Sisällysluettelo
Auton moniurahihna: Oireet, viat, vaihto ja hinta
Moniurahihna on voimaa siirtävä hihna, joka ohjaa auton apulaitteita. Hihna on apulaitteiden ja ennen pitkää auton toiminnan kannalta välttämätön, joten moniurahihnan oireet ja viat tulee aina ottaa vakavasti.
Tässä artikkelissa kerromme, mikä on moniurahihna, miten se toimii, miten hihna voi oireilla ja mitä syitä oireilla voi olla. Lopusta löydät myös yleisluontoiset ohjeet moniurahihnan vaihtoon.
Mikä on moniurahihna

Useimmissa polttomoottoriautoissa käytetään kiilahihnaa tai sen edistyneempää versiota moniurahihnaa, joka on yleensä kumiyhdisteestä valmistettu hihna. Se on silmukan muotoinen ja yhdeltä puolelta sen pinta on sileä, toiselta puolelta siinä on kiiloista ja urista koostuva rakenne. Moniurahihnan päätehtävä on välittää moottorista voimaa auton apulaitteille, minkä takia sitä kutsutaan myös apulaitehihnaksi. Apulaitteita ovat muun muassa auton laturi, ohjaustehostimen pumppu, ilmastoinnin kompressori, tuuletin sekä vesipumppu. Hihnaa itseään liikuttaa kampiakseli, joka pyörii moottorin mäntien vaikutuksesta. Tyypillisesti hihnan kireys säädetään moniurahihnan kiristinrulla avulla ja hihna kulkee ohjainrullien kautta. Joissain autoissa käytetään kuitenkin elastisia hihnoja, jolloin näitä ei tarvita.
CONTITECH Moniurahihnasarja
GATES Moniurahihna
843mm, 4
QUINTON HAZELL Moniurahihna
1150mm, 5
INA Moniurahihnasarja
Tarkasta laturin liikkuvuus ja vaihda tarvittaessa.
SKF Moniurahihnasarja
Tarkasta laturin liikkuvuus ja vaihda tarvittaessa.
Moniurahihnan oireet ja viat
Moniurahihnan mahdolliset oireet on syytä ottaa vakavasti, koska hihnan vioittuminen vaikuttaa niin moniin apulaitteisiin. Oireet ja viat voivat olla monenlaisia. Alla esittelemme niistä yleisimpiä.
Suoraan hihnaan liittyvät oireet ja viat
- Moniurahihnan epätavalliset äänet. Erilaiset äänet ovat moniurahihnan yleisimpiä oireita. Jos moniurahihna vinkuu, syynä voi olla sen luistaminen tai virheasento. Vinkunaa voivat aiheuttaa myös vääränlainen hihna, liiallinen öljyn tai rasvan määrä sekä kosteus. Äänestä voi päästä eroon vaihdattamalla hihnan, korjaamalla sen asentoa tai kiristämällä sen uudelleen. Jos uusi moniurahihna vinkuu, äänet voivat kadota itsestään, kunhan hihna on ”sisäänajettu”. Jos näin ei käy, hihna on ehkä asennettu väärin. Huomioi, että kylmällä säällä on tavallista, että moniurahihna ääntää, ja yleensä ääni katoaa moottorin lämmetessä.
- Moniurahihna väpättää. Yleensä väpätys johtuu kiristimestä, laturista tai vapaakytkimestä. Jokin osista voi olla pettämässä. Vie auto korjaamolle tarkastettavaksi.
- Kulumajäljet hihnalla. Halkeamat, repeämät, hiertymät ja naarmut ovat merkkejä moniurahihnan kulumisesta. Jos se on edennyt pitkälle, kiiloissa voi olla vaurioita tai hihnasta voi jopa puuttua palasia. Kuluma ei välttämättä jakaudu tasaisesti hihnan koko pituudelle tai leveydelle. Reunoissa esiintyvä kuluma voi johtua ohjainrullien vaurioista ja pohjan kuluma ylikuumenemisesta. Jos havaitset kulumaa, suosittelemme vaihtamaan hihnan mahdollisimman pian, jotta se ei pääse katkeamaan.
- Voimakas pamaus. Äkillinen pamaus voi kertoa, että hihna katkesi juuri. Tätä seuraa laturin merkkivalon syttyminen kojelaudalla.
Välilliset oireet ja viat
- Akku tyhjenee. Auton laturi on eräs apulaitteista, joita moniurahihna ohjaa. Hihnan vika – ja tietenkin sen katkeaminen – vaikuttaa siis laturiin, jolloin se ei kykene lataamaan akkua. Auto voi toimia vielä hetken ilman laturia, mutta pian akku ehtyy ja auto jämähtää paikoilleen. Käynnistysongelmia voi esiintyä.
- Ohjaustehostin ei toimi. Ohjaustehostimen toiminta voi estyä tai heikentyä moniurahihnan vian myötä. Tämä on helppo havaita ajotuntumassa, sillä ohjauspyörän kääntämisestä tulee aiempaa työläämpää. Pahinta on kuitenkin, jos ohjaustehostin lakkaa toimimasta kesken ajon. Tästä voi seurata vaaratilanteita.
- Ilmastointi ei toimi. Auton ilmastointi tarvitsee toimiakseen moniurahihnaa. Ilmastoinnin toimintahäiriöt voivat kieliä osan vioittumisesta.
- Moottori ylikuumenee. Moniurahihnan toimintahäiriö voi vaikuttaa jäähdytysnestepumppuun ja heikentää moottorin jäähdytystä. Voimakas ylikuumeneminen on erittäin haitallista moottorille.
- Vuodot. Jäähdytysaine- tai öljyvuodot voivat johtua moniurahihnan häiriöstä. Vuodon syy kannattaa selvittää ensi tilassa.
Voit pyrkiä välttämään vaurioita vaihtamalla ohjainrullat samalla kun ostat uuden hihnan, varmistamalla hihnan ja ohjainrullien oikean kohdistamisen, varmistamalla hihnan kireyden olevan sopiva, pitämällä mekanismin puhtaana ja valitsemalla olosuhteisiin sopivan hihnan.
Moniurahihnan vaihto
Moniurahihnan vaihtoväli on verrattain pitkä: noin 80 000–160 000 km. Hihna voi kestää pidempäänkin. Käyttöikään vaikuttaa erityisesti hihnan materiaali; vanhanmalliset neopreenihihnat pettävät nopeammin kuin uudenaikaiset synteettisestä kumista, kuten eteenipropeenidieenikumista, valmistetut hihnat.
Kun moniurahihna on vaihdettava, on parasta aloittaa lukemalla vaihto-ohjeet auton ohjekirjasta. Vaihtotoimenpiteen kulku riippuu nimittäin autosta. Ostamalla uusi hihna (ja uudet ohjainrullat) ja varmista ennen ostamista, että ne sopivat autoosi.

CONTITECH Moniurahihna
1210mm, 6
INA Vesipumppu + vetohihnasarja
Tarkasta laturin liikkuvuus ja vaihda tarvittaessa.
GATES Moniurahihnasarja
Micro-V® Stretch Fit™
SKF Moniurahihna
976mm, 6
INA Moniurahihnasarja
Hihnapyörät: Välihihnapyörällä
Alla kerromme, miten moniurahihnan vaihto tyypillisesti tehdään.
- Valmistele työkalut. Tarvitset vaihtoa varten lenkki- tai kiintoavaimen tai erityisen moniurahihnatyökalun.
- Aja auto rasvamontun päälle tai vaihtoehtoisesti tunkkaa se ylös ja tue se niin, että se ei pääse liikkumaan.
- Avaa konepelti ja selvitä moniurahihnan sijainti. Yleensä se on helppo löytää.
- Etsi kiristin. Usein se sijaitsee lähellä laturia. Työnnä sitä lenkkiavaimen avulla niin, että moniurahihna löystyy.
- Irrota hihna.
- Irrota ohjainrullat ja kiristin, jos aiot vaihtaa ne samalla kertaa. Jos et, puhdista osat huolellisesti.
- Aseta uusi hihna paikalleen samaan asentoon kuin missä vanha oli. Varmista erityisesti, että hihna ei missään kohdassa ole vinossa, rypyssä tai tule ohjainrullan reunan yli.
- Kun hihna on oikeassa asennossa, kiristä se. Kiristystapa riippuu automallista. Kiristimessä voi olla automaattinen vipu, jolloin kiristäminen on helppoa.
- Tarkista hihnan kireys. Melko yleispätevä nyrkkisääntö on, että jos et kykene vetämään hihnaa itseäsi kohti yhdellä sormella, kireys on sopiva.
- Käynnistä auto. Testaa, toimiiko ilmastointi. Varmista, ettei laturin merkkivalo pala. Kuulostele, kuuluuko autosta epätavallisia ääniä. Jos kaikki vaikuttaa olevan kunnossa, lähde lyhyelle koeajolle tarkistaaksesi, että ohjaustehostin toimii.
- Valmista tuli!
Jos moniurahihnan vaihto ei onnistu tai et halua tehdä sitä itse, voit teettää työn korjaamolla. Halvimmillaan vaihdon saa alle 100 eurolla, kalleimmillaan noin 400 eurolla. Itse moniurahihna hinta on 5–50 euroa eli suurin osa vaihdon hinnasta koostuu työn osuudesta.
Yhteenveto
- Auton moniurahihna ohjaa apulaitteiden, kuten laturin, ohjaustehostimen ja ilmastoinnin kompressori toimintaa.
- Jos kokoonpanossa on vikaa, tyypillisimpiä oireita ovat järjestelmästä kuuluvat epätavalliset äänet, akun ehtyminen sekä ilmastoinnin toimintahäiriö. Jos hihna katkeaa kesken ajon, kuulet voimakkaan pamauksen.
- Onko autosi hihna katkennut? AUTODOCista löydät mm. Volvo-, Audi-, Toyota- ja Ford Focus -moniurahihnat vaivattomasti ja voit olla varma siitä, ettet maksa liikaa.
Hyödyllinen video aiheeseen liittyen:
Kuinka vaihtaa moniurahihna
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: