Sisällysluettelo
Kia Rio moottorit
Vuonna 1999 tapahtuneesta lanseerauksesta lähtien Kia Rio on vakiinnuttanut asemansa luotettavana pikkuautona, ja se on kehittynyt teknisesti huomattavasti neljän sukupolven aikana. Kia Rio monipuolinen moottorivalikoima on kehittynyt yksinkertaisista imumoottoreista nykyaikaisiin turbomoottoreihin, joissa on kehittynyttä tekniikkaa.
Kia Rio moottorit: Historialliset sukupolvet I-II (1999-2011).

Kaksi ensimmäistä Kia Rio -sukupolvea loivat perustan kohtuuhintaisten ja luotettavien pikkuautojen merkkifilosofialle. Nämä varhaiset Kia Rio -moottorit saavuttivat tyypillisesti 250 000-300 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, ja suurempia korjauksia tehtiin yleensä vasta 150 000-200 000 kilometrin jälkeen. Tämän historiallisen ajanjakson ehdoton huippumoottori oli toisen sukupolven 1.5 CRDi -diesel, joka yhdisti taloudellisuuden yllättävän hyvään pitkäaikaiskestävyyteen. Näille sukupolville oli ominaista yksinkertainen mutta vankka tekniikka - monimutkainen elektroniikka oli vielä poikkeus, mikä piti korjauskustannukset alhaisina. Verrattuna eurooppalaisiin kilpailijoihin, kuten VW Poloon tai Ford Fiestaan, varhainen Kia Rio tarjosi lyömättömän hinta-laatusuhteen hyväksyttävällä laadulla.
Kia Rio bensiinimoottorit: I-II-sukupolvet (1999-2011).
Ensimmäisen sukupolven (1999-2005) Kia Rio bensiinimoottorivalikoimaan kuuluivat pääasiassa 1,3-litrainen 55 kW:n (75 hv) imumoottori ja tehokkaampi 1,5-litrainen 69 kW:n (94 hv) moottori. Nämä varhaiset Kia Rio -moottorit perustuivat hyväksi havaittuun Mazda-tekniikkaan, ja ne osoittautuivat erittäin luotettaviksi, mutta niiden teho oli kohtalainen. Toinen sukupolvi (2005-2011) toi mukanaan nykyaikaisemmat moottorit: uudistettu 1,4-litrainen 71 kW:n (97 hv) ja 1,6-litrainen 82 kW:n (112 hv) moottori tarjosivat paremman ajosuoritusominaisuuden ja edelleen korkean luotettavuuden. Tämän historiallisen ajanjakson paras bensiinimoottori oli toisen sukupolven Kia Rio 1.6 CVVT, jossa oli 112 hv - siinä yhdistyivät riittävä teho ja vähäiset huoltotarpeet, ja se saavutti helposti yli 250 000 kilometrin ajokilometrit.
Kia Rio -dieselmoottorit: Historialliset sukupolvet I-II (1999-2011).
Kia Rio -dieselien ensimmäistä sukupolvea hallitsi 55 kW:n (75 PS) 1,5 CRDi, joka osoittautui taloudelliseksi mutta ei kovin tehokkaaksi. Toinen sukupolvi sai uudistetun 1.5 CRDi -moottorin, jossa oli 81 kW (110 PS) ja joka tarjosi huomattavasti enemmän ajamisen iloa. Näitä Kia Rio dieselmoottoreita pidettiin historiallisten sukupolvien luotettavimpina moottoreina - 1,5 CRDi 110 hv:llä kehittyi ehdottomaksi pitkäikäiseksi ja saavutti säännöllisesti yli 350 000 kilometrin ajokilometrit ilman suurempia ongelmia asianmukaisella huollolla.
| Kia Rio moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1.3 bensiinimoottori | 75 HV | 6,8-7,2 l/100km | Vähän tehoa, ruostetta | Keskimääräinen |
| 1.4 bensiinimoottori | 97 HV | 6,5-7,0 l/100km | Satunnaiset sytytyskelat | Hyvä |
| 1.6 CVVT | 112 HV | 6,8-7,4 l/100km | Erittäin vankka | Erittäin hyvä |
| 1.5 CRDi (75 hv) | 75 HV | 4,8-5,2 l/100km | Vähän vetovoimaa | Hyvä |
| 1.5 CRDi (110 hv) | 110 HV | 4,6-5,0 l/100km | Erittäin kestävä | Erittäin hyvä |
Kia Rio -moottorit: (2011-2017)

Kolmannen sukupolven Kia Rio merkitsi siirtymistä nykyaikaan huomattavasti paremmalla rakentamisen laadulla ja kehittyneemmällä moottoritekniikalla. Nämä Kia Rio -moottorit saavuttivat tavallisesti 280 000-350 000 kilometriä säännöllisellä huollolla, ja ensimmäiset suuret korjaukset tapahtuivat yleensä 180 000-220 000 kilometrin jälkeen. Tämän sukupolven ylivoimainen moottori oli 1.4 CRDi, jossa oli 90 hv - tekninen mestariteos, jossa yhdistyivät täydellisesti taloudellisuus, luotettavuus ja riittävä teho. Tässä sukupolvessa otettiin ensimmäistä kertaa käyttöön suoraruiskutus ja muuttuva venttiilien ajoitus, mikä lisäsi tehokkuutta merkittävästi. Opel Corsan tai Peugeot 208:n kaltaisiin kilpailijoihin verrattuna Kia Rio tarjosi nyt yhtä hyvää laatua edelleen houkuttelevalla hinta-laatusuhteella.
Kia Rio bensiinimoottorit: III sukupolvi (2011-2017)
Kia Rio bensiinimoottorivalikoimaan kuuluivat lähtötason 1.25-moottori, jossa oli 63 kW (86 PS), ja tehokkaampi 1.4-moottori, jossa oli 80 kW (109 PS). Molemmissa Kia Rio -moottoreissa oli nykyaikaista tekniikkaa, kuten muuttuva venttiilien ajoitus (CVVT) ja optimoidut palotilat. Kia Rio 1.4:stä tuli tämän sukupolven suosituin bensiinimoottori, ja se teki vaikutuksen tasaisella tehonsiirrollaan ja alhaisilla huoltokustannuksillaan. Ongelmat johtuivat pääasiassa huollon laiminlyönnistä - tukkeutuneet ruiskutussuuttimet ja kuluneet sytytystulpat olivat yleisimpiä heikkouksia. Paras bensiinimoottori oli selvästi Kia Rio 1.4 CVVT, jossa oli 109 hv ja joka tarjosi tasapainoisen yhdistelmän suorituskykyä, kulutusta ja luotettavuutta.
Kia Rio dieselmoottorit: sukupolvi III (2011-2017)
Kia Rio 1.4 CRDi 66 kW:lla (90 hv) hallitsi dieselmallistoa ja osoittautui yhdeksi aikansa parhaista pikkuautodieseleistä. Tämä Kia Rio moottori perustui moderniin common-rail-tekniikkaan, jossa oli turboahdin ja hiukkassuodatin. Testikulutuksen ollessa vain 3,8-4,2 litraa sadalla kilometrillä ja ajokilometrien ollessa säännöllisesti yli 400 000 kilometriä, 1.4 CRDi:stä tuli luokkansa vertailuarvo. Tyypilliset ongelmat rajoittuivat ajoittaiseen hiukkassuodattimen regenerointiin vain kaupunkiliikenteessä ja harvinaisiin turboahtimen vaurioihin, jotka johtuivat huoltovälien äärimmäisestä laiminlyönnistä.
| Kia Rio moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1.25 Bensiinimoottori | 86 HV | 5,8-6,4 l/100km | Vähäinen vetovoima | Hyvä |
| 1.4 CVVT | 109 HV | 6,0-6,6 l/100km | Erittäin luotettava | Erittäin hyvä |
| 1.4 CRDi | 90 HV | 3,8-4,2 l/100km | Hiukkassuodatin lyhyillä matkoilla | Erittäin hyvä |
Kia Rio -moottorit: sukupolvi IV (2017-nykyään)

Nykyinen Kia Rio -sukupolvi edustaa teknisen kehityksen huippua, ja se tarjoaa hienostuneen moottorivalikoiman, jossa on uusinta tekniikkaa. Näillä Kia Rio -moottoreilla luvataan 300 000-400 000 kilometrin ajokilometrejä, ja ensimmäiset kokemukset osoittavat erittäin myönteistä kehitystä. Ehdoton huippumoottori on 1.0 T-GDI, jossa on 120 hv - pieni turbomestariteos, joka tarjoaa vaikuttavaa suorituskykyä pienestä tilavuudestaan huolimatta. Tässä sukupolvessa otettiin ensimmäisenä käyttöön turboahdin bensiinimoottoreissa, ja siinä on huippumoderni suoraruiskutus, jossa on optimoitu palaminen. Vuodesta 2020 alkaen käytössä oleva mieto hybriditekniikka korostaa Kian keskittymistä tulevaisuuteen. Suorassa vertailussa premium-luokan kilpailijoihin, kuten Audi A1:een tai Mini Cooperiin, nykyinen Rio tarjoaa lähes vastaavan moottorin laadun murto-osalla hinnasta.
Kia Rio bensiinimoottorit: Sukupolvi IV (2017-nykyään)
Kia Rio bensiinimoottorivalikoima alkoi hyväksi havaitulla 1.25 MPI:llä, jossa on 62 kW (84 PS), ja uudemmalla 1.4 MPI:llä, jossa on 74 kW (100 PS). Kohokohta on kuitenkin 1.0 T-GDI, jossa on 88 kW (120 PS) - suoraruiskutuksella varustettu kolmisylinterinen turbomoottori, joka tarjoaa vaikuttavaa suorituskykyä pienestä tilavuudestaan huolimatta. Tässä Kia Rio moottorissa on nykyaikaisia tekniikoita, kuten muuttuva venttiilien ajoitus, optimoitu turboahdin ja älykäs moottorinhallinta. Vuodesta 2020 alkaen 1.0 T-GDI:stä on lisätty 48 voltin järjestelmällä varustettu miedohybridiversio, joka vähentää polttoaineenkulutusta entisestään. Tämän sukupolven paras bensiinimoottori on selvästi Kia Rio 1.0 T-GDI, jossa on 120 hevosvoimaa - siinä yhdistyvät urheilulliset ajo-ominaisuudet ja yllättävän alhainen polttoaineenkulutus, eikä se ole toistaiseksi osoittanut merkittäviä sarjatuotanto-ongelmia.
Kia Rio -dieselmoottorit: sukupolvi IV (2017-nykyään)
Kia Rio 1.4 CRDi on uudistettu perusteellisesti, ja se tuottaa nyt 67 kW (91 PS) entistäkin paremmalla hyötysuhteella. Tässä modernissa Kia Rio -dieselissä on uusin neljännen sukupolven common rail -tekniikka, optimoitu turboahdin ja tehokas SCR-katalysaattori. Vakiokulutuksen ollessa vain 3,2-3,6 litraa 100 km:llä se asettaa uudet standardit pienautoluokassa. Ensimmäiset pitkäaikaiset kokemukset osoittavat erinomaista luotettavuutta - toistaiseksi ei ole raportoitu mistään suuremmista ongelmista, ainoastaan tavanomaisia diesel-ongelmia, kuten hiukkassuodattimen huoltoa puhtaasti kaupunkiliikenteessä, on otettava huomioon.
Kia Rio Mild-Hybrid: IV sukupolvi (2017-nykyään).
Vuodesta 2020 alkaen Kia tarjoaa Rio-mallia myös 48 voltin järjestelmällä varustettuna mild-hybridinä. Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV yhdistää 120 hv:n turbomoottorin pieneen sähkömoottoriin ja saavuttaa näin vain 4,7-5,1 litran normikulutuksen 100 km:llä. Tämä tekniikka on vielä suhteellisen uusi, mutta se osoittaa lupaavia lähestymistapoja Kia Rio moottoreiden tulevaisuutta ajatellen.
| Kia Rio moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1.25 MPI | 84 HV | 5,4-5,8 l/100km | Ei kovin urheilullinen | Hyvä |
| 1.4 MPI | 100 HV | 5,6-6,0 l/100km | Vankka tekniikka | Hyvä |
| 1.0 T-GDI | 120 HV | 5,2-5,6 l/100km | Toistaiseksi ongelmaton | Erittäin hyvä |
| 1.4 CRDi | 91 HV | 3,2-3,6 l/100km | Erittäin taloudellinen ja kestävä | Erittäin hyvä |
| 1.0 T-GDI MHEV | 120 HV | 4,7-5,1 l/100km | Uusi tekniikka | Erittäin hyvä |
Johtopäätökset: Kaikkien sukupolvien parhaat Kia Rio -moottorit
Kia Rio moottoreiden kehitys osoittaa vaikuttavan menestystarinan - yksinkertaisista mutta vankoista alkuajoista huippumoderneihin, tehokkaisiin voimanlähteisiin. Kun aiemmat sukupolvet tekivät vaikutuksen yksinkertaisuudellaan ja alhaisilla käyttökustannuksillaan, nykyiset Kia Rio moottorit tarjoavat huipputeknologiaa ja edelleen erinomaista luotettavuutta. Erityisen huomionarvoista on dieselmoottoreiden tasaisen korkea laatu kaikissa sukupolvissa.
- Paras Kia Rio -bensiinimoottori:
Kia Rio 1.0 T-GDI (120 PS, sukupolvi IV) yhdistää nykyaikaisen turboteknologian vaikuttavaan tehokkuuteen ja toistaiseksi moitteettomaan luotettavuuteen.
- Paras Kia Rio -dieselmoottori:
Kia Rio 1.4 CRDi (90-91 hv, sukupolvet III ja IV) tarjoaa täydellisen yhdistelmän taloudellisuutta, luotettavuutta ja runsaasti tehoa kahdessa sukupolvessa.
- Paras Kia Rio -hybridimoottori:
Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV (120 hv, sukupolvi IV), jonka innovatiivinen 48 voltin miedohybriditekniikka takaa maksimaalisen tehokkuuden.
Kaikkien Kia Rio -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: