Sisällysluettelo
Moottorinlämmitin: Mikä se on ja miten se toimii
Auton moottorinlämmitin on Suomen ilmastossa erittäin tärkeä, sillä sen avulla moottorin käynnistyminen on varmempaa myös kovalla pakkasella. Näitä laitteita on olemassa eri tyyppejä ja niiden toimintaperiaatteet eroavat toisistaan.
Lue tästä artikkelista, miten tätä laitetta tarvitaan, millaisia eri vaihtoehtoja on olemassa, mistä tietää onko omassa autossa tämä laite valmiina ja miten se voi vioittua.
WEBASTO Seisontalämmitys
Diesel
WEBASTO Seisontalämmitys
Bensiini, 2.8 / 4.0kW, 12V
WEBASTO Seisontalämmitys
Diesel, 2.5 / 5.0kW, 12V
WEBASTO Seisontalämmitys
Diesel, 0.9 – 2.0kW, 24V
WEBASTO Seisontalämmitys
Bensiini, 1.0 – 2.0kW, 12V
Mikä on moottorinlämmitin ja mihin sitä tarvitaan
Moottorinlämmitin on laite, jota käytetään nimensä mukaisesti moottorin lämmittämiseen. Se on tarpeellinen erityisesti olosuhteissa, joissa auto ja sen moottori pääsevät kylmenemään. Laite esilämmittää moottorin, jolloin se on käyttövalmis, kun kuljettaja lähtee ajamaan. Moottorinlämmittimen tärkeimpiin etuihin kuuluvat:
- Moottorin varjeleminen. Kylmäkäynnistäminen rasittaa ja kuluttaa moottoria, joten kun sitä ei tarvitse tehdä, tämä on moottorille hyväksi.
- Polttoaineen säästö. Moottorin esilämmittäminen poistaa tarpeen kylmäkäynnistää moottorin ja säästää näin polttoainetta. Tämä on paitsi taloudellista, myös ympäristöystävällistä.
- Ajansäästö. Moottorilämmitin varmistaa, että auto on heti käyttövalmis tai ja että sen ikkunat eivät ole huurteessa. Talviaamuisin tämä on merkittävä etu.
- Luotettavuus. Kun voit luottaa moottorin toimivan myös pakkasella, vältät monenlaiset ikävät yllätykset kun auton moottori ei meinaa käynnistyä.
- Jälkiasennus. Monissa autoissa on tällainen laite jo valmiina, mutta vaikka sitä ei olisi, sen jälkiasentaminen on mahdollista ja melko yksinkertaista.
- Helppokäyttöisyys. Nykyaikaisia malleja on mahdollista säätää ja ohjata älypuhelinsovelluksella.
Kuinka moottorinlämmitin toimii
Lämmittimiä on olemassa erilaisia. Niiden toimintaperiaatteet vaihtelevat. Myös moottorilämmittimen teho vaihtelee keskimäärin 400 ja 1 500 W välillä laitteesta riippuen. Alla esittelemme yleisimpiä tyyppejä.
- Lohkolämmitin. Tavallisin moottorinlämmittimen tyyppi on lohkolämmitin, joka asennetaan sylinterilohkoon niin sanottuun ”pakkasproppuun” ja jonka tehtävä on esilämmittää autojen jäähdytinnestettä ja pitää sen lämpötila tasaisena. Lohkolämmitin on rakenteeltaan vastuselementti. Sen johto roikkuu ulos auton etusäleiköstä, ja se kytketään jatkojohtoon, joka kytketään edelleen lämmitystolppaan. Monet pitävät johtoa kytkettynä yön yli, jolloin auto on käyttövalmis aamulla.
- Öljylämmitin. Toinen yleinen tyyppi on auton öljypohjaan asennettava öljylämmitin, joka lämmittää moottoriöljyä, joka jälleen lämmittää moottoria.
- Mittatikun sijaan käytettävä moottorinlämmitin. Tämä kätevä laite on muodoltaan pitkä ja ohut ja se asennetaan öljyn mittatikun autoon paikalle, jolloin se lämmittää öljyä.
- Säteilylämmitin. Öljylämmittimen sijasta voidaan käyttää myös säteilylämmitintä, joka on mahdollista asentaa öljypohjan sijaan myös sylinterilohkoon. Sen lämmittää moottoria nimensä mukaisesti säteilemällä lämpöä. Säteilylämmittimen huono puoli on, että se toimii yleensä hitaammin kuin tavallinen lohkolämmitin.
- Letkulämmitin. Lämmittimen voi asentaa myös auton jäähdyttimen letkuun. Tällaiset lämmittimet tunnetaan letkulämmittiminä. Letkun avulla siirretään moottorin ylimääräistä lämpöä jäähdytysnesteen välityksellä moottorista lämmittimen ytimeen.
Eräs varteenotettava vaihtoehto moottorinlämmittimille on webasto eli polttoainelämmitin autoon. Nämä laitteet eivät vaadi sähköä lainkaan, mikä on niiden tärkein etu sen lisäksi, että ne moottorin ohella lämmittävät myös koko matkustamoa. Eri tutkimuksissa niiden tehon on myös havaittu olevan edellä mainittuja tyyppejä korkeampi.
WEBASTO Seisontalämmitys
Diesel, 2.5 / 5.0kW, 12V
WEBASTO Seisontalämmitys
Bensiini, 2.8 / 5.0kW, 12V
WEBASTO Seisontalämmitys
Diesel, 0.9 – 2.0kW, 12V
Mistä tietää, onko autossa moottorilämmitin
Monissa uudemmissa autoissa on moottorilämmitin asennettuna jo valmiiksi. Jos et ole varma, onko omassa autossasi tätä laitetta, tarkista asia auton ohjekirjasta. Siellä kerrotaan mahdollisen lämmittimen tyyppi ja sijainti.
Jos autossa ei ole laitetta valmiina, sellaisen voi jälkiasentaa joko itse tai työn voi teettää korjaamolla. Varsinkin webaston asentaminen on hyvin helppoa ja se soveltuu hyvin autoihin, joihin muunlaisen laitteen asentaminen olisi työlästä. Jos autoa kuitenkin säilytetään lähinnä lämmitetyssä parkkitilassa ja jos siinä käytetään synteettistä öljyä, laitetta ei välttämättä tarvita.
Moottorinlämmittimen vikoja
Kuten kaikki auton laitteet, myös tämä voi vioittua. Diesel-moottorilämmitin ja bensa-moottorilämmitin oireilevat samalla tavalla. Tyypillisiä oireita ovat moottorin käynnistysongelmat ja se, että konepellin avatessasi huomaat, että moottori ei tunnu lainkaan esilämmitetyltä. Lohkolämmittimen tyypillisiä vikasyitä ovat vastuksen vika tai kärähtäminen, johdon vaurioituminen ja erilaiset sähköhäiriöt, kuten oikosulut jne. Myös eräät jäähdytinnesteen lisäaineet saattavat heikentää laitteen toimintaa ja tukkia sen ytimen. Lisäksi toiminta voi estyä lämmittimen hehkutulpan ongelman, lämmittimen säätöventtiilin vian, jäähdytinnesteen vajauksen tai viallisen termostaatin takia.
Lopuksi
Auton moottorilämmitin on erityisen kätevä varuste talvella, sillä se esilämmittää auton moottorin. Näin moottori käynnistyy rivakammin ja sen käynnistäminen vie vähemmän polttoainetta ja aiheuttaa vähemmän päästöjä. Jos lämmittimessä on vikaa ja haluat asentaa autoosi uuden laitteen, sopivaa laitettava kannattaa etsiä OE-numeron, auton rekisterinumeron tai ajoneuvon valmistenumeron avulla.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: