Sisällysluettelo
Opel Astra G CC -moottorit
Opel Astra G CC esiteltiin vuonna 1998 menestyksekkään Astra G -sarjan coupé-versiona, ja se vakiinnutti nopeasti asemansa houkuttelevana urheiluautovaihtoehtona pienikokoisessa segmentissä. Opel Astra G CC:n moottorivalikoima sisälsi sekä hyväksi havaittuja imumoottoreita että nykyaikaisia turboahdettuja moottoreita, joita kehitettiin jatkuvasti tuotantokauden 1998-2009 aikana.

Opel Astra G CC -moottorit (1998-2009)
Opel Astra G CC:n ainoalle sukupolvelle olivat ominaisia vankat, mutta teknisesti vielä tavanomaiset moottorit, jotka riittivät asianmukaisella huollolla helposti 250 000-350 000 kilometriin. Erityisesti suuremmat bensiinimoottorit ja 2.0 DTI -diesel osoittautuivat kestäviksi, kun taas pienemmät yksiköt vaativat usein suurempia korjauksia 180 000-220 000 kilometrin välillä. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 192 hv:n 2.0 Turbo, jossa yhdistyvät urheilullinen suorituskyky ja hyväksyttävä luotettavuus. Tekniikan osalta Opel luotti hyväksi havaittuihin konsepteihin: Bensiinimoottorit perustuivat Ecotec-perheeseen, kun taas diesel tuli Isuzulta. Verrattuna kilpailijoihin, kuten VW Golfiin tai Ford Focukseen, Astra G CC tarjosi hyvän tasapainon suorituskyvyn ja hinnan välillä, mutta sen heikkoudet liittyivät valmistuksen laatuun.
Opel Astra G CC:n bensiinimoottorit (1998-2009)
Opel Astra G CC:n bensiinimoottorivalikoima alkoi 1,6-litraisella 75 kW (102 hv) tehoisella 1,6-litraisella imumoottorilla (X16XEL), joka toimi lähtötason moottorina, mutta jota pidettiin usein alitehokkaana. Paljon suositumpi oli 1,8-litrainen (X18XE1), jossa oli 85 kW (116 PS) ja joka tarjosi hyvän tasapainon suorituskyvyn ja kulutuksen välillä. Urheilullisille kuljettajille oli tarjolla 2,0-litrainen imumoottori (X20XEV), jossa oli 100 kW (136 hv) ja joka osoittautui erityisen luotettavaksi. Opel Astra G CC:n moottoreiden kohokohta oli kuitenkin 2.0 Turbo (Z20LET) 141 kW:lla (192 hv), joka oli saatavana vuodesta 2002 alkaen ja antoi coupélle todelliset urheiluauto-ominaisuudet. Tämä Opel Astra G CC Turbo -versio kärsi kuitenkin turboahtimelle tyypillisistä ongelmista ja lisääntyneestä öljynkulutuksesta suurella kuormituksella. Kaikissa bensiinimoottoreissa oli monipisteruiskutus ja ne täyttivät Euro 3 -standardin, myöhemmin Euro 4 -standardin vaatimukset.
Opel Astra G CC:n dieselmoottorit (1998-2009)
Opel Astra G CC:n dieselmoottoreita hallitsi Isuzulta peräisin oleva 2.0 DTI (Y20DTH), jonka teho oli 74 kW (100 hv) ja joka osoittautui erittäin kestäväksi. Tämä moottori tunnettiin pitkäikäisyydestään, ja se saavutti usein yli 400 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla. Opel Astra G CC 2.0 DTI -moottorissa oli suoraruiskutus, jossa oli pyörrekammio ja mekaaninen ruiskutuspumppu, minkä ansiosta se oli vähemmän altis elektronisille vioille kuin nykyaikaiset common-rail -järjestelmät. Hehkutulpat ja ruiskutuspumppu olivat ajoittain ongelmallisia, jos huolto laiminlyötiin. Vuodesta 2003 alkaen tarjottiin uudistettua versiota, jossa oli 81 kW (110 hv) ja joka tarjosi hieman enemmän tehoa samalla luotettavuudella.
Opel Astra G CC -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.6 X16XEL | 102 HV | 7,8-8,5 l/100km | Alitehoinen, venttiilivälys | Keskimääräinen |
1.8 X18XE1 | 116 HV | 8,2-9,0 l/100km | Sytytyskelat, vesipumppu | Hyvä |
2.0 X20XEV | 136 HV | 8,8-9,5 l/100km | Erittäin kestävä, vähän ongelmia | Erittäin hyvä |
2.0 Turbo Z20LET | 192 HV | 9,5-11,0 l/100km | Turboahdin, öljynkulutus, välijäähdytin | Kohtalainen |
2.0 DTI Y20DTH | 100-110 HV | 6,0-6,8 l/100km | Hehkutulpat, ruiskutuspumppu | Erittäin hyvä |

Johtopäätös: Parhaat Opel Astra G CC -moottorit
Opel Astra G CC tarjosi vankan moottorivalikoiman yhdentoista tuotantovuoden aikana, ja erityisesti suuremmat moottorit vakuuttivat luotettavuudellaan. Pienempiä bensiinimoottoreita pidettiin usein heikkorintaisina, mutta suuremmat imumoottorit ja diesel kehittyivät todellisiksi pitkän linjan moottoreiksi. Vaikka turboahdettu bensiinimoottori tarjosi urheilullista suorituskykyä, se toi mukanaan myös turboahdetuille moottoreille tyypilliset ongelmat.
- Paras Opel Astra G CC -bensiinimoottori:
2,0-litraisessa X20XEV-moottorissa (136 hv) yhdistyvät riittävä teho, korkea luotettavuus ja kohtuullinen polttoaineenkulutus - ihanteellinen pitkäikäisyyttä arvostaville kuljettajille.
- Paras Opel Astra G CC -dieselmoottori:
2.0 DTI Y20DTH (100-110 hv) pidetään yhtenä aikansa luotettavimmista dieselmoottoreista, ja se tarjoaa erinomaiset ajokilometrit alhaisella polttoaineenkulutuksella.
- Urheilullisin Opel Astra G CC -moottori:
2.0 Turbo Z20LET (192 hv) tekee coupésta todellisen urheiluauton, mutta vaatii intensiivistä huoltoa ja turboahtimen komponenttien säännöllistä tarkistusta.
Opel Astra G CC:n huoltoa ja varaosia varten AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella näiden hyväksi todettujen moottoreiden pitkäikäisyyden varmistamiseksi.