Sisällysluettelo
Mercedes S203 moottorit
Mercedes C-luokka S203 esiteltiin vuonna 2001 C-luokan ensimmäisenä farmariversiona, ja se vakiinnutti nopeasti asemansa premium-luokan vaihtoehtona BMW 3-sarjan Touring ja Audi A4 Avant. Mercedes S203:n moottorit tarjosivat vuoteen 2007 asti kestäneen tuotantokauden aikana monipuolisen valikoiman taloudellisista ahdetuista moottoreista tehokkaisiin V6- ja V8-moottoreihin, mikä kuvastaa Mercedes-Benz 2000-luvulla tekemiä teknologisia muutoksia.

Mercedes S203 -moottorit (2001-2007)
Mercedes S203 oli Mercedes-Benzille teknistä uraauurtavaa aikaa, ja sille oli ominaista innovatiivinen ahdintekniikka, joka ei ollut vielä täysin kehittynyt. Ajokilometrit vaihtelivat huomattavasti moottorista riippuen: kun hyväksi havaitut dieselmoottorit saavuttivat helposti 400 000-500 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, varhaiset kompressorimoottorit vaativat usein kalliita korjauksia kompressoriin tai venttiilien ohjaukseen 150 000-200 000 kilometrin välillä. Moottorin vaurioituminen ajoitusketjun rikkoutumisen vuoksi ei ollut harvinaista, jos huolto laiminlyötiin. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 3,0-litraisella V6-dieselillä varustettu C 320 CDI, jossa yhdistyivät optimaalisesti teho, luotettavuus ja tuohon aikaan nähden maltilliset kulutusarvot. Mercedes S203 -moottorit edustivat siirtymistä perinteisestä imumoottoritekniikasta nykyaikaiseen turboahdettuun moottoriin.
Mercedes S203 -bensiinimoottorit (2001-2007)
Mercedes S203 -bensiinimoottorivalikoima sisälsi sekä imumoottoreita että innovatiivista ahdintekniikkaa. Alkutason malli oli C 180, jossa oli 1,8-litrainen moottori ja 95 kW (129 hv), ja sitä seurasi C 200, jossa oli myös 1,8-litrainen mutta 120 kW (163 hv). Kompressoritekniikalla varustetut Mercedes S203 -moottorit alkoivat C 180 Kompressorilla (105 kW/143 hv) ja C 200 Kompressorilla (120 kW/163 hv). Nämä varhaiset ahdinmoottorit kärsivät kuitenkin tyypillisistä alkuvaikeuksista: Kompressorivauriot, venttiilien ohjausongelmat ja lisääntynyt öljynkulutus tekivät niistä sarjan ongelmallisimpia moottoreita. Tehokkain Mercedes S203 -bensiinimoottori oli 5,4-litraisella V8-moottorilla ja 270 kW:lla (367 hv) varustettu C 55 AMG, joka tarjosi vaikuttavan suorituskyvyn, mutta joka oli tunnettu korkeasta polttoaineenkulutuksesta ja ajoittaisista ongelmista ilmamassan mittauksessa.
Mercedes S203 -dieselmoottorit: (2001-2007)
Mercedes S203 -dieselmoottoreita hallitsi aluksi hyväksi havaittu 2,2-litrainen CDI-moottori eri tehotasoilla. C 200 CDI aloitti 85 kW:n (116 hv) teholla, ja myöhemmin siihen liittyi C 220 CDI 105 kW:n (143 hv) teholla. Vuodesta 2003 alkaen Mercedes mullisti dieseltekniikan C 270 CDI:llä (125 kW/170 hv) ja edellä mainitulla C 320 CDI:llä (150 kW/204 hv), jossa oli moderni common-rail -ruiskutus. Mercedes S203 C 220 CDI:stä kehittyi koko mallisarjan luotettavin moottori - erityisesti vuodesta 2003 alkaen tuotetut, uudistetulla ruiskutusjärjestelmällä varustetut vaihtoehdot osoittautuivat poikkeuksellisen kestäviksi ja taloudellisiksi. Nämä Mercedes S203 -moottorit täyttivät jo Euro 4 -standardin ja tarjosivat erinomaisen suorituskyvyn, kulutuksen ja luotettavuuden yhdistelmän, joka on edelleen vertaansa vailla.
Mercedes S203 -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
C 180 | 129 HV | 8,5-9,2 l/100km | Ajoitusketju, hidas | Keskimääräinen |
C 200 | 163 HV | 8,8-9,5 l/100km | Ajoitusketju, öljynkulutus | Keskimääräinen |
C 180 Kompressori | 143 HV | 8,2-8,8 l/100km | Kompressori, venttiilien ohjaus | Kohtalainen |
C 200 Kompressori | 163 HV | 8,6-9,2 l/100km | Kompressori, öljynkulutus | Kohtalainen |
C 230 Kompressori | 192 HV | 9,1-9,8 l/100km | Kompressori, ilmamassavirta-anturi | Kohtalainen |
C 32 AMG Kompressori | 354 HV | 11,5-12,8 l/100km | Kompressori, korkea kulutus | Keskimääräinen |
C 55 AMG | 367 HV | 12,8-14,2 l/100km | Massailmavirta-anturi, kulutus | Keskimääräinen kulutus |
C 200 CDI | 116 HV | 5,8-6,2 l/100km | Satunnainen turboahdin | Hyvä |
C 220 CDI | 143 HV | 5,9-6,4 l/100km | Erittäin vankka, kestävä | Erittäin hyvä |
C 270 CDI | 170 HV | 6,2-6,8 l/100km | Vankka, hyvä suorituskyky | Erittäin hyvä |
C 320 CDI | 204 HV | 6,8-7,4 l/100km | Erinomainen, erittäin tehokas | Erittäin hyvä |

Mercedes S203 facelift-muunnokset -moottorit (2004-2007)
Vuoden 2004 faceliftin myötä Mercedes uudisti monia Mercedes S203:n moottoreita ja esitteli uusia variantteja. C 350, jonka teho on 200 kW (272 hv), korvasi C 320:n huippubensiinimoottorina, kun taas C 200 CDI:n teho nousi 90 kW:iin (122 hv). Uudistetut ahdinmoottorit osoittautuivat huomattavasti luotettavammiksi, mutta eivät koskaan saavuttaneet dieselien pitkäikäisyyttä. Erityisesti uusi C 280, jonka teho oli 170 kW (231 hv), kehittyi tasapainoiseksi bensiinimoottoriksi, jolla oli vähemmän ongelmia kuin edeltäjillään. Facelift-vaiheen Mercedes S203 -moottoreita pidetään yleisesti kypsempinä ja vähemmän alttiina alkuvuosien tyypillisille ongelmille.
Mercedes S203 facelift -bensiinimoottorit (2004-2007)
Uudistetut Mercedes S203 -bensiinimoottorit osoittivat merkittäviä parannuksia edeltäjiinsä verrattuna. Uusi C 280, jossa on 3,0-litrainen V6-moottori ja 170 kW (231 hv), osoittautui huomattavasti luotettavammaksi kuin varhaiset ahdetut moottorit. C 350, jossa on 200 kW (272 hv), tarjosi urheilullista suorituskykyä ja hyväksyttävää luotettavuutta. Ahtimilla varustetut moottorit C 200 Kompressor ja C 230 Kompressor saivat uudistetut ahtimet, ja niissä ilmeni vähemmän vikoja, mutta ne olivat edelleen alttiimpia kuin imumoottorit tai dieselmoottorit.
Mercedes S203 facelift -dieselmoottorit (2004-2007)
Dieselmallistoa laajennettiin C 200 CDI -moottorilla, jonka tehoa lisättiin 90 kW (122 hv). Kaikkiin Mercedes S203 -dieselmoottoreihin tehtiin parannuksia ruiskutusjärjestelmään ja turboahtimeen. C 220 CDI pysyi luotettavuuden mittapuuna, kun taas C 320 CDI jäi Mercedeksen historiaan yhtenä kaikkien aikojen parhaista V6-dieselmoottoreista.

Johtopäätökset: Kaikkien aikojen parhaat Mercedes S203 -moottorit
Mercedes S203 -moottoreiden kehitys osoittaa selvästi Mercedes-Benzin siirtymävaiheen nykyaikaiseen voimansiirtotekniikkaan. Siinä missä dieselmoottorit tarjosivat johdonmukaisesti maksimaalisen luotettavuuden, innovatiiviset ahdinmoottorit kamppailivat alkuvaikeuksien kanssa, jotka korjaantuivat suurelta osin vasta faceliftin myötä. Mercedes S203 asetti kestävyydelle ja ajomukavuudelle standardit, jotka ovat vertailukohtia tänäkin päivänä.
- Paras Mercedes S203 -bensiinimoottori:
C 280 (231 hv, vuodesta 2004 alkaen) yhdisti urheilullisen suorituskyvyn huomattavasti parempaan luotettavuuteen verrattuna varhaisiin ahdettuihin moottoreihin, ja sitä pidetään sarjan tasapainoisimpana bensiinimoottorina.
- Paras Mercedes S203 -dieselmoottori:
C 220 CDI (143 hv) tarjoaa parhaan yhdistelmän luotettavuutta, taloudellisuutta ja soveltuvuutta jokapäiväiseen käyttöön - moottori, joka ajaa säännöllisesti yli 400 000 kilometriä ilman suurempia ongelmia.
- Paras Mercedes S203 -suorituskykymoottori:
C 320 CDI (204 hv) yhdistää tehokkaan suorituskyvyn ja Mercedes-dieseleiden legendaarisen luotettavuuden, ja sitä pidetään yhtenä kaikkien aikojen parhaista V6-dieselmoottoreista.
Kaikkien Mercedes S203 -moottoreiden huoltoon ja varaosiin AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.