Sisällysluettelo
Mercedes-Benz GLC -moottorit
Vuonna 2015 GLK seuraajana lanseeratusta Mercedes-Benz GLC on kehittynyt yksi menestyneimmistä premium-kompaktista katumaastureista, ja se tarjoaa monipuolisen Mercedes-Benz GLC -moottorivalikoiman kahdessa sukupolvessa. Teknologinen kehitys perinteisistä polttomoottoreista huipputeknisiin hybridi- ja sähkökäyttöihin kuvastaa Mercedeksen muutosta kohti sähköistä liikkuvuutta.
Mercedes-Benz GLC sukupolvi I (2015-2022)

Mercedes-Benz GLC ensimmäinen sukupolvi asetti uudet standardit premium-kompaktin SUV:n segmentissä, ja sille oli ominaista mukavuuden, suorituskyvyn ja luotettavuuden tasapainoinen yhdistelmä. Ajokilometrit vaihtelevat huomattavasti moottorityypin mukaan: kun hyväksi havaitut Mercedes-Benz GLC dieselmoottorit saavuttavat asianmukaisella huollolla helposti 400 000-500 000 kilometrin ajokilometrit, tehokkaat AMG-bensiinimoottorit vaativat usein turboahtimien tai ruiskutusjärjestelmän laajoja huoltotöitä 150 000-200 000 kilometrin välillä. Suuremmat korjaukset ovat yleensä ajankohtaisia 120 000-180 000 kilometrin välillä, ja dieselmoottorit vaativat huomattavasti vähemmän huoltoa. Tämän sukupolven ehdoton huippumoottori oli 2,1-litraisella nelisylinterisellä dieselillä varustettu GLC 250 d, jossa yhdistyvät optimaalisesti teho, luotettavuus ja taloudellisuus ja joka osoittautui lähes tuhoutumattomaksi.
Mercedes-Benz GLC -bensiinimoottorit: Sukupolvi I (2015-2022)
Mercedes-Benz GLC bensiinimoottorivalikoima koostui pääasiassa M274-sarjan nelisylinterisistä turbomoottoreista. GLC 200 aloitti 135 kW:n (184 hv) teholla, jota seurasi GLC 250 155 kW:n (211 hv) teholla. Nämä Mercedes-Benz GLC -moottorit osoittautuivat periaatteessa luotettaviksi, mutta niissä ilmeni toisinaan ongelmia korkeapainepumpun ja turboahtimen kanssa suurilla ajokilometreillä. Tehokkain perinteinen Mercedes-Benz GLC -bensiinimoottori oli GLC 300, jonka teho oli 180 kW (245 hv) ja joka teki vaikutuksen tasaisella tehonsiirrolla ja kohtuullisilla polttoaineen kulutusluvuilla. V6- ja V8-biturbomoottoreilla (270-375 kW) varustetut AMG-muunnokset GLC 43 AMG ja GLC 63 AMG tarjosivat näyttävää suorituskykyä, mutta vaativat intensiivistä huoltoa ja turboahtimien ja moottorin kiinnikkeiden kuluminen lisääntyi urheilukäytössä.
Mercedes-Benz GLC -dieselmoottorit: sukupolvi I (2015-2022)
Mercedes-Benz GLC dieselmoottoreita hallitsi 2,1-litrainen OM651-nelisylinterinen moottori eri tehotasoilla. GLC 220 d tarjosi 125 kW (170 hv), kun taas GLC 250 d 150 kW:lla (204 hv) edusti täydellistä tasapainoa suorituskyvyn ja tehokkuuden välillä. Näissä Mercedes-Benz GLC TDI -moottoreissa oli nykyaikainen common-rail -ruiskutus, jossa oli jopa 2 000 barin ruiskutuspaine ja SCR-katalysaattori AdBlue-ruiskutuksella. Mercedes-Benz GLC 250 d:stä kehittyi koko sukupolven luotettavin moottori - erityisesti vuodesta 2016 alkaen tuotetut, optimoidulla pakokaasujen puhdistuksella varustetut vaihtoehdot osoittautuivat poikkeuksellisen kestäviksi ja taloudellisiksi. Tyypilliset ongelmat rajoittuivat satunnaisiin AdBlue-järjestelmän virheisiin ja hehkutulppien kulumiseen 200 000 kilometrin jälkeen.
Mercedes-Benz GLC hybridiajo: I sukupolvi (2015-2022)
Vuodesta 2019 alkaen Mercedes esitteli GLC 300 e:n pistokehybridinä, jossa yhdistettiin 2,0-litrainen bensiinimoottori ja sähkömoottori. Järjestelmän teho oli 235 kW (320 hv) ja sähköinen toimintasäde noin 43 kilometriä. Tämä Mercedes-Benz GLC Hybrid osoittautui teknisesti kypsäksi, mutta kärsi akkujen suuresta painosta ja ajoittaisista ongelmista akkujen jäähdytyksessä äärimmäisissä lämpötiloissa.
| Mercedes-Benz GLC moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| GLC 200 | 184 HV | 7,2-8,1 l/100km | Korkeapainepumppu, satunnainen turboahdin. | Hyvä |
| GLC 250/300 | 211-245 HV | 7,5-8,4 l/100km | Turboahdin suurella ajokilometrimäärällä | Hyvä |
| GLC 43/63 AMG | 367-510 HV | 9,1-12,3 l/100km | Turboahdin, moottorin kiinnikkeet, korkeat huoltokustannukset. | Kohtalainen |
| GLC 220 d | 170 HV | 5,3-6,1 l/100km | AdBlue-järjestelmä, hehkutulpat | Erittäin hyvä |
| GLC 250 d | 204 HV | 5,5-6,3 l/100km | Vähäinen, erittäin kestävä | Erittäin hyvä |
| GLC 300 e | 320 HV | 2,6 l/100km + sähkö | Akun jäähdytys, suuri paino | Hyvä |
Mercedes-Benz GLC Generation II (2022-nykyinen)
Mercedes-Benz GLC toinen sukupolvi edustaa Mercedeksen johdonmukaista sähköistämisstrategiaa ja luottaa täysin miedohybridi- ja plug-in-hybriditekniikkaan. Kaikissa polttomoottoreissa on nyt 48 voltin sisäinen sähköjärjestelmä, jossa on integroitu käynnistysgeneraattori (ISG), mikä lisää merkittävästi tehokkuutta ja vähentää moottorin kuormitusta. Koska sukupolvi on ollut saatavilla vasta vuodesta 2022 lähtien, pitkäaikaisia kokemuksia ei ole vielä saatavilla, mutta ensimmäiset 50 000 kilometriä osoittavat lupaavia luotettavuusarvoja. Ensimmäiset korjaukset ovat tyypillisesti odotettavissa vasta 100 000-150 000 kilometrin jälkeen, ja miedon hybriditekniikan käyttöikä lupaa yli 400 000 kilometriä. Tämän sukupolven erinomainen moottori on GLC 300 d:n uusi 2,0-litrainen nelisylinterinen diesel (OM654M), joka tekee vaikutuksen poikkeuksellisen pehmeällä käyntiäänellä ja tehokkuudellaan.
Mercedes-Benz GLC miedohybridibenssimoottori: Sukupolvi II (2022-nykyinen)
Mercedes-Benz GLC moottorivalikoima perustuu kahteen M254-sarjan 2,0-litraiseen nelisylinteriseen turbomoottoriin, joissa on 48 voltin miedohybridijärjestelmä. GLC 200:n teho on 150 kW (204 hv), kun taas GLC 300, jonka teho on 190 kW (258 hv), palvelee keskiluokkaa. Molemmissa Mercedes-Benz GLC -moottoreissa on integroitu käynnistys-alternaattori, joka tuottaa 15 kW:n lisätehon, ja ne on varustettu 48 voltin sisäisellä sähköjärjestelmällä. M254-moottorilla varustettua Mercedes-Benz GLC 300:aa pidetään erityisen onnistuneena, ja siitä on kehittymässä tämän sukupolven paras bensiinimoottori - se tarjoaa saumattoman voimansiirron sähköavustuksen avulla, eikä siinä ole toistaiseksi ollut suurempia sarjatuotanto-ongelmia. Mild-hybriditekniikka mahdollistaa ajamisen tasaisella nopeudella ja vähentää polttoaineen kulutusta jopa 0,8 litraa sadalla kilometrillä.
Mercedes-Benz GLC dieselmoottorit: II sukupolvi (2022-nykypäivä)
Mercedes-Benz GLC 220 d ja GLC 300 d perustuvat huippumoderniin 2,0-litraiseen OM654M-nelisylinteriseen moottoriin, jossa on 48 voltin miedohybridijärjestelmä. GLC 220 d:n teho on 147 kW (200 hv), kun taas GLC 300 d asettaa uudet standardit dieselin suorituskyvylle 183 kW:lla (249 hv). Näissä Mercedes-Benz GLC -dieselmoottoreissa on alumiinirakenne, jossa sylinteripesät on päällystetty nanoslide-pinnoitteella, mikä vähentää kitkaa 50 prosenttia. Mercedes-Benz GLC 300 d on kehittymässä koko toisen sukupolven huippumoottoriksi - siinä yhdistyvät vaikuttava ajosuoritus ja testikulutus, joka on vain 5,8-6,4 litraa sadalla kilometrillä, eikä se ole toistaiseksi osoittanut merkittäviä heikkouksia. AdBlue-järjestelmää on uudistettu perusteellisesti, ja se toimii nyt paljon luotettavammin kuin edellisessä sukupolvessa.
Mercedes-Benz GLC plug-in-hybridit: Sukupolvi II (2022-nykyinen)
Mercedes-Benz GLC plug-in-hybridivaihtoehtojen GLC 300 e ja GLC 400 e järjestelmätehot ovat 230 kW (313 hv) ja 280 kW (381 hv), ja niiden sähköinen toimintasäde on jopa 87 kilometriä. Näissä Mercedes-Benz GLC:ssä yhdistyvät M254-bensiinimoottori, 100 kW:n sähkömoottori ja 31,2 kWh:n akku. GLC 400 e on tehokkain ei-AMG-moottori, ja se tarjoaa urheilullisen ajosuoritusominaisuuden ja alhaisen polttoaineenkulutuksen hybriditilassa. Pistokehybridit ovat toistaiseksi osoittaneet suurta luotettavuutta, mutta ne ovat teknisesti monimutkaisia ja vaativat säännöllisiä ohjelmistopäivityksiä.
Mercedes-Benz GLC AMG -moottorit: Sukupolvi II (2022-nykyinen)
AMG-muunnokset GLC 43 ja GLC 63 S E Performance perustuvat erilaisiin konsepteihin. GLC 43 käyttää 2,0-litraista nelisylinteristä turbomoottoria, jossa on sähköavustin ja joka tuottaa 310 kW (421 hv). GLC 63 S E Performance yhdistää V8-biturbon ja tehokkaan sähkömoottorin, jolloin järjestelmän teho on 500 kW (680 hv). Molemmat Mercedes-Benz GLC AMG -moottorit tarjoavat näyttäviä ajosuorituksia, mutta ovat monimutkaisen hybriditekniikan vuoksi huoltoa vaativia ja osoittavat ensimmäiset merkit lisääntyneestä kulumisesta intensiivisessä käytössä.
| Mercedes-Benz GLC -moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
|---|---|---|---|---|
| GLC 200 | 204 HV | 6,8-7,5 l/100km | Ei sarjan ongelmia toistaiseksi | Erittäin hyvä |
| GLC 300 | 258 HV | 7,1-7,8 l/100km | Erittäin luotettava | Erittäin hyvä |
| GLC 220 d | 200 HV | 5,5-6,2 l/100km | Vähäinen, kestävä | Erittäin hyvä |
| GLC 300 d | 249 HV | 5,8-6,4 l/100km | Toistaiseksi ongelmaton | Erittäin hyvä |
| GLC 300 e | 313 HV | 0,8-1,2 l/100km + sähkökäyttö | Monimutkainen, mutta luotettava | Hyvä |
| GLC 400 e | 381 HV | 0,9-1,4 l/100km + sähkökäyttö | Teknisesti monimutkainen | Hyvä |
| GLC 43 AMG | 421 HV | 8,9-9,6 l/100km | Huoltoa vaativa | Kohtalainen |
| GLC 63 S E Suorituskyky | 680 HV | 1,1 l/100km + sähkö | Erittäin monimutkainen, suuri kuluminen | Kohtalainen |
Johtopäätös: Mercedes-Benz GLC kaikkien sukupolvien parhaat moottorit
Mercedes-Benz GLC -moottoreiden kehitys osoittaa vaikuttavasti Mercedes-Benzin teknologisen edistyksen. Kun jo ensimmäinen sukupolvi asetti korkeat laatustandardit, toinen sukupolvi ylittää kaikki odotukset johdonmukaisella sähköistämisellä. Mercedes-Benz GLC dieselmoottorit ovat pysyneet luotettavuuden ja tehokkuuden mittapuuna molemmissa sukupolvissa, kun taas uudet mild-hybrid-bensiinimoottorit ovat lupaava vaihtoehto kuljettajille, jotka arvostavat nykyaikaista tekniikkaa ja pienempää polttoaineenkulutusta.
- Paras Mercedes-Benz GLC -bensiinimoottori:
Mercedes-Benz GLC 300 (258 hv, sukupolvi II), jossa on M254-moottori ja 48 voltin miedohybridijärjestelmä, yhdistää nykyaikaisen tekniikan erinomaiseen luotettavuuteen ja korkeaan hyötysuhteeseen.
- Paras Mercedes-Benz GLC -dieselmoottori:
Mercedes-Benz GLC 300 d (249 hv, sukupolvi II) OM654M-moottorilla tarjoaa parhaan yhdistelmän suorituskykyä, luotettavuutta ja taloudellisuutta molemmissa sukupolvissa ja asettaa uudet standardit dieselmoottoreille.
- Paras Mercedes-Benz GLC hybridimoottori:
Mercedes-Benz GLC 400 e (381 hv, sukupolvi II), jonka suuri sähköinen toimintasäde on 87 km ja vaikuttava järjestelmän suorituskyky yhdistettynä pieneen polttoaineenkulutukseen.
Kaikkien Mercedes-Benz GLC -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: