Sisällysluettelo
Vetoakseli rikki? Oireet, syyt ja vaihto
Auton vetoakseli vastaa vääntömomentin ja voiman siirtämisestä moottorista auton takaosan tasauspyörästöön. Jos tässä teräksestä, alumiinista tai komposiittimateriaaleista valmistetussa akselissa on vikaa, oireet voivat olla monenlaisia.
Auton vetoakseli rikki? Lue tästä artikkelista, mistä merkeistä voit päätellä, että auton vetoakselissa on vikaa.
Mikä on vetoakseli ja miten se toimii?
Vetoakseli on auton etu- ja taka-akselin lisäksi auton tärkein akseli. Sen tehtävän on välittää vääntömomenttia moottorista auton takaosassa sijaitsevalle tasauspyörästölle. Vetoakseli sijaitsee vaihteiston ja tasauspyörästön välissä ajoneuvon alustassa, ja sitä vaaditaan kaikissa ajoneuvoissa jotka eivät ole pelkästään etuvetoisia. Vetoakselin rakenne ja mekanismin kokoonpano voi vaihdella ajoneuvosta riippuen, kuten myös akselin mahdollisten nivelten tyypit ja rakenteet. Tyypillisesti kokoonpanoon kuuluvat akselin ja sen moninaisten nivel- ja varsiosien lisäksi mm. holkit, vetonivelet ja vetonivelen suojakumit.
FEBI BILSTEIN Kardaani
Edessä
NTY Kardaani
Edessä
Vetoakseli rikki? Oireet, joihin kiinnittää huomiota
Vetoakselin toimintahäiriöt voivat vaikuttaa merkittävästi ajoneuvon suorituskykyyn. Oireiden tunnistaminen varhaisessa vaiheessa voi ehkäistä ongelmien pahenemisen. Jos auton vetoakseli on rikki, oireet voivat olla muun muassa:
- Tärinä ajoneuvon alta. Yksi varhaisimpia merkkejä vetoakselin vikaantumisesta on epätavallinen tärinä. Se voi johtua kardaaninivelistä, laakereista tai holkeista, jotka johtavat vetoakselin epätasapainoon.
- Kääntymisen heikentyminen. Jos ajoneuvolla kääntyminen vaikeutuu, tämä voi olla vetoakselin vian oire, joka johtuu usein vaurioituneista nivelistä.
- Vetoakseli kolisee. Melko voimakaskin koliseva ääni kiihdytettäessä tai vaihteita vaihdettaessa voi viitata kuluneeseen vetoakseliin.
- Auto tärisee kiihdytettäessä. Tärinä kiihdytyksen aikana on yleinen vetoakselin oire, joka johtuu usein kuluneista kardaaninivelistä tai akselin epätasapainosta.
- Vinkuva ääni. Jatkuva vinkuva ääni ajoneuvon liikkuessa johtuu yleensä riittämättömästä voitelusta vetoakselin osissa.
- Naksuva ääni. Naksuminen voi niin ikään viitata vetoakselin nivelten ongelmaan.
Vetoakselin vikojen syyt
- Vetoakselin vioittumiseen johtavien syiden ymmärtäminen on tärkeää vikojen ennaltaehkäisyn kannalta. Yleisiä syitä ovat muun muassa.
- Kuluminen ajan myötä. Kuten kaikki mekaaniset komponentit, myös vetoakselit kuluvat ja ikääntyvät ajan myötä.
- Asianmukaisen huollon puute. Vetoakselin säännöllisen tarkastuksen ja huollon laiminlyönti voi johtaa ennenaikaiseen vioittumiseen.
- Liiallinen vääntömomentti tai kuormitus. Ajoneuvon ylikuormittaminen tai vetoakselin altistaminen suuremmalle vääntömomentille kuin mitä se kestää voi johtaa vaurioihin.
- Valmistusvirheet. Vaikka nämä ovatkin harvinaisempia, myös valmistusprosessissa ilmenevät viat voivat johtaa ennenaikaiseen vikaantumiseen.
Vetoakseli rikki – mitä tehdä?
Jos havaitset jonkin mainituista oireista, on tärkeää puuttua ongelmaan viipymättä. Paras toimintatapa on kääntyä ammattitaitoisen mekaanikon puoleen, joka voi diagnosoida ongelman tarkasti. Akseli voidaan joissain tapauksissa korjata.
Jos akselin korjaaminen ei ole mahdollista, edessä on vetoakselin vaihto, joka on melko mittava työ. Vetoakselin vaihdon hinta voi olla 200–800 euroa tai enemmänkin riippuen ajoneuvosta ja siitä, onko vaihdettava pelkkä vetoakseli, pelkät sen nivelet vai kaikki mekanismin osat. Huomaa, että sopivia uusia akseleita on mahdollista hankkia paitsi kivijalkakaupoista myös verkosta rekisterinumeron, VIN-numeron tai automallin ja osan nimen perusteella (esimerkiksi ”Volvo V50 vetoakseli”).
Vetoakselin oireiden varhainen tunnistaminen voi säästää sinulta aikaa ja rahaa. Huoltoaikataulun noudattaminen ja säännöllinen ylläpito ovat tärkeitä akselin pitkäikäisyyden varmistamisessa.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: