Sisällysluettelo
Moottoripyörän akku: Toiminta, oireet ja viat
Aivan kuten autossa, myös moottoripyörässä tarvitaan akkua. Moottoripyöriin on kuitenkin saatavilla suppeampi valikoima tuotteita, ja ne voivat joiltain osin erota autossa käytettävistä akuista.
Tässä postauksessa kerromme, kuinka moottoripyörän akku toimii ja miten sen oireet ja viat voivat ilmetä.
Moottoripyörän akun toimintaperiaate
Moottoripyörän akkuun, kuten kaikkiin akkuihin, on varastoitu energiaa kemiallisessa muodossa. Akun tehtävä on antaa riittävästi sähkövirtaa moottorin käynnistämiseen ja syöttää virtaa sähköä kuluttaville moottoripyörän osille kuten valoille ja lisävarusteille. Jos akkua ei ole luokiteltu huoltovapaaksi, sitä on tärkeä ylläpitää asianmukaisesti, jotta voidaan varmistaa sen toimintakyky kaikissa olosuhteissa ja jotta moottoripyörä pysyy aina luotettavassa käyttökunnossa.
Moottoripyörissä käytetään erilaisia akkuja, joiden rakenteet vaihtelevat. Yleisimmät kolme tyyppiä ovat seuraavat:
- Märkäakut. Märkä- eli avoimet akut ovat perinteinen akkutyyppi, johon kuuluvat lyijyakut ja EFB. Tällaisten akkujen kotelossa on tunnistettava rivi muovikorkkeja (6 V:n akussa niitä on kolme ja 12 V:n akussa 6 kappaletta), joiden kautta voidaan tarpeen mukaan lisätä nestettä akkuun. Akkujen toiminta perustuu nestemäiseen eli märkään elektrolyyttiin, josta erittyy kaasua, kun se on kosketuksissa positiivisten levyjen materiaalin kanssa. Lyijyakussa elektrolyytti on vesilaimennettua rikkihappoa.
- Kuiva-akut. Nykyään tavallisia ovat kuiva-akut, joissa ei käytetä nestemäistä elektrolyyttiä.
- AGM-akut. Nämä ovat märkä- ja kuiva-akun välimaastossa, sillä niissä rikkihappo stabiloidaan imeyttämällä se lasikuituun tai geeliin. Tällaiset tuotteet eivät siis vuoda, mutta ne edelleen vaativat kaasunpoistoa venttiilin kautta. AGM-akut muistuttavat elektrolyytin imeyttämisen osalta venttiiliohjattuja VRLA-akkuja.
- Geeliakut. Geeliakuissa elektrolyytti on hyytelömäistä ”geeliä” ja ne sietävät hyvin syväpurkautumista ja ovat pitkäikäisiä mutta teho-ominaisuuksiltaan ne jäävät toiseksi märkä- ja AGM-akuille.
Hyvän ja täyteen ladatun moottoripyörän akun jännite on tyypillisesti 12,2–12,5 V, kun ajoneuvo ei ole käynnissä, ja 13,7–14,5 V, kun moottori käy.
Jos haluat vaihtaa moottoripyöräsi akun, varmista, että valmistaja hyväksyy uuden akun tyypin. Usein uusien akkujen pitäisi olla täsmälleen samantyyppisiä kuin alkuperäiset, esimerkiksi huoltovapaata AGM-akkua ei välttämättä voi vaihtaa huoltovapaaseen geeliakkuun.
Moottoripyörän akun oireet ja viat
Pitkäikäisinkään akku ei kestä ikuisesti. Tyypillinen akun vaihtoväli on kahdesta viiteen vuotta akun tyypistä riippuen. Tuotteen käyttöikää voi edesauttaa ajamalla säännöllisesti ja säilyttämällä ajoneuvoa lämmitetyssä pysäköintitilassa.
Jos moottoripyörän akku on rikki tai se on tullut käyttöikänsä päähän tai siinä on vikaa, saatat havaita seuraavia oireita:
- Ongelmat käynnistyksessä. Normaalisti moottoripyörän pitäisi käynnistyä yhdellä tai kahdella yrittämällä. Jos käynnistäminen on hankalaa, akun varaus voi olla vajaa tai käyttöikänsä päässä. Käynnistysongelmat ovat yleisimpiä aamuisin ja kylmissä lämpötiloissa, joissa akulta vaaditaan enemmän käynnistysampeereja. Jos tällaisia ongelmia esiintyy, tarkista akun kunto ja vaihda se tarvittaessa uuteen.
- Matala tai epävakaa jännite tai moottoripyörän akku on oikosulussa. Liian matala jännite voi kertoa akun olevan ”finito”. Monissa ajoneuvoissa on jännitemittari jo valmiiksi, mutta jännitteen voi mitata myös erillisellä moottoripyörän jännitemittarilla tai tavallisella akkuun yhdistettävällä yleismittarilla. Jos jännite poikkeaa aiemmin mainituista viitearvoista, tapahtuu oikosulkuja, jännite vaihtelee kovasti tai moottoripyörän akku purkautuu nopeasti, akku on syytä vaihtaa.
- Sähköisten varusteiden toimintahäiriöt. Nykyaikaiset moottoripyörät on varustettu monenlaisilla sähköosilla. Jos havaitset niissä toimintahäiriöitä (esim. valojen himmeneminen tai äänimerkki ei toimi), tarkista akun kunto.
- Akussa havaittavat vauriot. Kaikenlaiset kotelossa olevat lommot, vääntymät ja vuodot on otettava vakavasti ja akku on vaihdettava. Sama pätee napojen voimakkaaseen korroosioon.
Huomioi, että vaikka moottoripyörän akku tyhjenee tai esiintyy muita sähköoireita, syy ei aina ole akussa. Myös moottoripyörän laturin, virtalukon tai muiden sytytysjärjestelmän osien viat voivat aiheuttaa jännitteen epävakautta tai käynnistysvaikeuksia.
Moottoripyörän hyvä akku on helppo hankkia verkosta. Sopivaa tuotetta voi etsiä esimerkiksi tuotenumeron tai moottoripyörän merkin ja tuotenimen perusteella, esim. ”BMW moottoripyörän akku”.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: