Sisällysluettelo
MAP-anturi: Toiminta, oireet, rikkoutumisen merkit ja puhdistus
MAP anturi on polttoainekäyttöisen auton anturi, jonka tehtävä on tarkkailla imusarjan painetta ja välittää siitä ajankohtaista tietoa moottorinohjausyksikölle, joka tietojen avulla laskee ilman tiheyden ja ilmamassan virtauksen. Autossa voidaan käyttää joko MAP-anturia tai MAF-anturia (ilmamassa-anturi) tai sekä että.
Tässä artikkelissa kerromme MAP-anturin toiminnasta ja sen yleisistä vioista ja niiden oireista. Kerromme myös, kuinka puhdistat MAP-anturin itse.
Mikä on MAP-anturi
MAP-anturin nimi tulee englanninkielisestä lyhenteestä MAP eli manifold absolute pressure, joka tarkoittaa suomeksi imusarjan absoluuttista painetta. Kuten nimikin jo kertoo, kyseessä on polttomoottoriauton imusarjassa sijaitseva anturi, joka mittaa imusarjan painetta (ilman tiheyttä) ja välittää tiedot moottorinohjausyksikölle. Moottorinohjausyksikkö optimoi tietojen perusteella palotilaan syötettävän polttoaineen määrän ja sytytyksen ajoituksen, joten MAP-anturi on yksi tärkeimmistä polttoaineen syötön antureista. Moottorissa voidaan käyttää MAP-anturin sijasta tai sen lisäksi MAF-anturia eli ilmamassa-anturia, joka mittaa moottoriin virtaavan ilman massaa.
MAP-anturi sijaitsee yleensä imusarjalla, tarkemmin ottaen kaasuläpällä, sen vieressä tai imuputkessa ennen turboahdin autossa. MAP-antureita on olemassa erilaisia, mutta tyypillisesti se koostuu rakenteeltaan kuoresta, jonka sisällä on suljettu alipainekammio. Imusarjan alipaineen ja anturin alipaineen välissä on joustava piilevy, jonka läpi jännite kulkee. Piilevyyn kohdistuvat paine-erot aiheuttavat muutoksia anturin vastuksessa, ja tämän signaalin perusteella moottorinohjausyksikkö optimoi syötettävän polttoaineen määrän ja sytytyksen ajoituksen. MAP-anturi onkin tärkeä moottorin oikeanlaisen toiminnan, hyvän kiihtyvyyden, polttoainetehokkuuden ja päästöjen hallinnan kannalta.

Anturin toimintaperiaate on seuraava: kun autossa on virta päällä mutta moottori ei ole vielä käynnissä, anturiin ei kohdistu alipainetta ja anturi mittaa pelkkää imusarjan ilmanpainetta. Moottorin käynnistyksen jälkeen moottoriin syntyy alipaine, jota MAP-anturi ryhtyy mittaamaan. Kun kaasupoljinta painetaan ja kaasuläppä avautuu, imusarjalle pääsee ilmaa ja paine pienenee – anturin piilevy taipuu. Anturi välittää vastaavan signaalin moottorinohjausyksikölle, joka lisää syötettävän polttoaineen määrää. Kun kaasupoljin jälleen vapautetaan ja kaasuläppä sulkeutuu, imusarjan paine kasvaa, anturin piilevy oikenee alkuperäiseen asentoonsa ja moottorinohjausyksikkö vähentää polttoaineensyöttöä.
RIDEX Tunnistin, ahtopaine
NTC-anturi, Tiivisteillä
MAP-anturin oireet ja viat
Kuten mikä tahansa auton anturi, myös MAP-anturi voi vioittua monin tavoin. Tietynlaisista oireista voi herätä epäilys, että niiden taustalla on MAP-anturin vika. Lue mahdolliset oireet ja viat alta.
Oireet:
- Epätasainen joutokäynti. Tyhjäkäynnin epätasaisuus voi johtua riittämättömästä polttoaineensyötöstä, joka johtuu MAP-anturin viasta. Sen yhteydessä saattaa esiintyä myös nakutusta.
- Ongelmat käynnistyksessä ja kiihtyvyydessä. Käynnistysongelmat johtuvat siitä, että ilma-polttoaineseos on anturin syöttämien virheellisten tietojen vuoksi liian rikas tai liian laiha.
- Polttoaineen haju. Tämä viittaa varsinkin siihen, että ilma-polttoaineseos on päässyt liian rikkaaksi.
- Polttoaineenkulutuksen kasvu. Jos anturi ilmoittaa virheellisesti imusarjan paineen olevan korkea, polttoainetta syötetään poltettavaksi enemmän ja polttoaineenkulutus kasvaa.
- Moottorin tehohäviö ja sammuminen. Nämä viittaavat liian laihaan ilma-polttoaineseokseen.
- Nakutus. Nakutusta voi esiintyä vääränlaisen ilma-polttoaineseoksen tai kipinän väärän ajoituksen vuoksi. Näitä molempia voi aiheuttaa MAP-anturin toimintahäiriö.
- Moottorin ylikuumeneminen. Myös tämä viittaa siihen, että MAP-anturi on välittänyt moottorinohjausyksikölle tietoa, jonka perusteella ilma-polttoaineseos on päässyt liian laihaksi.
- Sytytystulppien likaantuminen. Jos ilma-polttoaineseos on liian rikasta MAP-anturin toimintahäiriön vuoksi, sytytystulpilla on tapana likaantua voimakkaasti.
- Auto ei läpäise päästömittausta. MAP-anturi on tärkeä osa auton päästöjen hallintaa. Sen toimintahäiriö voi johtaa siihen, että moottoriin syötettävän polttoaineen määrä ei vastaa moottorin todella tarvitsemaa polttoainemäärää. Tämä voi kasvattaa auton päästöjä, mikä johtaa helposti auton hylkäämiseen päästömittauksessa.
- Tiettyjen vikakoodien ilmaantuminen. MAP-anturin toimintahäiriöön viittaavia vikakoodeja ovat P0068, P0069, P0105, P0106, P0107, P0108, P0109, P1106 sekä P1107.
- Moottorin merkkivalon syttyminen. Tämä yleisoire viittaa moottorissa olevaan ongelmaan – myös MAP-anturin vioittumisesta johtuva toimintahäiriö voi johtaa sellaiseen.
Viat:
- Sähköviat. Erilaiset sähköliitäntöihin liittyvät häiriöt ovat ehkä yleisin MAP-anturin toimintahäiriöiden syy. Liittimet saattavat irrota ja kosketinnastojen tulisi olla suorassa. Lika, korroosio ja vääntyminen sekä johdon vaurioituminen voivat aiheuttaa oikosulkuja, avoimia piirejä, muita toimintahäiriöitä sekä anturin täydellisen vioittumisen.
- Likaantuminen ja tukokset. Sijaintinsa vuoksi anturi on altis likaantumaan, ja voimakas likaantuminen onkin yksi yleisimpiä tämän anturin toimintahäiriöiden syitä. Jos anturiin kuuluu letku, se voi myös tukkeutua.
- Letkun irtoaminen. Joihinkin MAP-antureihin kuuluu letku, joka voi irrota. Tällöin anturi ei tietenkään toimi oikein.
- Ylikuumenemisen ja tärinän aiheuttamat sisäiset ja ulkoiset vauriot. Moottorin ylikuumeneminen altistaa MAP-anturin jopa sulamiselle. Myös muut vauriot ovat mahdollisia. Lisäksi liiallinen moottorin tärinä voi aiheuttaa anturin rikkoutumisen.
Jos epäilet, että autosi MAP-anturi on rikki, tarkkaile esiintyykö yllä olevia oireita. Suosittelemme myös mittaamaan anturin jännitteen alipaineella ja täydellä paineella volttimittarilla. Lukemien tulisi olla viitearvojen puitteissa (tarkista arvot autosi ohjekirjasta).
MAP-anturin puhdistus
Puhdas MAP-anturi auttaa osaltaan varmistamaan moottorin hyvän suorituskyvyn ja polttoainetehokkuuden. Anturi kannattaakin puhdistaa säännöllisesti. Alla kerromme yleisluontoiset ohjeet puhdistukseen.
Huomio! Käytä suojakäsineitä suojataksesi kättesi ihoa. Suosittelemme myös suojalasien käyttöä.
- Selvitä anturin sijainti ajoneuvossasi.
- Aja auto tasaiselle pinnalle.
- Anna moottorin viilentyä ja avaa konepelti.
- Irrota akku. Aloita irrottamalla sen negatiivinen eli musta napa (miinusnapa) ja kaapeli. Irrota sitten positiivinen eli punainen napa (plusnapa) ja kaapeli.
- Jos MAP-anturissa on alipaineletku, irrota sen lukkorenkaat ja tämän jälkeen itse letku. Tarkista letku tukosten varalta.
- Kierrä irti MAP-anturin pultit.
- Irrota anturin sähköliittimet.
- Irrota itse anturi varovasti.
- Tarkista anturin kunto silmämääräisesti. Liittimien tulisi olla kunnossa ja kotelossa ei saa olla sulamis- tai muita vaurioita. Jos havaitset näitä, kannattaa anturin toiminta testata volttimittarilla ja tarvittaessa ostaa uusi anturi.
- Aseta anturi tasaiselle pinnalle ja suihkuta siihen anturille tarkoitettua puhdistusainetta hillitty määrä. Vältä suihkuttamasta ainetta paikkoihin, josta sitä ei voi hangata puhtaaksi. Sopivia spraypuhdistusaineita on saatavilla mm. tuotemerkeiltä CRC ja Liqui Moly. Huomioi kuitenkin, että sähköliittimille on saatavilla erityistä kontaktipuhdistajaa, jota on syytä käyttää.
- Hankaa anturin kotelo varovasti kuivaksi mikrokuituliinalla. Älä hankaa kuitenkaan itse anturiosaa ja liittimiä. Tämän jälkeen anna koko anturin kuivua hetken.
- Puhdista anturin asennuspaikka huolellisesti.
- Yhdistä sähköliitännät ja kiinnitä anturi takaisin paikalleen kiertämällä pultit kiinni. Yhdistä mahdollinen alipaineputki ja kiinnitä se paikalleen lukkorenkailla.
- Valmista tuli!
Yhteenveto
- Imusarjan paineanturi eli MAP-anturi tarkkailee imusarjan painetta. Sen tietojen avulla moottorinohjausyksikkö kykenee optimoimaan polttoaineensyötön ja sytytyksen ajoituksen.
- Tämän anturin toimintahäiriöt johtuvat useimmiten voimakkaasta likaantumisesta tai sähköhäiriöistä. Jos MAP-anturi on rikki, oireet voivat olla esimerkiksi käynnistys- ja kiihtyvyysongelmia, polttoaineenkulutuksen kasvua sekä epätasaista joutokäyntiä.
- Kaikki auton anturit löydät helposti ja nopeasti AUTODOC-verkkokaupasta eri automerkkeihin ja malleihin. Syötä verkkokauppamme hakuriville esim. ”Volvo V70 MAP-anturi” ja katso kaikki kyseiseen autoon sopivat mallit! Muista myös tilata uutiskirjeemme ja pidä silmällä tarjouksiamme niin voit ostaa uudet osat isoin alennuksin!
Hyödyllinen video aiheeseen liittyen:
Ilmamassamittarin tarkistus
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: