Sisällysluettelo
Opel Combo -moottorit
Opel Combo on kehittynyt yhdeksi monipuolisimmista hyötyajoneuvoista vuonna 1986 tapahtuneen esittelynsä jälkeen, ja se tarjoaa kehittyneen Opel Combo -moottorivalikoiman neljässä sukupolvessa. Jokainen sukupolvi on tuonut mukanaan uutta teknologiaa ja erilaisia vahvuuksia, ja teknologinen kehitys on ulottunut yksinkertaisista imumoottoreista nykyaikaisiin turbodieselmoottoreihin.
Opel Combo moottorit: Sukupolvet I ja II - Historialliset sukupolvet (1986-2011).

Kaksi ensimmäistä Opel Combo -sukupolvea (1986-1993 ja 1993-2011) loivat perustan tämän mallisarjan menestykselle, ja niille olivat ominaisia vankat mutta teknisesti yksinkertaiset moottorit. Ajokilometrit vaihtelivat suuresti moottorityypin ja huollon mukaan: testatuilla 1.7 DTI -dieselmoottoreilla saavutettiin helposti 400 000-500 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, mutta bensiinimoottorit vaativat usein suurempia korjauksia 200 000-300 000 kilometrin ajokilometrin välillä. Näiden historiallisten sukupolvien ehdoton huippumoottori oli toisen sukupolven 1.7 DTI, jossa oli 75 hv ja jossa yhdistyivät optimaalisesti luotettavuus, taloudellisuus ja kestävyys. Ensimmäisen sukupolven varhaiset mallit (1986-1993) perustuivat vielä Kadett-alustaan ja tarjosivat pääasiassa 1,4- ja 1,6-litraisia bensiinimoottoreita sekä 1,7-litraisen dieselin. Toisessa sukupolvessa (1993-2011) lisättiin nykyaikaisemmat ruiskutusjärjestelmät ja legendaarinen 1.7 DTI-moottori, joka osoittautui erittäin kestäväksi.
Opel Combo -bensiinimoottorit: Historialliset sukupolvet (1986-2011)
Ensimmäisessä sukupolvessa Opel Combo bensiinimoottorivalikoima koostui pääasiassa imumoottoreista: 1.4i, jossa oli 60 hv, ja 1.6i, jossa oli 75 hv, muodostivat perusrungon. Toisessa sukupolvessa malliin lisättiin tehokkaampia versioita: 1.4 16V, jossa oli 90 hv, 1.6 16V, jossa oli 101 hv, ja myöhemmin 1.8 16V, jossa oli 125 hv. Näissä Opel Combo -moottoreissa esiintyi aikakaudelle tyypillisiä ongelmia: sytytyskelan vikoja, kaasutinongelmia varhaisissa malleissa ja 16V-moottoreissa ajoittaisia pään tiivisteen vaurioita. Historiallisten sukupolvien paras bensiinimoottori oli toisen sukupolven 1.6 16V, jossa oli 101 hv - se tarjosi hyvän tasapainon suorituskyvyn ja luotettavuuden välillä.
Opel Combo -dieselmoottorit: sukupolvet (1986-2011)
Opel Combo dieselmoottoreita hallitsi aluksi ensimmäisen sukupolven 1.7 D, jossa oli 57 hv, mutta se oli äänekäs ja hidas. Läpimurto tapahtui toisen sukupolven ja 75 hv:n 1.7 DTI:n myötä, josta kehittyi kaikkien historiallisten sukupolvien luotettavin moottori. Myöhemmin mukaan tulivat 1.3 CDTI, jossa oli 70 hv, ja 1.7 CDTI, jossa oli 100 hv. Opel Combo 1.7 DTI osoittautui lähes tuhoutumattomaksi - erityisesti vuodesta 2001 alkaen tuotetut versiot, joissa oli common-rail -ruiskutus ja parannettu turboahdintekniikka, saavuttivat säännöllisesti yli 500 000 kilometrin ajomäärät. Näitä Opel Combo -dieselmoottoreita pidettiin hyötyajoneuvoalan luotettavuuden mittapuuna.
| Opel Combo -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1.4i (Gen I) | 60 HV | 7,5-8,5 l/100km | Kaasutin, sytytysjärjestelmä | Keskimääräinen |
| 1.6i (Gen I) | 75 HV | 8,0-9,0 l/100km | Kannen tiiviste, sytytyskelat | Keskimääräinen |
| 1.4 16V (Gen II) | 90 HV | 7,0-8,0 l/100km | Venttiilien koksahtaminen | Hyvä |
| 1.6 16V (Gen II) | 101 HV | 7,5-8,5 l/100km | Erittäin kestävä | Erittäin hyvä |
| 1.8 16V (Gen II) | 125 HV | 8,5-9,5 l/100km | Öljynkulutus suurella ajokilometrimäärällä | Hyvä |
| 1.7 D (Gen I) | 57 HV | 6,5-7,5 l/100km | Äänekäs, hidas | Kohtalainen |
| 1.7 DTI (Gen II) | 75 HV | 5,5-6,5 l/100km | Käytännössä tuhoutumaton | Erittäin hyvä |
| 1.3 CDTI (Gen II) | 70 HV | 5,0-6,0 l/100km | Turboahdin, ruiskutussuuttimet | Hyvä |
| 1.7 CDTI (Gen II) | 100 HV | 6,0-7,0 l/100km | Vankka, mutta monimutkaisempi | Hyvä |
Opel Combo -moottorit: sukupolvi III (2011-2018)

Opel Combo kolmas sukupolvi merkitsi täysin uutta alkua, ja se perustui ensimmäistä kertaa Fiat Doblon alustaan. Tälle sukupolvelle olivat ominaisia nykyaikaiset, mutta toisinaan ongelmalliset moottorit. Useimmat moottorit saavuttivat 250 000-350 000 kilometriä asianmukaisella huollolla, jolloin pienempiä dieselmoottoreita pidettiin erityisen luotettavina. Suuret moottorivauriot olivat harvinaisia, mutta tehokkaissa dieselmoottoreissa esiintyi toisinaan turboahtimen vaurioita. Ehdoton kohokohta oli 1.6 CDTI, jossa oli 105 hv - tasapainoinen moottori, jolla oli hyvä suorituskyky ja korkea luotettavuus. Ensimmäistä kertaa tarjolla oli myös CNG-maakaasumoottori ympäristöystävällisenä vaihtoehtona. Huoltoväliä pidennettiin 30 000 kilometriin, mikä alensi käyttökustannuksia merkittävästi.
Opel Combo -bensiinimoottorit: III sukupolvi (2011-2018)
Opel Combo bensiinimoottorivalikoimaa supistettiin tässä sukupolvessa huomattavasti, ja se koostui pääasiassa 1.4 16V -moottorista, jossa oli 95 hv. Tämä moottori perustui hyväksi havaittuun Fiat-teknologiaan ja osoittautui huomattavasti edeltäjiään luotettavammaksi. Ongelmia esiintyi lähinnä sytytysjärjestelmässä ja toisinaan ruiskutussuuttimissa. Opel Combo 1.4 16V kehittyi sarjan vankimmaksi bensiinimoottoriksi, vaikka se olikin hieman vajaatehoinen raskaisiin hyötykuormiin. Kuljettajille, joiden vuotuinen ajokilometrimäärä oli vähäinen, se tarjosi kustannustehokkaan vaihtoehdon dieselmoottoreille.
Opel Combo dieselmoottorit: III sukupolvi (2011-2018)
Opel Combo tarjosi laajan valikoiman nykyaikaisia dieselmoottoreita: 1.3 CDTI 90 hv:llä, 1.6 CDTI kahdella tehotasolla (90 ja 105 hv) ja tehokas 2.0 CDTI 135 hv:llä. Kaikissa Opel Combo dieselmoottoreissa oli nykyaikainen common-rail -ruiskutus ja turboahdin, ja ne täyttivät Euro 5 -standardin vaatimukset. Opel Combo 1.6 CDTI 105 hv osoittautui tämän sukupolven tasapainoisimmaksi moottoriksi - se tarjosi riittävästi tehoa kaikkiin tarkoituksiin ja oli samalla taloudellinen ja luotettava. Pieni 1.3 CDTI oli erityisen taloudellinen, mutta liian heikko raskaisiin kuormiin, kun taas 2.0 CDTI oli tehokas, mutta sillä oli ajoittain ongelmia turboahtimen kanssa.
Opel Combo CNG -moottori: sukupolvi III (2011-2018)
Erikoisuutena Opel tarjosi Combo myös 1.4 CNG-maakaasumoottorilla, jossa oli 120 hv. Tämä Opel Combo CNG-moottori oli erityisen ympäristöystävällinen ja kustannustehokas käyttää, mutta tankkausasemaverkosto oli rajallinen ja toimintasäde supistunut. Moottori osoittautui teknisesti luotettavaksi, mutta kärsi CNG-infrastruktuurin rajallisesta saatavuudesta.
| Opel Combo -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1,4 16V | 95 HV | 7,5-8,5 l/100km | Sytytysjärjestelmä, injektorit | Hyvä |
| 1,3 CDTI | 90 HV | 4,5-5,5 l/100km | Liian heikko raskaille kuormille | Hyvä |
| 1.6 CDTI | 90 HV | 5,0-6,0 l/100km | Vankka ja taloudellinen | Erittäin hyvä |
| 1.6 CDTI | 105 HV | 5,2-6,2 l/100km | Tasapainoinen, luotettava | Erittäin hyvä |
| 2.0 CDTI | 135 HV | 6,0-7,0 l/100km | Satunnaisia turboahtimen vaurioita | Hyvä |
| 1.4 CNG | 120 HV | 4,5 kg/100km | Rajallinen määrä tankkausasemia | Keskimääräinen |
Opel Combo -moottorit: sukupolvi IV (2018-nykyään)

Opel Combo nykyinen sukupolvi perustuu PSA:n alustaan ja edustaa uusinta tekniikan tasoa. Kaikissa moottoreissa on uusinta tekniikkaa edustava päästöjenvalvonta Euro 6d-Temp -standardin mukaisesti, ja ne tarjoavat erinomaisen hyötysuhteen. Koska sukupolvi on ollut markkinoilla vasta vuodesta 2018 lähtien, pitkäaikaisia kokemuksia ei vielä ole, mutta ensimmäiset vuodet osoittavat lupaavia merkkejä. Huippumoottori on 130 hv:n 1.5 BlueHDi, jossa yhdistyvät urheilullinen ajosuoritus, korkea hyötysuhde ja moderni tekniikka. Uusille Opel Combo -moottoreille luvataan yli 300 000 kilometrin käyttöikä, sillä ne perustuvat hyväksi todettuun PSA-teknologiaan. Jopa 30 000 kilometrin huoltovälit vähentävät käyttökustannuksia merkittävästi.
Opel Combo -bensiinimoottorit: Sukupolvi IV (2018-nykyään)
Opel Combo -moottorivalikoiman perustana on 1.2 Turbo, jossa on kaksi tehoa: 110 hv ja 130 hv. Molemmissa Opel Combo -moottoreissa on moderni turboahdin suoraruiskutuksella ja start-stop-järjestelmällä. Opel Combo 1.2 Turboa 130 hv:llä pidetään erityisen onnistuneena, ja siitä on kehittymässä sarjan paras bensiinimoottori - se tarjoaa tasaisen tehonsiirron ja on toistaiseksi ollut vapaa suuremmista sarjavalmistusongelmista. Kolmisylinterinen tekniikka takaa alhaisen polttoaineenkulutuksen ja yllättävän tasaisen käyntinopeuden.
Opel Combo -dieselmoottorit: Sukupolvi IV (2018-nykyään)
Opel Combo -dieselmoottoreita on saatavilla kolme kappaletta: 1.5 BlueHDi, jossa on 75, 100 ja 130 hv. Kaikki perustuvat hyväksi todettuun PSA-teknologiaan ja niissä on moderni SCR-pakokaasujen puhdistus. Opel Combo 1.5 BlueHDi 100 hv:llä tarjoaa parhaan tasapainon suorituskyvyn ja kulutuksen välillä useimpiin käyttökohteisiin, kun taas 130 hv:n muunnos on ihanteellinen raskaisiin kuormiin ja perävaunukäyttöön. Nämä Opel Combo -dieselmoottorit jatkavat luotettavien dieselmoottoreiden perinnettä, ja niitä pidetään tämän sukupolven parhaina voimansiirtojärjestelminä.
Opel Combo sähkökäyttö: Sukupolvi IV (2018-nykyään)
Vuodesta 2021 lähtien Opel Combo on ollut saatavana myös täyssähköisenä muunnoksena "Combo-e", jossa on 136 hv ja 50 kWh:n akkukapasiteetti. Toimintasäde on jopa 280 kilometriä, mikä riittää useimpiin kaupallisiin sovelluksiin. Opel Combo-e -moottori osoittautuu huoltovarmaksi ja hiljaiseksi, mutta hankintakustannukset ovat huomattavasti polttomoottoria korkeammat.
| Opel Combo -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1.2 Turbo | 110 HV | 6,0-7,0 l/100km | Ei sarjan ongelmia toistaiseksi | Erittäin hyvä |
| 1.2 Turbo | 130 HV | 6,2-7,2 l/100km | Kolmen sylinterin tärinä minimaalinen | Erittäin hyvä |
| 1.5 BlueHDi | 75 HV | 4,2-5,2 l/100km | Liian heikko raskaille kuormille | Hyvä |
| 1.5 BlueHDi | 100 HV | 4,5-5,5 l/100km | Tasapainoinen, tehokas | Erittäin hyvä |
| 1.5 BlueHDi | 130 HV | 5,0-6,0 l/100km | Tehokas, taloudellinen | Erittäin hyvä |
| Sähköinen | 136 HV | 20-25 kWh/100km | Korkeat hankintakustannukset, rajoitettu toimintasäde | Hyvä |
Johtopäätös: Kaikkien sukupolvien parhaat Opel Combo -moottorit
Opel Combo -moottoreiden kehitys on parantunut jatkuvasti neljän sukupolven ajan. Kun historialliset sukupolvet toimivat vielä yksinkertaisella tekniikalla, nykyaikaiset moottorit tarjoavat maksimaalisen tehokkuuden ja luotettavuuden. Dieselmoottorit ovat pysyneet kaupallisten käyttäjien ensisijaisena valintana kaikissa sukupolvissa, kun taas uudet bensiinimoottorit ovat kiinnostava vaihtoehto yksityisille käyttäjille.
- Paras Opel Combo -bensiinimoottori:
Opel Combo 1.2 Turbo (130 hv, sukupolvi IV) yhdistää nykyaikaisen turbotekniikan korkeaan hyötysuhteeseen ja tähän asti erinomaiseen luotettavuuteen.
- Paras Opel Combo -dieselmoottori:
Opel Combo 1.5 BlueHDi (100 hv, Generation IV) tarjoaa parhaan yhdistelmän luotettavuutta, taloudellisuutta ja jokapäiväistä käytettävyyttä useimpiin tarkoituksiin.
- Paras Opel Combo sähkökäyttö:
Opel Combo-e (136 hv, sukupolvi IV) 280 kilometrin toimintasäteellään on ihanteellinen kaupunkien jakeluliikenteeseen ja vähän huoltoa vaativaan käyttöön.
Kaikkien Opel Combo -sukupolvien huoltoon ja varaosiin AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: