Sisällysluettelo
Mercedes-Benz CLK -moottorit
Vuosina 1997-2009 Mercedes-Benz CLK -mallisarja vakiinnutti asemansa ylemmän keskiluokan tyylikkäänä coupéna ja cabriolettina ja tarjosi kahden sukupolven aikana vaikuttavan moottorivalikoiman taloudellisista nelisylinterisistä kompressoreista tehokkaisiin V8-moottoreihin. Teknologinen kehitys heijasti Mercedes siirtymistä hyväksi havaitusta tekniikasta innovatiivisiin ratkaisuihin.

Mercedes-Benz CLK sukupolvi I (1997-2003)
Ensimmäiselle CLK-sukupolvelle oli ominaista Mercedes perinteinen insinööritaito, ja siinä oli vankat ja pitkäikäiset moottorit. Oikealla huollolla ajokilometrit ylsivät helposti 350 000-500 000 kilometriin, ja suuritehoiset imumoottorit olivat erityisen luotettavia. Suuremmat korjaukset olivat yleensä tarpeen vasta 200 000-300 000 kilometrin ajomatkan välillä, ja ne koskivat lähinnä kulumiselle alttiita osia, kuten vesipumppuja tai ilmastointikompressoreita. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli CLK 430 4,3-litraisella V8-moottorilla, jossa yhdistyvät täydellisesti teho, tasainen käynti ja luotettavuus. Kompressoritekniikka oli vielä lapsenkengissään ja aiheutti toisinaan ongelmia välijäähdyttimen kanssa, kun taas imumoottorit olivat käytännössä tuhoutumattomia.
Mercedes-Benz CLK bensiinimoottorit: sukupolvi I (1997-2003)
Mercedes-Benz CLK bensiinimoottorivalikoimaan kuului laaja valikoima neli-, kuusi- ja kahdeksansylinterisiä moottoreita. Alkutason malli oli CLK 200, jossa oli 2,0-litraisen nelisylinterisen moottorin 100 kW (136 hv), ja sitä seurasi CLK 200 Kompressor, jossa oli 120 kW (163 hv). Näissä varhaisissa Mercedes-Benz CLK Kompressor -moottoreissa (M 111) esiintyi toisinaan ongelmia välijäähdyttimen ja kompressorin magneettikytkimen kanssa. CLK 230 Kompressor, jossa oli 142 kW (193 hv), oli huomattavasti luotettavampi ja tarjosi hyvän tasapainon suorituskyvyn ja kulutuksen välillä. Kuusisylinterinen CLK 320, jossa oli 160 kW (218 hv) hyväksi todetulla M 112 -moottorilla, hallitsi mallistoa ja osoittautui poikkeuksellisen kestäväksi. Kruunuksi muodostui CLK 430 205 kW:n (279 hv) teholla ja harvinainen CLK 55 AMG 255 kW:n (347 hv) teholla, jotka molemmat oli varustettu V8-moottoreilla, jotka olivat käytännössä tuhoutumattomia.
Mercedes-Benz CLK dieselmoottorit: sukupolvi I (1997-2003)
Mercedes-Benz CLK dieselmoottorit olivat aluksi CLK 200 CDI 75 kW:lla (102 hv) ja myöhemmin CLK 220 CDI 92 kW:lla (125 hv). Nämä varhaiset CDI-moottorit (OM 611 ja OM 646) osoittautuivat erittäin taloudellisiksi, sillä niiden polttoaineenkulutus oli noin 6,5 litraa 100 km:llä, mutta ne kärsivät ensimmäiselle CDI-sukupolvelle tyypillisistä ongelmista: ruiskutussuuttimien koksahtamisesta, pakokaasujen takaisinkierrätysongelmista ja ajoittaisista hehkutulppien vioista. Mercedes-Benz CLK 270 CDI, jonka teho oli 125 kW (170 hv), tuli markkinoille vasta vuonna 2002, ja se tarjosi huomattavasti enemmän tehoa, mutta oli myös alttiimpi turboahtimen vaurioitumiselle, jos huolto laiminlyötiin.
Mercedes-Benz CLK moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
CLK 200 | 136 HV | 8,5-9,2 l/100km | Vesipumppu, sytytyskelat | Hyvä |
CLK 200 Kompressori | 163 HV | 8,8-9,5 l/100km | Välijäähdytin, kompressorin kytkin | Keskinkertainen |
CLK 230 Kompressori | 193 HV | 9,0-9,8 l/100km | Vankka, satunnainen ahdin | Hyvä |
CLK 320 | 218 HV | 9,5-10,2 l/100km | Erittäin kestävä, vesipumppu | Erittäin hyvä |
CLK 430 | 279 HV | 11,0-12,5 l/100km | Käytännössä tuhoutumaton | Erittäin hyvä |
CLK 55 AMG | 347 HV | 13,5-15,0 l/100km | Erittäin kestävä, korkea kulutus | Erittäin hyvä |
CLK 200 CDI | 102 HV | 6,0-6,8 l/100km | Suuttimet, EGR-venttiili | Keskimääräinen |
CLK 220 CDI | 125 HV | 6,2-7,0 l/100km | Suuttimet, hehkutulpat | Keskimääräinen |
CLK 270 CDI | 170 HV | 6,8-7,5 l/100km | Turboahdin, ruiskutussuuttimet | Kohtalainen |

Mercedes-Benz CLK Generation II (2002-2009)
Mercedes-Benz CLK toinen sukupolvi merkitsi teknologista harppausta uudenaikaisempien moottoreiden ja paremman elektroniikan myötä, mutta toi mukanaan myös uusia haasteita. Ajokilometrit pysyivät 300 000-450 000 kilometrillä korkealla tasolla, ja uudistetut V6- ja V8-moottorit olivat erityisen kestäviä. Suuria moottorivaurioita esiintyi lähinnä suorituskykyisissä AMG-muunnoksissa, jos huoltovälejä ei noudatettu. Tämän sukupolven ylivoimainen moottori oli CLK 350, jossa oli 3,5-litrainen V6-moottori, joka yhdisti optimaalisesti suorituskyvyn, luotettavuuden ja maltilliset kulutusarvot. Sen sijaan varhaiset CDI-dieselmoottorit, joissa oli herkät ruiskutussuuttimet, ja ahtimella varustetut moottorit, joissa oli monimutkaiset paineenkorotusjärjestelmät, osoittautuivat ongelmallisiksi.
Mercedes-Benz CLK bensiinimoottorit: sukupolvi II (2002-2009)
Mercedes-Benz CLK uudistettu bensiinimoottorivalikoima alkoi 120 kW:n (163 hv) CLK 200 Kompressorilla, joka korvattiin vuonna 2006 tehokkaammalla 135 kW:n (184 hv) CLK 200 Kompressorilla. Nämä Mercedes-Benz CLK -moottorit (M 271) osoittautuivat huomattavasti edeltäjiään luotettavammiksi, mutta niissä esiintyi toisinaan ongelmia tasapainoakselin ja ketjun kiristimen kanssa. CLK 280, jossa oli 170 kW (231 hv), ja CLK 350, jossa oli 200 kW (272 hv), perustuivat hyväksi todettuun M 272 V6-moottoriin, ja niitä pidettiin tämän sukupolven luotettavimpina bensiinimoottoreina. V8-moottoreista CLK 500 loisti 225 kW:n (306 hv) tehollaan, kun taas AMG-muunnokset CLK 55 AMG 270 kW:lla (367 hv) ja CLK 63 AMG 354 kW:lla (481 hv) tarjosivat vaikuttavaa suorituskykyä, mutta aiheuttivat myös korkeammat huoltokustannukset.
Mercedes-Benz CLK dieselmoottorit: sukupolvi (2002-2009)
Mercedes-Benz CLK dieselmoottorivalikoimaa laajennettiin merkittävästi: CLK 200 CDI, jossa on 90 kW (122 hv), CLK 220 CDI, jossa on 110 kW (150 hv) ja CLK 320 CDI, jossa on 165 kW (224 hv). Nämä uudenaikaisemmat CDI-moottorit (OM 646 ja OM 642) tarjosivat huomattavasti paremman suorituskyvyn ja tasaisemman käynnin kuin edeltäjänsä. Mercedes-Benz CLK 220 CDI kehittyi tämän sukupolven parhaaksi dieseliksi, jonka luotettavuus oli erinomainen ja polttoaineenkulutus vain 5,8-6,5 litraa 100 kilometrillä. CLK 320 CDI:n V6-diesel oli kuitenkin edelleen ongelmallinen, sillä siinä ilmeni usein ongelmia pakokaasujen takaisinkierron ja hiukkassuodattimen kanssa - etenkin lyhyillä matkoilla.
Mercedes-Benz CLK moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
CLK 200 Kompressori | 163-184 HV | 8,2-9,0 l/100km | Tasausakseli, ketjun kiristin | Hyvä |
CLK 280 | 231 HV | 9,8-10,5 l/100km | Erittäin kestävä, satunnainen vesipumppu | Erittäin hyvä |
CLK 350 | 272 HV | 10,2-11,0 l/100km | Erinomainen luotettavuus | Erittäin hyvä |
CLK 500 | 306 HV | 11,8-13,2 l/100km | Vankka, korkeammat huoltokustannukset | Hyvä |
CLK 55 AMG | 367 HV | 13,0-15,5 l/100km | Monimutkainen, vaativa huolto | Keskinkertainen |
CLK 63 AMG | 481 HV | 14,5-17,0 l/100km | Erittäin vaativa | Kohtalainen |
CLK 200 CDI | 122 HV | 5,5-6,2 l/100km | Suuttimet, kohtalainen luotettavuus | Keskinkertainen |
CLK 220 CDI | 150 HV | 5,8-6,5 l/100km | Erittäin luotettava, taloudellinen | Erittäin hyvä |
CLK 320 CDI | 224 HV | 6,8-7,8 l/100km | EGR-venttiili, hiukkassuodatin | Kohtalainen |

Johtopäätös: Mercedes-Benz CLK kaikkien sukupolvien parhaat moottorit
Mercedes-Benz CLK -moottoreiden kehitys osoittaa selvästi Mercedes siirtymisen hyväksi havaitusta imumoottoritekniikasta monimutkaisempiin mutta tehokkaampiin ratkaisuihin. Vaikka molempien sukupolvien suuritehoiset imumoottorit tekivät vaikutuksen poikkeuksellisella pitkäikäisyydellään, kompressori- ja dieseltekniikat toivat mukanaan uusia haasteita. Toisen sukupolven V6-moottorit edustivat optimaalista kompromissia suorituskyvyn, luotettavuuden ja taloudellisuuden välillä.
- Paras Mercedes-Benz CLK bensiinimoottori:
CLK 350 (272 hv, II sukupolvi) 3,5-litraisella V6-moottorilla yhdistyvät erinomainen suorituskyky, poikkeuksellinen luotettavuus ja kohtuulliset käyttökustannukset.
- Paras Mercedes-Benz CLK -dieselmoottori:
CLK 220 CDI (150 hv, Generation II) tarjoaa parhaan yhdistelmän luotettavuutta, taloudellisuutta ja arkipäivän käytännöllisyyttä, sillä sen polttoaineenkulutus on vain 5,8-6,5 litraa 100 km:llä.
- Paras Mercedes-Benz CLK imumoottori:
CLK 430 (279 hv, sukupolvi I), jonka 4,3-litraista V8-moottoria pidetään lähes tuhoutumattomana, ja se tarjoaa klassisia Mercedes-hyötyjä, kuten tasaisen ajonautinnon ja pitkäikäisyyden.
Kaikkien Mercedes-Benz CLK-sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella.