Sisällysluettelo
Mitsubishi L 200 moottorit
Vuonna 1978 tapahtuneesta esittelystään lähtien Mitsubishi L 200 on vakiinnuttanut asemansa vankkana lava-autona, ja se on käynyt läpi viisi sukupolvea, joissa on ollut vaikuttava valikoima erilaisia voimansiirtokonsepteja. Mitsubishi L 200:n moottorit ovat kehittyneet yksinkertaisista imumoottoreista nykyaikaisiin turbodieselmoottoreihin, ja ne kuvastavat neljän vuosikymmenen japanilaista hyötyajoneuvoteknologiaa.
Mitsubishi L 200 -moottorit: Historialliset sukupolvet I-III (1978-2005)

Mitsubishi L 200:n kolme ensimmäistä sukupolvea muokkasivat japanilaisen lava-auton imagoa lähes kolmen vuosikymmenen ajan ja loivat perustan sen maineelle tuhoutumattomana työautona. Asianmukaisella huollolla nämä historialliset Mitsubishi L 200 -moottorit saavuttivat helposti 400 000-500 000 kilometrin ajokierroksen, ja vankat dieselit toimivat usein vielä paljon pidempään. Suurempia korjauksia oli yleensä tehtävä vasta 250 000-300 000 kilometrin jälkeen, ja ne koskivat lähinnä apulaitteita, kuten vesipumppua tai generaattoria. Tämän aikakauden ehdoton huippumoottori oli 2.5 TD (4D56), jolla oli legendaarinen maine tuhoutumattomana - moottori, jota käytetään vielä nykyäänkin miljoonia kertoja kehitysmaissa. Teknisiin kohokohtiin kuuluivat turboahdin käyttöönotto vuonna 1986 ja neliveto, jossa oli valittavissa alennusvaihde, kun taas tyypillisiä ongelmia olivat lähinnä korin ruostuminen, mutta eivät itse moottorit.
Mitsubishi L 200 -bensiinimoottorit: Historialliset sukupolvet I-III (1978-2005)
Mitsubishin L 200 -bensiinimoottorivalikoimaan kuului erilaisia imumoottoreita alkaen ensimmäisen sukupolven 1,6-litraisesta 4G32-moottorista (80 hv). Suosituin oli 2,0-litrainen 4G63 (90-110 hv), jota käytettiin eri muunnoksissa vuosina 1986-2005. Näille Mitsubishi L 200 -moottoreille oli ominaista äärimmäinen yksinkertaisuus ja luotettavuus - ajoitusketjuongelmia tai monimutkaista elektroniikkaa ei tunnettu. Vuodesta 1996 alkaen lisättiin 2,4-litrainen 4G64 (125 hv), jota pidettiin tämän sukupolven tehokkaimpana bensiinimoottorina. Kaikkien historiallisten bensiinimoottoreiden heikkoutena oli suhteellisen korkea polttoaineenkulutus (10-12 litraa 100 km:llä), mutta ne tarjosivat käyttöiän, johon nykyaikaiset moottorit harvoin yltävät.
Mitsubishi L 200 -dieselmoottorit: I-III sukupolvet (1978-2005).
Legendaarinen Mitsubishi L 200 -dieselmoottori 4D56 hallitsi tätä aikakautta eri versioina. Se aloitti 2,5-litraisena 68 hv:n imuturbodieselinä ja kehittyi 2,5 TD:ksi (turbodiesel), jossa oli 85-100 hv. Tätä Mitsubishi L 200 -moottoria pidetään yhtenä kaikkien aikojen luotettavimmista dieselmoottoreista - se on rakenteeltaan yksinkertainen, helppo huoltaa ja käytännössä tuhoutumaton. 4D56 selviytyi helposti ylikuormituksesta, huonosta polttoaineesta ja huollon laiminlyönnistä. Tyypillisiä heikkouksia olivat ruiskutuspumppujen kuluminen 300 000 kilometrin jälkeen ja ajoittaiset ongelmat vaihtovirtageneraattorin kanssa. Käynnin tasaisuus oli vaatimaton, polttoaineen kulutus hyväksyttävä 8-9 litraa, mutta luotettavuus vertaansa vailla.
| Mitsubishi L 200 -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 1,6 4G32 | 80 HV | 11,0 l/100km | Vähäinen teho, suuri kulutus | Keskimääräinen |
| 2,0 4G63 | 90-110 HV | 10,5 l/100km | Suuri kulutus | Hyvä |
| 2,4 4G64 | 125 HV | 11,5 l/100km | Suuri kulutus | Hyvä |
| 2,5 D 4D56 | 68 HV | 9,0 l/100km | Vähän tehoa, äänekäs | Erittäin hyvä |
| 2.5 TD 4D56 | 85-100 HV | 8,5 l/100km | Ruiskutuspumppu 300 000 km:n jälkeen | Erittäin hyvä |
Mitsubishi L 200 -moottorit: sukupolvi IV (2006-2015)

Neljäs sukupolvi merkitsi siirtymistä nykyaikaisiin pickup-standardeihin ja toi mukanaan merkittävästi parannellut Mitsubishi L 200 -moottorit. Ajokilometrit pysyivät 300 000-400 000 kilometrin jälkeen korkealla tasolla, ja common rail -dieseltekniikka toi mukanaan enemmän mukavuutta, mutta myös korkeammat huoltokustannukset. Suuret moottorivauriot olivat edelleen harvinaisia, mutta monimutkaisemmat ruiskutusjärjestelmät vaativat edeltäjiään tarkempaa huoltoa. Ehdoton kohokohta oli 178 hv:n uudistettu 2.5 DI-D -moottori, jossa teho ja tehokkuus yhdistyivät optimaalisesti. Teknisiä innovaatioita olivat muun muassa common-rail -ruiskutus, turboahtimen muuttuva geometria ja ensimmäistä kertaa polttoaineen suoraruiskutus, kun taas suurimmat ongelmat olivat saastuttavat hiukkassuodattimet ja herkät korkeapainepumput.
Mitsubishi L 200 -bensiinimoottorit: sukupolvi IV (2006-2015)
Mitsubishi L 200:n bensiinimoottorivalikoima uudistettiin täysin, ja siihen kuuluivat aluksi hyväksi havaittu 2,4-litrainen 4G69, jossa oli 143 hv, ja uusi 3,2-litrainen V6 6G75, jossa oli 208 hv. Vuodesta 2010 alkaen valikoimaan lisättiin moderni 2.4 MIVEC -moottori, jossa on suoraruiskutus ja 181 hv. Nämä Mitsubishi L 200 -moottorit olivat edeltäjiään huomattavasti hienostuneempia, käynti oli tasaisempaa ja teho suurempi. 2.4 MIVEC kehittyi tämän sukupolven parhaaksi bensiinimoottoriksi, jonka tehonjako oli tasapainoinen ja polttoaineenkulutus 9-10 litraa hyväksyttävä. V6-moottori oli ongelmallinen, sillä sen ajoitusketjuissa oli ajoittain ongelmia ja korjauskustannukset olivat korkeat.
Mitsubishi L 200 -dieselmoottorit: sukupolvi (2006-2015)
Jatkokehitetty Mitsubishi L 200 -dieselmoottori 4D56 oli varustettu common rail -ruiskutuksella ja muuttuvalla turboahtimen geometrialla. Se tarjosi eri varustetasoilla 136-178 hv:n tehoista huomattavasti enemmän tehoa ja mukavuutta kuin edeltäjänsä. Lippulaivaksi nousi 2,5 DI-D, jossa oli 178 hv ja jossa yhdistettiin tehokas suorituskyky ja polttoaineenkulutus, joka oli vain 7,8 litraa 100 km:llä. Nämä Mitsubishi L 200 -moottorit säilyttivät edeltäjiensä peruslujuuden, mutta vaativat monimutkaisemman polttoaineen ruiskutusjärjestelmän tarkempaa huoltoa. Tyypillisiä ongelmia olivat tukkeutuneet hiukkassuodattimet lyhyillä matkoilla ja toisinaan vialliset korkeapainepumput 200 000 kilometrin jälkeen.
| Mitsubishi L 200 -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 2,4 4G69 | 143 HV | 10,2 l/100km | Kohtalainen suorituskyky | Hyvä |
| 3,2 V6 6G75 | 208 HV | 12,5 l/100km | Ajoitusketjut, korkea kulutus | Kohtalainen |
| 2.4 MIVEC | 181 HV | 9,5 l/100km | Suoraruiskutus monimutkainen | Hyvä |
| 2.5 DI-D | 136-178 HV | 7,5-8,2 l/100km | Hiukkassuodatin, korkeapainepumppu | Erittäin hyvä |
Mitsubishi L 200 -moottorit: Sukupolvi V (2015-nykyään)

Nykyinen sukupolvi edustaa Mitsubishi L 200 -moottoreiden nykyaikaisinta tilaa, ja se luottaa johdonmukaisesti dieseltekniikkaan, jonka hyötysuhde on maksimaalinen. Asianmukaisella huollolla ajokilometrit voivat nousta 250 000-350 000 kilometriin, vaikka monimutkainen pakokaasujen puhdistusjärjestelmä vaatii säännöllistä hoitoa. Suuremmat korjaukset ovat yleensä tarpeen vasta 180 000-220 000 kilometrin jälkeen, lähinnä monimutkaisessa Euro 6 -päästöjenvalvontajärjestelmässä. Huippumoottori on selvästi 2.2 DI-D, jossa on 150 hv - huippuluokan nelisylinterinen turbodiesel, jossa yhdistyvät optimaalisesti suorituskyky, tehokkuus ja ympäristöystävällisyys. Teknisiin kohokohtiin kuuluvat uusin Common Rail -sukupolvi, SCR-katalysaattori AdBlue-ruiskutuksella ja mukautuva nelivetojärjestelmä, mutta suurimmat haasteet liittyvät monimutkaiseen pakokaasujen puhdistusjärjestelmään ja siihen liittyviin huoltokustannuksiin.
Mitsubishi L 200 -dieselmoottorit: sukupolvi V (2015-nykypäivään)
Mitsubishi L 200 -moottorivalikoima keskittyy kokonaan dieselvoimansiirtoihin uudella 2.2 DI-D -yksiköllä kahdella tehotasolla. Mitsubishi L 200 2.2 DI-D -moottorista, jossa on 110 kW (150 hv) ja 380 Nm vääntöä, on tullut vakiomoottori, ja se tarjoaa erinomaisen tasapainon suorituskyvyn ja kulutuksen välillä. Tehokkaampi 133 kW:n (181 hv) ja 430 Nm:n vääntömomentin versio on suunnattu kuljettajille, joilla on suurempi perävaunukuormitus. Molemmissa Mitsubishi L 200 -moottoreissa on nykyaikainen nelisylinteritekniikka, jossa on alumiinilohko, uusimman sukupolven common-rail -ruiskutus ja kattava Euro 6 -päästöjen valvonta, johon kuuluu SCR-katalysaattori. 150 hv:n moottoria pidetään erityisen tasapainoisena ja luotettavana, kun taas 181 hv:n versiossa on toisinaan ongelmia monimutkaisen pakokaasujen puhdistusjärjestelmän kanssa.
| Mitsubishi L 200 -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 2.2 DI-D | 150 HV | 7,4 l/100km | AdBlue-järjestelmä, hiukkassuodattimen regenerointi | Erittäin hyvä |
| 2.2 DI-D | 181 HV | 7,8 l/100km | Monimutkainen pakokaasujen puhdistus | Hyvä |
Johtopäätös: Kaikkien sukupolvien parhaat Mitsubishi L 200 -moottorit
Mitsubishi L 200 -moottoreiden kehityksessä on havaittavissa huomattavaa jatkuvuutta luotettavuuden suhteen lähes viiden vuosikymmenen ajan. Historialliset sukupolvet tekivät vaikutuksen äärimmäisellä yksinkertaisuudellaan ja kestävyydellään, mutta nykyaikaiset versiot tarjoavat huomattavasti enemmän mukavuutta ja tehokkuutta säilyttäen samalla korkean luotettavuustason. Uusimpien sukupolvien johdonmukainen keskittyminen dieselteknologiaan korostaa suuntautumista työajoneuvoksi.
- Paras Mitsubishi L 200 -bensiinimoottori:
2.4 MIVEC (181 hv, IV-sukupolvi) yhdistää modernin suoraruiskutuksen ja Mitsubishin hyväksi havaitun luotettavuuden sekä hyväksyttävän polttoaineenkulutuksen.
- Paras Mitsubishi L 200 -dieselmoottori:
Legendaarinen 2.5 TD 4D56 (100 hv, sukupolvet I-IV) on edelleen kaikkien aikojen luotettavin moottori, kun taas moderni 2.2 DI-D (150 hv, sukupolvi V) tarjoaa parhaan yhdistelmän suorituskykyä, tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä.
- Paras Mitsubishi L 200 -hybridimoottori:
L 200:ssa ei koskaan tarjottu hybridivoimansiirtoa, koska painopiste oli aina vankassa hyötyajoneuvokyvyssä.
Kaikkien Mitsubishi L 200 -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: