomaiseen hyötysuhteeseen ja toistaiseksi moitteettomaan luotettavuuteen.
- Paras Hyundai ix35 -dieselmoottori:
Hyundai ix35 2.0 CRDi (185 PS, sukupolvet II ja III) tarjoaa parhaan yhdistelmän luotettavuutta, taloudellisuutta ja pitkäaikaiskestävyyttä kaikissa sukupolvissa.
- Paras Hyundai ix35 hybridimoottori:
Hyundai ix35 1.6 T-GDI Hybrid (230 hv, sukupolvi III), jossa suorituskyky, tehokkuus ja luotettavuus ovat tasapainossa.
Kaikkien Hyundai ix35-sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.