Sisällysluettelo
Mercedes-Benz GLA moottorit
Vuonna 2013 tapahtuneesta lanseerauksestaan lähtien Mercedes-Benz GLA on vakiinnuttanut asemansa stuttgartilaismerkin tulokkaana SUV-maailmassa, ja se tarjoaa monipuolisen Mercedes-Benz GLA -moottorivalikoiman kahdessa sukupolvessa. Teknologinen kehitys perinteisistä turbobensiinimoottoreista huipputeknisiin miedohybridi- ja AMG-järjestelmiin kuvastaa Mercedeksen siirtymistä kohti sähköistymistä.

Mercedes-Benz GLA sukupolvi I (2013-2020)
Mercedes-Benz GLA ensimmäinen sukupolvi oli rohkea askel kompaktin SUV:n segmenttiin, ja sille oli ominaista laaja moottorivalikoima taloudellisista dieselmoottoreista tehokkaisiin AMG-vaihtoehtoihin. Ajokilometrit vaihtelivat huomattavasti moottorityypin mukaan: kun hyväksi havaitut CDI-dieselit saavuttivat asianmukaisella huollolla helposti 350 000-450 000 kilometrin ajokilometrit, varhaiset turbo-bensiinimoottorit vaativat usein kalliita turboahtimen tai korkeapainepumpun korjauksia 150 000-200 000 kilometrin välillä. Jos huolto laiminlyötiin, moottori vaurioitui merkittävästi hammasketjun kulumisesta johtuen. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 170 hv:n GLA 220 CDI, jossa yhdistettiin optimaalisesti teho, luotettavuus ja taloudellisuus ja jota pidettiin Mercedeksen dieseltekniikan vertailukohtana.
Mercedes-Benz GLA bensiinimoottorit: I sukupolvi (2013-2020)
Mercedes-Benz GLA bensiinimoottorivalikoima koostui pääasiassa M270- ja M133-sarjan nelisylinterisistä turbomoottoreista. GLA 200 1,6-litraisella moottorilla tuotti 115 kW (156 hv) ja muodosti lähtötason mallin, jota seurasi GLA 250 2,0-litraisella aggregaatilla ja 155 kW (211 hv) teholla. Nämä Mercedes-Benz GLA moottorit kärsivät varhaisen turbosukupolven tyypillisistä ongelmista: korkeapainepumpun viat, hiilikerrostumat imuventtiileissä ja ajoittaiset turboahtimen vauriot tekivät niistä kaikkein huoltointensiivisimpiä moottoreita. Tehokkain perinteinen Mercedes-Benz GLA bensiinimoottori oli GLA 250 4MATIC, jonka polttoaineenkulutus ja turboahtimen ja sytytyskelojen kuluminen kuitenkin lisääntyivät urheilullisessa ajossa.
Mercedes-Benz GLA dieselmoottorit: Sukupolvi I (2013-2020)
Mercedes-Benz GLA dieselmoottoreita hallitsi hyväksi todettu CDI-tekniikka. GLA 200 CDI 100 kW:lla (136 hv) oli lähtötason malli, kun taas GLA 220 CDI 125 kW:lla (170 hv) tarjosi täydellisen tasapainon suorituskyvyn ja tehokkuuden välillä. Nämä OM651-sarjan Mercedes-Benz GLA CDI -moottorit osoittautuivat poikkeuksellisen kestäviksi ja taloudellisiksi - erityisesti vuodesta 2015 alkaen tuotetut vaihtoehdot, joissa on optimoitu common-rail -ruiskutus ja parannettu hiukkassuodatin. Mercedes-Benz GLA 220 CDI kehittyi koko sukupolven luotettavimmaksi moottoriksi, jonka testikulutus on vain 4,8 litraa 100 kilometrillä ja käyttöikä usein yli 400 000 kilometriä.
Mercedes-Benz GLA AMG -moottorit: Sukupolvi I (2013-2020)
Mercedes-AMG GLA 45:n 2,0-litrainen turbonelosylinteri (M133) tuotti aluksi 265 kW (360 hv) ja myöhemmin 280 kW (381 hv). Tätä Mercedes-Benz GLA AMG -moottoria pidettiin yhtenä maailman tehokkaimmista sarjanelosylinterisistä moottoreista, mutta se oli altis turboahtimen vaurioitumiselle intensiivisessä käytössä ja vaati usein öljynvaihtoja. Urheilullisuudestaan huolimatta se osoittautui oikein huollettuna yllättävän kestäväksi.
Mercedes-Benz GLA moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
GLA 200 | 156 HV | 6,4-7,2 l/100km | Korkeapainepumppu, hiilijäämät | Kohtalainen |
GLA 250 | 211 HV | 7,1-8,0 l/100km | Turboahdin, sytytyskelat | Kohtalainen |
GLA 200 CDI | 136 HV | 4,5-5,1 l/100km | Erittäin vankka, kestävä | Erittäin hyvä |
GLA 220 CDI | 170 HV | 4,8-5,4 l/100km | Käytännössä ongelmaton | Erittäin hyvä |
AMG GLA 45 | 360-381 HV | 8,3-9,1 l/100km | Turboahdin urheilutilassa | Hyvä |

Mercedes-Benz GLA Generation II (2020-nykyinen)
Mercedes-Benz GLA toinen sukupolvi merkitsi merkittävää teknologista harppausta moottorivalikoiman täydellisen sähköistämisen myötä, ja sitä pidetään huomattavasti edeltäjäänsä kypsempänä. Useimmat tämän sukupolven moottorit voivat saavuttaa helposti 300 000-400 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, jolloin uusia OM654-dieseleitä pidetään erityisen kestävinä. Suuremmat moottorivauriot ovat tulleet harvinaisiksi, ja vain tehokkaissa AMG-bensiinimoottoreissa on edelleen havaittavissa lisääntynyttä kulumista urheilullisessa ajossa. Ehdoton kohokohta oli pistokehybriditekniikalla varustettu GLA 250 e - tekninen mestariteos, jossa yhdistyvät täydellisesti tehokkuus ja arkikäyttöön soveltuvuus. Ensimmäistä kertaa otettiin myös käyttöön kautta linjan 48 voltin miedohybriditekniikka, joka vähentää merkittävästi polttoaineenkulutusta ja päästöjä.
Mercedes-Benz GLA mild-hybridin bensiinimoottori: II sukupolvi (2020-nykypäivä)
Mercedes-Benz GLA bensiinimoottorivalikoima perustuu kokonaan uuteen M260-moottoriperheeseen, jossa on 48 voltin miedohybridijärjestelmä. GLA 200:ssa, jossa on 120 kW (163 hv) ja GLA 250:ssä, jossa on 165 kW (224 hv), on hihnakäynnistin-alternaattori ja sähköinen avustin. Nämä Mercedes-Benz GLA miedot hybridimoottorit osoittautuivat huomattavasti edeltäjiään luotettavammiksi, ja vain satunnaisesti ilmeni ongelmia hybridijärjestelmän ohjelmiston kanssa. Mercedes-Benz GLA 250:stä kehittyi tämän sukupolven tasapainoisin moottori - se tarjoaa urheilullista suorituskykyä kohtuullisella polttoaineenkulutuksella ja toistaiseksi erinomaisella luotettavuudella.
Mercedes-Benz GLA dieselmoottorit: Sukupolvi II (2020-nykyinen)
Mercedes-Benz GLA 200 d ja GLA 220 d perustuvat nykyaikaiseen OM654-moottoriin, jonka teho on 110 kW (150 hv) ja 140 kW (190 hv). Kaikissa Mercedes-Benz GLA dieselmoottoreissa on huippumoderni common-rail -ruiskutus, jossa on SCR-katalysaattori ja uusimman sukupolven hiukkassuodatin. Mercedes-Benz GLA 220 d osoittautui tämän sukupolven tehokkaimmaksi ja luotettavimmaksi moottoriksi, sillä sen testikulutus oli vain 4,2-4,8 litraa 100 km:llä ja luotettavuus oli korkea - ihanteellinen usein ajaville kuljettajille ja vetoautoksi.
Mercedes-Benz GLA plug-in-hybridi: sukupolvi II (2020-nykypäivään)
Mercedes-Benz GLA 250 e yhdistää 1,3-litraisen turboahdetun bensiinimoottorin ja 75 kW:n sähkömoottorin, jolloin järjestelmän teho on 160 kW (218 hv). Jopa 64 kilometrin sähköisen toimintasäteen ansiosta tämä Mercedes-Benz GLA Hybrid tarjoaa vankkaa arkikäyttöä, mutta tavaratilan ja suuremman painon rajoitukset.
Mercedes-Benz GLA AMG -moottorit: II sukupolvi (2020-nykyinen)
Mercedes-AMG GLA 35, jossa on 225 kW (306 hv), ja AMG GLA 45 S, jossa on 310 kW (421 hv), edustavat Mercedes-Benz GLA -moottorivalikoiman huippua. Molemmat perustuvat edelleen kehitettyyn M139-moottoriin ja tarjoavat vaikuttavan suorituskyvyn. AMG GLA 45 S pitää edelleen hallussaan ennätystä maailman tehokkaimpana nelisylinterisenä sarjanelosmoottorina, mutta turboahtimen ja kytkimen kuluminen on lisääntynyt, kun moottoria käytetään intensiivisesti.
Mercedes-Benz GLA moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
GLA 200 | 163 HV | 6,0-6,8 l/100km | Satunnainen hybridiohjelmisto | Hyvä |
GLA 250 | 224 HV | 6,4-7,2 l/100km | Erittäin luotettava tähän mennessä | Erittäin hyvä |
GLA 200 d | 150 HV | 4,0-4,6 l/100km | Erittäin vankka, taloudellinen | Erittäin hyvä |
GLA 220 d | 190 HV | 4,2-4,8 l/100km | Käytännössä ongelmaton | Erittäin hyvä |
GLA 250 e | 218 HV | 0,8-1,4 l/100km + sähkökäyttö | Paino, pieni tavaratila | Hyvä |
AMG GLA 35 | 306 HV | 7,8-8,4 l/100km | Sport-tilan kuluminen | Hyvä |
AMG GLA 45 S | 421 HV | 8,7-9,3 l/100km | Turboahdin, kytkin | Keskimääräinen |

Johtopäätökset: Mercedes-Benz GLA kaikkien sukupolvien parhaat moottorit
Mercedes-Benz GLA moottoreiden kehitys osoittaa selvästi Mercedes-Benzin teknologisen edistyksen. Mercedes-Benz GLA dieselmoottorit ovat pysyneet luotettavina molemmissa sukupolvissa ja niistä on tullut entistä taloudellisempia, mutta bensiinimoottorit ovat hyötyneet huomattavasti uudesta miedosta hybriditekniikasta. AMG-vaihtoehdot tarjoavat edelleen vaikuttavaa suorituskykyä, mutta ovat edelleen vaativia urheilukäyttöön.
- Paras Mercedes-Benz GLA bensiinimoottori:
Mercedes-Benz GLA 250 (224 hv, Generation II) 48 voltin miedolla hybridijärjestelmällä yhdistää urheilullisen suorituskyvyn korkeaan hyötysuhteeseen ja toistaiseksi erinomaiseen luotettavuuteen.
- Paras Mercedes-Benz GLA -dieselmoottori:
Mercedes-Benz GLA 220 d (190 hv, Generation II) OM654-moottorilla tarjoaa parhaan yhdistelmän suorituskykyä, taloudellisuutta ja kestävyyttä molemmissa sukupolvissa.
- Paras Mercedes-Benz GLA hybridimoottori:
Mercedes-Benz GLA 250 e (218 hv, sukupolvi II) 64 km:n sähköisellä toimintasäteellä ja alhaisella polttoaineenkulutuksella ympäristötietoisille kuljettajille.
Kaikkien Mercedes-Benz GLA -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.