Sisällysluettelo
MERCEDES-BENZ W123 -moottorit
Mercedes-Benz W123 vakiinnutti asemansa saksalaisen insinööritaidon ruumiillistumana vuosina 1976-1986, ja sitä pidetään nykyään yhtenä kaikkien aikojen kestävimmistä henkilöautoista. MERCEDES-BENZ W123 -moottorit käsittivät vaikuttavan valikoiman taloudellisista dieselmoottoreista tehokkaisiin kuusisylinterisiin moottoreihin, jotka loivat perustan Mercedeksen legendaariselle maineelle poikkeuksellisen kestävyytensä ja teknisen hienostuneisuutensa ansiosta.

Mercedes-Benz W123 -moottorit (1976-1986)
Mercedes-Benz W123:n ensimmäinen ja ainoa sukupolvi edusti analogisen autotekniikan huippua, ja sille oli ominaista vertaansa vailla oleva pitkäikäisyys, joka on edelleen vertaansa vailla. Tyypilliset 500 000-800 000 kilometrin ajokilometrit eivät olleet harvinaisia asianmukaisella huollolla, ja monet yksilöt ylittivät jopa miljoonan kilometrin rajan. Ensimmäiset suuremmat huoltotoimenpiteet olivat yleensä ajankohtaisia vasta 300 000-400 000 kilometrin ajomatkan välillä - lähinnä venttiilien välyksen säätö ja dieselmoottoreiden ruiskutuspumppujen tarkistukset. Tämän aikakauden ehdoton huippumoottori oli 300 D, jossa oli legendaarinen OM617-viisisylinterinen diesel, jossa yhdistyvät täydellisesti luotettavuus, tasainen käynti ja taloudellisuus. Teknisesti Mercedes mullisti henkilöautojen dieseltekniikan W123:lla ja vakiinnutti pyörrekammiodieselmoottorit vakavasti otettavaksi vaihtoehdoksi bensiinimoottoreille. Markkinavertailussa W123 päihitti selvästi BMW 5-sarjan ja Audi 100:n rakentamisen laadussa ja kestävyydessä.
Mercedes-Benz W123 -bensiinimoottorit (1976-1986)
MERCEDES-BENZ W123 -bensiinimoottorivalikoimaan kuului neljä perusmoottoria: nelisylinterinen M102 (2,0 ja 2,3 litraa) ja kuusisylinterinen M110 (2,8 ja 3,0 litraa). 200-malli aloitti 95 hv:llä (M102), kun taas 230-malli oli jo paljon vilkkaampi 109 hv:llä. Kuusisylinteriset moottorit alkoivat 280:ssa 156 hv:llä ja huipentuivat 300:ssa 170 hv:hen - jälkimmäistä pidettiin sarjan harmonisimpana bensiinimoottorina. Kuusisylinterisestä M110-moottorista (280/300) kehittyi W123:n paras bensiinimoottori, sillä siinä yhdistyi kuusisylinterisen pehmeä käynti ja vankka Mercedes-tekniikka. Suurimmat heikkoudet olivat Boschin K-Jetronic-ruiskutusjärjestelmä, joka tarvitsi usein peruskorjauksen 200 000 kilometrin jälkeen, ja sytytysvirran jakaja, joka aiheutti ongelmia kosteissa olosuhteissa. Moottorit itsessään olivat lähes tuhoutumattomia - kulumisesta johtuvia moottorivaurioita ei juuri esiintynyt.
Mercedes-Benz W123 -dieselmoottorit (1976-1986)
Dieselmoottorit hallitsivat MERCEDES-BENZ W123 -moottorivalikoimaa ja vakiinnuttivat Mercedeksen maineen dieselmoottoreiden edelläkävijänä. Nelisylinterinen OM615 200 D:ssä tuotti 55 hevosvoimaa, ja se oli pääsy dieselmaailmaan, ja sitä seurasi OM616 60 hevosvoimalla myöhemmässä 200 D:ssä. Ehdoton tähti oli kuitenkin viisisylinterinen OM617-diesel, jota tarjottiin 240 D:ssä 72 hv:llä, 300 D:ssä 77 hv:llä ja vuodesta 1982 alkaen jopa turbodieselinä (300 TD) 125 hv:llä. Tätä OM617-moottoria pidetään yhtenä kaikkien aikojen parhaista dieselmoottoreista - se on erittäin kestävä, taloudellinen (6-7 litraa/100 km) ja siinä on tyypillinen viisisylinterinen ääni. Pyörrekammiotekniikka takasi suhteellisen hiljaisen käyntiäänen, ja mekaaninen ruiskutuspumppu (Bosch) oli käytännössä huoltovapaa. Heikkoudet rajoittuivat hehkutulppiin ja satunnaisesti ruiskutuspumppuun 400 000-500 000 kilometrin jälkeen. 300 TD -turbodiesel oli paljon aikaansa edellä, ja jo vuonna 1982 sen suorituskyky pystyi kilpailemaan bensiinimoottoreiden kanssa.
Mercedes-Benz W123 -erikoismoottorit (1976-1986)
Vakiomoottoreiden lisäksi MERCEDES-BENZ W123 -moottoriperheessä oli joitakin erikoisominaisuuksia. 280 E (vuodesta 1984 alkaen) oli ensimmäinen W123-moottori, joka varustettiin elektronisella polttoaineen ruiskutuksella (Bosch LH-Jetronic), ja se tuotti 185 hv - merkittävä harppaus suorituskyvyssä kaasutinmalliin verrattuna. Markkinoille, joilla polttoaineen laatu oli huono, tarjottiin kaasuttimella varustettua 230-mallia, joka tuotti vain 109 hv mutta oli erittäin kestävä huonolaatuista polttoainetta vastaan. Joillakin vientimarkkinoilla oli tarjolla myös 220 D, jossa oli OM615-moottori 2,2-litraisena versiona, mutta sitä ei myyty Saksassa. Nämä erikoismoottorit olivat perusluottamukseltaan samanlaisia kuin vakiomoottorit, mutta niillä oli omat erityispiirteensä: LH-Jetronic oli herkkä kosteudelle, ja kaasutinmoottoreilla saattoi olla käynnistysongelmia kylmissä lämpötiloissa.
Mercedes W123 -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
M102 (200/230) | 95-109 HV | 9,0-10,5 l/100km | K-Jetronic, sytytysvirran jakelija | Hyvä |
M110 (280/300) | 156-185 HV | 11,0-13,0 l/100km | K-Jetronic, korkeampi kulutus | Erittäin hyvä |
OM615 (200 D) | 55-60 HV | 6,5-7,0 l/100km | Hidas, mutta tuhoutumaton | Hyvä |
OM617 (240 D/300 D) | 72-77 HV | 6,0-7,0 l/100km | Käytännössä ongelmaton | Erittäin hyvä |
OM617 Turbo (300 TD) | 125 HV | 7,5-8,5 l/100km | Turboahdin 300 000 km:n jälkeen | Erittäin hyvä |

Johtopäätös: Kaikkien aikojen parhaat Mercedes-Benz W123 -moottorit
MERCEDES-BENZ W123 -moottorit edustavat mekaanisen moottoritekniikan huippua ja ovat asettaneet standardit, jotka ovat yhä tänä päivänä vertailukohtia. Vaikka kaikki tämän sarjan moottorit olivat aikakauteensa nähden poikkeuksellisen luotettavia, jotkin niistä erottuvat edukseen ja vakiinnuttivat Mercedeksen legendaarisen maineen pitkäikäisyydestä ja laadusta.
- Paras Mercedes W123 -bensiinimoottori:
M110-kuusisylinterinen moottori (280/300) yhdisti täydellisen tasaisen käyntinopeuden, riittävän tehon ja sananmukaisen Mercedeksen luotettavuuden - moottori, joka pääsi helposti 400 000-500 000 kilometriin asianmukaisella huollolla.
- Paras Mercedes W123 -dieselmoottori:
OM617-viisisylinteristä dieselmoottoria (300 D/300 TD) pidetään yhtenä kaikkien aikojen parhaista dieselmoottoreista, ja se tarjosi ainutlaatuisen yhdistelmän kestävyyttä, taloudellisuutta ja tyypillistä ääntä - monet yksilöt ovat yhä käytössä yli 40 vuoden jälkeen.
- Paras Mercedes W123 -monitoimimoottori:
OM617-turbodiesel (300 TD) oli aikaansa edellä, sillä se tarjosi jo vuonna 1982 modernia turbotekniikkaa ja mekaanisen dieselin luotettavuutta - ihanteellinen usein ajaville ja pitkille matkoille.
Näiden klassikoiden huoltoa ja entisöintiä varten AUTODOC tarjoaa kattavan varaosavalikoiman alkuperäisosista korkealaatuisiin jäljennöksiin, jotta nämä autolegendat pysyvät elossa.