Sisällysluettelo
Startin solenoidi rikki? Nämä ovat oireet
Startin solenoidi on tärkeä osa auton käynnistysjärjestelmää. Sen päätehtävä on sulkea virtapiiri, välittää virtaa akulta käynnistysmoottoriin ja kytkeä hammaspyörä ja vauhtipyörä toisiinsa.
Tässä artikkelissa kerromme, kuinka auton solenoidi toimii, minkälaisia ovat sen oireet ja viat ja kuinka voit testata osan toimintaa itse.
AS-PL Magneettikytkin, käynnistin
BOSCH Magneettikytkin, käynnistin
Mikä on solenoidi
Auton solenoidi on yksi tärkeimmistä ajoneuvon käynnistyksestä vastaavista osista. Kyseessä on pienikokoinen laite, joka sijaitsee sytytyksen ohjausyksikön ja moottorin välissä. Se kykenee vastaanottamaan sekä korkea- että matalajännitteistä sähkövirtaa. Solenoidille välitetään suurta jännitettä ajoneuvon akusta ja pienempää jännitettä aina, kun avainta käännetään virtalukossa.
Solenoidi on toiminnaltaan kuin voimakas magneetin avulla toimiva rele. Tavallisessa solenoidissa on yksi pieni liitin käynnistimen johdolle ja kaksi suurta liitintä; yksi akun positiiviselle kaapelille ja toinen kaapelille, joka syöttää virtaa käynnistinmoottorille. Kun avainta käännetään virtalukossa, käynnistyy pieni sähkövirta, joka saa solenoidin kaksi kosketinta sulkeutumaan, jolloin ne koskettavat toisiaan. Tällöin akusta pääsee virtaamaan sähköä auton starttimoottorille, joka puolestaan käynnistää polttomoottorin. Kytketty solenoidi pakottaa työntöhaarukan ja jousen avulla hammaspyörän kiinni vauhtipyörään ja lukitsee ne yhteen. Hammaspyörä on tärkeä, sillä se estää käynnistysmoottoria käymästä liian korkealla nopeudella. Käynnistysmoottori pyörittää moottorin kampiakselia riittävän nopeasti, jotta moottori käynnistyy. Käynnistysmoottori kytkeytyy pois päältä heti, kun moottori on käynnistynyt.
Startin solenoidin sijainti riippuu ajoneuvosta, mutta tyypillisesti se on suoraan kiinni käynnistysmoottorissa ja yhteydessä myös muihin käynnistysjärjestelmän osiin.
Auton solenoidin oireet ja viat
Kuten kaikki ajoneuvon osat, myös tämä osa voi vioittua.
Jos solenoidi on rikki, oireet voivat olla muun muassa seuraavia.
- Startin solenoidi ei naksu. Jos et kuule startille tyypillistä naksuvaa ääntä käynnistäessäsi moottoria, syynä voi olla akun tyhjentyminen tai virranvälityksen häiriöt. Tämä on tietysti helppo testata; kokeile kytkeä päälle muita sähköjärjestelmään liitettyjä laitteita, kuten radio tai ajovalot. Heikko toiminta tai himmeys viittaa akun tyhjenemiseen. Toisaalta naksumista ei ehkä kuulu, jos itse solenoidi, sen koskettimet tai osaan johtava(t) kaapeli(t) on vaurioitunut. Myös virtalukossa, käynnistysmoottorissa tai esimerkiksi auton polttoainepumpussa voi olla vikaa.
- Solenoidi naksuu, ei starttaa. Jos kuulet naksuvaa ääntä mutta käynnistysmoottori ei starttaa, tämä tarkoittaa, että solenoidi vastaanottaa virtaa, mutta käynnistysmoottori ei syystä tai toisesta kykene käynnistymään. Vika ei liene solenoidissa tai releen koskettimissa. Joitakin yleisiä syitä tähän ongelmaan ovat muun muassa tyhjentynyt akku, viallinen käynnistysmoottori, löysät tai syöpyneet akun liittimet/kaapelit tai ongelmat käynnistykseen tarvittavien osien välisissä liitoksissa ja sähköliitännöissä.
- Solenoidi naksuu nopeasti. Nopea naksuva ääni on tavallisesti merkki siitä, että startti ei saa tarpeeksi sähkövirtaa kytkeytyäkseen päälle. Solenoidi siis yrittää toimia, mutta jotain menee pieleen.
- Käynnistysmoottori käy mutta mitään ei tapahdu. Tavallisin syy on löystynyt sähköliitäntä tai sen korroosio. Toisaalta ongelmaan voi johtaa käynnistysmoottorin tai sen oheisten osien, kuten juuri auton solenoidin, viat.
- Käynnistysmoottori ei kytkeydy pois päältä. Jos startti kytkeytyy päälle mutta ei pois päältä, kun avain käännetään OFF-asentoon, solenoidi on todennäköisesti viallinen. Starttimoottoriin voi tulla merkittäviä vaurioita ja auton käynnistyminen on epävarmaa.
Yleisiä starttimoottorin solenoidin vikaan johtavia syitä ovat:
- Johdotuksen, kaapeleiden ja liitäntöjen vauriot. Johtojen ja liitinten huono kunto tai heikko kiinnitys voi johtaa solenoidin riittämättömään virransyöttöön tai jopa oikosulkuun, jolloin osa toimii väärin ja käynnistyksessä esiintyy ongelmia. Tavallista on esimerkiksi liitinten löysyys tai niiden asentaminen väärään asentoon tai suuntaan.
- Liiallinen kuumuus. Ylikuumenemista tapahtuu, kun solenoidiin tai sen läpi virtaa liian kauan erittäin korkeaa jännitettä. Tämä voi tapahtua, jos virtakytkin jää liian pitkäksi aikaa käynnistysasentoon. Osan koskettimet voivat alkaa sulaa.
- Liiallinen kosteus. Jos osan sisään pääsee kosteutta, koskettimiin voi muodostua korroosiota, mikä johtaa kontaktipintojen heikentyneeseen sähkönjohtavuuteen.
- Likaantuminen. Osan voimakas likaantuminen ja korroosio voivat johtaa siihen, että startin solenoidi on jumissa joko kiinni tai auki.
- Pulttien ja kiinnikkeiden liiallinen kiristäminen. Kiinnikkeet saattavat helposti mennä liian tiukalle, etenkin jos niiden kiristyksessä käytetään vääntötyökaluja. Tällöin solenoidin sisäiset tai ulkoiset osat voivat rikkoutua ja taipua, mikä voi johtaa oikosulkuun tai osien mekaanisiin vaurioihin.
AS-PL Magneettikytkin, käynnistin
AS-PL Magneettikytkin, käynnistin
AS-PL Magneettikytkin, käynnistin
MAGNETI MARELLI Magneettikytkin, käynnistin
AS-PL Magneettikytkin, käynnistin
Solenoidin testaus
Jos mietit, onko solenoidi rikki, paras tapa testata solenoidia on syöttää sille virtaa ja tarkastella, mitä tapahtuu. Voit käyttää apuna testivaloa. Noudata testivalon mukana tulevia ohjeita ja auton ohjekirjassa kerrottua menetelmää. Kuuletko nakutusta ja onko se jatkuvaa vai kuuluuko vain yksi naksahdus ja sen jälkeen ei mitään? Mittaa myös osan jännite jännitemittarilla. Osa ja sen johdot ja liitännät kannattaa lisäksi tarkastaa silmämääräisesti ja samalla on hyvä tarkistaa myös akun kunto ja varmistaa, että siinä on riittävästi virtaa jäljellä. Jos osassa tai starttimoottorissa on vikaa, voit korjata sen itse noudattamalla oheisen videon ohjeita.
Muista, että uusi osa on helppo löytää OEM-numeron, auton rekisteri- tai valmistenumeron tai automallin ja osan nimen perusteella.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: