Sisällysluettelo
Punainen akkuvalo palaa: syyt, merkitys ja vianetsintä
Auton mittaristosta löytyy punainen, akkua esittävä symboli tai joissakin automalleissa sana “BATT”. Tämän akkuvalon syttyminen osoittaa, että auton akussa tai sen latausjärjestelmässä on ongelma.
Mahdollisia syitä akkuvalon syttymiselle ovat muun muassa seuraavat:
- Löystynyt tai vioittunut akkukaapeli tai akun liitännät. Joskus auton akun merkkivalo syttyy, koska akun ja siihen liitettyjen kaapeleiden yhteys on heikentynyt. Avaa konepelti ja tarkista, että kaapelit ovat kunnolla kiinni akussa. Tarkista kaapeli ja kiinnitykset myös korroosion varalta ja vaihda ne tarvittaessa.
- Auton laturin vika. Laturin vika voi johtaa siihen, että akkuvalo palaa. Tähän ongelmaan on tärkeää puuttua heti, sillä laturin täydellinen vioittuminen voi johtaa kalliisiin korjauksiin tai uuden auton laturi hankintaan. Yleensä varoitusvalon syttymisen lisäksi muita oireita ovat moottorin sammuminen, valojen välkkyminen tai himmeneminen, moottorin käynnistysongelmat ja muut sähkövirtaan yhdistettyjen osien toimintahäiriöt.
- Laturin hihnan (apulaitehihnan) löystyminen, luistaminen tai katkeaminen. Laturin hihnan löystyminen tai vioittuminen voi aiheuttaa merkittäviä ongelmia ajoneuvon sähköjärjestelmissä ja johtaa akkuvalon syttymiseen. Hihnan kunto on helppo tarkastaa. Aloita testaamalla laturin hihnan kireyttä painamalla hihnaa. Sen pitäisi tuntua piukealta ja sen pitäisi taipua vain vähän. Jos hihna tuntuu löysältä tai liikkuu liikaa, se on todennäköisesti merkki ongelmasta. Tarkista sitten silmämääräisesti, onko hihnassa merkkejä vaurioista, esimerkiksi halkeamia, kulumia tai puuttuvia osia. Jos hihna on löysällä, pyri kiristämään sen kiristysrullia. Jos hihnassa on vaurioita, se on vaihdettava uuteen pikimmiten.
- Jännitteensäätimen vika. Auton jännitteensäätimen tehtävänä on varmistaa, ettei laturi lataa akkua liikaa tai liian vähän. Jos tämä laite ei toimi kunnolla, akkuvalo voi syttyä. Jännitteensäätimen ongelmat johtavat nopeasti akun yli- tai alalatautumiseen ja vaikuttavat ajoneuvon käytettävyyteen.
- Tyhjentynyt tai viallinen akku. Eräs tyypillinen syy punaisen akkuvalon syttymiselle on akun ehtyminen tai akun vika. Tavallinen laadukas auton akku tulee vaihtaa noin 4–6 vuoden välein, ja käyttöiän ylittäminen nostaa akkuvikojen tai akun tyhjentymisen riskiä. Ongelma voi piillä myös akun navoissa, joissa saattaa olla korroosiota tai epäpuhtauksia.
Laturin valo palaa – voiko ajaa?
Jos punainen akkuvalo palaa, autolla ei kannata ajaa, koska ajaminen voi vahingoittaa autoasi monin tavoin. Ensinnäkin ajaminen rasittaa akkua ja lyhentää sen käyttöikää, ajaminen voi aiheuttaa muiden sähköosien vioittumista ja auto voi käynnistyä huonosti tai jättää tien päälle, etenkin jos käytät ajon aikana sähköä vieviä laitteita (esim. radio ja ilmastointi). Toisaalta akkuvalo saattaa syttyä kesken matkan. Latauksen merkkivalon syttyminen ajon aikana voi osoittaa, että akku ei kykene syystä tai toisesta latautumaan. Tällöin moottori kyllä toimii ja autolla voi ajaa vielä sen aikaa, kun akussa riittää virtaa. Jos akku on uusi, virtaa saattaa riittää muutamaksi tunniksi.
Akkuvalo palaa hetken ja sammuu sitten
Jos akkuvalo välähtää autoa käynnistettäessä, siitä ei kannata huolestua. Se on normaalia. Jos akun merkkivalo jää kuitenkin palamaan ja sammuu vasta myöhemmin, ongelman syy voi olla jo aiemmin mainituissa akussa, sen liitännöissä, laturissa, jännitteensäätimessä tai moniurahihnassa. Tyypillinen syy on esimerkiksi se, että laturi kyllä syöttää akulle virtaa, mutta syötettävän virran määrä ei riitä sekä ajamiseen että akun latautumiseen. Kiinnitä huomiota tilanteeseen, jossa akkuvalo syttyy. Jos valo syttyy kiihdyttämisen aikana ja sammuu myöhemmin, ongelma piilee todennäköisesti laturissa, mutta myös apulaitehihna saattaa olla vioittunut tai luistaa. Sen sijaan jos valo syttyy auton ollessa tyhjäkäynnillä, ongelma saattaa todennäköisemmin piillä akussa.
STARDAX Laturi
14V, 110A, L 25, Ø 55 mm, Integroidulla säätimellä
BOSCH Laturi
14V, 60A, Ei sisällä alipainepumppua, Ø 73 mm
BOSCH Laturi
14V, 100A, D+(M5), B2+(M8), Ei sisällä alipainepumppua, Ø 50 mm
BV PSH Laturi
12V, 35A, B+ (M8), Ø 75,0 mm
BOSCH Laturi
14V, 120A, B+(M8), SIG, FR, A, PL57, Ei sisällä alipainepumppua, Ø 54 mm
Auton akkuvalo vilkkuu
Joissakin tilanteissa akkuvalo saattaa todennäköisemmin vilkkua kuin palaa jatkuvasti. Jos akun varoitusvalo vilkkuu ajon aikana, vika voi olla akussa tai latausjärjestelmässä. Epäsäännöllinen vilkkuminen voi viitata esimerkiksi korroosioon, löysiin tai irronneisiin akkukaapeleihin tai akun tai laturin vikaan. Laturi saattaa syöttää jännitettä akulle epätasaisesti tai epäsäännöllisesti. Suosittelemme, että tarkistat ensimmäiseksi akkukaapelien ja niiden kiinnikkeiden kunnon ja akun napojen kunnon. Puhdista ne tarvittaessa korroosiosta ja epäpuhtauksista (lue lisää alta).
Punainen akun merkkivalo palaa: mitä tehdä
Jos akun varoitusvalo syttyy ajon aikana, pyri pysähtymään mahdollisimman pian ja sammuttamaan moottori. Näin vältät auton äkillisen sammumisen tien päälle. Anna auton viiletä hetken ja avaa sitten konepelti. Aloita tarkistamalla kaapelit, liittimet ja navat korroosion varalta. Korroosio ilmenee yleensä valkoisina, sinisinä tai vihreinä kiteinä navoilla ja niiden ympärillä. Jos havaitset korroosiota, suojaa kätesi auton suojakäsineillä. Irrota sitten ensin akun negatiivinen kaapeli ja sitten positiivinen kaapeli ja maadoita ne. Puhdista navat akkunapaharjalla ja soveltuvalla puhdistusspraylla. Kun olet valmis, kiinnitä ensin akun positiivinen kaapeli ja sitten negatiivinen. Varmista, että akkukaapeleiden leukakiinnittimet kiinnittyvät akun napoihin vankasti. Mikäli puhdistus ei auttanut, siirry tarkistamaan apulaitehihna löystymisen tai vaurioiden varalta. Jos tämäkään ei ole ongelman taustalla, suosittelemme selvittämään, onko vian taustalla akun vika tai ikääntyminen (todennäköisempää) vai laturin vika (hieman epätodennäköisempää).
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: