Sisällysluettelo
Ford S-Max WA6 -moottorit
Ford S-Max WA6 lanseerattiin vuonna 2006 innovatiivisena seitsenpaikkaisena pakettiautona, jolla on urheilulliset tavoitteet, ja se vakiinnutti asemansa premium-luokan monikäyttöautojen segmentin edelläkävijänä. Kahden sukupolven aikana Ford tarjosi monipuolisen moottorivalikoiman taloudellisista dieselmoottoreista tehokkaisiin turbobensiinimoottoreihin, joita kehitettiin jatkuvasti edelleen.

Ford S-Max WA6 -moottorit (2006-2014)
Ensimmäisen sukupolven Ford S-Max WA6 merkitsi Fordille käännekohtaa Euroopan markkinoilla, sillä se tarjosi vaikuttavan moottorivalikoiman, jonka luotettavuusprofiilit olivat kuitenkin erilaiset. Vankat TDCi-dieselmoottorit saavuttivat helposti 350 000-450 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, kun taas varhaiset EcoBoost-bensiinimoottorit vaativat usein kalliita turboahtimen tai suoraruiskutuksen korjauksia 150 000-200 000 kilometrin välillä. Suuremmat moottoriongelmat johtuivat pääasiassa huollon laiminlyönnistä, ja 2.0 TDCi -moottorin hammashihna oli vaihdettava 150 000 kilometrin välein. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 2.2 TDCi, jossa oli 200 hv ja jossa yhdistettiin optimaalisesti teho, luotettavuus ja hyväksyttävä polttoaineenkulutus, ja se osoittautui pitkän matkan mestariksi.
Ford S-Max WA6 -bensiinimoottorit: sukupolvi (2006-2014)
Ford S-Max WA6 -bensiinimoottorivalikoima alkoi hyväksi havaitulla 2.3 Duratec -perämoottorilla, jossa oli 161 hv ja joka osoittautui luotettavaksi mutta janoiseksi. Vuodesta 2010 alkaen Ford mullisti malliston EcoBoost-turbomoottoreilla: 1.6 EcoBoost 160 hv tarjosi hyvän tasapainon suorituskyvyn ja polttoaineenkulutuksen välillä, mutta kärsi turboahtimelle tyypillisistä alkuvaikeuksista ja satunnaisista ongelmista suoraruiskutuksen kanssa. Tehokkain Ford S-Max WA6 -bensiinimoottori oli 2.0 EcoBoost 203-240 hv, joka tarjosi vaikuttavan suorituskyvyn, mutta oli altis ylikuumenemiselle ja turboahtimen ennenaikaiselle kulumiselle urheilullisessa ajossa. Näissä Ford S-Max WA6 -moottoreissa ilmeni ongelmia nokihiukkassuodattimien ja venttiilien koksahtamisen kanssa erityisesti lyhyillä matkoilla.
Ford S-Max WA6 -dieselmoottorit: sukupolvi (2006-2014)
Ford S-Max WA6 -dieselmoottoreita hallitsi hyväksi todettu TDCi-tekniikka eri iskutilavuusvaihtoehdoilla. Alkutason moottorina toimi 1.8 TDCi, jossa oli 125 hv, ja se osoittautui taloudelliseksi, mutta ajoneuvon painoon nähden alitehoiseksi. 2.0 TDCi-moottoria oli saatavana 130, 140 ja 163 hv:n tehoisena, ja siitä kehittyi sarjan työjuhta - erityisesti 140 hv:n muunnosta pidettiin vankan rakenteensa ja nykyaikaisen common-rail -järjestelmänsä ansiosta lähes tuhoutumattomana. Huippumoottori oli 2.2 TDCi 175 ja 200 hv:n teholla, joka bi-turbolataukseen liittyvästä monimutkaisuudestaan huolimatta osoittautui pitkällä aikavälillä erinomaisen luotettavaksi ja aiheutti harvoin ongelmia jopa intensiivisessä käytössä.
Ford S-Max WA6 -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
2.3 Duratec | 161 HV | 9,2-10,1 l/100km | Korkea kulutus, hidas | Keskimääräinen |
1.6 EcoBoost | 160 HV | 7,8-8,4 l/100km | Turboahdettu, suoraruiskutus | Kohtalainen |
2.0 EcoBoost | 203-240 HV | 8,7-9,8 l/100km | Ylikuumeneminen, turboahtimen kuluminen | Ongelmallinen |
1.8 TDCi | 125 HV | 6,2-6,8 l/100km | Alitehoinen | Keskimääräinen |
2.0 TDCi | 130-163 HV | 5,9-6,7 l/100km | Erittäin vankka (140 hv:n versio) | Erittäin hyvä |
2.2 TDCi | 175-200 HV | 6,8-7,4 l/100km | Monimutkainen bi-turbo, mutta luotettava | Hyvä |

Ford S-Max WA6 WA6 -moottorit (2015-2023)
Ford S-Max WA6:n toinen sukupolvi toi mukanaan täydellisen moottoriuudistuksen, ja se luotti johdonmukaisesti turboahdukseen kaikissa voimansiirroissa. Tätä sukupolvea pidetään teknisesti kypsempänä, vaikka ajokilometrit vaihtelevat suuresti moottorista riippuen: hyväksi havaitut TDCi-dieselit saavuttavat edelleen 300 000-400 000 kilometrin ajokilometrit, kun taas uusista EcoBlue-dieseleistä ei ole vielä pitkäaikaisia kokemuksia. Toisen sukupolven EcoBoost-bensiinimoottorit ovat parantuneet merkittävästi edeltäjiinsä verrattuna, mutta kärsivät edelleen ajoittaisista turboahtimen ongelmista. Tämän sukupolven erinomainen moottori oli 2.0 TDCi, jossa oli 180 hv ja jossa yhdistettiin ensimmäisen sukupolven todistettu luotettavuus ja uusin pakokaasuteknologia. Vuodesta 2021 alkaen oli ensimmäistä kertaa tarjolla myös hybridiveto, mutta se oli saatavilla vain rajoitetun ajan.
Ford S-Max WA6 -bensiinimoottorit (2015-2023)
Ford S-Max WA6 -bensiinimoottorivalikoima keskittyi täysin EcoBoost-teknologiaan. Se alkoi 1,5 EcoBoost-moottorilla, jossa oli 160 hv ja joka oli huomattavasti luotettavampi kuin 1,6-litrainen edeltäjänsä parannetun turboahtimen tekniikan ansiosta, mutta jolla oli silti ajoittain ongelmia venttiilien kokkareiden kanssa. Lisää tehoa tarjosi 2.0 EcoBoost eri porrastuksilla 240-250 hv, ja uusimman sukupolven Ford S-Max WA6 -moottorit (vuodesta 2019 alkaen) oli varustettu parannetulla jäähdytyksellä ja kestävämmillä turboahtimilla. Tehokkain Ford S-Max WA6 -bensiinimoottori oli 2.3 EcoBoost 280 hv:llä, mutta se oli saatavana vain ST-versiossa ja pysyi yllättävän luotettavana urheilullisuudestaan huolimatta.
Ford S-Max WA6 -dieselmoottorit: sukupolvi (2015-2023)
Ford otti käyttöön sekä hyväksi havaitun TDCi- että uuden EcoBlue-dieselteknologian toisessa sukupolvessa. Ford S-Max WA6 TDCi -moottorit jatkoivat menestystarinaa: 2.0 TDCi oli saatavana 150, 180 ja 210 hv:n tehoilla ja osoittautui erittäin kestäväksi. Vuodesta 2019 alkaen mallistoa täydensi moderni 2.0 EcoBlue 150 ja 190 hv:llä, joka pisti pisteitä modulaarisella rakenteellaan ja parannetulla pakokaasujen puhdistuksella, mutta jolla ei nuoren ikänsä vuoksi ole vielä pitkäaikaisia kokemuksia. Ford S-Max WA6 2.0 TDCi 180 hv:llä kehittyi usein ajavien kuljettajien kultaiseksi standardiksi - se yhdisti kohtuullisen suorituskyvyn erinomaiseen luotettavuuteen ja pieneen polttoaineenkulutukseen, joka oli vain 5,2-5,8 litraa 100 km:llä.
Ford S-Max WA6 hybridiveto: (2015-2023)
Vuodesta 2021 alkaen Ford tarjosi ensimmäistä kertaa Ford S-Max WA6 Hybrid Drive -hybridiajoa, jossa on 2,5-litrainen imumoottori ja sähkömoottori, joiden järjestelmäteho on 190 hv. Tämä Ford S-Max WA6 Hybrid perustui hyväksi todettuun Toyotan tekniikkaan ja osoittautui luotettavaksi, mutta se ei ollut kovin menestyksekäs vähäisen levikkinsä ja korkean hankintahintansa vuoksi.
Ford S-Max WA6:n moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
1.5 EcoBoost | 160 HV | 7,1-7,8 l/100km | Satunnaista venttiilien koksautumista | Hyvä |
2.0 EcoBoost | 240-250 HV | 8,2-9,1 l/100km | Parannettu, mutta edelleen turboahdettu | Kohtalainen |
2.3 EcoBoost | 280 HV | 9,4-10,2 l/100km | Yllättävän luotettava | Hyvä |
2.0 TDCi | 150-210 HV | 5,2-6,4 l/100km | Erittäin kestävä (180 hv:n versio) | Erittäin hyvä |
2.0 EcoBlue | 150-190 HV | 5,0-5,9 l/100km | Ei vielä pitkäaikaisia kokemuksia | Keskimääräinen |
2.5 Hybrid | 190 HV | 5,7-6,3 l/100km | Ei kovin yleinen, monimutkainen | Hyvä |

Johtopäätös: Kaikkien sukupolvien parhaat Ford S-Max WA6 -moottorit.
Ford S-Max WA6 -moottoreiden kehityksessä näkyy EcoBoost-tekniikan jatkuva kehittyminen, kun taas dieselmoottorit ovat säilyttäneet vahvuutensa kauttaaltaan. Erityisen huomionarvoista on molempien sukupolvien TDCi-dieselmoottoreiden pitkäikäisyys, sillä ne ovat osoittautuneet lähes tuhoutumattomiksi. Uudemmat toisen sukupolven EcoBoost-bensiinimoottorit ovat merkittävä laatuhyppäys varhaisiin turbomoottoreihin verrattuna, ja ne tarjoavat hyvän tasapainon suorituskyvyn ja luotettavuuden välillä.
- Paras Ford S-Max WA6 -bensiinimoottori:
2.3 EcoBoost (280 hv, II sukupolvi) yllättää yhdistelmällään suurta suorituskykyä ja odottamattoman hyvää luotettavuutta, ihanteellinen urheilullisille kuljettajille.
- Paras Ford S-Max WA6 -dieselmoottori:
2.0 TDCi (180 hv, sukupolvi II) asettaa mittapuun pitkän matkan luotettavuudelle ja tarjoaa optimaalisen tasapainon suorituskyvyn, kulutuksen ja kestävyyden välillä usein ajaville kuljettajille.
- Paras Ford S-Max WA6 -hybridimoottori:
2.5 Hybrid (190 hv, Generation II), jossa on hyväksi todettua Toyota-teknologiaa, vaikka se jäikin kapeaksi ratkaisuksi vähäisen levinneisyyden vuoksi.
Kaikkien Ford S-Max WA6 -sukupolvien huoltoa ja korjausta varten AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia luotettavalla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.