Sisällysluettelo
Mercedes-Benz Vito moottorit
Mercedes-Benz Vito on kehittynyt vuonna 1996 tapahtuneen lanseerauksensa jälkeen yhdeksi keskikokoisen segmentin menestyneimmistä pakettiautoista, ja se tarjoaa monipuolisen valikoiman Mercedes-Benz Vito moottoreita kolmessa eri sukupolvessa. Teknologisessa kehityksessä näkyy selvästi muutos vankoista, mutta yksinkertaisista dieselmoottoreista huippumoderneihin, tehokkaisiin käyttökonsepteihin sähköistämisen myötä.
Mercedes-Benz Vito sukupolvi I (1996-2003)

Ensimmäinen Mercedes-Benz Vito sukupolvi vakiinnutti asemansa vankkana pyörillä kulkevana työpaikkana, ja sille olivat ominaisia tuhoutumattomat mutta silti teknisesti yksinkertaiset moottorit. Ajokilometrit olivat vaikuttavia: hyvin huolletut Mercedes-Benz Vito dieselmoottorit saavuttivat säännöllisesti 400 000-500 000 kilometrin ajokilometrit, ja ensimmäiset suuremmat korjaukset tehtiin yleensä vasta 250 000-300 000 kilometrin välillä. Bensiinimoottorit olivat harvinaisempia, ja niiden luotettavuudessa ilmeni jo varhain heikkouksia. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 98 hv:n 2.3 D, jossa yhdistettiin optimaalisesti pitkäikäisyys ja taloudellisuus ja jota pidettiin lähes tuhoutumattomana.
Mercedes-Benz Vito bensiinimoottorit: sukupolvi (1996-2003)
Mercedes-Benz Vito bensiinimoottorivalikoima oli suoraviivainen, ja siihen kuuluivat pääasiassa 2,0-litrainen 95 hv:n imumoottori ja 2,3-litrainen 143 hv:n moottori. Nämä Mercedes-Benz Vito moottorit perustuivat hyväksi havaittuun tekniikkaan, mutta kärsivät suuresta polttoaineenkulutuksesta ja ajoittaisista ongelmista sylinterikannen tiivisteen kanssa suurilla ajokilometreillä. 2,3-litraisesta bensiinimoottorista kehittyi tämän sukupolven ongelmallisin moottori, sillä se vaati kalliita korjauksia jo 150 000 kilometrin intensiivisen käytön jälkeen. Bensiinimoottorit oli tarkoitettu pääasiassa henkilöliikenteeseen, mutta ne eivät pystyneet kilpailemaan dieseleiden kanssa vetokyvyssä.
Mercedes-Benz Vito dieselmoottorit: sukupolvi I (1996-2003)
Mercedes-Benz Vito dieselmoottoreita hallitsi legendaarinen OM 601, jonka iskutilavuus oli 2,3 litraa ja jonka tehot vaihtelivat 79 hevosvoimasta 98 hevosvoimaan. Tämä epäsuoralla ruiskutuksella ja pyörrekammiotekniikalla varustettu Mercedes-Benz Vito 2.3 D osoittautui poikkeuksellisen luotettavaksi ja taloudelliseksi. Moottori tunnettiin lujuudestaan ja kestävyydestään - monet yksiköt ajoivat yli 500 000 kilometriä ilman ongelmia. Oli myös tehokkaampi 2.3 TD, jossa oli turboahdin ja 98 hv, joka tarjosi enemmän tehoa, mutta jossa ilmeni toisinaan ongelmia turboahtimen kanssa. Näitä Mercedes-Benz Vito TDI -moottoreita pidettiin koko Vito historian luotettavimpina voimansiirtoyksikköinä.
| Mercedes-Benz Vito moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 2.0 bensiinimoottori | 95 HV | 10,5-11,2 l/100km | Sylinterin pään tiiviste, korkea kulutus | Kohtalainen |
| 2.3 bensiinimoottori | 143 HV | 11,8-12,5 l/100km | Sylinterin pään tiiviste, venttiiliongelmat | Ongelmallinen |
| 2,3 D | 79-98 HV | 7,8-8,5 l/100km | Käytännössä ei vakio-ongelmia | Erittäin hyvä |
| 2,3 TD | 98 HV | 8,2-8,8 l/100km | Satunnaisia turboahtimen vaurioita | Hyvä |
Mercedes-Benz Vito Generation II (2003-2014)

Mercedes-Benz Vito toinen sukupolvi merkitsi siirtymistä nykyaikaiseen common-rail-tekniikkaan ja toi huomattavasti lisää mukavuutta ja suorituskykyä. Ajokilometrit pysyivät korkealla tasolla: useimmat tämän sukupolven Mercedes-Benz Vito moottorit saavuttavat 300 000-400 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, ja 2.2 CDI -dieseleitä pidetään erityisen kestävinä. Suuremmat korjaukset ovat tyypillisesti tarpeen 200 000-250 000 kilometrin ajomatkan välillä, ja ne kohdistuvat pääasiassa ruiskutusjärjestelmään ja turboahtimeen. Ehdoton kohokohta oli 2.2 CDI, jossa on 150 hv - tekninen mestariteos, jossa suorituskyky, kulutus ja luotettavuus ovat täydellisessä tasapainossa. Tässä sukupolvessa esiteltiin ensimmäistä kertaa myös bensiinimoottorit, joiden luotettavuus oli hyväksyttävä.
Mercedes-Benz Vito bensiinimoottorit: sukupolvi (2003-2014)
Mercedes-Benz Vito bensiinimoottorivalikoima uudistettiin täysin, ja siihen tulivat modernit V6-moottorit, joiden iskutilavuus oli 2,5 ja 3,2 litraa. 2,5-litrainen V6, jossa oli 190 hv, ja 3,2-litrainen V6, jossa oli 218 hv, tarjosivat huomattavasti enemmän tehoa kuin edeltäjänsä. Nämä Mercedes-Benz Vito moottorit osoittautuivat paljon luotettavammiksi kuin ensimmäisen sukupolven bensiinimoottorit, mutta niiden polttoaineenkulutus oli edelleen korkea, 11-13 litraa 100 kilometrillä. 3,2-litraisesta V6-moottorista kehittyi tämän sukupolven paras bensiinimoottori, mutta siinä ilmeni ajoittain ongelmia sytytyskelojen ja venttiilien ajoituksen kanssa suurilla ajokilometreillä.
Mercedes-Benz Vito dieselmoottorit: sukupolvi (2003-2014)
Mercedes-Benz Vito 2.2 CDI (OM 646) dominoi eri tehotasoilla 95 hv:stä 150 hv:iin ja korvasi hyväksi havaitut imusylinteriset dieselmoottorit nykyaikaisella common-rail-tekniikalla. Nämä Mercedes-Benz Vito CDI -moottorit tarjosivat huomattavasti enemmän tehoa ja mukavuutta, mutta olivat teknisesti monimutkaisempia. 109 hv:n 2.2 CDI osoittautui erityisen luotettavaksi ja taloudelliseksi, kun taas tehokkaissa 136 hv:n ja 150 hv:n versioissa oli toisinaan ongelmia ruiskutussuuttimien ja turboahtimien kanssa. Oli myös pienempi 2.0 CDI, jossa oli 95 hv, mutta se oli harvinaisempi. Mercedes-Benz Vito 2.2 CDI, jossa oli 109 hv, oli luotettavuuden ja taloudellisuuden kultainen standardi.
| Mercedes-Benz Vito moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 2.5 V6-bensiinimoottori | 190 HV | 11,2-12,1 l/100km | Sytytyskelat, korkea kulutus | Keskimääräinen |
| 3.2 V6-bensiinimoottori | 218 HV | 12,5-13,2 l/100km | Venttiilien ohjaus, sytytyskelat | Hyvä |
| 2.0 CDI | 95 HV | 6,8-7,2 l/100km | Ei kovin yleinen | Keskimääräinen |
| 2.2 CDI | 95-150 HV | 6,5-7,8 l/100km | Suuttimet (136/150 hv:llä) | Erittäin hyvä |
Mercedes-Benz Vito sukupolvi III (2014-nykyään)

Nykyinen Mercedes-Benz Vito sukupolvi edustaa pakettiautojen kehityksen huippua, ja se luottaa huippumoderniin moottoritekniikkaan BlueEFFICIENCY:n ja myöhemmin myös sähköistämisen avulla. Oikeanlaisella huollolla ajokilometrit nousevat 250 000-350 000 kilometriin, jolloin 2.1 CDI -dieseliä, jossa on 163 hv, pidetään erityisen kestävänä. Suuremmat moottorivauriot ovat tulleet harvinaisiksi, mutta monimutkaiset pakokaasujen puhdistusjärjestelmät vaativat säännöllistä huoltoa ja voivat aiheuttaa kalliita korjauksia. Ehdoton huippumoottori on 2.0 CDI 163 hv - tekninen mestariteos, jossa suorituskyky, tehokkuus ja luotettavuus ovat täydellisessä tasapainossa. Sähköistäminen otettiin käyttöön vuonna 2020 myös täyssähköisellä eVitolla.
Mercedes-Benz Vito bensiinimoottorit: III sukupolvi (2014-nykyään)
Mercedes-Benz Vito bensiinimoottorivalikoimaa supistettiin radikaalisti, ja se sisältää nyt vain 2,0-litraisen turbomoottorin, jossa on 211 hv. Tämä Mercedes-Benz Vito 2.0 Turbo perustuu hyväksi todettuun M274-moottoriperheeseen ja tarjoaa huomattavasti paremman luotettavuuden kuin aiemmat bensiinimoottorit. Moottorissa on suoraruiskutus, turboahdin ja muuttuva venttiilien ajoitus, mutta ajoittain siinä esiintyy ongelmia, jotka liittyvät imuventtiilien koksautumiseen ja lisääntyneeseen öljynkulutukseen urheilullisessa ajossa. Näistä heikkouksista huolimatta 2.0 Turbosta kehittyi Vito historian paras bensiinimoottori.
Mercedes-Benz Vito dieselmoottorit: III sukupolvi (2014-nykypäivään)
Mercedes-Benz Vito 2.1 CDI (OM 651) oli tarjolla eri teholuokissa 88 hv:n ja 190 hv:n välillä, ja se korvattiin myöhemmin nykyaikaisemmalla 2.0 CDI:llä (OM 654). Kaikissa Mercedes-Benz Vito dieselmoottoreissa on nykyaikainen common-rail -ruiskutus, jossa on SCR-katalysaattori ja hiukkassuodatin Euro 6 -standardin täyttämiseksi. 2.1 CDI 136 hv:n teholla osoittautui erityisen tasapainoiseksi, kun taas tehokkaissa 163 hv:n ja 190 hv:n versioissa on toisinaan ongelmia monimutkaisen pakokaasujen puhdistusjärjestelmän kanssa. Uusi 2.0 CDI 163 hv:llä (vuodesta 2019 alkaen) kehittyi tämän sukupolven luotettavimmaksi ja tehokkaimmaksi moottoriksi.
Mercedes-Benz Vito sähkökäyttö: III sukupolvi (2014-nykyään)
Vuodesta 2018 alkaen Mercedes-Benz eVito esiteltiin puhtaasti sähköisenä versiona. Sähkömoottorin teho on 150 kW (204 hv) ja sen toimintasäde on jopa 421 kilometriä (WLTP). eVito vakuuttaa alhaisilla käyttökustannuksillaan ja korkealla luotettavuudellaan, mutta se ei vielä sovellu massatuotantoon korkeiden hankintakustannusten ja rajallisen latausinfrastruktuurin vuoksi.
| Mercedes-Benz Vito moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| 2.0 Turbo-bensiinimoottori | 211 HV | 8,9-9,6 l/100km | Venttiilien koksahtaminen, öljynkulutus | Hyvä |
| 2.1 CDI | 88-190 HV | 5,8-6,9 l/100km | Pakokaasujen puhdistus (163/190 hv:llä) | Erittäin hyvä |
| 2.0 CDI | 163 HV | 5,2-5,8 l/100km | Erittäin vankka ja tehokas | Erittäin hyvä |
| eVito electric | 204 HV | 26,2 kWh/100km | Korkeat hankintakustannukset | Hyvä |
Johtopäätös: Mercedes-Benz Vito kaikkien sukupolvien parhaat moottorit
Mercedes-Benz Vito moottoreiden kehitys osoittaa jatkuvaa parannusta suorituskyvyn ja tehokkuuden osalta, ja dieselmoottorit edustavat jatkuvasti mallisarjan vahvuutta. Kun varhaiset imydieselmoottorit tekivät vaikutuksen tuhoutumattomuudellaan, nykyaikaiset CDI-moottorit tarjoavat huomattavasti enemmän mukavuutta ja suorituskykyä säilyttäen samalla korkean luotettavuustason. Bensiinimoottorit tekivät vaikutuksen vasta kolmannessa sukupolvessa, mutta ne ovat edelleen kapeakatseinen ratkaisu niiden korkean polttoaineenkulutuksen vuoksi.
- Paras Mercedes-Benz Vito bensiinimoottori:
Mercedes-Benz Vito 2.0 Turbo (211 hv, III sukupolvi) yhdistää nykyaikaisen tekniikan ja hyväksyttävän luotettavuuden ja on malliston ensimmäinen todella suositeltava bensiinimoottori.
- Mercedes-Benz Vito paras dieselmoottori:
Mercedes-Benz Vito 2.0 CDI (163 hv, Generation III) tarjoaa parhaan yhdistelmän luotettavuutta, taloudellisuutta ja suorituskykyä kaikissa sukupolvissa.
- Paras Mercedes-Benz Vito sähkökäyttö:
Mercedes-Benz eVito (204 hv, Generation III), jonka pitkä, jopa 421 km:n toimintasäde ja alhaiset käyttökustannukset sopivat ympäristötietoisille kauppiaille.
Kaikkien Mercedes-Benz Vito -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: