Sisällysluettelo
VW Up -moottorit
Vuonna 2011 tapahtuneesta markkinoille tulostaan lähtien VW Up on vakiinnuttanut asemansa innovatiivisena pikkuautona, ja sen eri sukupolvissa on tarjolla kompakti mutta hienostunut moottorivalikoima. VW Up moottoreiden teknologinen kehitys kuvastaa Volkswagenin siirtymistä perinteisistä polttomoottoreista sähköiseen liikkuvuuteen.

VW Up sukupolvi I (2011-2019)
Ensimmäinen VW Up -sukupolvi oli uraauurtava kehitys pienikokoisten autojen segmentissä, ja sille olivat ominaisia taloudelliset mutta yksinkertaisesti muotoillut moottorit. Oikeanlaisella huollolla ajokilometrejä kertyi tyypillisesti 200 000-280 000 kilometriä, jolloin 1.0 MPI -moottoreita pidettiin erityisen kestävinä. Suurempia korjauksia tarvittiin yleensä vasta 150 000-200 000 kilometrin jälkeen, ja ne koskivat lähinnä kuluvia osia, kuten kytkintä tai alustaa. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 1.0 TSI 90 PS:n teholla, joka säilyi yllättävän luotettavana turboahtimesta huolimatta ja yhdisti urheilullisen suorituskyvyn hyväksyttävään polttoaineenkulutukseen. Teknisesti VW luotti hyväksi havaittuihin, yksinkertaisiin rakenteisiin ilman monimutkaisia järjestelmiä, mikä selittää korkean luotettavuuden. Markkinavertailussa VW Up asemoitui premium-luokan pikkuautona Ford Ka:n tai Peugeot 108:n kaltaisia kilpailijoita vastaan.
VW Up bensiinimoottorit: Sukupolvi I (2011-2019)
VW Up bensiinimoottorivalikoima perustui pääasiassa 1,0-litraiseen kolmisylinteriseen moottoriin eri versioina. Alkutason moottori oli 1.0 MPI (imusarja) 44 kW:lla (60 hv), jota täydennettiin myöhemmin tehokkaammalla 55 kW:n (75 hv) versiolla. Nämä VW Up -moottorit osoittautuivat poikkeuksellisen luotettaviksi ja taloudellisiksi, sillä testikulutus oli vain 4,1-4,8 litraa 100 kilometrillä. Vuodesta 2016 alkaen mukaan tuli urheilullisempi 1.0 TSI 66 kW:lla (90 PS), joka kävi turboahdetusta huolimatta yllättävänkin pehmeästi. Kaikissa VW Up bensiinimoottoreissa oli yksinkertainen MPI- tai TSI-tekniikka (monipisteruiskutus), ja niille oli ominaista alhaiset huoltokustannukset. Tyypilliset heikkoudet rajoittuivat sytytyskelojen ikään liittyvään kulumiseen ja ajoittaisiin polttoainepumpun ongelmiin suurten ajokilometrien jälkeen.
VW Up maakaasumoottori: sukupolvi I (2011-2019)
Erikoisuutena oli 1.0 MPI CNG-moottorilla (50 kW/68 hv) varustettu VW eco Up, joka saattoi toimia sekä maakaasulla että bensiinillä. Tämä VW Up -moottori tarjosi erittäin alhaiset käyttökustannukset ja alhaiset CO2-päästöt, mutta sitä ei käytetty laajalti tankkausasemainfrastruktuurin rajallisuuden vuoksi. Luotettavuus vastasi tavallista MPI-moottoria, ja ainoastaan maakaasujärjestelmä vaati erityishuoltoa.
VW e-Up: Sukupolvi I (2013-2019)
VW e-Up oli yksi ensimmäisistä kohtuuhintaisista pienistä sähköautoista, joissa oli 60 kW (82 hv) sähkömoottori. Kantama oli noin 160 kilometriä NEDC-standardin mukaan, mikä riitti kaupunkiajoon. VW Up sähköversio osoittautui luotettavaksi, mutta kärsi rajallisesta latausinfrastruktuurista ja pitkistä latausajoista.
VW Up moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.0 MPI | 60-75 HV | 4,1-4,8 l/100km | Sytytyskelat, polttoainepumppu | Erittäin hyvä |
1.0 TSI | 90 HV | 4,7-5,2 l/100km | Erittäin vankka | Erittäin hyvä |
1.0 CNG | 68 HV | 2,9 kg/100km | Maakaasujärjestelmän huoltoa vaativa | Hyvä |
Sähkömoottori | 82 HV | 11,7 kWh/100km | Rajoitettu toimintasäde | Hyvä |

VW Up Generation II (2019-nykyinen)
VW Up toinen sukupolvi merkitsi moottorivalikoiman radikaalia yksinkertaistamista ja siirtymistä sähköiseen liikkuvuuteen. Volkswagen keskittyi vain kahteen käyttökonseptiin: uudistettuun 1.0 MPI-bensiinimoottoriin ja merkittävästi parannettuun e-Upiin. Luotettavuus säilyi ensimmäisen sukupolven korkealla tasolla, ja bensiinimoottorin odotettu ajokilometrimäärä on 250 000-300 000 kilometriä. Koska tämä sukupolvi on ollut saatavilla vasta vuodesta 2019 lähtien, pitkäaikaisia kokemuksia ei ole vielä saatavilla, mutta ensimmäiset vuodet osoittavat erinomaista laatua. Ehdoton kohokohta on uusi e-Up 61 kW:lla (83 PS) ja 260 kilometrin toimintasäteellä, joka on vakiinnuttanut asemansa yhtenä parhaista pienistä sähköautoista. Teknisesti VW luotti hyväksi todettuihin mutta optimoituihin järjestelmiin ja asemoi Up puhtaana kaupunki- ja lyhyen matkan autona sellaisia kilpailijoita vastaan kuin Seat Mii electric tai Skoda Citigo.
VW Up bensiinimoottori: Sukupolvi II (2019-nykyinen)
Ainoa saatavilla oleva VW Up bensiinimoottori on uudistettu 1.0 MPI 55 kW:lla (75 PS), jossa yhdistyvät edeltäjänsä hyväksi havaitut ominaisuudet ja parannettu tehokkuus. Tämä VW Up -moottori täyttää Euro 6d-TEMP -standardin vaatimukset, ja sen normikulutus on 4,4-4,7 litraa/100 km. Suunnittelu on pidetty tarkoituksella yksinkertaisena - imumoottori ilman turboahdinta, hyväksi todettu monipistepistepistepistooliruiskutus ja vankka rakenne. Tähän mennessä ei ole ollut tiedossa yhtään ongelmaa, ja muutamat käytettävissä olevat pitkäaikaiset kokemukset vahvistavat ensimmäisen sukupolven korkean luotettavuuden.
VW e-Up: Sukupolvi II (2019-nykyään)
Uudistettu VW e-Up sai tehokkaamman sähkömoottorin 61 kW (83 PS) ja ennen kaikkea huomattavasti suuremman akun, jonka käyttökapasiteetti on 32,3 kWh. Toimintasäde on kasvanut jopa 260 kilometriin WLTP-standardin mukaan, joten e-Up soveltuu pidemmille matkoille. VW Up sähköversio tukee jopa 40 kW:n DC-pikalatausta, ja se voidaan ladata 5 prosentista 80 prosenttiin noin yhdessä tunnissa. Tekniset ongelmat ovat harvinaisia, toisinaan latausjärjestelmässä esiintyy ohjelmisto-ongelmia, mutta ne voidaan yleensä korjata päivityksellä.
VW Up moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.0 MPI | 75 HV | 4,4-4,7 l/100km | Ei toistaiseksi tiedossa | Erittäin hyvä |
Sähkömoottori | 83 HV | 12,9 kWh/100km | Satunnaiset ohjelmistopäivitykset | Erittäin hyvä |

Johtopäätökset: Kaikkien sukupolvien parhaat VW Up -moottorit
VW Up moottoreiden kehityksessä on johdonmukaisesti keskitytty yksinkertaisuuteen ja luotettavuuteen. Kun muut valmistajat valitsivat monimutkaisia downsizing-konsepteja, Volkswagen pitäytyi hyväksi havaittuihin malleihin, mikä näkyy poikkeuksellisen korkeana luotettavuutena. Siirtyminen sähköiseen liikkuvuuteen toisessa sukupolvessa oli onnistunut ja asemoi e-Up yhdeksi markkinoiden parhaista pienistä sähköautoista.
- Paras VW Up bensiinimoottori:
VW Up 1.0 TSI (90 PS, sukupolvi I) tarjoaa parhaan yhdistelmän suorituskykyä, polttoainetaloutta ja luotettavuutta kuljettajille, jotka ajavat satunnaisesti moottoritiellä.
- Paras VW Up sähkökäyttö:
VW e-Up (83 PS, sukupolvi II) on 260 kilometrin toimintasäteellään ja pikalatausmahdollisuudellaan ihanteellinen ympäristötietoisille kaupunkiautoilijoille.
- Paras VW Up -monitoimiauto:
VW Up 1.0 MPI (75 PS, molemmat sukupolvet) vakuuttaa poikkeuksellisella luotettavuudellaan, alhaisilla käyttökustannuksillaan ja helppohoitoisuudellaan.
Kaikkien VW Up -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.