Sisällysluettelo
Kytkinongelmat, oireet ja ratkaisut
Ajan mittaan auton kytkin voi kulua, ruostua, mennä väärään asentoon tai vaurioitua, mikä vaikeuttaa sen käyttöä tai voi johtaa täydelliseen vioittumiseen. Hydraulisen kytkimen ongelmien merkkien havaitseminen ajoissa voi auttaa välttämään onnettomuudet ja kalliit korjaukset.
Yleiset kytkinongelmat ja oireet
Varoitusmerkkejä ei ole aina helppoa huomata ennen kuin ongelmat alkavat. Monet näistä kytkinongelmista ja niiden oireista voivat ilmaantua yllättäen tai olla ajoittaisia. Kytkimen sujuvan toiminnan varmistamiseksi on tärkeää toimia nopeasti eikä sivuuttaa oireita.
Mennäänpä siis nyt asiaan. Alla on kuvauksia yleisimmistä kuluneen kytkimen oireista sekä niiden tavanomaisista syistä ja ratkaisuista. Yleensä oireita on useampi samanaikaisesti.

Vaikeus vaihtaa vaihteita
Jos kytkin ei esimerkiksi vapaudu kokonaan, kun poljinta painetaan alas, vaiheenvaihto voi vaikeutua huomattavasti tai moottori voi sammua. Tässä tapauksessa ongelma voi johtua viallisesta kytkimen vivustosta, kuluneesta painelevystä tai kytkinlevystä, venyneestä tai vaurioituneesta vaijerista tai hydraulisista ongelmista. Vaihda kuluneet, vaurioituneet tai venyneet osat.
Rahisevat vaihteet
Manuaalivaihteistossa vaihteet saattavat alkaa rahista vaihdettaessa (tai vain tietyillä vaihteilla ajettaessa), johtuen siitä, että kytkin kytkeytyy tai vapautuu vain osittain tai vaihteita vaihdetaan nopeasti. Edellä mainittujen syiden lisäksi syynä voi olla myös kulunut kytkimen irrotuslaakeri. Vältä kytkimen turhaa käyttöä, sillä se pahentaa tilannetta.
LuK Kytkinpaketti
Irroitusmekanismilla, ilman ohjauslaakeria, Vauhtipyörällä, Ruuvisarjalla, Erikoistyökalu tarpeen asennuksessa, Kaksoismassavauhtipyörä kitka-ohjauslevyllä, Automaattisella säädöllä
SACHS Kytkinpaketti
Irroitusmekanismilla, Painelevyllä, kaksimassavauhtipyörä, mukana vauhtipyörän ruuvit, varusteena painelevyn ruuvit, Kytkinlevyllä, 240mm
LuK Kytkinpaketti
irroitinlaakerilla, irroitushaarukalla, Erikoistyökalu tarpeen asennuksessa
SACHS Kytkinpaketti
ZMS Modul XTend, Asennustyökaluilla, Painelevyllä, kaksimassavauhtipyörä, mukana vauhtipyörän ruuvit, varusteena painelevyn ruuvit, ilman irroitinlaakeria, Kytkinlevyllä, 240mm
SACHS Kytkinpaketti
Irroitusmekanismilla, Painelevyllä, kaksimassavauhtipyörä, mukana vauhtipyörän ruuvit, varusteena painelevyn ruuvit, Kytkinlevyllä, 240mm
Kytkimen äänet
Saatat myös kuulla vinkuvaa tai murisevaa ääntä, kun painat kytkinpoljinta. Tarkista irrotuslaakeri ja nivellaakeri sekä kytkinhaarukka. Rämisevät äänet voivat viitata kaksoismassavauhtipyörän ongelmiin.
Kytkimen juuttuminen
Jos poljin tai kytkin juuttuu, se on yleensä merkki siitä, että vaijeri on vaihdettava tai että kytkinneste on vähissä tai se on likaantunut, jolloin poljin tuntuu pehmeältä tai se juuttuu lattiaan. Vaihda neste tarvittaessa. Käytä täyttämiseen tarvittaessa uutta kytkinnestettä.
Kiihtyvyys on huono.
Jos kytkin ei siirrä moottorin voimaa kunnolla pyörille, auto voi kiihtyä hitaasti tai heikosti. Tämä voi johtua useista tekijöistä, kuten öljyn saastumisesta, ylikuumenemisesta, kuluneesta kytkinlevystä tai painelevystä tai vaurioituneesta tai lasittuneesta vauhtipyörästä.

Kytkinpoljin sykkii
Värisevän tai sykkivän kytkinpolkimen todennäköisimmät syyt ovat kohdistusongelmat, vaurioitunut vauhtipyörä tai kytkinlevy sekä viallinen kalvojousi. Jos paine jakautuu epätasaisesti tai osat ovat epävakaita, syntyy tärinää.
Kytkimen luistaminen
Mekanismi voi luistaa, kun jouset, laakerit, kytkinlevy, vauhtipyörä tai painelevy ovat kuluneet, eivätkä osat eivät tartu toisiinsa ja pysy kytkettynä. Saatat huomata äkillisen tehon menetyksen kiihdytyksen aikana tai mäkeä noustessa.
Palaneen haju
Jos haistat ajon aikana palaneen kumin hajua, se voi johtua luistavan kytkimen aiheuttamasta lisääntyneestä kitkasta. Tämä voi johtaa lisääntyneeseen kulumiseen ja vaurioihin, kun osat ylikuumentuvat.
Luistavat vaihteet
Jos esimerkiksi vaihteet kytkeytyvät viiveellä tai moottorin kierrosluku nousee, mutta auton nopeus ei nouse vastaavasti, vaihteet todennäköisesti luistavat. Tarkasta hydraulijärjestelmä vuotojen varalta ja auton kytkimen osat ja elektroniikka kulumisen tai vaurioiden varalta.
LuK Kytkinpaketti
Irroitusmekanismilla, Vauhtipyörällä, Ruuvisarjalla, Automaattisella säädöllä
SACHS Kytkinpaketti
220mm
VALEO Kytkinpaketti
massavauhtipyörä, irroitinlaakerilla, 239mm
VALEO Kytkinpaketti
kaksimassavauhtipyörä, Irroitusmekanismilla, Ruuvisarjalla, varmistusruuvisarjalla, Ilman anturia
VALEO Kytkinpaketti
massavauhtipyörä, mukana vauhtipyörän ruuvit, irroitinlaakerilla, 228mm
Merkkejä siitä, että kytkin on kulumassa
Yhteenvetona voidaan todeta, että huonon tai viallisen kytkimen merkkejä ovat esimerkiksi vaikeudet vaihtaa vaihteita tai pitää kytkin kytkettynä, äkillinen tehon menetys ja heikko kiihtyvyys, pehmeältä tuntuva tai juuttunut poljin, palaneen haju, epänormaalit kytkimen äänet ja polkimen liiallinen tärinä.
Miten tunnistaa, onko kytkin tai vaihteisto mennyt rikki
Kytkimen ja vaihteiston vikaantumisoireet ovat käytännössä samat. Niitä voivat olla esimerkiksi ongelmat vaihteiden vaihtamisessa, vaihteiden luistaminen, palaneen haju ja epänormaalit äänet. Manuaalivaihteistossa saatat myös kuulla vinkumista tai huminaa ajon aikana tai tyhjäkäynnillä, mikä yleensä osoittaa, että vaihteet tai laakerit ovat kuluneet.
Miten voin huolehtia kytkimestäni?
Vinkkejä kytkimen huoltoon:
- Älä pidä jalkaasi kytkinpolkimella ajon aikana, sillä se aiheuttaa rasitusta ja lisää kulumista.
- Vaihda vaihteita asteittain välttääksesi kytkimen luistamisen ja estääksesi toistuvan sammumisen.
- Älä käytä kytkintä jarrutukseen!
- Kiihdytä asteittain liikkeelle lähtiessä ja varmista, että vaihdat oikealle vaihteelle.
- Tarkista kytkinöljy noin kahden vuoden välein.