Sisällysluettelo
Mitsubishi Outlander moottorit
Mitsubishi Outlander on vakiinnuttanut asemansa luotettavana perhemaasturina vuonna 2001 tapahtuneesta lanseerauksestaan lähtien, ja Mitsubishi Outlander -moottoreita on tarjolla huomattavan monipuolinen valikoima neljässä sukupolvessa. Outlander teknologinen kehitys on osoitus japanilaisen insinööritaidon jatkuvasta kehityksestä aina hyväksi havaituista imumoottoreista innovatiivisiin plug-in-hybridijärjestelmiin.

Mitsubishi Outlander sukupolvi I (2001-2006)
Ensimmäiselle Mitsubishi Outlander -sukupolvelle oli ominaista vankat mutta teknisesti yksinkertaiset imumoottorit, joille oli ominaista poikkeuksellinen kestävyys. Asianmukaisella huollolla nämä Mitsubishi Outlander moottorit saavuttivat helposti 400 000-500 000 kilometrin ajokilometrit, ja suuremmat korjaukset tulivat yleensä tarpeellisiksi vasta 250 000 kilometrin jälkeen. Tämän sukupolven moottoreita pidettiin lähes tuhoutumattomina, mutta ne vaativat sytytystulppien ja ilmansuodattimien säännöllistä huoltoa. Ehdoton huippumoottori oli 2,4-litrainen MIVEC-moottori, jossa oli 160 hevosvoimaa ja jossa teho ja luotettavuus yhdistyivät optimaalisesti. Teknisesti Mitsubishi luotti hyväksi todettuihin imumoottoreihin ilman turboahdinta, mikä oli syy suureen luotettavuuteen, mutta johti myös korkeampaan polttoaineenkulutukseen.
Mitsubishi Outlander bensiinimoottorit: sukupolvi I (2001-2006)
Mitsubishi Outlander bensiinimoottorivalikoima koostui yksinomaan 4G-sarjan imumoottoreista. Alkutason moottori oli 2,0-litrainen 4G63, jossa oli 136 hv, jolle oli ominaista kestävyys, mutta joka saavutti rajansa, kun ajoneuvo oli täyteen kuormattu. Tehokkaampi 2,4-litrainen 4G69 MIVEC, jossa oli 160 hv, tarjosi huomattavasti enemmän vetovoimaa, ja siitä tuli tämän sukupolven suosituin moottori. Molemmissa Mitsubishi Outlander moottoreissa oli monipisteruiskutus ja ne olivat tunnettuja kestävyydestään. Tyypilliset ongelmat rajoittuivat 120 000 kilometrin jälkeen kuluneisiin sytytyskeloihin ja satunnaisiin venttiilikannen tiivisteiden vuotoihin. Muuttuvalla venttiilien ajoituksella varustettua 4G69 MIVEC -moottoria pidettiin teknisenä huippuna, ja se tarjosi hyvän tasapainon suorituskyvyn ja kulutuksen välillä.
Mitsubishi Outlander moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
2,0 4G63 | 136 HV | 9,2-10,1 l/100km | Sytytyskelat, venttiilikannen tiiviste | Hyvä |
2,4 4G69 MIVEC | 160 HV | 9,8-10,6 l/100km | Erittäin vankka, satunnainen venttiilikannen tiiviste | Erittäin hyvä |

Mitsubishi Outlander Generation II (2006-2012)
Mitsubishi Outlander toinen sukupolvi toi merkittäviä teknisiä parannuksia ja toi mallistoon ensimmäistä kertaa dieselmoottorit. Ajokilometrit pysyivät korkealla tasolla: bensiinimoottoreilla 350 000-450 000 kilometriä ja vankoilla dieseleillä 400 000-500 000 kilometriä. Suuremmat korjaukset tulivat yleensä ajankohtaisiksi 180 000-220 000 kilometrin välillä, ja dieselmoottorit vaativat huomattavasti vähemmän huoltoa. Ehdoton kohokohta oli 2.2 DI-D, jossa on 156 hv - poikkeuksellisen luotettava common-rail-diesel, joka toimi moitteettomasti vielä 300 000 kilometrin jälkeen. Teknisesti Mitsubishi otti käyttöön nykyaikaisen common-rail -ruiskutuksen ja parannetut MIVEC-järjestelmät, jotka lisäsivät tehokkuutta mutta myös monimutkaisuutta.
Mitsubishi Outlander bensiinimoottorit: sukupolvi (2006-2012)
Mitsubishi Outlander bensiinimoottorivalikoimaa laajennettiin pienemmällä 2,0-litraisella moottorilla ja säilytettiin hyväksi todettu 2,4-litrainen. 147 hv:n 2,0-litrainen 4B11 korvasi vanhan 4G63-moottorin ja tarjosi paremman hyötysuhteen ja suuremman suorituskyvyn MIVEC-tekniikan ansiosta. 2,4-litraisesta 4B12 MIVEC-moottorista, jossa oli 170 hv, tuli tämän sukupolven Mitsubishi Outlander moottoreiden suosikki. Molemmissa moottoreissa oli alumiinilohkot ja nykyaikaiset ruiskutusjärjestelmät. Ongelmallisia olivat satunnaiset viat MIVEC-toimilaitteissa 150 000 kilometrin jälkeen ja vesipumppujen vuodot. 2,4-litraista 4B12-moottoria pidettiin erityisen kestävänä ja se tarjosi riittävästi tehoa perävaunukäyttöön.
Mitsubishi Outlander dieselmoottorit: sukupolvi (2006-2012)
Mitsubishi tarjosi ensimmäistä kertaa Outlander dieselmoottoria: 2.2 DI-D (4HK), jossa oli 156 hv ja common-rail -ruiskutus. Tästä Mitsubishi Outlander -dieselistä tuli nopeasti koko sukupolven luotettavin moottori. Vääntömomentin ollessa 380 Nm se tarjosi erinomaisen vetovoiman ja alhaisen polttoaineenkulutuksen, vain 6,8 litraa 100 km:llä. 2.2 DI-D-moottorissa oli hiukkassuodatin, ja se täytti Euro 4 -standardin vaatimukset. Tyypilliset ongelmat rajoittuivat turboahtimen satunnaisiin vikoihin 200 000 kilometrin jälkeen ja hiukkassuodattimen tukkeutumiseen pääasiassa lyhyillä matkoilla. Kaiken kaikkiaan tätä Mitsubishi Outlander moottoria pidettiin yhtenä luokkansa parhaista dieselmoottoreista.
Mitsubishi Outlander moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
2.0 4B11 MIVEC | 147 HV | 8,4-9,2 l/100km | MIVEC-servomoottorit, vesipumppu | Hyvä |
2.4 4B12 MIVEC | 170 HV | 9,1-9,8 l/100km | Erittäin kestävä, satunnainen vesipumppu | Erittäin hyvä |
2.2 DI-D | 156 HV | 6,5-6,8 l/100km | Turboahdin, hiukkassuodatin lyhyillä matkoilla. | Erittäin hyvä |

Mitsubishi Outlander Generation III (2012-2021)
Kolmas Mitsubishi Outlander -sukupolvi merkitsi siirtymistä sähköistymiseen ja toi markkinoille maailman ensimmäisen pistokehybridimaasturin, PHEV:n. Perinteisillä moottoreilla saavutettiin edelleen korkeat 300 000-400 000 kilometrin ajomäärät, ja 2,4-litraisia bensiinimoottoreita pidettiin erityisen luotettavina. Suurempia korjauksia tarvittiin yleensä 200 000-250 000 kilometrin välillä. Ehdoton huippumoottori oli PHEV, jonka järjestelmäteho oli 203 hv - tekninen mestariteos, jossa yhdistettiin puhtaasti sähköinen ajo ja bensiinimoottorin joustavuus. Teknisesti Mitsubishi otti käyttöön CVT-vaihteistot ja kehitti MIVEC-tekniikkaa, kun taas PHEV asetti täysin uudet standardit kahdella sähkömoottorilla ja bensiinimoottorilla.
Mitsubishi Outlander bensiinimoottorit: III sukupolvi (2012-2021)
Mitsubishi Outlander bensiinimoottorivalikoima keskittyi kahteen hyväksi todettuun moottoriin: 2,0-litraiseen 4J11-moottoriin, jossa on 150 hv, ja 2,4-litraiseen 4J12-moottoriin, jossa on 167 hv. Molemmissa moottoreissa oli MIVEC-tekniikka ja alumiinilohkot, jotka kevensivät painoa. 2,4-litraisesta kehittyi tämän sukupolven luotettavin tavanomainen moottori, jossa oli vain satunnaisia ongelmia sytytyskelojen kanssa 120 000 kilometrin jälkeen. Vakiovarusteena nämä Mitsubishi Outlander moottorit yhdistettiin CVT-vaihteistoon, mikä johti tasaiseen mutta verkkaiseen ajoon. 2,0-litraista moottoria pidettiin riittävänä kaupunkiajoon, mutta se saavutti rajansa moottoritiellä ajettaessa ja perävaunua vedettäessä. Molemmille moottoreille oli ominaista alhaiset huoltokustannukset ja korkea luotettavuus.
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid: III sukupolvi (2012-2021).
Mitsubishi Outlander PHEV mullisti SUV-segmentin innovatiivisella ajokonseptillaan. Järjestelmä yhdisti 2,0-litraisen bensiinimoottorin (121 hv) kahteen sähkömoottoriin (kumpikin 82 hv), jolloin järjestelmän teho oli 203 hv. Tämän Mitsubishi Outlander sähköinen toimintasäde oli 54 kilometriä ja kokonaispolttoaineenkulutus vain 1,9 litraa 100 kilometrillä, joten se asetti uudet standardit. Nelivetojärjestelmä toimi puhtaasti sähköisesti etu- ja taka-akselilla olevien erillisten moottoreiden avulla. Satunnaiset ohjelmistopäivitykset ja rajallinen, vain 1 500 kilon vetokyky olivat ongelmallisia. Monimutkaisesta tekniikasta huolimatta PHEV osoittautui yllättävän luotettavaksi, ja 8 vuoden akkutakuu antoi lisää mielenrauhaa.
Mitsubishi Outlander moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
2.0 4J11 MIVEC | 150 HV | 7,8-8,4 l/100km | Sytytyskelat, hidas CVT-vaihteisto | Hyvä |
2.4 4J12 MIVEC | 167 HV | 8,2-8,8 l/100km | Erittäin vankka, satunnaiset sytytyskelat | Erittäin hyvä |
PHEV | 203 HV | 1,9 l/100km + sähkö | Ohjelmistopäivitykset, rajoitettu vetokyky | Erittäin hyvä |

Mitsubishi Outlander Generation IV (2021-nykyinen)
Nykyinen Mitsubishi Outlander sukupolvi on täysin sähköistetty ja edustaa Mitsubishin visiota liikkumisen tulevaisuudesta. Kaikki moottorit ovat sähköistettyjä, ja edistyksellinen PHEV-voimansiirto on keskeisessä asemassa. Koska tämä sukupolvi on ollut saatavilla vasta vuodesta 2021 lähtien, pitkän aikavälin kokemuksia ei ole vielä saatavilla, mutta ensimmäiset testit osoittavat lupaavia lähestymistapoja. Huippumoottori on PHEV 252 PS:n järjestelmäteholla, joka tarjoaa huomattavasti enemmän tehoa kuin edeltäjänsä. Uusi alusta lupaa yli 350 000 kilometrin ajokilometrejä, ja sähkökomponentit on suunniteltu vähintään 200 000 kilometrin käyttöiälle.
Mitsubishi Outlander plug-in-hybridi: IV sukupolvi (2021-nykyinen)
Uusi neljännen sukupolven Mitsubishi Outlander PHEV tarjoaa huomattavasti kasvaneen järjestelmän tehon, 252 hv, yhdistämällä 2,4-litraisen bensiinimoottorin (131 hv) ja kaksi tehokasta sähkömoottoria (95 hv kumpikin edessä, 100 hv takana). Sähköinen toimintasäde on kasvanut 84 kilometriin, ja polttoaineen kokonaiskulutus on vain 1,4 litraa 100 kilometrillä. Uudistettu S-AWC-nelivetojärjestelmä tarjoaa kolme ajotilaa ja jopa 1 500 kg:n vetokyvyn. Tässä nykyaikaisessa Mitsubishi Outlander moottorissa on 20 kWh:n akku ja se tukee sekä vaihtovirta- että tasavirtapikalatausta. Ensimmäiset kokemukset osoittavat parempaa ajosuoritusominaisuutta ja korkeampaa hyötysuhdetta, vaikka pitkän aikavälin luotettavuutta ei voida vielä arvioida.
Mitsubishi Outlander bensiinimoottorit: Sukupolvi IV (2021-nykyinen)
PHEV:n rinnalla Mitsubishi tarjoaa edelleen perinteistä 2,4-litraista bensiinimoottoria, mutta vain valituilla markkinoilla. Tämä edelleen kehitetty moottori perustuu hyväksi todettuun 4J12-moottoriin, mutta se on optimoitu entistä tehokkaammaksi ja tuottaa 181 hv. Euroopassa Mitsubishi keskittyy kuitenkin kokonaan PHEV-ajoon, joten tätä Mitsubishi Outlander moottoria ei ole täällä saatavilla.
Mitsubishi Outlander moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
PHEV (Gen IV) | 252 HV | 1,4 l/100km + sähkö | Ei vielä pitkäaikaisia kokemuksia | Erittäin hyvä |
2.4 bensiinimoottori | 181 HV | 8,0-8,6 l/100km | Ei saatavilla Euroopassa | Hyvä |

Johtopäätös: Kaikkien sukupolvien parhaat Mitsubishi Outlander moottorit.
Mitsubishi Outlander moottoreiden kehitys osoittaa johdonmukaista kehitystä vankoista imumoottoreista erittäin tehokkaisiin hybridijärjestelmiin. Kun ensimmäiset sukupolvet tekivät vaikutuksen poikkeuksellisella luotettavuudellaan ja kestävyydellään, Mitsubishi keskittyy nyt innovatiiviseen sähköistämiseen laadusta tinkimättä. PHEV-teknologia on vakiinnuttanut asemansa Outlander tavaramerkkinä ja ainutlaatuisena myyntivaltina.
- Paras Mitsubishi Outlander bensiinimoottori:
2,4-litrainen 4G69 MIVEC (160 hv, sukupolvi I) yhdistää legendaarisen luotettavuuden runsaaseen tehoon ja sitä pidetään lähes tuhoutumattomana.
- Paras Mitsubishi Outlander dieselmoottori:
DI-D-moottori (156 hv, sukupolvi II) tarjoaa parhaan yhdistelmän luotettavuutta, taloudellisuutta ja vetovoimaa kaikissa sukupolvissa.
- Paras Mitsubishi Outlander hybridimoottori:
Neljännen sukupolven PHEV (252 hv, 2021-nykyinen), jonka suuri sähköinen toimintasäde on 84 km ja polttoaineenkulutus kaikkien aikojen alhaisin.
Kaikkien Mitsubishi Outlander -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.