Sisällysluettelo
Yhteispaineruiskutus
Yhteispaineruiskutus on dieselmoottoreissa oleva suoraruiskutusjärjestelmä. Sen on kehittänyt Bosch. Nykyään yhteispaineruiskutusjärjestelmä on asennettuna yli 70 % eri valmistajien valmistamiin dieselmoottoreihin.
Yhteispaineruiskutusjärjestelmän design ja toimintaperiaate
Yhteispaineruiskutusjärjestelmän perusosat ovat:
- polttoaineputkisto;
- ruiskutuspumppu;
- ruiskusuuttimet (pietso-ohjatut tai sähkömagneettiset).
Polttoaine viedään säiliöstä matalapainepumpulla ja siirtyy sitten ruiskutuspumppuun, jossa männät kompressoivat sitä, kunnes se saavuttaa ohjausyksikön määrittämät arvot. Kompressoitu polttoaine syötetään suutinkiskoon, joka toimii korkeapainevaraajana ja joka ohjaa polttoaineen syöttöä kuhunkin suuttimeen. Tämä ruiskuttaa polttoaineen suoraan polttokammioon. Erityiset polttoaineputket yhdistävät suutinkiskon ulostulot ja suuttimet. Yhteispaineruiskutuksen designiin kuuluu myös venttiilejä, säätölaitteita ja antureita, joiden avulla ohjausyksikkö kerää kaiken tarvittavan tiedon tarvittavien komentojen suorittamiseksi erinäisten parametrien mittaamisen kautta.
Yhteispaineruiskutusjärjestelmää käyttävien moottorien hyödyt
- alhainen äänitaso
- polttoainetta kuluu vähemmän
- pakokaasun emissio on alhainen
Yhteispaineruiskutusjärjestelmää hyödyntävät moottorit
- MultiJet (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
- VCDi (Chevrolet);
- CDTi (Opel, Vauxhall);
- TDI (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat);
- CDI (Mercedes-Benz);
- JTD (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
- DDiS (Suzuki);
- CRD (Chrysler, Jeep);
- TID TTiD (Saab);
- TD4, TDV6, TDV8 (Land Rover);
- dCi (Nissan, Renault);
- XDi (SsangYong);
- D-4D (Toyota);
- CITD (Mazda);
- CRDi (Hyundai, KIA);
- D3, D4 ja D5 (Volvo);
- DI-D (Mitsubishi);
- HDi e-HDi, BlueHDi (Citroen, Peugeot);
- i-CTDi (Honda);
- TDCi (Ford).