Sisällysluettelo
Mercedes-Benz 190 -moottorit
Vuosina 1982-1993 Mercedes-Benz 190 vakiinnutti asemansa stuttgartilaismerkin lähtötason mallina, ja se tarjosi huomattavan laajan valikoiman moottorivaihtoehtoja. Mercedes-Benz 190:n moottorit vaihtelivat taloudellisista dieselistä korkeakierroksisiin urheilumoottoreihin ja muokkasivat kokonaisen kompaktin sedan-sukupolven. Tämä moottorivalikoima heijasteli 1980-luvun teknistä kehitystä ja loi perustan nykyaikaiselle Mercedes-teknologialle.
Mercedes-Benz 190 sukupolvi I (1982-1993)

Mercedes-Benz 190:n ainoa sukupolvi oli merkille uraauurtava ajanjakso kompaktisegmentissä, ja sille olivat ominaisia poikkeuksellisen vankat ja kestävät moottorit. Ajokilometrit olivat vaikuttavia: kun hyväksi havaitut dieselmoottorit saavuttivat asianmukaisella huollolla helposti 400 000-600 000 kilometrin ajokilometrit, myös bensiinimoottorit pääsivät säännöllisesti 300 000-400 000 kilometriin ilman suurempia korjauksia. Suuret moottorivauriot olivat erittäin harvinaisia kaikissa Mercedes-Benz 190 -moottoreissa, ja ne johtuivat yleensä äärimmäisestä huolimattomuudesta. Tämän aikakauden ehdoton huippumoottori oli 2,5-16V, jossa oli 204 hv - tekninen mestariteos, joka katapultoi Mercedes-Benzin moottoriurheilun eliittiin ja jota pidetään edelleen yhtenä kaikkien aikojen parhaista nelisylinterisistä moottoreista.
Mercedes-Benz 190 -bensiinimoottorit: sukupolvi I (1982-1993)
Mercedes-Benz 190 -bensiinimoottorivalikoima käsitti aluksi hyväksi havaitun M102-moottorin eri iskutilavuusvaihtoehtoina. 190 (W201) aloitti vuonna 1982 1,8-litraisella moottorilla (90 hv), jota seurasi 2,0-litrainen (105-122 hv) vuodesta 1983 alkaen. Näille Mercedes-Benz 190 -moottoreille oli ominaista niiden vankkuus ja kestävyys, mutta niiden polttoaineenkulutus oli suhteellisen korkea. Tekninen huippu oli vuonna 1984 esitelty 2.3-16V (M102.983), jossa oli 185 hv ja jossa oli neljä venttiiliä sylinteriä kohti sekä Cosworthin kehittämä sylinterikärkitekniikka. Vielä näyttävämpi oli 2.5-16V (M102.991) vuodelta 1988, jossa oli 204 hv ja joka toimi DTM:n homologointimallina. Näitä Mercedes-Benz 190 -moottoreita pidettiin lähes tuhoutumattomina, ja niistä tuli haluttuja keräilykohteita.
Mercedes-Benz 190 -dieselmoottorit: sukupolvi I (1982-1993)
Mercedes-Benz 190 -dieseleitä hallitsi legendaarinen OM601-moottori, jota tarjottiin eri variaatioina. 190 D 2.0 (72 hv) oli saatavana vuodesta 1983 alkaen, ja myöhemmin sen rinnalle tuli tehokkaampi 190 D 2.5 (90 hv). Ehdoton kohokohta oli 190 D 2.5 Turbo, jossa oli 126 hv, joka esiteltiin vuonna 1988 ja jota pidettiin yhtenä kompaktiluokan ensimmäisistä turbodieseleistä. Näistä Mercedes-Benz 190 -moottoreista kehittyi koko mallisarjan luotettavimmat käyttövoimayksiköt - OM601 ilman turboahdinta saavutti säännöllisesti yli 500 000 kilometrin ajokilometrit ja sitä pidettiin käytännössä tuhoutumattomana. Jopa monimutkaisempi turbodiesel osoittautui poikkeuksellisen kestäväksi, ja vain turboahdinyksikkö vaati toisinaan peruskorjausta noin 200 000 kilometrin jälkeen.
| Mercedes-Benz 190 -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1,8 M102 | 90 HV | 9,5-10,2 l/100km | Korkea kulutus, muuten kestävä | Hyvä |
| 2,0 M102 | 105-122 HV | 9,8-10,5 l/100km | Satunnainen sylinterikannen tiiviste | Hyvä |
| 2,3-16V M102.983 | 185 HV | 10,5-11,2 l/100km | Huoltoa vaativa, mutta kestävä | Erittäin hyvä |
| 2.5-16V M102.991 | 204 HV | 11,0-12,0 l/100km | Erittäin huoltovoittoinen | Erittäin hyvä |
| 190 D 2.0 OM601 | 72 HV | 6,5-7,2 l/100km | Käytännössä tuhoutumaton | Erittäin hyvä |
| 190 D 2.5 OM602 | 90 HV | 6,8-7,5 l/100km | Erittäin kestävä | Erittäin hyvä |
| 190 D 2.5 Turbo OM602 | 126 HV | 7,2-8,0 l/100km | Turboahdin 200 000 km:n jälkeen | Erittäin hyvä |
Johtopäätös: Parhaat Mercedes-Benz 190 -moottorit
Mercedes-Benz 190 -moottorit edustavat aikakautta, jolloin kestävyys ja lujuus olivat etusijalla. Nykyään kaikkia tämän mallisarjan moottoreita pidetään luotettavuuden mittapuuna, ja ne ovat iästään huolimatta edelleen arvostettuja klassikoita. Kehityksestä käy selvästi ilmi, että Mercedes-Benz keskittyi laatuun määrän sijaan - filosofia, joka osittain katosi myöhemmissä sukupolvissa.
- Paras Mercedes-Benz 190 -bensiinimoottori:
Mercedes-Benz 190 2,5-16V (204 hv) yhdistää urheilullisen suorituskyvyn ja legendaarisen Mercedes-laadun, ja sitä pidetään yhtenä kaikkien aikojen parhaista nelisylinterisistä moottoreista.
- Paras Mercedes-Benz 190 -dieselmoottori:
Mercedes-Benz 190 D 2.5 (OM602, 90 hv) tarjoaa täydellisen yhdistelmän taloudellisuutta, luotettavuutta ja soveltuvuutta jokapäiväiseen käyttöön - moottori ikiajoille.
- Paras Mercedes-Benz 190 turbodiesel:
Mercedes-Benz 190 D 2.5 Turbo (126 hv) oli aikansa edellä, sillä se yhdisti dieselin tehokkuuden kunnioitettavaan suorituskykyyn ja suureen luotettavuuteen.
Kaikkien Mercedes-Benz 190 -moottoreiden huoltoon ja varaosiin AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella - mikä on välttämätöntä näiden autoklassikoiden säilyttämiseksi.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: