Sisällysluettelo
Suzuki Grand Vitara moottorit
Suzuki Grand Vitara on vakiinnuttanut asemansa vankkana maastoautona siitä lähtien, kun se esiteltiin vuonna 1998, ja sen moottorivalikoima on monipuolistunut neljässä sukupolvessa. Teknologinen kehitys ulottui yksinkertaisista imumoottoreista nykyaikaisiin turbodieselmoottoreihin, mikä kuvastaa Suzukin keskittymistä luotettavuuteen ja maastokelpoisuuteen.

Suzuki Grand Vitara Generation I (1998-2005)
Suzuki Grand Vitara ensimmäiselle sukupolvelle oli ominaista hyväksi havaittu japanilainen tekniikka ja yksinkertaiset mutta vankat moottorit. Asianmukaisella huollolla nämä ajoneuvot ylsivät säännöllisesti 250 000-350 000 kilometriin, ja bensiinimoottorit tekivät vaikutuksen pitkäikäisyydellään. Suurempia korjauksia tarvittiin yleensä vasta 200 000 kilometrin jälkeen, ja ne kohdistuivat pääasiassa apulaitteisiin, kuten vesipumppuun tai käynnistysmoottoriin. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 2,5 V6, jossa oli 144 hv ja jossa yhdistettiin optimaalisesti teho ja luotettavuus, ja sitä pidetään edelleen yhtenä parhaista Suzukin moottoreista. Teknisesti Suzuki luotti hyväksi todettuihin imumoottoreihin ilman monimutkaista elektroniikkaa, mikä selittää korkean luotettavuuden. Markkinavertailussa Grand Vitara asemoitui edulliseksi vaihtoehdoksi Toyota RAV4 tai Honda CR-V, ja sen maastokelpoisuus oli ylivoimainen.
Suzuki Grand Vitara bensiinimoottorit: sukupolvi I (1998-2005)
Suzuki Grand Vitara bensiinimoottorivalikoima käsitti kolme päämoottoria: 1,6-litrainen nelisylinterinen 94 hv:n moottori lähtötason moottorina, joka oli erityisen suosittu Euroopassa ja jolle oli ominaista alhainen polttoaineenkulutus. 2,0-litrainen nelisylinterinen 128 hv tarjosi enemmän tehoa vetämiseen ja maastoajoon. Kohokohta oli kuitenkin 2,5-litrainen V6-moottori 144 hv:llä, joka oli saatavana vain viisiovisena versiona. Kaikki tämän sukupolven Suzuki Grand Vitara moottorit olivat monipisteruiskutuksella varustettuja imumoottoreita, joille oli ominaista niiden yksinkertaisuus. Tyypilliset ongelmat olivat harvinaisia - toisinaan sytytyskelat tai polttoainepumppu kului loppuun suurten ajokilometrien jälkeen. V6-moottorista kehittyi koko sukupolven luotettavin voimansiirto.
Suzuki Grand Vitara dieselmoottorit: (1998-2005)
Suzuki Grand Vitara dieselmoottoreina käytettiin yksinomaan Peugeotilta peräisin olevaa 2,0-litraista 109-hevosvoimaista turbodieseliä, jota käytettiin myös Peugeot 406:ssa. Tämä moottori oli vankkarakenteinen, mutta kärsi ranskalaisille dieseleille tyypillisistä ongelmista: ruiskutuspumppu oli altis kulumaan ja hehkutulpat oli vaihdettava säännöllisesti. Suzuki Grand Vitara 2.0 TDI oli kuitenkin taloudellinen kulutukseltaan ja tarjosi riittävästi vääntöä maastoajoon, mutta ei koskaan saavuttanut bensiinimoottoreiden luotettavuutta.
Suzuki Grand Vitara moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.6 bensiinimoottori | 94 HV | 7,8-8,5 l/100km | Sytytyskelat, polttoainepumppu | Hyvä |
2.0 bensiinimoottori | 128 HV | 8,5-9,2 l/100km | Vesipumppu, termostaatti | Hyvä |
2.5 V6-bensiinimoottori | 144 HV | 9,8-10,5 l/100km | Erittäin kestävä, harvoin ongelmia | Erittäin hyvä |
2.0 TDI | 109 HV | 6,8-7,5 l/100km | Ruiskutuspumppu, hehkutulpat | Keskimääräinen |

Suzuki Grand Vitara Generation II (2005-2015)
Toinen sukupolvi merkitsi merkittävää teknologista harppausta nykyaikaisemmilla moottoreilla ja paremmalla rakentamisen laadulla. Ajokilometrit nousivat 300 000-400 000 kilometriin hyväksi todetuilla bensiinimoottoreilla, kun taas uusia dieselvaihtoehtoja lisättiin. Suurempia korjauksia tarvittiin yleensä vasta 250 000 kilometrin jälkeen, lähinnä kytkimen tai iskunvaimentimien osalta. Ehdoton kohokohta oli Fiatin toimittama 1.9 DDiS -diesel, jossa oli 129 hv ja joka osoittautui poikkeuksellisen luotettavaksi. Tekniikan osalta Suzuki otti ensimmäistä kertaa käyttöön dieselhiukkassuodattimet ja modernin common-rail -ruiskutuksen. Grand Vitara jatkoi asemoitumistaan edullisena vaihtoehtona, jonka maastokelpoisuus on ylivoimainen verrattuna kilpailijoihin, kuten Nissan X-Trailiin tai Ford Kugaan.
Suzuki Grand Vitara bensiinimoottorit: sukupolvi (2005-2015)
Suzuki Grand Vitara bensiinimoottorivalikoima uudistettiin täysin, ja siihen kuului aluksi 1,6-litrainen moottori, jossa oli 106 hv, ja hyväksi todettu 2,0-litrainen moottori, jossa oli nyt 140 hv. Vuodesta 2008 alkaen V6-moottorin tilalle lisättiin uusi 2,4-litrainen moottori, jossa oli 166 hv. Suzuki Grand Vitara 2.4 kehittyi tämän sukupolven parhaaksi bensiinimoottoriksi - se tarjosi enemmän tehoa kuin 2,0-litrainen vain hieman korkeammalla polttoaineenkulutuksella. Kaikissa moottoreissa oli nykyaikainen monipisteruiskutus ja muuttuva venttiilien ajoitus. Ongelmat johtuivat pääasiassa huollon laiminlyönnistä: likaiset kaasuläpät tai vialliset lambda-anturit. 1,6-litrainen moottori osoittautui ongelmallisimmaksi bensiinimoottoriksi, jossa ajoittain ilmeni ongelmia ajoitusketjun kanssa.
Suzuki Grand Vitara -dieselmoottorit: sukupolvi (2005-2015)
Suzuki Grand Vitara dieselmallisto laajeni huomattavasti. Aluksi tarjolla oli edelleen 2,0-litrainen turbodiesel, mutta nyt 109 hv:n teholla parannettuna versiona. Kohokohta oli uusi 1.9 DDiS 129 hv:llä, joka tuli Fiatilta ja osoittautui poikkeuksellisen luotettavaksi. Myöhemmin markkinoille tulivat 2.0 DDiS 140 hv:llä ja jopa 1.6 DDiS 90 hv:llä. Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS kehittyi koko sukupolven ehdottomaksi huippumoottoriksi - siinä yhdistyivät optimaalisesti alhainen polttoaineenkulutus, korkea luotettavuus ja riittävä teho. Kaikissa dieselmoottoreissa oli common-rail -ruiskutus ja hiukkassuodattimet, mikä johti toisinaan ongelmiin lyhyillä matkoilla.
Suzuki Grand Vitara moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.6 bensiinimoottori | 106 HV | 7,5-8,2 l/100km | Ajoitusketju, kaasuläppä | Keskimääräinen |
2.0 bensiinimoottori | 140 HV | 8,2-8,9 l/100km | Lambda-anturit, sytytyskelat | Hyvä |
2.4 bensiinimoottori | 166 HV | 8,8-9,5 l/100km | Erittäin vankka, hyväksi todettu | Erittäin hyvä |
1.6 DDiS | 90 HV | 5,8-6,5 l/100km | Ei kovin yleinen | Keskimääräinen |
1.9 DDiS | 129 HV | 6,2-6,8 l/100km | Poikkeuksellisen luotettava | Erittäin hyvä |
2.0 DDiS | 140 HV | 6,5-7,2 l/100km | Hiukkassuodatin lyhyitä matkoja varten | Hyvä |

Suzuki Grand Vitara Generation III (2015-2019)
Suzuki Grand Vitara kolmas sukupolvi oli saatavilla Euroopan markkinoilla vain lyhyen aikaa, ja se edusti askelta taaksepäin mallistossa. Autot pääsivät edelleen 250 000-350 000 kilometriin, mutta rajoitetulla moottorivalikoimalla. Suurempia korjauksia tehtiin yleensä 200 000 kilometrin jälkeen, lähinnä elektroniikkakomponentteihin. Ainoa saatavilla ollut moottori oli 1,6-litrainen bensiinimoottori, jossa oli 117 hevosvoimaa ja joka osoittautui vakaaksi mutta ei erinomaiseksi. Teknisesti tämä sukupolvi oli askel taaksepäin, sillä Suzuki luotti hyväksi havaittuun mutta vanhentuneeseen tekniikkaan. Grand Vitara oli jo menettänyt asemiaan markkinoilla, sillä kilpailijat, kuten Dacia Duster tai Renault Captur, tarjosivat paremman vastineen rahalle.
Suzuki Grand Vitara bensiinimoottorit: sukupolvi III (2015-2019)
Suzuki Grand Vitara moottorivalikoima kutistui yhteen 1,6-litraiseen bensiinimoottoriin, jossa oli 117 hv. Tämä moottori perustui hyväksi havaittuun Suzukin tekniikkaan, mutta se ei tarjonnut moderneja ominaisuuksia, kuten suoraruiskutusta tai turboahdinta. Suzuki Grand Vitara 1.6 oli luotettava, mutta teknisesti vanhentunut ja polttoaineenkulutukseltaan kilpailijoihin verrattuna runsas. Tyypilliset ongelmat rajoittuivat tavanomaisiin kulutusosiin, kuten sytytystulppiin tai ilmansuodattimiin. Vaihtoehtojen puuttuessa tästä moottorista tuli sukupolven standardi, mutta se ei pysynyt nykyaikaisten kilpailijoiden vauhdissa.
Suzuki Grand Vitara -dieselmoottorit: (2015-2019)
Dieselmoottoreita ei enää tarjottu kolmannessa sukupolvessa, mikä oli merkittävä haitta Euroopan markkinoilla ja vaikutti osaltaan tämän sukupolven lyhyeen elinikään.
Suzuki Grand Vitara moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.6 bensiinimoottori | 117 HV | 8,5-9,2 l/100km | Korkea kulutus, vanhentunut | Keskimääräinen |

Suzuki Grand Vitara Generation IV (2019-nykyisin)
Suzuki Grand Vitara nykyinen sukupolvi palaa merkin vahvuuksiin ja tarjoaa jälleen monipuolisen moottorivalikoiman nykyaikaisella tekniikalla. Koska sukupolvi on ollut saatavana vasta vuodesta 2019 lähtien, pitkäaikaisia kokemuksia ei ole vielä saatavilla, mutta ensimmäiset vuodet näyttävät lupaavia merkkejä yli 300 000 kilometrin odotettavissa olevilla ajokilometreillä. Ensimmäinen suurempi huolto on odotettavissa vasta 150 000 kilometrin jälkeen. Huippumoottori on 129 hv:n 1.4 Boosterjet, jossa yhdistyvät moderni turbotekniikka ja Suzukin hyväksi havaittu luotettavuus. Tekniikan osalta Suzuki luottaa miedompiin hybridijärjestelmiin ja nykyaikaisiin turbobensiinimoottoreihin. Markkinoilla uusi Grand Vitara asemoituu houkuttelevaksi vaihtoehdoksi vakiintuneille kilpailijoille, kuten Toyota C-HR:lle tai Nissan Jukelle.
Suzuki Grand Vitara bensiinimoottorit: Sukupolvi IV (2019-nykyinen)
Uuden Suzuki Grand Vitara bensiinimoottorivalikoima sisältää 1,0-litraisen turbon 112 hv:llä ja 1,4-litraisen turbon (Boosterjet) 129 hv:llä. Molemmissa moottoreissa on moderni suoraruiskutus ja turboahdin. Suzuki Grand Vitara 1.4 Boosterjet on nousemassa tämän sukupolven parhaaksi moottoriksi - se tarjoaa tasapainoisen yhdistelmän suorituskykyä, polttoainetaloutta ja ajettavuutta. Pienempi 1,0-litrainen moottori on taloudellisempi mutta teholtaan heikompi. Molemmissa Suzuki Grand Vitara moottoreissa ei ole toistaiseksi ollut suurempia tuotanto-ongelmia, mutta suoraruiskutuksessa esiintyy toisinaan ongelmia lyhyillä matkoilla.
Suzuki Grand Vitara hybridimoottorit: Sukupolvi IV (2019-nykyään)
Suzuki tarjoaa ensimmäistä kertaa myös mietoja hybridivaihtoehtoja. Järjestelmä yhdistää bensiinimoottorit 12 voltin miedon hybridijärjestelmän kanssa, joka vähentää polttoaineenkulutusta noin 10 %. Nämä Suzuki Grand Vitara -hybridimoottorit eivät ole vielä teknisesti valmiita, mutta tarjoavat esimakua merkin tulevaisuudesta.
Suzuki Grand Vitara moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.0 Turbo | 112 HV | 6,2-6,8 l/100km | Suoraruiskutus lyhyillä matkoilla | Hyvä |
1.4 Boosterjet | 129 HV | 6,5-7,2 l/100km | Ei sarjaongelmia toistaiseksi | Erittäin hyvä |
1.0/1.4 miedohybridi | 112-129 HV | 5,8-6,5 l/100km | Ei vielä täysin kehittynyt | Hyvä |

Johtopäätös: Kaikkien sukupolvien parhaat Suzuki Grand Vitara -moottorit.
Suzuki Grand Vitara moottoreiden kehitys osoittaa japanilaisen insinööritaidon vahvuudet - luotettavuus ja kestävyys ovat aina olleet etusijalla. Kaksi ensimmäistä sukupolvea tekivät vaikutuksen kestävillä imumoottoreillaan, mutta nykyisessä sukupolvessa yhdistyvät moderni turbotekniikka ja Suzukin hyväksi todettu laatu. Kolmas sukupolvi on poikkeus muutoin myönteisessä kehityshistoriassa.
- Paras Suzuki Grand Vitara bensiinimoottori:
V6-moottori 2.5 (144 hv, sukupolvi I) on edelleen ylittämätön luotettavuudeltaan ja kestävyydeltään, ja sen jälkeen tulee nykyisen sukupolven moderni 1.4 Boosterjet.
- Paras Suzuki Grand Vitara -dieselmoottori:
Fiatin 1.9 DDiS (129 hv, Generation II) osoittautui poikkeuksellisen luotettavaksi ja taloudelliseksi - Grand Vitara historian paras diesel.
- Paras Suzuki Grand Vitara hybridimoottori:
Generation IV 1.4 -mild-hybridijärjestelmä on lupaava, mutta vaatii vielä kehitystyötä lopullisen arvion saamiseksi.
Kaikkien Suzuki Grand Vitara -sukupolvien huolto- ja varaosat AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.