Sisällysluettelo
Škoda Superb moottorit
Škoda Superb on vakiinnuttanut asemansa premium-keskikokoisena sedanina sen jälkeen, kun se esiteltiin uudelleen vuonna 2001, ja se tarjoaa vaikuttavan moottorivalikoiman neljässä sukupolvessa. Škoda Superb moottoreiden tekninen kehitys heijastaa muutosta klassisista imumoottoreista nykyaikaisiin turbo- ja hybridimoottoreihin.
Škoda Superb sukupolvi I (2001-2008)

Nykyaikaisen Škoda Superb ensimmäiselle sukupolvelle oli ominaista Volkswagen-konsernin hyväksi todettu teknologia, ja sille olivat ominaisia vankat, mutta vielä kehittymättömät moottorit. Ajokilometrit vaihtelivat huomattavasti moottorityypistä riippuen: kun TDI-dieselillä saavutettiin helposti 350 000-450 000 kilometriä asianmukaisella huollolla, suuritehoiset V6-bensiinimoottorit vaativat usein kalliita apulaitteiden tai hammashihnojen korjauksia 150 000-200 000 kilometrin välillä. Tyypilliset korjausvälit olivat 80 000-120 000 kilometriä suurten huoltotöiden osalta. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 130 hv:n 1.9 TDI, jossa yhdistyivät optimaalisesti luotettavuus, taloudellisuus ja riittävä teho. Ensimmäinen sukupolvi kilpaili menestyksekkäästi BMW 3-sarjan ja Audi A4:n kanssa, mutta tarjosi enemmän tilaa edullisemmin.
Škoda Superb bensiinimoottorit: sukupolvi (2001-2008)
Škoda Superb bensiinimoottorivalikoimaan kuului erilaisia 1,8-2,8-litraisia imumoottoreita. Alkutason moottori oli 1.8 T, jossa oli 110 kW (150 PS), joka oli jo turboahdettu ja osoittautui suhteellisen luotettavaksi. Sytytyskelat ja satunnaiset turboahtimen vauriot suurilla ajokilometreillä olivat kuitenkin ongelmallisia. Erityisen kestävänä pidettiin 2,0-litraista 85 kW:n (115 hv) imumoottoria, joka tarjosi kuitenkin vain vähän tehoa raskaaseen ajoneuvoon. Tehokkain Škoda Superb bensiinimoottori oli 2.8 V6 142 kW:lla (193 hv), joka oli tehokas, mutta kärsi usein ongelmista ajoitusketjun kanssa ja suuresta polttoaineen kulutuksesta. Näistä V6-moottoreista kehittyi ensimmäisen sukupolven ongelmallisimmat voimansiirtoyksiköt.
Škoda Superb dieselmoottorit: sukupolvi I (2001-2008)
Škoda Superb dieselmoottoreita hallitsi hyväksi havaittu 1.9 TDI eri tehotasoilla 74 kW:sta (100 PS) 96 kW:iin (130 PS). Škoda Superb 1.9 TDI 96 kW:n (130 hv) teholla kehittyi koko sukupolven luotettavimmaksi moottoriksi - tämä pumppusuutinruiskutus osoittautui erittäin kestäväksi ja taloudelliseksi, sillä todellinen kulutus oli vain 5,8-6,4 litraa 100 km:llä. Lisäksi oli 2,5 V6 TDI, jossa oli 120 kW (163 hv), joka oli tehokas mutta monimutkaisuutensa vuoksi alttiimpi korjauksille. Škoda Superb TDI-moottorit täyttivät jo Euro 4 -standardin ja tarjosivat erinomaisen yhdistelmän suorituskykyä, kulutusta ja luotettavuutta.
| Škoda Superb moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1,8 T | 150 HV | 7,8-8,5 l/100km | Sytytyskelat, turboahdin | Hyvä |
| 2,0 | 115 HV | 8,2-8,8 l/100km | Heikosti moottoroitu | Keskimääräinen |
| 2,8 V6 | 193 HV | 9,8-10,5 l/100km | Ajoitusketju, korkea polttoaineenkulutus | Kohtalainen |
| 1,9 TDI | 100-130 HV | 5,8-6,4 l/100km | Erittäin kestävä | Erittäin hyvä |
| 2.5 V6 TDI | 163 HV | 6,8-7,2 l/100km | Monimutkainen, kallis korjata | Hyvä |
Škoda Superb Generation II (2008-2015)

Škoda Superb toinen sukupolvi merkitsi merkittävää teknologista harppausta ja toi markkinoille nykyaikaiset TSI- ja common-rail TDI-moottorit. Useimmat tämän sukupolven moottorit voivat saavuttaa helposti 300 000-400 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, jolloin 2.0 TDI-dieselmoottoreita, joissa on 140 hv, pidetään erityisen kestävinä. Suuremmat moottoriviat ovat harvinaisempia, mutta varhaisissa TSI-moottoreissa ilmeni tyypillisiä ongelmia ajoketjujen ja öljynkulutuksen kanssa. Suuremmat korjaukset ovat tyypillisesti ajankohtaisia 120 000-180 000 kilometrin välillä. Ehdoton kohokohta oli 2.0 TDI 170 PS:llä - täydellisesti viritetty moottori, jolla on erinomainen käyntipehmeys ja korkea luotettavuus. Toinen sukupolvi vakiinnutti menestyksekkäästi asemansa saksalaisia premium-kilpailijoita vastaan ja tarjosi ensiluokkaiset tilat.
Škoda Superb bensiinimoottorit: sukupolvi (2008-2015)
Škoda Superb bensiinimoottorivalikoima uudistui täysin, ja siihen tulivat modernit TSI-moottorit. Alkutason moottorina oli saatavilla 1.4 TSI, jossa oli 92 kW (125 PS), mutta se kärsi varhaisen TSI-sukupolven tyypillisistä ongelmista: ajoitusketjuongelmat ja lisääntynyt öljynkulutus tekivät siitä ongelmallisimman moottorin. 118 kW:n (160 PS) 1.8 TSI oli huomattavasti parempi ja osoittautui luotettavammaksi. Tehokkain Škoda Superb bensiinimoottori oli 3.6 V6 FSI 191 kW:lla (260 PS), joka oli tehokas ja tasainen, mutta jonka polttoaineenkulutus oli erittäin korkea, yli 10 litraa. Myöhemmin lisättiin 2.0 TSI, jossa oli 147 kW (200 PS), joka tarjosi hyvän tasapainon suorituskyvyn ja kulutuksen välillä.
Škoda Superb dieselmoottorit: sukupolvi II (2008-2015)
Škoda Superb 2.0 TDI (EA189) oli tarjolla eri teholuokissa 103 kW:sta (140 PS) 125 kW:iin (170 PS). Nämä common-rail-moottorit osoittautuivat huomattavasti luotettavammiksi kuin pumppusuuttimella varustetut edeltäjänsä. Škoda Superb 2.0 TDI:stä, jossa oli 103 kW (140 hv), tuli tämän sukupolven myydyin ja luotettavin moottori, jonka testikulutus oli vain 5,2-5,8 litraa 100 kilometrillä. Kaikissa Škoda Superb dieselmoottoreissa oli nykyaikainen common-rail -ruiskutus hiukkassuodattimilla ja ne täyttivät Euro 5 -standardin vaatimukset. 170 hv:n versio tarjosi urheilullisen ajosuoritusominaisuuksien lisäksi edelleen kohtuullisen polttoaineenkulutuksen ja korkean luotettavuuden.
| Škoda Superb moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1.4 TSI | 125 HV | 6,8-7,5 l/100km | Hammasketju, öljynkulutus | Ongelmallinen |
| 1.8 TSI | 160 HV | 7,2-7,8 l/100km | Satunnainen turboahdin | Hyvä |
| 2.0 TSI | 200 HV | 8,1-8,7 l/100km | Vankka, mutta janoinen | Hyvä |
| 3.6 V6 FSI | 260 HV | 10,2-11,1 l/100km | Erittäin korkea polttoaineenkulutus | Keskimääräinen |
| 2.0 TDI | 140-170 HV | 5,2-5,8 l/100km | Erittäin kestävä | Erittäin hyvä |
Škoda Superb Generation III (2015-2023)

Kolmas Škoda Superb -sukupolvi edusti malliston huippua ja sitä pidetään kaikista sukupolvista luotettavimpana. Asianmukaisella huollolla useimmat moottorit saavuttavat helposti 350 000-450 000 kilometrin ajokilometrit, ja nykyaikaisia 2.0 TDI -dieseleitä pidetään lähes tuhoutumattomina. Suuremmat moottoriviat ovat erittäin harvinaisia, ja vain tehokkaissa 2.0 TSI-bensiinimoottoreissa on edelleen ajoittaisia heikkouksia öljynkulutuksessa. Tyypilliset korjausvälit ovat 150 000-200 000 kilometriä. Ehdoton huippumoottori oli 2.0 TDI 190 PS:llä - tekninen mestariteos bi-turbolatauksella, joka tarjosi sekä tehoa että tehokkuutta. Kolmas sukupolvi vakiinnutti menestyksekkäästi asemansa premium-segmentissä ja kilpaili tasavertaisesti BMW 5-sarjan ja Audi A6:n kanssa.
Škoda Superb bensiinimoottorit: III sukupolvi (2015-2023)
Škoda Superb bensiinimoottorivalikoima koostui pääasiassa modernista kolmannen sukupolven TSI-moottoreista. 110 kW:n (150 PS) 1.4 TSI osoittautui huomattavasti edeltäjäänsä luotettavammaksi, ja venttiilien koksahtamisongelmia esiintyi vain satunnaisesti. Vuodesta 2019 alkaen se korvattiin 110 kW:n (150 PS) 1.5 TSI:llä, jossa oli sylinterien deaktivointi ja joka oli entistä taloudellisempi. Urheilullisille kuljettajille Škoda Superb 2.0 TSI oli saatavana 140 kW:n (190 PS) ja 206 kW:n (280 PS) tehoilla RS-versiossa. 2.0 TSI:stä kehittyi kuitenkin tämän sukupolven ongelmallisin moottori, ja usein raportoitiin lisääntyneestä öljynkulutuksesta, joka johtui mäntärenkaiden kulumisesta.
Škoda Superb dieselmoottorit: III sukupolvi (2015-2023)
Škoda Superb 2.0 TDI (EA288) oli tarjolla eri tehotasoilla 110 kW:sta (150 PS) 140 kW:iin (190 PS). Tekninen kohokohta oli 190 hv:n bi-turboversio, jossa oli kaksi peräkkäin toimivaa turboahdinta. Kaikissa Škoda Superb dieselmoottoreissa oli nykyaikainen common-rail -ruiskutus, jossa oli SCR-katalysaattori ja hiukkassuodatin Euro 6 -standardin täyttämiseksi. Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW:lla (150 hv) osoittautui tämän sukupolven luotettavimmaksi ja tehokkaimmaksi moottoriksi, sillä sen testikulutus oli vain 4,6-5,2 litraa 100 kilometrillä ja luotettavuus oli poikkeuksellisen hyvä - ihanteellinen usein ajaville kuljettajille ja yritysasiakkaille.
| Škoda Superb moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1.4 TSI | 150 HV | 6,2-6,8 l/100km | Satunnaista venttiilien koksahtamista | Hyvä |
| 1.5 TSI | 150 HV | 5,9-6,5 l/100km | Erittäin kestävä | Erittäin hyvä |
| 2.0 TSI | 190-280 HV | 7,5-8,9 l/100km | Öljynkulutus, männänrenkaat | Ongelmallinen |
| 2.0 TDI | 150 HV | 4,6-5,2 l/100km | Erittäin kestävä | Erittäin hyvä |
| 2.0 TDI Bi-Turbo | 190 HV | 5,1-5,7 l/100km | Monimutkainen, mutta luotettava | Erittäin hyvä |
Škoda Superb Generation IV (2023-nykyinen)
Nykyinen Škoda Superb -sukupolvi keskittyy täysin sähköistämiseen ja edustaa Škodan visiota luksusluokan tulevaisuudesta. Kaikki bensiinimoottorit on nyt varustettu miedolla hybriditekniikalla, ja pistokehybridit tarjoavat jopa 100 kilometrin sähköisen toimintasäteen. Koska tämä sukupolvi on ollut markkinoilla vasta vuodesta 2023 lähtien, pitkäaikaisia kokemuksia ei vielä ole, mutta ensimmäiset testit osoittavat lupaavia tuloksia. Huippumoottori on 1.5 TSI iV, jonka järjestelmäteho on 204 PS ja jossa yhdistyvät urheilullinen ajosuoritus ja korkea hyötysuhde. Mild-hybriditekniikka lupaa yli 400 000 kilometrin käyttöiän, kun sähköavustin keventää polttomoottoria. Neljäs sukupolvi on asemoitu suoraksi kilpailijaksi BMW 5-sarjalle ja Mercedes E-Luokalle.
Škoda Superb miedon hybridin bensiinimoottori: Sukupolvi IV (2023-nykyinen)
Škoda Superb moottorivalikoima perustuu kahteen 1,5 eTSI-moottoriin, joiden tehot ovat 110 kW (150 PS) ja 140 kW (190 PS). Molemmissa Škoda Superb -moottoreissa on 48 voltin miedohybriditekniikka, jossa on hihnakäynnistimellä toimiva vaihtovirtageneraattori ja sylinterin deaktivointi. Škoda Superb 1.5 eTSI -moottoria, jossa on 140 kW (190 PS), pidetään erityisen onnistuneena ja siitä on kehittymässä tämän sukupolven paras moottori - se tarjoaa tasaisen tehonsiirron laajalla kierroslukualueella, eikä siinä ole toistaiseksi ollut suurempia tuotanto-ongelmia. Mild-hybriditekniikka vähentää polttoaineenkulutusta jopa 0,5 litraa 100 kilometrillä.
Škoda Superb plug-in-hybridit: Sukupolvi IV (2023-nykyinen)
Škoda Superb iV -vaihtoehdoissa järjestelmän teho on 150 kW (204 PS) ja sähköinen toimintasäde jopa 100 km. Näissä Škoda Superb moottoreissa yhdistyvät 1,5 TSI ja sähkömoottori, ja ne tarjoavat vaikuttavan hyötysuhteen, sillä niiden vakiokulutus on vain 0,7-1,2 litraa 100 km:llä. Plug-in-hybridit ovat kuitenkin teknisesti monimutkaisia ja vaativat säännöllisiä ohjelmistopäivityksiä.
Škoda Superb dieselmoottorit: Sukupolvi IV (2023-nykyinen)
Saatavilla on kaksi Škoda Superb 2.0 TDI -moottoria (EA288 evo), joiden tehot ovat 110 kW (150 PS) ja 142 kW (193 PS) ja jotka jatkavat luotettavien Škoda Superb -dieselien perinnettä. Molemmissa moottoreissa on nykyaikainen SCR-tekniikka AdBlue-ruiskutuksella ja ne täyttävät Euro 6d -standardin. 150 hv:n moottoria pidetään jo nyt luotettavuuden ja tehokkuuden vertailukohtana.
| Škoda Superb moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1.5 eTSI | 150 HV | 5,8-6,4 l/100km | Ei sarjaongelmia toistaiseksi | Erittäin hyvä |
| 1.5 eTSI | 190 HV | 6,2-6,8 l/100km | Ei sarjaongelmia tähän mennessä | Erittäin hyvä |
| 1.5 TSI iV | 204 HV | 0,7-1,2 l/100km + sähkökäyttö | Monimutkainen, mutta tehokas | Hyvä |
| 2.0 TDI | 150 HV | 4,8-5,4 l/100km | Vankka, hyväksi todettu | Erittäin hyvä |
| 2.0 TDI | 193 HV | 5,2-5,8 l/100km | Vankka, urheilullinen | Erittäin hyvä |
Johtopäätökset: Kaikkien sukupolvien parhaat Škoda Superb moottorit
Škoda Superb moottoreiden kehitys on parantunut jatkuvasti kaikissa neljässä sukupolvessa. Škoda Superb dieselmoottoreita pidetään jatkuvasti luotettavuuden ja tehokkuuden vertailukohtana, mutta myös bensiinimoottorit ovat kehittyneet huomattavasti. Uusi neljännen sukupolven mild-hybriditekniikka lupaa optimaalisen yhdistelmän suorituskykyä, tehokkuutta ja luotettavuutta nykyaikaisiin vaatimuksiin.
- Paras Škoda Superb bensiinimoottori:
Škoda Superb 1.5 eTSI (190 PS, IV sukupolvi) yhdistää nykyaikaisen mild-hybriditekniikan korkeaan hyötysuhteeseen ja toistaiseksi erinomaiseen luotettavuuteen.
- Paras Škoda Superb dieselmoottori:
Škoda Superb 2.0 TDI (150 PS, sukupolvet III ja IV) tarjoaa parhaan yhdistelmän luotettavuutta, taloudellisuutta ja jokapäiväistä käytettävyyttä kaikissa sukupolvissa.
- Paras Škoda Superb hybridimoottori:
Škoda Superb 1.5 TSI iV (204 PS, IV-sukupolvi), jolla on suuri, jopa 100 km:n sähköinen toimintasäde ja poikkeuksellisen alhainen polttoaineenkulutus.
Kaikkien Škoda Superb -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: