Auton jarrupalat
Jarrupala autoon : mistä ostaa hyvään hintaan? AUTODOCista!
Minkä merkin takajarrupalat ja etujarrupalat autoon valita? Alkuperäinen laitevalmistaja
Jarrupala autoon: mikä on normaali hinta? Etsi mallin perusteella
Auton jarrupala: löydä osat kaikkiin suosituimpiin automerkkeihin
AUTODOC-hittituotteet – osta edullisesti verkosta ja alenna tuotteiden jarrupalat vaihdon hintaa
Suosituimmat varaosat Jarrupalat kategoriasta.Meillä on laaja, lukuisista eri Jarrupalat merkkivalmistajista koostuva valikoima auton osia, ja edulliset tarjoukset niille
Auton Jarrupala : mitkä ovat parhaat tuotemerkit?
Asiakkaidemme mukaan seuraavien tuotemerkkien varaosat ovat parhaita tuoteryhmässä Takajarrupalat ja etujarrupalat :
- RIDEX
- BREMBO
- BOSCH
- STARK
- TRW
Jarrupalat: hinta
Autojen varaosien hinnat tuoteryhmässä Jarrupalat vaihtelevat 17 ja 102 euron välillä ajoneuvon tyypistä, valmistajasta ja tuotteen ominaisuuksista riippuen.
Jarrupalat vaihtaminen: Video korjausopas
Kuinka vaihtaa taka jarrulevyt / taka jarrupalat TOYOTA COROLLA E120 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC Huippuvalmistajat jotka valmistavat jarrul...
YKsityskohtainen opasvideo Tee-se-itse auton korjaukseen. Opi asiantuntijaksi Autodocin avulla.
Suositut postaukset
Eniten myyvät tuotteet: | |||||
---|---|---|---|---|---|
P 23 021 | 0 986 424 098 | MCB519 | P 86 002 | 0 986 424 790 | MCB19 |
Suosituilta valmistajilta: | |||||
RIDEX | BREMBO | BOSCH | STARK | TRW | FERODO |
Suosittuihin automerkkeihin: | |||||
MERCEDES-BENZ | VW | BMW | VOLVO | TOYOTA | AUDI |
Jarrupalat: tekniset tiedot | |||||
Korkeus (mm) | Leveys (mm) | Paksuus [mm] | |||
51,7 | 47 | 137,1 | 109 | 18,8 | 18 |
47,4 | 53 | 109,2 | 87 | 17 | 15 |
56 | 48,1 | 61 | 127 | 16,2 | 15,6 |
Jarrupalat - opi lisää sen toiminnasta, kunnon tarkistamisesta, vikojen aiheuttajista ja vaihtoajankohdista
Jarrupalat ovat osa jarrujärjestelmää. Niillä on erittäin suuri rooli ajoneuvon pysähtymisnopeudessa. Kun jarrupoljinta painetaan, jarrukenkä painautuu jarrulevuä vasten, joka johtaa ajoneuvon jarruttamiseen.
Erityyppisä jarrupaloja- puoli-metallinen. jarrupalat valmistetaan raudasta, kuparista ja grafiitti jauheista. Niiden hyvänä puolena on hyvä lämmönjohtokyky, kun taas huonona puolena nopea kuluma, tehon heikkeneminen lämpötilan laskiessa, ja jarruttaessa esiintyvät äänet.
- Vähä-metallinen. Tämä on yki parhaimpia näistä osista. Ne koostuvat orgaanisista materiaaleista ja niiden ominaisuuksia parannellaan lisäämällä kuparia tai terästä, joka sallii paremman lämmön johdon. Ainut huonopuoli näissä on jarrulevyn nopea kuluma.
- Keraaminen. Käytännössä ei mitään haittoja: Veden sisäänpääsy ei vaikuta toimivuuteen, jarrulevyt kuluvat todella vähän, ja pölyä ja lämpöä vapautuu paljon vähemmän verrattuna ylempänä mainittuihin.
Osan perusta on metallilevy jossa on kiinteä kitkalevy. Palat ovat jarrulevyn tai jarrurummun muotoisia. Pala kiinnitetään runkoon niittien ja erityisen liiman avulla. Monissa jarrupaloitta on kulumaa mittaavat anturit.
Vinkkejä jarrupalojen käyttöön.Jarrupalojen elinkaaren pituus on pitkälti riippuvainen ajotyylistä ja kilometreistä. Nopeat kiihdytykset ja jarrutukset kuluvvat osia paljon nopeammin. Keskimäärin niiden elinkaari on 15000-20000 km pituinen. Palojen käyttö ei ole suositeltavaa jos kitkapintaa on kulunut 2-3mm, sillä tällöin jarrulevy saattaa vaurioitua ja jarruneste ruveta kiehumaan.
Jarrupalojen vikoja- Osa on epämuodostunut;
- Heiluminen;
- Kitkapinnan vauriot tai rikkoutuminen;
- Jarrupalojen runsas kuluma.
- Osien epätasainen kuluma;
- Kuluma anturin ilmoitukset;
- Pyörästä kuuluvat rätisevät tai kirskuvat äänet jarruttaessa;
- Jarrupolkimen painaminen vaatii enemmän voimaa;
- Poljin ei palaudu takaisin alkuperäiseen asentoonsa painamisen jälkeen;
- Jarrutustehon lasku.
- Osa ei ole tarpeeksi suojattu;
- Jarrulevyn kuluma;
- Kitkapinnan pinnassa oleva pöly, lika, ja ulkoiset esineet;
- Vääränlainen asentaminen;
- Kuluttava ajotyyli;
- Vialliset arrusylinterit.
Jarrupalojen korjaus ei ole suositeltavaa. Vikojen esiintyessä ne tulisi vaihtaa, varsinkin siitä syystä että ne eivät maksa paljoa. Uudet osat lisäävät myös jarrulevyn, ja koko jarrujärjestelmän elinikää. Voit vaihtaa jarrupalat itse, tarvitset vain perus työkalut. Tämän tehdäksesi, sinun tulee:
- Vedä käsijarru päälle ja nosta auto ilmaan
- irrota pyörä;
- koputa kiinnitys nastat ja ohjaustapit irti;
- Pihtejä tai ruuvimeisseliä käyttäen, peitä sylinterin kaliperin männät, ja poista vanhat osat;
- Voitele ohjaustapit öljyllä ja tee yllä mainitut toimenpiteet päinvastaisessa järjestyksessä.
- Säästät aikaa. Voit tehdä tilauksen vain muutamassa minuutissa.
- Mahdollisuus ilmaiseen toimitukseen
- Luotettavuus. Kaikissa varaosissamme on takuu laadun suhteen.
- Pätevää tukea. Saa tietoa Autodoc:in ammattilaisilta milloin tahansa.
- Nopeat toimitukset.
Hyödyllistä tietoa toiminnasta, toimintahäiriöiden syistä, diagnostiikasta ja vaihtoväleistä
FAQ
Osat kestävät keskimäärin manuaalivaihteistolla varustetuissa autoissa 30 000–50 000 kilometriä ja automaattivaihteistolla varustetuissa autoissa 25 000–30 000 kilometriä. Käyttöikä riippuu muutamista tekijöistä:
- Yksilöllinen ajotyyli. Jos käytät jarruja usein suurilla nopeuksilla, osat saattavat kulua jo 5 000 kilometrin käytön jälkeen.
- Ajoneuvotyyppi. Raskaat autot vaativat osien vaihtamista useammin.
- Jarrulevyn kulumisaste. Vaurioituneen osan epätasaisella pinnalla on negatiivinen vaikutus paloihin.
- Jarrusatulan mäntien jumittuminen, mikä johtaa osien epätasaiseen kulumaan.
- Kitkamateriaalien koostumus. Keraamisten osien käyttöikä on pidempi kuin orgaanisten.
Sarjassa on tyypillisesti neljä osaa – kaksi kullekin akselin pyörälle. Jotkut sarjat sisältävät kahdeksan osaa yhdelle akselille. Tämä riippuu auton suunnittelusta.
Nykyaikaiset osat on varustettu elektronisilla tai mekaanisilla kulumisenilmaisimilla. Ne osoittavat osien vaihtotarpeen kojetauluun syttyvällä varoitusvalolla tai vinkuvalla äänellä jarrutuksen aikana. Voit myös mitata kitkapäällysteen paksuuden paksuusmitalla ja verrata sitä autonvalmistajan määrittelemään vähimmäisarvoon. Voit lisäksi havaita kulumisen seuraavista merkeistä:
- pidentynyt jarrutusmatka;
- käyttönesteen tason lasku;
- metallipöly pyörän vanteissa;
- epätavallinen ääni ja kolina, kun pysäytät auton äkillisesti.
Tätä varten tarvitset:
- talttapääruuvimeisselin;
- sarjan kiinto- ja lenkkiavaimia;
- nostotunkin.
Katso ajoneuvosi korjausoppaasta tarkemmat ohjeet. Tähän toimenpiteeseen kuuluvat yleensä seuraavat vaiheet:
- Varmista, että mekanismit ovat jäähtyneet.
- Avaa konepelti ja poista jarrunestesäiliön korkki.
- Tue pyörät kiiloilla.
- Löysää pyöränpultit.
- Nosta autoa.
- Poista pyöränpultit sekä itse pyörä.
- Poista jarrusatulan kiinnikkeet.
- Poista pidikkeet ja irrota kulumisenilmaisin (jos asennettu).
- Paina jarrusatulan männät sisään.
- Poista kuluneet osat.
Muista, että työn päätyttyä saattaa olla tarpeellista lisätä jarrunestettä ja ilmata järjestelmä. Paina jarrupoljinta muutamia kertoja ennen kuin aloitat käyttämään autoa.
Epätavalliset äänet jarrutuksen yhteydessä saattavat johtua seuraavista syistä:
- Palojen huono laatu.
- Osia ajetaan sisään, eikä niiden tehdaspinnoite ole vielä hioutunut pois.
- Osien virheellinen asennus.
- Kokoonpanon osien yhteensopimattomuus.
- Järjestelmän ylikuumeneminen tai sateessa ajaminen.
- Mekanismiin pääsevät vieraskappaleet.
- Jarrusatulan männän jumiutuminen.