Sisällysluettelo
Käsivalinnalla varustettu automaattivaihteisto (manumatic)
Käsivalinnalla varustettu automaattivaihteisto (manumatic) on termi, jolla viitataan automaattisiin, puoliautomaattisiin ja portaattomiin automaattivaihteistoihin, joissa vaihteita voi vaihtaa manuaalisesti.
Kun manuaali on valittuna, kuski voi itse vaihtaa vaihteita liikuttamalla vaihdekeppiä suuntaan “+” tai “-”, jotka on merkitty vaihdelaatikkoon. Joissakin autoissa vaihteen voi vaihtaa ratin vivuista. Järjestelmän avulla vaihdat sujuvasti vaihteesta toiseen. Kun vaihdat vaihteen välityssuhdetta, sinun ei tarvitse painaa kytkintä: järjestelmä tekee tämän automaattisesti. Kun kuski jarruttaa, myös vaihteen pienentäminen tapahtuu automaattisesti.
Hyödyt
- Äärimmäisissä tilanteissa voit valita oikean vaihteen itse.
- Tarpeen vaatiessa auton voi pysäyttää vähentämällä kampiakselin vauhtia asteittain.
- Polttoaineenkulutus pienenee.
- Ohitettaessa moottorin vauhtia ei tarvitse pienentää.
Tällä termillä tarkoitetaan seuraavia järjestelmiä:
- Tiptronic (Audi, Volkswagen, Porsche, Seat, Peugeot)
- Steptronic (BMW, MG, Rover, Mini)
- Sportronic (Alfa Romeo)
- Switch-Tronic (Alpina)
- Touchtronic (Aston Martin)
- EGS (Citroën, Peugeot)
- Autostick (Chrysler, Dodge, Jeep, Ram)
- SelectShift (Ford, Lincoln)
- Active Select (Opel, Holden, Vauxhall)
- SportShift (Aston Martin, Subaru)
- Shiftronic (Hyundai)
- Sportmatic (Kia)
- CommandShift (Land Rover)
- E-Shift (Lexus)
- ActiveMatic (Mazda)
- TouchShift (Mercedes-Benz)
- Sequential SportShift (Acura, Ford)
- S-Tronic (Audi)
- HiVec H-matic (Hyundai)
- i-Shift (Honda, Volvo)
- Geartronic (Volvo)
- Q-System (Alfa Romeo)
- Q-Tronic (Alfa Romeo)
- TAPshift oder Touch Activated Power (Pontiac, Saturn, Chevrolet)
- S-matic (Honda)
- Sensodrive (Citroën)
- Comfortronic (Lancia)
- G-Tronic (Mercedes-Benz, SsangYong)
- Xtronic CVT (Nissan)
- Twin Clutch SST (Mitsubishi)
- Tiptronic S (Porsche)
- Sentronic (Saab)
- Allshift (Mitsubishi)
- 2-Tronic (Peugeot)
- TACshift oder Touch Activated Control (Pontiac)
- Protronic (Proton)
- Multimode manual transmission (Toyota)
- Direct-Shift Gearbox oder DSG (Škoda, Volkswagen)
- Porsche Doppelkupplung oder PDK (Porsche)
- Driver Shift Control oder DSC (Pontiac)
- INVECS I-III (Mitsubishi)