Sisällysluettelo
D-4D
D-4D on Toyota Motor Corporation -konsernin kehittämän suoraruiskutusjärjestelmän nimi. Lisäksi tätä lyhennettä käytetään niistä Toyota-dieselmoottoreista, joihin tämä järjestelmä on asennettu.
Suositut D-4D-moottorit
1CD-FTV
Vuonna 2000 julkaistiin 1CD-FTV-moottori. Se oli ensimmäinen Toyota-dieselmoottori Common Rail -suoraruiskutusjärjestelmällä. Sen tilavuus oli kaksi litraa ja teho jopa 116 hevosvoimaa. Siinä oli neljä inline-mallin sylinteriä, sylinterilohkojen seinämät oli vahvistettu ja siinä oli muuttuvangeometrian turboahdin. Tätä moottoria valmistettiin vuoteen 2007 asti. Sitä asennettiin seuraaviin Toyota-malleihin: Corolla, Avensis, Previa, Corolla Verso ja RAV4.
1ND-TV
Tämä inline-mallin 4-sylinterinen turboahdettu dieselmoottori julkaistiin vuonna 2001. Sen iskutilavuus on 1,4 litraa ja siinä on Common Rail -suoraruiskutusjärjestelmä. Vuodesta 2002 alkaen sitä on asennettu moniin eri Toyota-malleihin: Auris, Avanza, Corolla, Etios, iQ, Ractis, Urban Cruiser, Verso-S ja Yaris. Auton maksimiteho oli 68, 88, tai 90 hevosvoimaa. Vuodesta 2015 eteenpäin 1ND-TV saavutti Euro 6 -päästöluokituksen.
KD-FTV
Tämä on 4-sylinteristen inline-mallin dieselmoottorien sarja, jossa kaksi nokka-akselia ja turbiini. 1KD-FTV-mallin ensimmäinen sukupolvi otettiin käyttöön vuonna 2000. Se oli 3-litrainen moottori 172 hevosvoimalla. Se asennettiin seuraaviin ajoneuvoihin: Toyota Land Cruiser Prado, Toyota Hilux Surf, Toyota Fortuner, Toyota Hiace ja Toyota Hilux. Toinen sukupolvi sai 2KD-FTV-tunnuksen. Se julkaistiin vuonna 2001. Toisin kuin edeltäjänsä, tämän sukupolven moottoreissa oli pienempi iskutilavuus ja maksimiteho 2,5 litraa ja 142 hevosvoimaa. Tämä moottori asennettiin Toyota Fortuner-, Hilux-, Hiace- ja Innova-ajoneuvoihin.
AD-FTV
Ensimmäinen sukupolvi tämän sarjan DOHC inline -dieselmoottoreista otettiin käyttöön vuonna 2005. 1AD-FTV oli turboahdettu, ja sen tilavuus oli kaksi litraa sekä teho 127 hevosvoimaa. Toisen sukupolven malli 2AD-FTV oli edeltäjänsä tavoin varustettu D-4D Common Rail -järjestelmällä ja muuttuvangeometrian turboahtimella, mutta sen iskutilavuus oli 2,2 litraa. Maksimiteho vaihteli 136–149 hevosvoiman välillä. Seuraavan sukupolven malli merkittiin 2AD-FHV-tunnuksella. Näiden moottorien ominaisuuksiin kuuluivat nopeat pietsosähköiset injektorit, D-CAT-järjestelmä, joka pienensi haitallisia päästöjä ja puristussuhde 15.7:1, joka oli tämän sarjan matalin. Kuten 2AD-FTV-moottoreissa, tämänkään mallin iskutilavuus ei ylittänyt 2,2:ta litraa. Teho oli 174–178 hevosvoiman välillä. Tämän sarjan moottorit asennettiin Toyotan malleihin, kuten RAV4, Avensis, Corolla Verso, Auris, Verso ja Corolla.
1WW
Vuonna 2013 esiteltiin 1WW-moottorit. Ne olivat jälleen uusi sarja DOHC-dieselmoottoreista, joissa on neljä sylinteriä linjassa. 1,6:n litran moottoreiden teho saavutti 110 hevosvoimaa ja sen puristussuhde oli 16.5:1. Kaksilitraiset 1WW-moottorit tulivat markkinoille vuonna 2015. Niitä valmistettiin Toyota Verso- ja Toyota Auris -autoihin.
GD-FTV
Vuonna 2015 tulivat markkinoille GD-sarjan moottorit. Ensimmäinen sukupolvi merkittiin 1GD-FTV-tunnuksella. Ne olivat inline-mallin 2,8-litraisia, 175:n hevosvoiman DOHC-moottoreita, joissa oli neljä sylinteriä ja muuttuvangeometrian turboahdin. Toisen sukupolven 2GD-FTV-moottoreissa oli pienempi iskutilavuus ja teho: 2,4 litraa ja 147 hevosvoimaa. Näiden kahden sukupolven moottoreiden puristussuhde oli sama: 15.6:1. Niitä asennettiin Toyota Hilux-, Toyota Land Cruiser Prado-, Toyota Fortuner- ja Toyota Innova -ajoneuvoihin.
1VD-FTV
VD-sarja oli uusi vaihe tämän japanilaisen tuotemerkin moottorimallistojen historiassa. Ne olivat ensimmäiset 8-sylinteriset V-dieselmoottorit. Niiden iskutilavuus oli 4,5 litraa. Ne oli varustettu D-4D-järjestelmällä ja yhdellä tai kahdella muuttuvangeometrian turboahtimella. Puristussuhde ylsi arvoon 16.8:1. Turboahdettujen moottorien maksimiteho oli 202 hevosvoimaa ja tuplaturbomoottoreiden vastaavasti 268 hevosvoimaa.