Sisällysluettelo
Mitsubishi Pajero moottorit
Vuonna 1982 tapahtuneesta lanseerauksesta lähtien Mitsubishi Pajero on vakiinnuttanut asemansa legendaarisena maastoautona, ja se on kokenut neljä sukupolvea, joissa on ollut vaikuttava valikoima erilaisia voimansiirtokonsepteja. Mitsubishi Pajero moottorivalikoima ulottui taloudellisista dieselmoottoreista tehokkaisiin V6-bensiinimoottoreihin, ja se kuvastaa maastoajoneuvosegmentin teknistä kehitystä neljän vuosikymmenen aikana.

Mitsubishi Pajero sukupolvet I-II (historialliset sukupolvet 1982-1999).
Kaksi ensimmäistä Mitsubishi Pajero -sukupolvea loivat perustan maineelle tuhoutumattomana maastoajoneuvona, ja ne saavuttivat helposti 400 000-500 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla. Ensimmäistä sukupolvea (1982-1991) hallitsivat vielä yksinkertaiset imumoottorit, mutta toisessa sukupolvessa (1991-1999) kehitettiin eriytyneempi moottorivalikoima. Tyypilliset pääkorjaukset olivat ajankohtaisia vasta 250 000-300 000 kilometrin jälkeen, lähinnä vaihteiston tarkistukset ja alustan osat. Tämän aikakauden ehdoton huippumoottori oli toisen sukupolven 2.5 TD, jossa oli 99 hv - lähes tuhoutumaton nelisylinterinen diesel, joka toimi luotettavasti äärimmäisissäkin olosuhteissa. Teknisiin kohokohtiin kuuluivat Super Select 4WD -tekniikan käyttöönotto ja ensimmäiset turbodieselyksiköt, kun kilpailijat luottivat edelleen yksivaihteisiin.
Mitsubishi Pajero bensiinimoottorit: sukupolvi I-II (1982-1999)
Mitsubishi Pajero historialliset bensiinimoottorit koostuivat erilaisista imusarjan moottoreista, joiden iskutilavuudet vaihtelivat 2,0 ja 3,5 litran välillä. Ensimmäistä sukupolvea hallitsi vankka 2,6-litrainen nelisylinterinen moottori, jonka teho oli 90-105 hv ja joka teki vaikutuksen yksinkertaisuudellaan. Toinen sukupolvi toi mukanaan ensimmäisen V6-moottorin: 3,0-litraisen 141 hv:n ja myöhemmin tehokkaamman 3,5-litraisen V6-moottorin, jossa oli 202 hv. Näille Mitsubishi Pajero moottoreille oli ominaista tasainen käynti ja luotettavuus, mutta niiden polttoaineenkulutus oli vastaavasti korkea, 12-15 litraa 100 kilometrillä. Tämän aikakauden paras bensiinimoottori oli 3.0 V6, jossa oli 141 hv - se tarjosi optimaalisen tasapainon suorituskyvyn ja kestävyyden välillä.
Mitsubishi Pajero dieselmoottorit: sukupolvi I-II (1982-1999)
Ensimmäisen sukupolven dieselmoottorit alkoivat 2,3-litraisella, vain 75 hv:n imusarjaan kuuluvalla dieselillä, joka oli taloudellinen mutta heikkotehoinen. Läpimurto tapahtui toisen sukupolven 2,5 TD:llä (turbodiesel), jossa oli aluksi 87 hv ja myöhemmin 99 hv. Tästä Mitsubishi Pajero -dieselistä kehittyi legendaarinen moottori - erittäin kestävä, vähän huoltoa vaativa ja erittäin taloudellinen, sillä sen polttoaineenkulutus oli vain 8-9 litraa. Rinnakkain oli suurempi 2.8 TD, jossa oli 125 hv ja joka tarjosi enemmän tehoa mutta myös enemmän monimutkaisuutta. Mitsubishi Pajero TDI -moottoreita pidettiin tuolloin käytännössä tuhoutumattomina, ja ne kävivät tasaisesti myös huonolaatuisella polttoaineella.
Mitsubishi Pajero moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
2.6 bensiinimoottori | 90-105 HV | 12-14 l/100km | Korkea kulutus | Hyvä |
3,0 V6 | 141 HV | 13-15 l/100km | Kulutus, mutta erittäin kestävä | Erittäin hyvä |
3,5 V6 | 202 HV | 14-16 l/100km | Janoinen, monimutkainen | Hyvä |
2,3 Diesel | 75 HV | 8-9 l/100km | Liian heikko | Keskinkertainen |
2.5 TD | 87-99 HV | 8-9 l/100km | Käytännössä ei yhtään | Erittäin hyvä |
2.8 TD | 125 HV | 9-10 l/100km | Satunnainen turboahdin | Hyvä |

Mitsubishi Pajero Generation III (1999-2006)
Kolmas Mitsubishi Pajero -sukupolvi merkitsi siirtymistä nykyaikaan common-rail-dieseleillä ja hienostuneilla bensiinimoottoreilla, mutta saavutti vain 300 000-350 000 kilometriä asianmukaisella huollolla. Suuremmat korjaukset tulivat yleensä ajankohtaisiksi 180 000-220 000 kilometrin jälkeen, lähinnä ruiskutusjärjestelmän ja turboahtimien osalta. Tämän sukupolven ylivoimainen moottori oli 3.2 DI-D, jossa oli 165 hv - common-rail-diesel, jossa teho ja hyötysuhde yhdistyivät optimaalisesti ja jota pidetään koko sarjan luotettavimpana moottorina. Teknisiä uudistuksia olivat muun muassa common rail -suoraruiskutus, elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja ensimmäistä kertaa hienostuneet nelivetojärjestelmät, jotka tekivät Pajerosta huomattavasti mukavamman, mutta myös monimutkaisemman kuin sen vankat edeltäjät.
Mitsubishi Pajero -bensiinimoottorit: III sukupolvi (1999-2006)
Mitsubishi Pajero bensiinimoottorivalikoima keskittyi kahteen hyväksi todettuun V6-moottoriin: 3,5-litraiseen GDI-moottoriin, jossa oli 202 hv, ja suurempaan 3,8-litraiseen V6-moottoriin, jossa oli 248 hv. 3,5 GDI (Gasoline Direct Injection) oli Mitsubishin vastaus nykyaikaiseen suoraruiskutukseen, mutta siinä ilmeni ajoittain ongelmia venttiilien kokkareiden ja monimutkaisen ruiskutusjärjestelmän kanssa. Nämä Mitsubishi Pajero moottorit tarjosivat huomattavasti enemmän hienostuneisuutta kuin edeltäjänsä, mutta ne olivat myös huoltoa vaativampia. 3,8-litrainen V6 osoittautui kestävämmäksi, mutta sen polttoaineenkulutus oli 13-15 litraa, mikä teki siitä vähemmän houkuttelevan Euroopan markkinoilla. Molemmat moottorit toimivat asianmukaisella huollolla yli 250 000 kilometriä ilman ongelmia.
Mitsubishi Pajero dieselmoottorit: sukupolvi III (1999-2006)
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D hallitsi tätä sukupolvea, ja sitä tarjottiin eri teholuokissa 160-165 hv. Tämä moderni common-rail-diesel, jossa oli neliventtiilitekniikka ja muuttuva turboahtimen geometria, asetti Mitsubishi Pajero moottoreille uudet standardit. Polttoaineen kulutus oli vain 8,5-9,5 litraa, joten se oli huomattavasti bensiinimoottoreita taloudellisempi, ja sen vääntömomentti oli 343 Nm. Myös hyväksi havaittu 2.5 TD, jossa oli 116 hv, oli saatavana edullisempana vaihtoehtona. 3.2 DI-D:stä tuli myyntimenestys, ja sitä pidetään vielä nykyäänkin yhtenä parhaista dieselmoottoreista, joita Mitsubishi on koskaan valmistanut - vankka, taloudellinen ja riittävän tehokas raskaille perävaunuille.
Mitsubishi Pajero moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
3.5 GDI | 202 HV | 11-13 l/100km | Venttiilien koksahtaminen, ruiskutus | Hyvä |
3,8 V6 | 248 HV | 13-15 l/100km | Korkea polttoaineenkulutus | Keskimääräinen |
2.5 TD | 116 HV | 8-9 l/100km | Vanhentunut, mutta kestävä | Hyvä |
3.2 DI-D | 160-165 HV | 8,5-9,5 l/100km | Erittäin kestävä | Erittäin hyvä |

Mitsubishi Pajero Generation IV (2006-2021)
Neljäs ja viimeinen Mitsubishi Pajero -sukupolvi edusti teknisen kehityksen huippua, mutta saavutti vain 250 000-300 000 kilometriä optimaalisella huollolla nykyaikaisten päästönormien lisääntyneen monimutkaisuuden vuoksi. Tyypilliset korjausvälit olivat 150 000-200 000 kilometriä, mikä johtui pääasiassa hiukkassuodattimen ongelmista ja dieselmoottoreiden korkeapainepumpuista. Ehdoton huippumoottori oli vuodesta 2010 alkaen uudistettu 3.2 DI-D, jossa oli 200 hv - siinä yhdistettiin edeltäjänsä todistettu luotettavuus ja moderni Euro 5 -tekniikka. Teknisiin kohokohtiin kuuluivat adaptiiviset vaimentimet, mäkilähtösäätö ja hienostuneet nelivetojärjestelmät, mutta samaan aikaan tiukkojen päästönormien noudattaminen teki moottoreista monimutkaisempia ja huoltoa vaativampia.
Mitsubishi Pajero bensiinimoottorit: sukupolvi IV (2006-2021)
Mitsubishi Pajero ainoa saatavilla oleva bensiinimoottori oli hyväksi havaittu 3,8-litrainen V6-moottori, jossa oli 250 hv ja joka pysyi lähes muuttumattomana koko tuotantokauden ajan. Tämä MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control) -moottori tarjosi muuttuvan venttiilien ajoituksen ja oli huomattavasti edeltäjiään hienostuneempi. Polttoaineenkulutuksen ollessa 12-14 litraa se jäi kuitenkin eksoottiseksi Euroopan markkinoilla, joilla dieselmoottorit olivat hallitsevia. Tämän V6-moottorin Mitsubishi Pajero moottoritekniikka oli kypsää ja luotettavaa, mutta korkea polttoaineenkulutus teki siitä houkuttelevan useimmille ostajille. Se pysyi kuitenkin suosittuna muilla markkinoilla, erityisesti Australiassa ja Lähi-idässä.
Mitsubishi Pajero -dieselmoottorit: sukupolvi IV (2006-2021)
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D pysyi ainoana dieselmoottorina, mutta sitä kehitettiin jatkuvasti edelleen. Alun perin 170-hevosvoimainen moottori sai vuonna 2010 kattavan päivityksen 200 hevosvoimaan parannetulla kolmannen sukupolven common-rail -ruiskutuksella. Nämä Mitsubishi Pajero -moottorit täyttivät Euro 5 -standardin, ja niissä oli vakiona hiukkassuodatin ja SCR-katalysaattori. Polttoaineenkulutus nousi hieman 9-10 litraan, mikä johtui pääasiassa pakokaasujen puhdistusjärjestelmästä. Korkeapainepumput ja hiukkassuodattimet aiheuttivat ajoittain ongelmia erityisesti lyhyillä matkoilla. Tästä huolimatta 3.2 DI-D oli edelleen sukupolven luotettavin moottori, ja 441 Nm:n vääntömomentilla se tarjosi riittävästi tehoa jopa 3,5 tonnin raskaille perävaunukuormille.
Mitsubishi Pajero moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
3.8 MIVEC | 250 HV | 12-14 l/100km | Korkea kulutus | Keskimääräinen |
3.2 DI-D (170 HV) | 170 HV | 9-10 l/100km | Hiukkassuodatin lyhyille matkoille | Hyvä |
3.2 DI-D (200 HV) | 200 HV | 9-10 l/100km | Korkeapainepumppu, hiukkassuodatin | Hyvä |

Johtopäätös: Kaikkien sukupolvien parhaat Mitsubishi Pajero moottorit.
Mitsubishi Pajero moottoreiden kehitys kuvastaa neljän vuosikymmenen autohistoriaa - alkuaikojen yksinkertaisista mutta kestävistä yksiköistä erittäin monimutkaisiin nykyaikaisiin moottoreihin. Kun ensimmäiset sukupolvet tekivät vaikutuksen silkkaa tuhoutumattomuuttaan, myöhemmät kehitystyöt toivat mukanaan lisää mukavuutta ja tehokkuutta, mutta myös suurempaa monimutkaisuutta. Mitsubishi Pajero -moottoreiden perintö loppuu 2021-sarjan lakkauttamiseen, mutta luotettavimmiksi osoittautuneet yksiköt ovat edelleen maastoajoneuvosegmentin luotettavuuden vertailukohtia.
- Paras Mitsubishi Pajero -bensiinimoottori:
3.0 V6 (141 hv, sukupolvi II) yhdisti optimaalisen luotettavuuden sekä aikansa V6-moottoriin nähden riittävän tehon ja kohtuullisen polttoaineenkulutuksen.
- Paras Mitsubishi Pajero dieselmoottori:
3.2 DI-D (165 hv, sukupolvi III) pidetään Mitsubishi Pajero moottorikehityksen huippuna - vankka, taloudellinen ja riittävän tehokas kaikkiin tarkoituksiin.
- Legendaarisin Mitsubishi Pajero moottori:
2.5 TD (99 hv, sukupolvi II) kehittyi legendaksi maastoajoneuvojen harrastajien keskuudessa sen käytännöllisen tuhoutumattomuuden ja taloudellisuuden ansiosta.
Kaikkien Mitsubishi Pajero -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia, joiden toimitusvarmuus takaa tämän autolegendan säilymisen.