Sisällysluettelo
Miksi auton käsijarru ei pidä?
Käsijarrun merkitys auton turvallisuuden kannalta saatetaan joskus aliarvioida. Sen tehtävä on estää auton lähteminen vierimään alaspäin, kun auto on pysäköity epätasaiselle pinnalle.
Tässä artikkelissa kerromme, miten auton käsijarru toimii ja mistä sen viat ja oireet johtuvat.
Miten käsijarru toimii
Yleisin auton seisontajarrun tyyppi on käsijarru. Se voi olla mekaaninen tai elektroninen, mutta tässä artikkelissa keskitymme perinteiseen eli mekaaniseen tyyppiin. Nimensä mukaisesti käsijarru on käsikäyttöinen jarru (vrt. jalalla painettava jarrupoljin), joka kytketään päälle joko keskikonsolilla tai sivussa olevasta kahvasta vetämällä tai uudemmissa autoissa usein painikkeesta painamalla. Sen tehtävä on pitää auto paikallaan epätasaisella pinnalla. Kun se kytketään päälle, mekanismi kytkee auton jarruvaijerin avulla takajarrulevyjen tai -jarrukenkien jarrupalat levyjä tai rumpuja vasten ja lukitsee ne paikalleen salvalla. Jarru vapautetaan niin ikään nostamalla kahva tai painamalla painikkeesta.
Tavallisessa liikennekäytössä moni saattaa jättää käyttämättä käsijarrua myös tilanteissa, joissa sen käyttö voisi olla perusteltua. Joissain tilanteissa jarrun käyttämättä jättäminen voi toki olla järkevääkin, sillä Suomen ilmastossa se saattaa joskus jäätyä. Jarrun tärkeyttä ei kuitenkaan tule väheksyä: ympäri maailmaa ja myös Suomessa raportoidaan säännöllisesti tapauksia, joissa pysäköity auto on lähtenyt vierimään ja aiheuttanut henkilö- ja aineellisia vahinkoja. Kuten valitettavan usein, suurimmassa vaarassa ovat hitaasti liikkuvat ikäihmiset ja lapset. Ei siis ihme, että seisontajarrusta tuli pakollinen jo 1950-luvulla, kauan ennen auton turvavöitä ja monia muita auton turvavarusteita.
A.B.S. Säätömekanismi, seisontajarru jarrusatula
Oikea
BOSCH Vaijeri, seisontajarru
1383, 1323mm
NTY Säätömekanismi, seisontajarru jarrusatula
Taka-akseli, molemminpuolinen
BOSCH Vaijeri, seisontajarru
1940, 1907mm
BREMBO Jarrukenkäsarja, seisontajarru
Jos autossa on viallinen käsijarru, katsastus voi tuottaa ikävän yllätyksen. Viimeksi vuonna 2018 tiukentuneiden katsastusohjeiden mukaan käsijarruvika on nykyään täysin kelpo syy katsastajalle hylätä auto.
Käsijarrun oireet ja viat
Jos olet havainnut seuraavia merkkejä, käsijarrussa tai mekanismin osissa voi olla vikaa.
- Käsijarru ei pidä. Tämä on helppo testata suorittamalla ns. mäkitesti eli pysäköimällä auto rinteeseen. Jos se ei tunnu pysyvän paikallaan, jotain on vialla. Lisäksi kiihdyttämisen ei tulisi olla mahdollista, jos seisontajarru on kytketty päälle. Jos seisontajarru on tehoton tai kiihdyttäminen on helppoa, jarruvastus on selvästi heikentynyt.
- Käsijarru nousee liian ylös. Ongelman taustalla voi olla vaijerin venyminen tai virheellinen asennus. Vaijeri saattaa venyä ajan myötä, jos kahvasta on vedetty liian rajusti.
- Käsijarru laahaa. Jos olet kytkenyt käsijarrun pois mutta jarrutusta tapahtuu edelleen eli jarrut laahaavat, käsijarru ei ole kytkeytynyt täysin irti. Käsijarruvaijerit ei siis ole vetänyt jarruja kokonaan irti pyörien jarrulevyistä. Käsijarru laahaa – voiko ajaa, saatat pohtia. Periaatteessa vähäinen laahaaminen ei ole kovin vaarallista, mutta ajan myötä se voi johtaa mekanismin ja etenkin jarrupalojen ja -levyjen nopeaan kulumiseen.
- Jarrukahva tuntuu liian jäykältä. Jos kahva tuntuu tavallista tiukemmalta, ongelma voi olla vaijerissa. Tiukkaa käsijarrua on vaikeampi käyttää hätätilanteessa ja lisäksi renkaat voivat kulua tavallista nopeammin.
- Jarrukahva tuntuu liian löysältä. Väärin tai liian löysälle asennettu vaijeri voi saada käsijarrukahvan tuntumaan löysältä, jolloin se ei tunnu lukkiutuvan kunnolla.
- Epätavalliset äänet. Vinkuminen ja muut epätavalliset äänet voivat viitata siihen, että auton jarrupalat tai -kengät ei pääse täysin kytkeytymään irti levystä tai rummusta.
Käsijarrun oireiden syitä ovat tyypillisesti seuraavat:
- Liiallinen voimankäyttö. Toistuvat, voimakkaat vedot kahvasta voivat saada vaijerin venymään.
- Kuluminen. Kaikki auton osat kuluvat ajan myötä. Jarrujen osat, kuten jarrupalat ja -levyt, ovat tunnettuja siitä, että ne on vaihdettava aika ajoin.
- Käsijarrun jäätyminen. Jos käsijarrulle pääsee kosteutta, se on erityisen altis jäätymään. Pidä siis huolta mekanismin tiiviydestä. Pyri talvella pysäköimään auto lämmitettyyn parkkitilaan.
- Käsijarrun käyttäminen liian harvoin. Välttääksesi mekanismin ruostumisen ja korroosion, käytä käsijarrua säännöllisesti.
Jos olet suorittanut vianmäärityksen ja havainnut vikoja, voit hankkia uudet osat kätevästi auton rekisteri- tai valmistenumeron tai automallin ja tuotenimen perusteella.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: