Mercedes-Benz E-luokan moottorit
Vuonna 1993 tapahtuneesta esittelystään lähtien Mercedes-Benz E-Klasse on vakiinnuttanut asemansa ylellisyyden ja luotettavuuden synonyyminä ylemmässä keskiluokassa, ja se tarjoaa poikkeuksellisen monipuolisen valikoiman Mercedes-Benz E-Klasse -moottoreita viidessä sukupolvessa. Alkuvuosien vankoista imumoottoreista nykyisen sukupolven huippumoderniin mild-hybridijärjestelmiin on tapahtunut jatkuvaa teknistä kehitystä, joka on tehnyt Mercedes-Benzistä premium-sedanien vertailukohteen.
Mercedes-Benz E-luokan moottorit: Historialliset sukupolvet I-II (1993-2009)

Kahta ensimmäistä Mercedes-Benz E-Klass-sukupolvea (W210: 1995-2002 ja W211: 2002-2009) pidetään kaikista E-Klass-sukupolvista luotettavimpina ja kestävimpinä. Asianmukaisella huollolla nämä Mercedes-Benz E-Klasse -moottorit saavuttivat helposti 400 000-600 000 kilometrin ajokilometrit, jolloin suuritehoisia kuusisylinterisiä bensiinimoottoreita ja vankkoja CDI-dieselmoottoreita pidettiin lähes tuhoutumattomina. Säännöllisen huollon ansiosta suurempia moottorivaurioita ei juuri esiintynyt; ainoastaan W210-sukupolven varhaisissa V6-bensiinimoottoreissa ilmeni ajoittain ongelmia hammasketjujen kanssa 200 000 kilometrin jälkeen. Tämän aikakauden ehdoton huippumoottori oli E 320 CDI (W211), jossa oli 224 hv - tekninen mestariteos, jossa yhdistyvät täydellisesti teho, tasainen käynti ja taloudellisuus, ja sitä pidetään yhä nykyäänkin premium-dieselien vertailukohtana.
Mercedes-Benz E-Luokan bensiinimoottorit: Historialliset sukupolvet I-II (1993-2009)
W210-sukupolvessa Mercedes-Benz E-Luokan bensiinimoottorivalikoima käsitti aluksi hyväksi havaitut M104-rivikuusisylinteriset moottorit (E 280, E 320), joiden teho oli 193-224 hv, ja tehokkaat M119 V8-moottorit (E 420, E 500), joiden teho oli 279-326 hv. Näille Mercedes-Benzin E-luokan moottoreille oli ominaista poikkeuksellisen tasainen käynti ja pitkäikäisyys - M104-kuusisylinteristä moottoria pidetään edelleen yhtenä kaikkien aikojen parhaista bensiinimoottoreista. Vuodesta 1997 alkaen lisättiin uudenaikaisemmat M112 V6-moottorit (E 240, E 280, E 320), mutta ne olivat alttiimpia hammasketjuvioille. W211-sukupolvi luotti edelleen kehitettyihin V6-moottoreihin M272 ja M273. M272-moottoria (E 280, E 350) pidetään tämän aikakauden ongelmallisimpana bensiinimoottorina ajoitusketju- ja tasausakseliongelmien vuoksi.
Mercedes-Benzin E-luokan dieselmoottorit: Historialliset sukupolvet I-II (1993-2009)
Mercedes-Benzin E-luokan dieselmoottoreita hallitsi aluksi vankka OM606-kuusisylinterinen moottori (E 300 diesel/turbodiesel), jonka teho oli 136-177 hv ja josta tuli legendaarinen tuhoutumattomuutensa vuoksi. Vuodesta 1999 alkaen Mercedes mullisti dieselsegmentin CDI-yhteispaineruiskutekniikalla: 143-177 hv:n OM612-moottorit (E 220 CDI, E 270 CDI) tarjosivat huomattavasti tasaisemman käyntiäänen ja enemmän tehoa. Kohokohta oli W211-sukupolven kuusisylinterinen OM648 (E 320 CDI), jossa oli 204-224 hv - tämä Mercedes-Benzin E-Luokan moottori yhdisti vanhan koulukunnan kestävyyden ja modernin tehokkuuden ja kehittyi kaikkien E-Luokan sukupolvien luotettavimmaksi käyttövoimaksi.
| Mercedes-Benz E-luokan moottori |
Teho |
Polttoaineen kulutus |
Tyypilliset heikkoudet |
Luokitus |
| M104 (E 280/320) |
193-224 HV |
9,5-10,2 l/100km |
Käytännössä ei yhtään |
Erittäin hyvä |
| M119 (E 420/500) |
279-326 HV |
11,8-13,5 l/100km |
Suuri kulutus |
Hyvä |
| M112 (E 240/280/320) |
170-224 HV |
8,9-10,1 l/100km |
Ajastusketju 200 000 km:stä alkaen |
Keskimääräinen |
| M272 (E 280/350) |
231-272 HV |
9,1-10,4 l/100km |
Ajoitusketju, tasapainotusakselit |
Ongelmalliset |
| OM606 (E 300 D/TD) |
136-177 HV |
7,8-8,5 l/100km |
Käytännössä ei mitään |
Erittäin hyvä |
| OM612 (E 220/270 CDI) |
143-177 HV |
6,8-7,4 l/100km |
Ruiskut 250 000 km:n jälkeen |
Erittäin hyvä |
| OM648 (E 320 CDI) |
204-224 HV |
7,2-7,8 l/100km |
Käytännössä ei yhtään |
Erittäin hyvä |
Mercedes-Benzin E-luokan moottorit: sukupolvi III (2009-2016)

Mercedes-Benzin kolmas E-luokan sukupolvi (W212/S212) merkitsi siirtymistä nykyaikaiseen moottoritekniikkaan suoraruiskutuksen ja turboahdon myötä, mutta toi mukanaan myös uusia haasteita. Asianmukaisella huollolla nämä Mercedes-Benz E-Klasse -moottorit saavuttavat 250 000-350 000 kilometrin ajokilometrit, jolloin hyväksi havaittuja V6-dieseleitä pidetään edelleen erityisen kestävinä. Uusissa suorasuihkutusbensiinimoottoreissa ilmeni kuitenkin useammin ongelmia koksin ja korkeapainepumppujen kanssa, kun taas AMG-moottorit tulivat alttiiksi turboahtimen vaurioitumiselle urheilullisessa ajossa. Ehdoton kohokohta oli 265 hv:n E 350 CDI - V6-diesel, joka pysyi poikkeuksellisen taloudellisena ja luotettavana suuresta tehostaan huolimatta ja jäi historiaan viimeisenä suurena Mercedes-dieselinä.
Mercedes-Benz E-Luokan bensiinimoottorit: sukupolvi III (2009-2016)
Mercedes-Benzin E-luokan bensiinimoottorivalikoima uudistui täysin ja luotti nykyaikaiseen suoraruiskutukseen. Nelisylinterinen M271 (E 200 CGI, E 250 CGI) 184-211 hv:n teholla oli lähtötason moottori, joka osoittautui luotettavaksi kompromissiksi suorituskyvyn ja kulutuksen välillä. M276 V6-moottorit (E 300, E 350), joiden teho oli 249-306 hv, olivat huomattavasti edeltäjiään tasaisemmat, mutta ne olivat alttiita imuventtiilien kokkareille. Urheiluautoilijoille oli tarjolla AMG M159 -moottorit (E 63 AMG), joiden teho oli 525-585 hv, mutta jotka olivat kuitenkin alttiita turboahtimen vaurioitumiselle ja öljynkulutukselle intensiivisessä käytössä. Mercedes-Benzin E-luokan M276 (E 350) kehittyi tämän sukupolven tasapainoisimmaksi bensiinimoottoriksi.
Mercedes-Benz E-Luokan dieselmoottorit: III sukupolvi (2009-2016)
Mercedes-Benzin E-luokan dieselmoottoreiden välillä oli selkeä jako: nelisylinteriset OM651 (E 200 CDI, E 220 CDI, E 250 CDI) 136-204 hv:n tehoilla osoittautuivat taloudellisiksi ja suurelta osin luotettaviksi, mutta olivat alttiita pakokaasujen takaisinkierrätyksen ja hiukkassuodattimen ongelmille. V6 OM642 -dieselmoottorit (E 300 CDI, E 350 CDI), joiden teho oli 231-265 hv, jatkoivat Mercedeksen vankkojen dieselmoottoreiden perinnettä, ja niitä pidettiin tämän sukupolven luotettavimpina moottoreina. Mercedes-Benz E-Luokan OM642 (E 350 CDI) tarjosi lyömättömän suorituskyvyn ja tehokkuuden suhteen, sillä sen polttoaineenkulutus oli 7,1 litraa 265 hv:n teholla.
| Mercedes-Benz E-luokan moottori |
Teho |
Polttoaineen kulutus |
Tyypilliset heikkoudet |
Luokitus |
| M271 (E 200/250 CGI) |
184-211 HV |
7,2-7,8 l/100km |
Satunnainen korkeapainepumppu |
Hyvä |
| M276 (E 300/350) |
249-306 HV |
8,1-8,9 l/100km |
Venttiilien koksahtaminen |
Hyvä |
| M159 (E 63 AMG) |
525-585 HV |
11,2-12,8 l/100km |
Turboahdin, öljynkulutus |
Kohtalainen |
| OM651 (E 200-250 CDI) |
136-204 HV |
5,2-5,8 l/100km |
EGR, hiukkassuodatin |
Hyvä |
| OM642 (E 300/350 CDI) |
231-265 HV |
6,8-7,1 l/100km |
Erittäin kestävä |
Erittäin hyvä |
Mercedes-Benz E-luokan moottorit: sukupolvi IV (2016-2023)

Mercedes-Benzin neljäs E-luokan sukupolvi (W213/S213) edusti Mercedes-Benzin polttomoottoritekniikan huippua ja esitteli ensimmäistä kertaa miedot hybridijärjestelmät. Näillä Mercedes-Benz E-Klasse -moottoreilla voidaan saavuttaa 200 000-300 000 kilometrin ajokilometrit asianmukaisella huollolla, vaikka elektroniikan ja pakokaasujen puhdistuksen monimutkaisuus johtaa useampiin korjaamokäynteihin. Uudet nelisylinteriset bensiinimoottorit osoittautuivat yllättävän luotettaviksi, kun taas V8-AMG-moottorit olivat edelleen alttiita turboahtimen vaurioitumiselle urheilullisessa ajossa. Ehdoton huippumoottori oli E 300 de, jonka plug-in-hybridijärjestelmän teho oli 306 hv - täydellinen yhdistelmä tehokkuutta ja suorituskykyä, jolla pystyi ajamaan jopa 100 kilometriä puhtaasti sähköllä.
Mercedes-Benz E-Luokan bensiinimoottorit: IV sukupolvi (2016-2023)
Mercedes-Benz E-Klassin bensiinimoottorivalikoima kehitettiin täysin uudelleen ja se perustui modulaariseen moottoriperheeseen. Nelisylinterinen M264 (E 200, E 250, E 300) 184-258 hv:n teholla osoittautui yllättävän hienostuneeksi ja luotettavaksi, kun taas rivikuusisylinterinen M256 (E 350, E 450) 286-367 hv:n teholla oli sekä tehokas että tehokas miedon hybriditekniikan ansiosta. AMG M177/M178 -moottorit (E 53, E 63) 435-630 hv tarjosivat vaikuttavaa suorituskykyä, mutta niissä ilmeni turboahtimien tunnettuja ongelmia ja lisääntynyttä öljynkulutusta intensiivisessä käytössä. Mercedes-Benzin E-luokan M256 (E 450) kehittyi bensiinimoottoreiden tekniseksi huipuksi.
Mercedes-Benz E-Luokan dieselmoottorit: IV sukupolvi (2016-2023)
Mercedes-Benzin E-luokan dieselmoottoreissa Mercedes luotti johdonmukaisesti hyväksi todettuun OM654-moottoriperheeseen. Nelisylinterisiä OM654-moottoreita (E 200 d, E 220 d, E 300 d), joiden teho oli 150-245 hv, pidettiin aikansa moderneimpina ja puhtaimpina dieselmoottoreina, mutta niillä oli taipumusta ongelmiin monimutkaisen pakokaasujen puhdistuksen ja AdBlue-järjestelmän kanssa. Näistä heikkouksista huolimatta ne olivat taloudellisia ja suurelta osin luotettavia. Mercedes-Benzin E-luokka OM654 (E 220 d), jossa oli 194 hv, tarjosi parhaan tasapainon suorituskyvyn, kulutuksen ja luotettavuuden välillä.
Mercedes-Benz E-luokan hybridiajot: IV sukupolvi (2016-2023)
Mercedes-Benz E-Luokka tarjosi ensimmäistä kertaa pistokehybridejä: E 300 e yhdisti 2,0-litraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin 320 hv:n järjestelmätehoksi, kun taas E 300 de oli 306 hv:n dieselhybridi, joka oli ainutlaatuinen yhdistelmä. Nämä Mercedes-Benzin E-luokan moottorit mahdollistivat 50-100 kilometrin puhtaasti sähköisen ajon, mutta niissä ilmeni toisinaan ongelmia monimutkaisen ohjauselektroniikan kanssa.
| Mercedes-Benz E-luokan moottori |
Teho |
Polttoaineen kulutus |
Tyypilliset heikkoudet |
Luokitus |
| M264 (E 200/250/300) |
184-258 HV |
6,8-7,6 l/100km |
Melko luotettava |
Erittäin hyvä |
| M256 (E 350/450) |
286-367 HV |
7,4-8,2 l/100km |
Mild-hybridielektroniikka |
Hyvä |
| M177/M178 (E 53/63 AMG) |
435-630 HV |
9,8-12,5 l/100km |
Turboahdin, öljynkulutus |
Kohtalainen |
| OM654 (E 200-300 d) |
150-245 HV |
4,8-5,6 l/100km |
AdBlue-järjestelmä, pakokaasujen puhdistusmenetelmä |
Hyvä |
| E 300 e/de Hybrid |
306-320 HV |
1,6-2,1 l/100km |
Monimutkainen elektroniikka |
Hyvä |
Mercedes-Benz E-Luokan moottorit: sukupolvi V (2023-nykyinen)
Mercedes-Benzin nykyinen E-luokan sukupolvi (W214/S214) luottaa täysin sähköistämiseen ja edustaa Mercedes-Benzin visiota luksussedanin tulevaisuudesta. Kaikki Mercedes-Benz E-Klassan moottorit on nyt varustettu miedolla hybriditekniikalla tai pistokehybrideinä, kun taas puhtaat polttomoottorit kuuluvat menneisyyteen. Koska sukupolvi on ollut markkinoilla vasta vuodesta 2023 lähtien, pitkäaikaisia kokemuksia ei ole vielä saatavilla, mutta ensimmäiset testit osoittavat lupaavia lähestymistapoja tehokkuuden ja suorituskyvyn suhteen. Huippumoottori on 381 hv:n E 450 4MATIC, joka tarjoaa vaikuttavan yhdistelmän suorituskykyä ja tehokkuutta 48 voltin miedon hybridijärjestelmän ansiosta. Uusi ISG-tekniikka (Integrated Starter Generator) lupaa yli 300 000 kilometrin käyttöiän.
Mercedes-Benz E-Luokan miedohybridi-bensiinimoottori: V-sukupolvi (2023-nykypäivä)
Kolme nelisylinteristä M254-moottoria, joissa on 48 voltin miedohybridijärjestelmä, muodostavat Mercedes-Benzin E-luokan moottorivalikoiman perustan. E 200:n teho on 204 hv, E 300:n 258 hv ja E 450 4MATICin 381 hv järjestelmäteho. Kaikissa Mercedes-Benz E-Klasse -moottoreissa on integroitu käynnistys- ja vaihtovirtamoottori, ja ne voivat tarjota jopa 20 hv:n sähköisen lisätuen. Mercedes-Benz E-luokan M254-moottoria (E 300) pidetään erityisen onnistuneena, ja siitä on kehittymässä tämän sukupolven tasapainoisin moottori - se tarjoaa tasaisen voimantuonnin, eikä siinä ole toistaiseksi ilmennyt suurempia sarjavalmistusongelmia.
Mercedes-Benz E-luokan pistokehybridit: V-sukupolvi (2023-nykypäivä)
Mercedes-Benz E-Klassin plug-in-hybridit E 300 e ja E 400 e tarjoavat 313 ja 381 hv:n järjestelmätehot ja jopa 100 kilometrin sähköisen toimintasäteen. Näissä Mercedes-Benz E-luokan moottoreissa yhdistyvät hyväksi todettu M254-bensiinimoottori, tehokas sähkömoottori ja 25,4 kWh:n akku. E 400 e on kehittymässä mallisarjan lippulaivaksi, ja se tarjoaa urheilullista ajosuoritusominaisuutta alhaisella polttoaineenkulutuksella.
Mercedes-Benz E-luokan dieselmoottorit: V-sukupolvi (2023-nykypäivä)
Yllättäen Mercedes jatkaa dieselmoottoreiden tarjoamista: E 220 d, jossa on 197 hv, ja E 300 d, jossa on 245 hv, perustuvat hyväksi todettuun OM654-moottoriin, mutta nyt 48 voltin miedon hybridin tuella. Nämä Mercedes-Benzin E-luokan moottorit jatkavat taloudellisten ja pitkäikäisten Mercedes-dieselien perinnettä, mutta ovat monimutkaisen pakokaasunpuhdistusjärjestelmän vuoksi muuttuneet huoltointensiivisemmiksi.
Mercedes-Benz E-luokan AMG-moottorit: V-sukupolvi (2023-nykypäivä)
Mercedes-AMG E 53 4MATIC+, jossa on 449 hv, yhdistää M256-rivikuusisylinterisen moottorin sähköiseen avustukseen ja tarjoaa vaikuttavan ajosuoritteen. Tässä Mercedes-Benzin E-luokan moottorissa ei ole toistaiseksi ilmennyt suurempia ongelmia, mutta pitkäaikaisia kokemuksia ei ole vielä saatavilla.
| Mercedes-Benz E-luokan moottori |
Teho |
Polttoaineen kulutus |
Tyypilliset heikkoudet |
Luokitus |
| M254 (E 200/300) |
204-258 HV |
6,2-6,8 l/100km |
Ei sarjaongelmia toistaiseksi |
Erittäin hyvä |
| M254 (E 450 4MATIC) |
381 HV |
7,1-7,6 l/100km |
Monimutkainen, mutta lupaava |
Hyvä |
| E 300/400 e Hybrid |
313-381 HV |
0,8-1,2 l/100km |
Ei vielä pitkän aikavälin kokemuksia |
Hyvä |
| OM654 (E 220/300 d) |
197-245 HV |
5,1-5,8 l/100km |
Monimutkainen pakokaasujen puhdistus |
Hyvä |
| M256 (E 53 AMG) |
449 HV |
8,6-9,2 l/100km |
Ei vielä pitkäaikaisia kokemuksia |
Hyvä |
Johtopäätökset: Mercedes-Benz E-Luokan kaikkien sukupolvien parhaat moottorit
Mercedes-Benzin E-luokan moottoreiden kehitys osoittaa kiehtovan matkan ensimmäisten sukupolvien mekaanisesta täydellisyydestä nykypäivän erittäin monimutkaiseen sähköistämiseen. Siinä missä historialliset Mercedes-Benz E-luokan moottorit tekivät vaikutuksen tuhoutumattomuudellaan ja pitkäikäisyydellään, nykyaikaiset käyttövoimat pisteet tehokkuudellaan ja ympäristöystävällisyydellään. Mercedeksen dieseleiden kulta-aika saattaa olla ohi, mutta uudet mild-hybridijärjestelmät lupaavat premium-sedanille lupaavaa tulevaisuutta.
- Paras Mercedes-Benz E-Luokan bensiinimoottori:
M254 (E 300, sukupolvi V), jossa on 258 hv ja 48 voltin mild-hybridijärjestelmä, yhdistää nykyaikaisen tehokkuuden ja Mercedeksen hyväksi todetun laadun, ja sitä pidetään bensiinimoottoreiden teknisenä huippuna.
- Paras Mercedes-Benz E-luokan dieselmoottori:
OM648 (E 320 CDI, sukupolvet I-II), jossa on 224 hv, on edelleen premium-dieselien vertailukohta, sillä se tarjoaa ylittämätön yhdistelmän suorituskykyä, taloudellisuutta ja yli 500 000 kilometrin käyttöikää.
- Paras Mercedes-Benzin E-luokan hybridimoottori:
E 300 de (IV-sukupolvi) 306 hv:n plug-in-hybridijärjestelmän teholla luokkansa ainoana dieselhybridinä, joka voi ajaa jopa 100 kilometriä puhtaasti sähköllä.
Kaikkien Mercedes-Benz E-Klasse -sukupolvien huolto- ja varaosien osalta AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella ja asiantuntevalla neuvonnalla.
Suosituimmat aiheeseen liittyvät tuotteet: