Sisällysluettelo
Auton kytkinremontin hinta: Tämä sinun tulee tietää
Kytkinremontti on jokaisen autonomistajan painajainen – onhan kyseessä laaja ja kallis korjaus, jota ei voi lykätä, kun se tulee eteen. Epätoivoon ei kuitenkaan kannata vajota vaan selvittää rauhassa, mistä on kyse ja mitä on tehtävissä.
Tässä artikkelissa kerromme lyhyesti kytkimen toiminnasta, sen vioittumisesta ja kytkinremontin hinnasta.
Kytkimestä lyhyesti
Auton kytkin on moottorin ja voimansiirron välinen mekanismi. Se löytyy manuaalivaihteistolla varustetuista autoista, ja se kytketään päälle kytkinpolkimesta. Kytkin mahdollistaa voimansiirron moottorin akselilta pyöriä pyörittäviin akseleihin, toisin sanoen sen kautta välitetään voimaa vetopyörille tai pysäytetään voiman välittäminen.
Kytkinjärjestelmiä on erilaisia. Yleisin on hydraulinen eli märkäkytkin. Tämä järjestelmä perustuu auton vauhtipyörään pultattuun painelevyyn (paineasetelmaan), sen taustalla olevaan kalvojouseen ja kytkinlevyyn. Lisäksi järjestelmään kuuluvat painelaakeri ja haarukka.
Kytkin kytketään päälle painamalla kytkinpoljinta. Kun kuljettaja painaa poljinta, mäntä painaa kytkimen haarukan avulla painelaakerit kalvojousen keskiosaa päin, jolloin painelevy irtautuu kytkinlevystä ja voimanvälitys lakkaa. Kytkin vapautuu pyörittämästä moottoria ja auto hidastuu ja pysähtyy. Kun kytkinpoljin jälleen vapautetaan, kytkin kytkeytyy toimintaan ja voimanvälitys jatkuu.

Mistä tietää, että on kytkinremontin aika?
Kuten kaikki muut auton osat, myös kytkin voi vioittua. Kytkimet viat ovat autonomistajien kammoamia, sillä kytkinremontti on suuritöinen ja hinnakas toimenpide. Kytkimen rikkoutumiseen voivat viitata muun muassa seuraavat merkit:
- ongelmat vaihteiden vaihtamisessa
- erikoiset äänet kytkinpoljinta painettaessa tai vaihteita vaihdettaessa
- kytkinpoljin tärisee tai sen vaste on pehmeä, löysä tai jäykkä
- heikko kiihtyvyys vaikka moottorin kierrosluku kasvaa
- kytkimen luistaminen
- auton vauhdin äkillinen hidastuminen kesken kiihdytyksen.
LuK Kytkinpaketti
Irroitusmekanismilla, ilman ohjauslaakeria, Vauhtipyörällä, Ruuvisarjalla, Erikoistyökalu tarpeen asennuksessa, Kaksoismassavauhtipyörä kitka-ohjauslevyllä, Automaattisella säädöllä
SACHS Kytkinpaketti
Irroitusmekanismilla, Painelevyllä, kaksimassavauhtipyörä, mukana vauhtipyörän ruuvit, varusteena painelevyn ruuvit, Kytkinlevyllä, 240mm
LuK Kytkinpaketti
irroitinlaakerilla, irroitushaarukalla, Erikoistyökalu tarpeen asennuksessa
SACHS Kytkinpaketti
ZMS Modul XTend, Asennustyökaluilla, Painelevyllä, kaksimassavauhtipyörä, mukana vauhtipyörän ruuvit, varusteena painelevyn ruuvit, ilman irroitinlaakeria, Kytkinlevyllä, 240mm
SACHS Kytkinpaketti
Irroitusmekanismilla, Painelevyllä, kaksimassavauhtipyörä, mukana vauhtipyörän ruuvit, varusteena painelevyn ruuvit, Kytkinlevyllä, 240mm
Jos havaitset edellä mainittuja oireita, auto kannattaa viedä välittömästi korjaamolle tarkastettavaksi, jotta vältetään mahdolliset laajemmat vauriot sekä vaaratilanteet tien päällä. Joskus järjestelmässä ei ole merkittävää vikaa vaan se voi olla pelkästään likaantunut; tällöin auttaa kytkimen puhdistusaine.
Kytkinremontin hinta
Auton kytkinremontin hinta on pääsääntöisesti korkea, mutta hinnoissa on vaihtelua aina 300 eurosta yli 2 000 euroon, keskihinnan ollessa noin 700 euroa. On tavallista, että noin 60–70 % hinnasta koostuu työkustannuksista ja noin 30–40 % uuden kytkimen hinnasta. Remontin yhteydessä saatetaan vaihtaa myös muita osia, esim. puslat.
Toimenpiteen hintaan vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa seuraavat:
- Ajoneuvon tyyppi, merkki, malli ja vuosimalli. Hintaan vaikuttavista tekijöistä tärkein on auton tyyppi. Esim. urheiluautoon saatetaan tarvita kalliita erikoisosia, vanhaan autoon osia taas ei välttämättä ole kovin hyvin saatavilla. Jos kyseessä on vanha ja paljon käytetty auto, sen kytkinremontin hinta voi olla korkeampi kuin auton arvo. Siksi vanhoissa autoissa kytkinremontin järkevyyttä kannattaa punnita tarkasti.
- Korjaamon hinnasto. Kytkinremonttien hinnat vaihtelevat myös korjaamosta riippuen. Kannattaakin tehdä hintavertailua paikallisista ja lähiseutujen korjaamojen kesken.
- Osien hinnat. Mitä enemmän osia on vaihdettava, sitä kalliimmaksi toimenpide tulee. Jos on tarpeen vaihtaa sekä kytkinlevy ja paineasetelma, laakeri, puslat ja muita osia, hinta voi olla korkea. Auton osissa voi säästää ostamalla ne itse verkosta ja pyytämällä mekaanikkoja asentamaan verkosta ostetut osat ajoneuvoon. Kytkinpaketin hinta on tavallisesti n. 300–700 euroa ja se sisältää tärkeimmät osat. Tuote on helppo löytää käyttämällä valmistajaa ja tuotenimeä, esim. ”VALEO kytkinpaketti”. Kaikki korjaamot eivät tällaiseen kuitenkaan suostu, joten asiaa kannattaa tiedustella etukäteen.

Koska kytkinremontti on kallis, moni autonomistaja on kiinnostunut vaihtamaan kytkimen itse. Monessa tapauksessa se on mahdollista, mutta toimenpide ei ole helpoimmasta päästä eikä siihen kannata ryhtyä vaillinaisilla taidoilla.
LuK Kytkinpaketti
Irroitusmekanismilla, Vauhtipyörällä, Ruuvisarjalla, Automaattisella säädöllä
SACHS Kytkinpaketti
220mm
VALEO Kytkinpaketti
massavauhtipyörä, irroitinlaakerilla, 239mm
VALEO Kytkinpaketti
kaksimassavauhtipyörä, Irroitusmekanismilla, Ruuvisarjalla, varmistusruuvisarjalla, Ilman anturia
VALEO Kytkinpaketti
massavauhtipyörä, mukana vauhtipyörän ruuvit, irroitinlaakerilla, 228mm
Miten kytkimen vaurioitumista voi ehkäistä?
Voit ehkäistä kytkimen vaurioitumista välttämällä kytkimen luistattamista ajon aikana, käyttämällä kytkintä oikein vaihteita vaihdettaessa eli vapauttaen sen täysin ennen pienemmän tai suuremman vaihteen kytkemistä, välttämällä ajoneuvosi ylikuormittamista, kiihdyttämällä ja jarruttamalla tasaisesti sekä huoltamalla autosi säännöllisin väliajoin.
Hyödyllinen video aiheeseen liittyen:
Kuinka tunnistat kytkinvian
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: