Sisällysluettelo
Mazda 3 moottorit
Mazda 3 on vakiinnuttanut asemansa luotettavana pikkuautona vuonna 2003 tapahtuneesta lanseerauksestaan lähtien, ja se tarjoaa kehittyneen Mazda 3 -moottorivalikoiman neljässä sukupolvessa. Jokainen sukupolvi on tuonut mukanaan innovatiivisia teknologioita, kuten SKYACTIVin ja vallankumouksellisen puristussytytyksen, mikä tekee Mazda 3:sta teknologisen edelläkävijän.
Mazda 3:n moottorit: Historialliset sukupolvet I ja II (2003-2013)

Kaksi ensimmäistä Mazda 3 -sukupolvea loivat perustan merkille kompaktisegmentissä, ja niille olivat ominaisia vankat, mutta eivät vielä huippumodernit moottorit. Asianmukaisella huollolla ajokilometrit ylsivät keskimäärin 250 000-350 000 kilometriin, ja 2,0-litraiset bensiinimoottorit olivat erityisen kestäviä. Suuremmat korjaukset olivat tyypillisesti tarpeen 150 000-200 000 kilometrin ajomatkan välillä, ja ne koskivat lähinnä sytytyskeloja ja ruiskutusventtiileitä. Tämän aikakauden ehdoton huippumoottori oli toisen sukupolven (2009-2013) 2.0 MZR, jossa oli 150 hevosvoimaa ja joka yhdisti luotettavuuden ja tasapainoisen suorituskyvyn. Teknisiä kohokohtia olivat MZR-moottoriperhe ja ensimmäiset lähestymistavat suoraruiskutukseen, kun taas dieselmoottoreissa ei vielä ollut myöhempää SKYACTIV-jalostusta.
Mazda 3:n bensiinimoottorit: Historialliset sukupolvet I ja II (2003-2013)
Mazda 3:n ensimmäisen sukupolven (2003-2009) bensiinimoottorivalikoimaan kuuluivat pääasiassa 1,4-litraiset (84 hv), 1,6-litraiset (105 hv) ja 2,0-litraiset (150 hv) MZ-moottorit. Mazda 3 2.0 MZ kehittyi aikansa luotettavimmaksi bensiinimoottoriksi. Toinen sukupolvi (2009-2013) toi nykyaikaisemmat MZR-moottorit, joiden hyötysuhde parani: 1.6 MZR (105 hv), 2.0 MZR (150 hv) ja urheilullinen 2.3 MZR Turbo (260 hv) MPS-mallissa. Nämä Mazda 3:n moottorit kärsivät toisinaan sytytyskelojen ja ruiskutusventtiilien ongelmista, mutta olivat yleensä erittäin luotettavia. Vaikka 2.3 MZR Turbo oli tehokas, se oli altis lisääntyneelle öljynkulutukselle ja turboahtimen vaurioitumiselle urheilullisessa ajossa.
Mazda 3 -dieselmoottorit: Historialliset sukupolvet I ja II (2003-2013)
Mazda 3:n dieselmoottoreita hallitsi 1.6 MZ-CD, jonka tehot vaihtelivat 90 ja 115 hv:n välillä. Myöhemmin lisättiin 2.0 MZ-CD, jossa oli 143 hv. Nämä varhaiset Mazda 3 -dieselmoottorit olivat vankkarakenteisia, mutta kärsivät aikakaudelle tyypillisistä ongelmista: äänekäs käynti, hidas kaasuvaste ja ajoittaiset ongelmat hiukkassuodattimen kanssa. Mazda 3 2.0 MZ-CD, jossa oli 143 hv, osoittautui näiden sukupolvien parhaaksi dieselmoottoriksi - erityisesti vuodesta 2009 alkaen tuotetut versiot, joissa oli parannettu Common Rail -ruiskutus, tarjosivat hyvän yhdistelmän suorituskykyä ja taloudellisuutta.
| Mazda 3:n moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1.4 MZ | 84 HV | 6,8-7,2 l/100km | Heikkorintainen, sytytyskelat | Keskimääräinen |
| 1.6 MZ/MZR | 105 HV | 6,5-7,0 l/100km | Sytytyskelat, injektorit | Hyvä |
| 2.0 MZ/MZR | 150 HV | 7,2-7,8 l/100km | Erittäin luotettava | Erittäin hyvä |
| 2.3 MZR Turbo | 260 HV | 9,5-10,2 l/100km | Öljynkulutus, turboahtimen vaurio | Kohtalainen |
| 1.6 MZ-CD | 90-115 HV | 5,0-5,8 l/100km | Äänekäs, hiukkassuodatin | Keskimääräinen |
| 2.0 MZ-CD | 143 HV | 5,5-6,2 l/100km | Vankka, hyvä suorituskyky | Hyvä |
Mazda 3 moottorit: sukupolvi III (2013-2019)

Kolmas Mazda 3 -sukupolvi merkitsi vallankumousta SKYACTIV-teknologian käyttöönoton myötä, ja sitä pidetään läpimurtona nykyaikaisessa moottoritekniikassa. Useimmat tämän sukupolven moottorit voivat saavuttaa helposti 300 000-400 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, ja SKYACTIV-G-bensiinimoottorit ovat erityisen tehokkaita korkean puristuksen ja suoraruiskutuksen ansiosta. Suurista moottorivaurioista on tullut erittäin harvinaisia, ja ruiskutusventtiileihin ja korkeapainepumppuihin liittyy vain satunnaisia ongelmia. Ehdoton kohokohta oli 165 hv:n SKYACTIV-G 2.0 - tekninen mestariteos, jonka 14:1:n puristusaste oli täydellinen tasapaino tehokkuuden ja suorituskyvyn välillä. SKYACTIV-D-dieselit asettivat uudet standardit puhtaalle palamiselle ilman AdBlue-järjestelmää.
Mazda 3 -bensiinimoottorit: sukupolvi III (2013-2019)
Mazda 3:n bensiinimoottorivalikoima perustui kokonaan SKYACTIV-G-teknologiaan 1,5 litran (100 hv), 2,0 litran (120/165 hv) ja 2,5 litran (184 hv) moottoreilla. Nämä Mazda 3 SKYACTIV-G -moottorit mullistivat alan korkean 14:1:n puristussuhteensa ja suoraruiskutuksensa ansiosta. Mazda 3 SKYACTIV-G 2.0 -moottorista, jossa oli 165 hv, tuli tämän sukupolven paras bensiinimoottori, jonka hyötysuhde ja luotettavuus olivat erinomaiset. Ongelmat rajoittuivat lähinnä satunnaisiin ruiskutussuuttimien kokkareihin lyhyillä matkoilla ja harvinaisiin korkeapainepumpun vikoihin. 2,5-litrainen moottori oli harvinaisempi, mutta yhtä luotettava.
Mazda 3:n dieselmoottorit: III sukupolvi (2013-2019)
Mazda 3 SKYACTIV-D 2.2 -moottoria tarjottiin eri tehoilla 150-175 hv. Tämä vallankumouksellinen Mazda 3 -diesel toimi ilman AdBlue-järjestelmää ja saavutti silti Euro 6 -standardit innovatiivisen matalan puristussuhteen palamisen ansiosta (14:1 tavanomaisen 16:1 sijaan). Mazda 3 SKYACTIV-D 2.2, jossa oli 150 hv, osoittautui tämän sukupolven luotettavimmaksi dieselmoottoriksi, sillä sen testipolttoaineenkulutus oli vain 4,2-4,8 litraa 100 km:llä ja se kävi poikkeuksellisen pehmeästi. Harvinaiset ongelmat liittyivät lähinnä monimutkaiseen pakokaasujen takaisinkierrätykseen ja ajoittaiseen hiukkassuodattimen regenerointiin.
| Mazda 3:n moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| SKYACTIV-G 1.5 | 100 HV | 5,2-5,8 l/100km | Heikko täydellä kuormalla | Hyvä |
| SKYACTIV-G 2.0 | 120-165 HV | 5,8-6,4 l/100km | Satunnaista venttiilien koksahtamista | Erittäin hyvä |
| SKYACTIV-G 2.5 | 184 HV | 6,8-7,2 l/100km | Erittäin luotettava | Erittäin hyvä |
| SKYACTIV-D 2.2 | 150-175 HV | 4,2-4,8 l/100km | Monimutkainen EGR, hiukkassuodatin | Erittäin hyvä |
Mazda 3 -moottorit: Generation IV (2019-nykyään)

Nykyinen Mazda 3 -sukupolvi edustaa moottoriteknologian huippua SKYACTIV-X-puristussytytyksen maailmanlaajuisen ensiesityksen myötä. Tämä vallankumouksellinen tekniikka yhdistää bensiini- ja dieselmoottorien edut ja lupaa yli 400 000 kilometrin käyttöiän hellävaraisen palamisen ansiosta. Huippumoottori on 180 hv:n SKYACTIV-X 2.0, jota pidetään teknisenä mestariteoksena ja joka tarjoaa sekä tehokkuutta että ajamisen iloa. Koeteltuja SKYACTIV-G-moottoreita on kehitetty edelleen, ja ne tarjoavat entistäkin paremman hyötysuhteen. Koska sukupolvi on ollut saatavana vasta vuodesta 2019 lähtien, pitkäaikaisia kokemuksia ei ole vielä saatavilla, mutta ensimmäiset viisi vuotta osoittavat lupaavia luotettavuusarvoja.
Mazda 3 SKYACTIV-X: Sukupolvi IV (2019-nykyinen)
Vallankumouksellinen Mazda 3 SKYACTIV-X 2.0, jossa on 180 hv, edustaa virstanpylvästä moottoritekniikassa. Nämä Mazda 3:n moottorit käyttävät dieselin tavoin puristussytytystä, mutta polttavat bensiiniä ja saavat apunaan ahtimen. Mazda 3 SKYACTIV-X:stä on tulossa tämän sukupolven innovatiivisin moottori - se tarjoaa poikkeuksellisen tasaisen tehonsiirron, eikä siinä ole toistaiseksi ollut suurempia tuotanto-ongelmia. Monimutkainen tekniikka miedon hybridijärjestelmän ja kompressorin kanssa tekee siitä kuitenkin tavanomaisia moottoreita huoltovaltaisemman.
Mazda 3:n bensiinimoottorit: IV sukupolvi (2019-nykyään)
Hyväksi todettuja Mazda 3 SKYACTIV-G -moottoreita on kehitetty edelleen, ja niitä on saatavana 1,5-litraisena (90 hv), 2,0-litraisena (122 hv) ja 2,5-litraisena (186 hv). Erityisen onnistuneena pidetään Mazda 3 SKYACTIV-G 2.0 -moottoria, jossa on 122 hv, josta on kehittymässä tämän sukupolven luotettavin moottori - se tarjoaa hyväksi todettua tekniikkaa parannetulla hyötysuhteella ja on käytännössä vapaa sarjaongelmista. 2,5-litrainen versio on saatavilla pääasiassa Pohjois-Amerikassa.
Mazda 3:n dieselmoottorit: Sukupolvi IV (2019-nykyisin)
Mazda 3 SKYACTIV-D 1.8, jossa on 116 hv, korvaa suuremman 2,2-litraisen moottorin ja jatkaa puhtaiden dieselien perinnettä ilman AdBluea. Tämä uusi Mazda 3 -diesel tarjoaa entistä parempaa tehokkuutta pienemmällä monimutkaisuudella, ja siitä tulee malliston taloudellisin moottori, jonka polttoaineenkulutus on vain 3,8-4,2 litraa 100 km:llä.
| Mazda 3 -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| SKYACTIV-G 1.5 | 90 HV | 5,7-6,2 l/100km | Riittävä kaupunkiajoon | Hyvä kaupunkiajoon |
| SKYACTIV-G 2.0 | 122 HV | 5,4-6,0 l/100km | Erittäin luotettava, hyväksi todettu | Erittäin hyvä |
| SKYACTIV-G 2.5 | 186 HV | 6,5-7,1 l/100km | Tehokas, luotettava | Erittäin hyvä |
| SKYACTIV-X 2.0 | 180 HV | 5,2-5,8 l/100km | Monimutkainen, vaativa | Hyvä |
| SKYACTIV-D 1.8 | 116 HV | 3,8-4,2 l/100km | Uusi tekniikka, vielä tuntematon | Hyvä |
Johtopäätökset: Mazda 3:n kaikkien sukupolvien parhaat moottorit
Mazda 3:n moottoreiden kehitys osoittaa jatkuvaa parantumista kaikissa sukupolvissa. Vaikka jo varhaiset MZ- ja MZR-moottorit olivat luotettavia, SKYACTIV-teknologia mullisti tehokkuuden ja luotettavuuden. Viimeisin SKYACTIV-X-sukupolvi edustaa teknologista läpimurtoa, joka voi muokata polttomoottoreiden tulevaisuutta.
- Paras Mazda 3:n bensiinimoottori:
Mazda 3 SKYACTIV-G 2.0 (165 hv, III-sukupolvi) yhdistää todistetun luotettavuuden erinomaisen tehokkuuden ja tasapainoisen suorituskyvyn.
- Paras Mazda 3 -dieselmoottori:
Mazda 3 SKYACTIV-D 2.2 (150 hv, Generation III) tarjoaa parhaan yhdistelmän taloudellisuutta, tasaisuutta ja luotettavuutta ilman AdBlue-järjestelmää.
- Innovatiivisin Mazda 3 -moottori:
Mazda 3 SKYACTIV-X 2.0 (180 hv, sukupolvi IV), jonka vallankumouksellinen puristussytytys yhdistää bensiini- ja dieselteknologian.
Kaikkien Mazda 3 -sukupolvien huoltoon ja varaosiin AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: