Sisällysluettelo
VW Crafter moottorit
VW Crafter on vuonna 2006 tapahtuneesta esittelystään lähtien vakiinnuttanut asemansa 3,5 tonnin luokan vankkana pakettiautona, ja se tarjoaa kehittyneen valikoiman moottoreita kaupallisiin sovelluksiin kahdessa sukupolvessa. Teknologinen kehitys yksinkertaisista common-rail-dieselmoottoreista nykyaikaisiin BlueMotion-moottoreihin kuvastaa Volkswagenin edistymistä hyötyajoneuvoalalla.

VW Crafter Generation I (2006-2016)
Ensimmäinen VW Crafter -sukupolvi kehitettiin yhteistyössä Mercedes-Benzin kanssa, ja se jakoi teknologian Sprinterin kanssa, mikä osoittautui luotettavuuden kannalta onnenpotkuksi. Nämä vankat VW Crafter moottorit saavuttivat helposti 400 000-600 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, ja kaupalliset käyttäjät dokumentoivat usein jopa yli 800 000 kilometrin ajokilometrejä. Suurempia korjauksia oli yleensä tehtävä vain 300 000-400 000 kilometrin välillä, ja ne rajoittuivat yleensä ruiskutussuuttimiin tai turboahtimiin. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 2,5 TDI, jossa oli 164 hv (CRFC) ja jossa yhdistettiin optimaalisesti teho, luotettavuus ja kohtuulliset kulutusarvot. Teknisesti kaikki moottorit perustuivat Mercedeksen hyväksi todettuun tekniikkaan, jossa käytettiin common-rail -ruiskutusta, joka takasi poikkeuksellisen pitkän käyttöiän. VW Crafter oli markkinoilla edullisempi vaihtoehto Mercedes Sprinterille, jonka tekniikka oli lähes identtinen.
VW Crafter dieselmoottorit: sukupolvi I (2006-2016)
VW Crafter moottorivalikoima koostui yksinomaan dieselmoottoreista, sillä bensiinimoottorit olivat harvinaisia tässä ajoneuvoluokassa. Perustana oli 2,5 TDI eri teholuokissa: Alkutason moottorin teho oli 88 hv (CECA), jonka jälkeen tulivat tehokkaammat versiot 109 hv (CECB), 136 hv (CEBB) ja huippumalli 164 hv (CRFC). Kaikissa VW Crafter TDI-moottoreissa oli nykyaikainen toisen sukupolven common-rail -ruiskutus ja ne täyttivät vähintään Euro 4 -standardin, myöhemmissä malleissa jopa Euro 5 -standardin. VW Crafter 2.5 TDI 136 hv:llä kehittyi sukupolven luotettavimmaksi moottoriksi - se tarjosi riittävästi tehoa kaikkiin käyttötarkoituksiin, kulutti maltillisesti 8,5-9,5 litraa 100 km:llä ja harvoin oli ongelmia ruiskutuslaitteiden tai turboahtimien kanssa. Heikommat vaihtoehdot olivat taloudellisempia, mutta usein tehottomampia, ja 164 hv:n moottorissa ilmeni toisinaan ongelmia EGR-jäähdytyksen kanssa.
VW Crafter moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
2.5 TDI | 88 HV | 8,0-8,8 l/100km | Alitehoinen, muuten vankka | Keskimääräinen |
2.5 TDI | 109 HV | 8,2-9,0 l/100km | Satunnaisia ruiskutusongelmia | Hyvä |
2.5 TDI | 136 HV | 8,5-9,5 l/100km | Erittäin vankka, hyväksi havaittu ja testattu | Erittäin hyvä |
2.5 TDI | 164 HV | 9,2-10,1 l/100km | EGR-jäähdytys, turboahdin | Hyvä |

VW Crafter Generation II (2017-nykyisin)
VW Crafter toinen sukupolvi merkitsi täysin uutta alkua itsenäisellä Volkswagen-teknologialla ja EA288-perheen huippumoottoreilla. Näillä VW Crafter moottoreilla saavutetaan asianmukaisella huollolla 350 000-500 000 kilometrin ajokilometrit, vaikka edellisen sukupolven luotettavuutta ei ole vielä täysin saavutettu. Tyypilliset korjausvälit ovat 200 000-300 000 kilometriä, ja ne koskevat useimmiten monimutkaista pakokaasujen jälkikäsittelyä AdBlue-järjestelmällä. Tämän sukupolven erinomainen moottori on 2.0 TDI, jossa on 177 hv ja joka tarjoaa pienemmästä tilavuudesta huolimatta enemmän tehoa kuin vanhat 2,5-litraiset yksiköt. Teknisiin kohokohtiin kuuluvat modulaarinen EA288-arkkitehtuuri, AdBlue-järjestelmän kaksoisannostelujärjestelmä ja automaattinen start-stop-järjestelmä. Uusi Crafter kilpailee markkinoilla menestyksekkäästi Ford Transitin ja Iveco Dailyn kanssa, vaikka moderni tekniikka toi aluksi mukanaan enemmän alkuvaikeuksia.
VW Crafter dieselmoottorit: Sukupolvi II (2017-nykyään)
VW Crafter moottorivalikoima perustuu kokonaan hyväksi todettuun EA288-moottoriperheeseen, jossa on 2,0 litran iskutilavuus. Saatavilla on neljä tehotasoa: 102 hv (CRKA), 122 hv (CRKB), 140 hv (CRLB) ja 177 hv (CRLD). Kaikissa VW Crafter TDI-moottoreissa on neljännen sukupolven common-rail -ruiskutus, muuttuvageometrinen turboahdin ja ne täyttävät Euro 6 -standardin SCR-katalysaattorilla ja AdBlue-ruiskutuksella. VW Crafter 2.0 TDI, jossa on 140 hv, on vakiinnuttanut asemansa tämän sukupolven tasapainoisimpana moottorina - se tarjoaa riittävästi tehoa raskaisiin kuormiin, kuluttaa vain 7,8-8,6 litraa 100 km:llä ja on toistaiseksi osoittanut vähiten ongelmia pakokaasujen jälkikäsittelyn kanssa. Tehokkain 177 hv:n versio on ajoittain altis AdBlue-järjestelmän ongelmille ja pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän lisääntyneelle kulumiselle, kun taas heikommat moottorit ovat taloudellisempia, mutta saavuttavat rajansa täydellä kuormalla.
VW Crafter sähkökäyttö: Sukupolvi II (2017-nykyään)
VW e-Crafter on ollut saatavilla puhtaasti sähköisenä versiona vuodesta 2018 lähtien. Sähkömoottori tuottaa 136 hevosvoimaa ja tarjoaa 290 Nm:n maksimiväännön paikaltaan. Akkujen 35,8 kWh:n kapasiteetilla VW e-Crafter saavuttaa WLTP-standardin mukaan jopa 173 kilometrin toimintasäteen. Tämä voimansiirto sopii erinomaisesti kaupunkien jakeluliikenteeseen, mutta lyhyt toimintasäde rajoittaa käyttöaluetta huomattavasti.
VW Crafter moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
2.0 TDI | 102 HV | 7,2-8,0 l/100km | Alitehoinen täydellä kuormalla | Keskimääräinen |
2.0 TDI | 122 HV | 7,5-8,3 l/100km | Satunnaisia AdBlue-ongelmia | Hyvä |
2.0 TDI | 140 HV | 7,8-8,6 l/100km | Erittäin tasapainoinen, vankka | Erittäin hyvä |
2.0 TDI | 177 HV | 8,2-9,1 l/100km | AdBlue-järjestelmä, EGR-kulutus | Hyvä |
Sähkömoottori | 136 HV | 21,5 kWh/100km | Pieni toimintasäde | Keskimääräinen |

Johtopäätös: VW Crafter kaikkien sukupolvien parhaat moottorit
VW Crafter moottoreiden kehityksessä näkyy muutos hyväksi havaitusta Mercedes-teknologiasta itsenäisiin Volkswagenin ratkaisuihin. Kun ensimmäinen sukupolvi teki vaikutuksen poikkeuksellisella kestävyydellään, toinen sukupolvi tarjoaa huipputekniikkaa, mutta pitkäaikainen luotettavuus on hieman heikentynyt. Sähköistäminen avaa uusia mahdollisuuksia kaupunkien jakeluliikenteelle, mutta se ei voi vielä täysin korvata dieselmoottoreita.
- Kaikkiaan paras VW Crafter dieselmoottori:
VW Crafter 2.5 TDI, 136 hv (I-sukupolvi) yhdistää legendaarisen luotettavuuden riittävään tehoon ja kohtuullisiin käyttökustannuksiin - takuu yli 500 000 kilometrin ajokilometreille.
- Paras moderni VW Crafter -dieselmoottori:
VW Crafter 2.0 TDI, jossa on 140 hv (Generation II), tarjoaa nykyisen sarjan parhaan tasapainon suorituskyvyn, kulutuksen ja luotettavuuden välillä sekä uusinta pakokaasutekniikkaa.
- Paras VW Crafter kaupunkiliikenteeseen:
VW e-Crafter 136 hv:n sähkömoottorilla on ihanteellinen päästöttömiin kaupunkien sisäisiin kuljetuksiin, mutta soveltuu rajoitetun toimintasäteensä vuoksi vain erikoistarkoituksiin.
Kaikkien VW Crafter -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia, jotka toimitetaan nopeasti suoraan yritys- ja yksityisasiakkaille.