Auton laturi
Generaattori autoon : mistä ostaa hyvään hintaan? AUTODOCista!
Minkä merkin latausgeneraattori autoon valita? Alkuperäinen laitevalmistaja
Generaattori autoon: mikä on normaali hinta? Etsi mallin perusteella
Auton generaattori: löydä osat kaikkiin suosituimpiin automerkkeihin
AUTODOC-hittituotteet – osta edullisesti verkosta ja alenna tuotteiden laturi vaihdon hintaa
Suosituimmat varaosat Laturi kategoriasta.Meillä on laaja, lukuisista eri Laturi merkkivalmistajista koostuva valikoima auton osia, ja edulliset tarjoukset niille
Auton Generaattori : mitkä ovat parhaat tuotemerkit?
Asiakkaidemme mukaan seuraavien tuotemerkkien varaosat ovat parhaita tuoteryhmässä Latausgeneraattori :
- AS-PL
- BV PSH
- BOSCH
- HELLA
- VALEO
Laturi: hinta
Autojen varaosien hinnat tuoteryhmässä Laturi vaihtelevat 58 ja 620 euron välillä ajoneuvon tyypistä, valmistajasta ja tuotteen ominaisuuksista riippuen.
Laturi vaihtaminen: Video korjausopas
Kuinka vaihtaa laturi MERCEDES-BENZ 190 W201 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993 -merkkiseen autoon [OHJEVIDEO] |...
YKsityskohtainen opasvideo Tee-se-itse auton korjaukseen. Opi asiantuntijaksi Autodocin avulla.
Laturi: hyödyllistä tietoa
Eniten myyvät tuotteet: | |||||
---|---|---|---|---|---|
835.902.130.138 | STX102146 | 3126493 | 695.002.035.050 | STX100494 | STX100849 |
Suosituilta valmistajilta: | |||||
RIDEX | STARK | AS-PL | BV PSH | BOSCH | HELLA |
Suosittuihin automerkkeihin: | |||||
MERCEDES-BENZ | VW | BMW | VOLVO | TOYOTA | AUDI |
Laturi: tekniset tiedot | |||||
Hihnapyörä-Ø[mm] | Laturi varausvirta (A) | kiiloja | |||
67 | 57 | 80 | 65 | 6 | 2 |
75 | 58 | 70 | 120 | 4 | 1 |
70 | 55 | 35 | 110 | 5 | 7 |
Laturi - opi lisää sen toiminnasta, kunnon tarkistamisesta, vikojen aiheuttajista ja vaihtoajankohdista
Auton laturi on laite, joka muuntaa kampiakselin pyörimisen mekaanisen voiman sähkövirraksi. Sen tuottamaa energiaa käytetään akun lataamiseen ja useiden sähkölaitteiden toimintaan moottorin ollessa käynnissä. Joissain autoissa tätä yksikköä käytetään myös moottorin käynnistämiseen.
Tyypit
- Hiiliharjoilla. Nämä ovat kaikista yleisimpiä latureita. Tällaisissa laitteissa magnetointikäämi on asennettu roottorin akseliin. Viritysvirta virtaa roottoriin hiiliharjojen läpi.
- Harjattomat. Nämä ovat vähemmän yleisiä. Ne ovat luotettavia ja kestäviä. Näissä latureissa magnetointikäämi on asennettu suoraan staattoriin. Sähkömotorista voimaa syntyy johtuen muutoksista ilmavälin magneettisessa johtavuudessa roottorin ja staattorin välissä.
Lisäksi laitteet eroavat toisistaan kooltaan, joidenkin elementtien suhteellisten asentojen perusteella, sekä tehon ja suorituskyvyn perusteella.
Tavallisten laturien lisäksi olemassa on yhdistettyjä käynnistysmoottori/laturi -kokoonpanoja. Ne asennetaan usein hybridiajoneuvoihin, tai autoihin, jotka on varustettu käynnistys-pysäytysjärjestelmällä.
Käyttöohjeita
Yksikön minkä tahansa korjaustyön tai tarkistuksen jälkeen tulee aina varmistaa, että johdot kytkettiin oikein. Liitoksen napaisuuden vastakkaisuus voi johtaa tasasuuntainten diodien ja jännitteensäätimen rikkoutumiseen. Muista, että jos irrotat laturin akusta moottorin ollessa käynnissä, voit vahingoittaa ajoneuvon sähköjärjestelmää. Älä yritä ikinä tarkistaa yksikön toimivuutta kipinällä yhdistämällä yksikön positiivista napaa auton koriin. Älä käynnistä kaapeleiden avulla toista autoa, kun oman autosi moottori on käynnissä.
Pidä moottoritilasi puhtaana. Lika on vaarallista yksikön kotelolle, sillä se voi johtaa sen syöpymiseen, ja myös sähkökoskettimille, sillä ne saattavat hapettua. Muista suojata laturi roiskeilta moottorin pesun aikana, esimerkiksi suojaamalla se kestävällä muovipussilla.
Tutki ajomekanismia säännöllisesti. Ylikiristetty hihna tai väärin asennetut rullat saattavat johtaa hihnapyörän laakerin ennenaikaiseen vioittumiseen. Muista, että myös hihnapyörä on kulutustavara. Autonvalmistajat määrittelevät sen käyttöiän omistajan käsikirjassa. Vaihda hihnapyörä, kun tämä käyttöikä loppuu.
Vältä syvien lammikoiden yli ajamista. Jos muuta vaihtoehtoa ei ole, yritä ylittää ne varovaisesti matalassa nopeudessa. Lämpötilavaihtelut voivat vahingoittaa yksikköä.
Vian merkkejä
Diodisillan viat, jännitteensäätimen viat, repeytynyt tai löysä käyttöhihna johtavat melkeinpä aina akun alilatautumiseen. Jos siis akun merkkivalo vilkkuu jatkuvasti ajon aikana, tulee yleensä tarkistaa laturi. Jos ajovalot ovat himmeitä ja äänitorvi kuulostaa kolisevalta ajon aikana, se voi viitata myös laturin vikoihin. Saatat huomata erityistä huminaa konepellin alta, jos laakeri on kulunut puhki. Viheltävä ääni viittaa yleensä siihen, että käyttöhihna on repeytynyt, tai sille on päässyt öljyä.
Vian syitä
Diodisillan piirilevylle päätyvä vesi tai öljyn ja lian sekoitus, sekä liitoksen napaisuuden vastakkaisuus, voivat johtaa diodisillan palamiseen. Napaisuuden muutos on vaarallista myös muille laturin osille, sisältäen jännitteensäätimen, joka voi myös vioittua ajoneuvon sähköjärjestelmän oikosulusta. Väärällä tavalla asennetut joutopyörät ja kiristimet, sekä virheet hihnan asennuksessa, voivat johtaa hihnapyörän vioittumiseen. Harjat vioittuvat tavallisesta kulumisesta.
autodoc.fi: vain korkealaatuisia autotuotteita
Verkkokaupastamme voit aina ostaa laturin autoosi tarjoushinnoin. Tilaa uutiskirjeemme saadaksesi päivän tasalla olevaa tietoa autosi komponenteista.
FAQ
Menettelytapa saattaa vaihdella eri merkkisten ja mallisten autojen välillä. Suurimmaksi osaksi se riippuu osien järjestelystä konepellin alla. Joissakin autoissa esimerkiksi yksikköön pääsee käsiksi konepellin avaamisen jälkeen, kun taas toisissa – nostetun auton alapuolelta. Yleensä vaihtamiseen vaaditaan seuraavat vaiheet:
- Irrota negatiivinen napa akusta.
- Poista osat, jotka estävät pääsyn käsiksi laturiin.
- Irrota käyttöhihna
- Ota kuva tai merkitse johdot välttääksesi virheitä kokoamisen aikana. Irrota ne.
- Ruuvaa irti kaikki kiinnittimet ja irrota yksikkö.
- Asenna uusi osa.
- Tarkasta silmämääräisesti hihna ja hihnapyörät. Vaihda ne tarvittaessa.
- Liitä kaikki kontaktit ja asenna poistetut osat takaisin paikoilleen.
Laturin korjaamiseen sisältyy kontaktirenkaiden ja harjojen, laakereiden, vapaakytkimen ja diodisillan vaihtaminen. Jos sinulla on kokemusta tällaisista korjauksista, voit tehdä sen itse. Muussa tapauksessa etsi apua autokorjaamoiden sähköasentajilta.
Ensimmäinen vaihe yksikön tarkistamisessa on arvioida sen kuntoa silmämääräisesti. Sen kotelossa ei saa olla halkeamia tai kolhuja, eikä sen hihnassa saa olla kriittisiä hankaumia ja vaurioituneita osia. Ei pitäisi olla vääntyneitä johtoja ja kipinöitä paikoissa, joissa ne ovat yhteydessä napoihin.
Seuraava vaihe on mitata akun napojen jännite, jota varten tarvitaan yleismittari. Sen tulisi olla 12,5–12,7 V moottorin ollessa sammuksissa, ja 13,8–14,5 V käynnissä olevalla moottorilla ja kaikkien sähkökomponenttien ollessa sammutettuina. Kuormitettuna, kun ilmastointijärjestelmä, ajovalot, lämmitin ja ikkunalämmitys ovat päällä, sen tulisi olla vähintään 13,7–14,0 V.
Jos joitakin toimintahäiriöitä esiintyy, poista komponentti ja pura se. Voit arvioida harjojen kulumisastetta tarkistamalla niiden korkeuden, ja kontaktirenkaiden, arvioimalla niiden halkaisijan. Mittaa roottorin ja staattorin käämityksen sekä diodisillan vastus määritelläksesi onko avointa virtapiiriä. Vertaa saatuja tietoja ajoneuvon teknisissä asiakirjoissa määriteltyihin tietoihin.
Seuraa näitä yksinkertaisia suosituksia välttääksesi tämän osan ennenaikaisen hajoamisen:
- Yritä välttää syviä lätäköitä tai hiljennä nopeutta, ennen kuin ajat niiden yli. Osaan pääsevä kosteus saattaa aiheuttaa sen hajoamisen.
- Puhdistettaessa konepellin alla olevaa tilaa, suojaa laturi ja muut sähkökomponentit vedeltä polyuretaanikalvolla.
- Puhdista yksikkö jokaisen suunnitellun moottorin huollon aikana paineilmalla.
- Tarkista ja säädä moniurahihnan kireyttä säännöllisesti.
- Käytä momenttiavainta kiinnittimien kiristämiseen.
- Vältä asentamasta lisälaitteita suojataksesi auton sähköjärjestelmää ylikuormitukselta.