Sisällysluettelo
Kaksoiskytkinvaihteisto (DCT): edut, haitat ja ongelmat
Tämä innovatiivinen kaksoiskytkinjärjestelmä käyttää kahta kytkintä salamannopeita vaihteenvaihtoja varten ilman tehon menetystä. Vaikka DCT-vaihteisto tarjoaa saumattoman ajamisen, siihen liittyy myös monia ongelmia. Niiden toiminnan, etujen, haittojen ja mahdollisten ongelmien ymmärtäminen on tärkeää niin autoharrastajille kuin ammattilaisillekin. Lue lisää tästä alta.
Mikä on DCT-vaihteisto?
Kaksoiskytkinvaihteisto (DCT) on kehittynyt automatisoidun käsivalintaisen vaihteiston tyyppi, jossa käytetään kahta erillistä kytkintä parittomille ja parillisille vaihteille. Toinen kytkin ohjaa parittomia vaihteita (1, 3, 5 jne.) ja toinen parillisia vaihteita (2, 4, 6 jne.). Tämä rakenne mahdollistaa nopeammat ja pehmeämmät vaihteenvaihdot, koska seuraava vaihde on valmiiksi valittu ja valmiina kytkeytymään. Se ei myöskään vaadi auton kytkinpolkimen käyttöä.
Kaksoiskytkinvaihteiston kaksi toimintatilaa: automaattinen ja manuaalinen.
Useimmat perinteiset DCT-järjestelmät valitsevat vaihteet automaattisesti ilman kuljettajan ohjausta ja vaihtavat tarvittaessa alas- tai ylöspäin. Kaksoiskytkinrakenteen ansiosta se pystyy vaihtamaan nopeasti koko vaihteiston läpi. Joissakin nykyaikaisissa DCT-järjestelmissä kuljettaja voi kuitenkin valita vaihteen manuaalisesti käyttämällä vaihdevipua tai ohjauspyörässä olevia mela-vaihteita. Järjestelmä aktivoi tällöin auton kytkinosat.
LuK Kytkinpaketti
Irroitusmekanismilla, ilman ohjauslaakeria, Vauhtipyörällä, Ruuvisarjalla, Erikoistyökalu tarpeen asennuksessa, Kaksoismassavauhtipyörä kitka-ohjauslevyllä, Automaattisella säädöllä
SACHS Kytkinpaketti
Irroitusmekanismilla, Painelevyllä, kaksimassavauhtipyörä, mukana vauhtipyörän ruuvit, varusteena painelevyn ruuvit, Kytkinlevyllä, 240mm
LuK Kytkinpaketti
irroitinlaakerilla, irroitushaarukalla, Erikoistyökalu tarpeen asennuksessa
SACHS Kytkinpaketti
ZMS Modul XTend, Asennustyökaluilla, Painelevyllä, kaksimassavauhtipyörä, mukana vauhtipyörän ruuvit, varusteena painelevyn ruuvit, ilman irroitinlaakeria, Kytkinlevyllä, 240mm
SACHS Kytkinpaketti
Irroitusmekanismilla, Painelevyllä, kaksimassavauhtipyörä, mukana vauhtipyörän ruuvit, varusteena painelevyn ruuvit, Kytkinlevyllä, 240mm
Miten kaksoiskytkinvaihteisto toimii?
Kaksoiskytkinjärjestelmä toimii käyttämällä kahta kytkintä: toinen parillisille vaihteille ja toinen parittomille vaihteille. Polkimen sijasta DCT-vaihteistoa käytetään elektronisten yksiköiden ja hydraulisten komponenttien verkoston avulla. Molemmat kytkimet toimivat toisistaan riippumatta, jolloin seuraava vaihde voidaan valita valmiiksi nykyisen vaihteen ollessa edelleen kytkettynä.
Tämä mahdollistaa pehmeän vaihtamisen voiman virtausta häiritsemättä ja tekee kiihdytyksestä ja hidastuksesta siten tehokkaampaa. Se myös poistaa momentinmuuntimen tarpeen.

Kuinka ajaa kaksoiskytkinvaihteistolla
Käynnistät auton kuten tavallisella automaattivaihteistolla painamalla jarrupoljinta, painamalla käynnistyspainiketta (tai kääntämällä avainta) ja siirtymällä vaihteella "Drive" tai "D" eteenpäin tai "R" taaksepäin. Älä unohda kytkeä käsijarrua pois päältä ja nostaa jalkaasi jarrupolkimelta. Tarvittaessa voit vaihtaa manuaalitilaan ja ottaa vaihteenvaihdot itse haltuun käyttämällä ohjauspyörän takana olevia mela-vaihteita tai vaihteensiirtoa.
Kaksoiskytkinvaihteisto: edut ja haitat
DCT-vaihteiston on tarkoitus yhdistää molempien maailmojen parhaat puolet, manuaalivaihteiston ja automaattivaihteiston ominaisuudet. Kompromisseja on kuitenkin aina tehtävä, eivätkä DCT-autot sovi kaikille. Punnitaanpa edut ja haitat.
Kaksoiskytkinvaihteisto: edut
Kaksoiskytkinvaihteistot liitetään usein huippuluokan ajoneuvoihin, ja niitä käytetään kiihdytysnopeuden lisäämiseen verrattuna perinteiseen automaattivaihteistoon. Ne voivat suorittaa ylöspäin vaihdot vain 8 millisekunnissa, ja ne voivat tarjota jopa 10 prosentin lisäyksen polttoainetehokkuuteen moottorin keskeytymättömän tehon ansiosta sekä paremman reagointikyvyn.
Lisäksi ne pystyvät mukautumaan muuttuviin tieolosuhteisiin ja jättävät kuljettajalle mahdollisuuden ohjata vaihteiden vaihtamista manuaalisesti. Tämä on eduksi niille, jotka haluavat olla enemmän mukana ajamisessa.
Kaksoiskytkinvaihteisto: haitat
Kääntöpuolena on se, että näiden kaksoiskytkinjärjestelmien vaihto voi olla paljon kalliimpaa kuin tavallisen manuaali- tai automaattivaihteiston. Kuljettajilta voi myös kestää jonkin aikaa tottua auton tuntumaan, ja monet valittavat, että auto "nykii" tai epäröi kiihdyttäessään pysähdyksestä. Vaihteiden on myös todettu olevan tehottomampia pysäköintitilanteissa alhaisilla nopeuksilla.
LuK Kytkinpaketti
Irroitusmekanismilla, Vauhtipyörällä, Ruuvisarjalla, Automaattisella säädöllä
SACHS Kytkinpaketti
220mm
VALEO Kytkinpaketti
massavauhtipyörä, irroitinlaakerilla, 239mm
VALEO Kytkinpaketti
kaksimassavauhtipyörä, Irroitusmekanismilla, Ruuvisarjalla, varmistusruuvisarjalla, Ilman anturia
VALEO Kytkinpaketti
massavauhtipyörä, mukana vauhtipyörän ruuvit, irroitinlaakerilla, 228mm
Kaksoiskytkinvaihteisto: ongelmat
- Nämä mekanismit ovat alttiita tärisemään, erityisesti vaihdettaessa alempien vaihteiden välillä. Tämä voi johtua monista syistä, kuten öljyn tai rasvan likaantumisesta, kuluneista vääntöjousista, vääntyneestä auton vauhtipyörästä tai vääränlaisesta suuntauksesta.
- Kytkin voi luistaa, kun ajetaan alhaisilla nopeuksilla, jolloin mekanismi ylikuumenee. Tämä johtuu siitä, että pienillä nopeuksilla vaihteiston on kytkeydyttävä ja irrotettava säännöllisesti, mikä voi aiheuttaa kytkimen liukumista. Lisäksi liukuminen voi johtua vääristä kohdistautumisista tai kuluneista kytkinlevyistä.
- Vaihteisto saattaa epäröidä kiihdyttäessään pysähdyksestä, mikä on erityisen havaittavissa kuumemmissa olosuhteissa. Siksi on parasta välttää usein tapahtuvaa pysäytys-käynnistysajoa ennenaikaisen kulumisen estämiseksi. Se voi johtua myös ohjelmisto-ongelmista tai viallisista hydraulisista toimilaitteista. Lisäksi ajoneuvo voi jäädä käynnistymättä viallisen vaihteiston ohjausmoduulin vuoksi.
Yleisiä merkkejä kaksoiskytkinongelmista ovat palava haju tai ylikuumeneva kytkinmekanismi, vaihteen vaihdon viivästyminen, epänormaalit naksahtelevat tai jauhavat äänet sekä kiihtyvyyden tai tehon menetys.

Missä autoissa on kaksoiskytkinvaihteisto?
Yhä useammat autot on varustettu näillä mekanismeilla. Parhaita esimerkkejä kaksoiskytkinvaihteistoista ovat Ford GT:n 7-vaihteinen vaihteisto ja Nissan GT-R, Audi R8:n kaksoiskytkin ja vähemmän näyttävä Ford Focuksen kaksoiskytkinvaihteisto. Vaikka nämä järjestelmät ovat yleistymässä, niitä on edelleen pääasiassa premium-luokan huipputehokkaissa malleissa. Niitä käytetään nyt kuitenkin myös tavallisemmissa keskiluokan ajoneuvoissa, kuten Hyundai i20:ssä.
FAQ
1. Onko DCT parempi kuin automaatti?
Se riippuu. Ne ovat yleensä polttoainetaloudellisempia ja kulkevat pehmeämmin kuin perinteiset automaattimallit, mutta ne ovat myös kalliimpia ostaa ja vaihtaa. Ne ovat myös monimutkaisempia korjata.
2. Onko kaksoiskytkin automaattinen vai manuaalinen?
Teknisesti automaattivaihteisto, vaikka se tunnetaan myös puoliautomaattivaihteistona sen vaihto-ominaisuuksien ja ylimääräisen manuaalisen toimintatilan vuoksi.
3. Kumpi on parempi CVT vai kaksoiskytkin?
Molemmat tarjoavat korkean polttoainetehokkuuden ja parantavat kuljettajan mukavuutta, mutta jatkuvatoiminen vaihteisto (CVT) voi olla siihen verrattuna hieman hidas. Toisaalta CVT-vaihteisto tarjoaa pienemmät voimansiirron kitkahäviöt, koska pyörien pyörittämiseen tarvitaan vähemmän vaihteiston osia.
4. Mikä on kaksoiskytkimellä varustettu portaaton vaihteisto?
Steptronic on yksinkertaisesti BMW:n antama nimitys vaihteistoille, joissa on sekä manuaali- että automaattiominaisuudet. Se on valmistajan erityisesti suunnittelema kaksoiskytkinvaihteisto.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: