Sisällysluettelo
Ford Ranger moottorit
Ford Ranger on vakiinnuttanut asemansa vankkana pickup-autona vuonna 1983 tapahtuneesta esittelystään lähtien, ja Ford Ranger moottoreita on tarjolla monipuolinen valikoima neljässä sukupolvessa. Jokainen sukupolvi on tuonut mukanaan uutta teknologiaa ja erilaisia vahvuuksia, jotka ovat kehittyneet yksinkertaisista imumoottoreista nykyaikaisiin turbodieseleihin ja hybrideihin.

Ford Ranger moottorit: Historialliset sukupolvet I-III (1983-2011)
Kolme ensimmäistä Ford Ranger -sukupolvea muokkasivat kompaktin amerikkalaisen pickupin imagoa lähes kolmen vuosikymmenen ajan, ja niille oli ominaista yksinkertainen mutta vankka tekniikka. Ajokilometrit vaihtelivat suuresti moottorityypin ja huollon mukaan: kun hyväksi havaitut V6-bensiinimoottorit saavuttivat asianmukaisella hoidolla helposti 400 000-500 000 kilometrin ajokilometrit, varhaiset nelisylinteriset moottorit vaativat usein suurempia korjauksia 200 000-300 000 kilometrin välillä. Tämän aikakauden Ford Ranger moottorit tunnettiin pitkäikäisyydestään, mutta myös korkeasta polttoaineenkulutuksestaan. Historiallisten sukupolvien ehdoton huippumoottori oli 4,0-litrainen V6-bensiinimoottori (Kölnin moottori), jossa yhdistettiin optimaalisesti teho, luotettavuus ja kestävyys, ja sitä pidetään vielä nykyäänkin yhtenä parhaista Ford-moottoreista.
Ford Ranger bensiinimoottorit: Historialliset sukupolvet I-III (1983-2011)
Ford Ranger bensiinimoottorivalikoima käsitti eri iskutilavuuskokoja 2,0-4,0 litraan. Ensimmäisessä sukupolvessa (1983-1992) Ford Ranger aloitti 2,0-litraisella nelisylinterisellä (75 hv) ja 2,3-litraisella nelisylinterisellä (80-100 hv). Läpimurron teki 2,8-litrainen V6-moottori (115 hv), joka myöhemmin korvattiin legendaarisella 2,9-litraisella V6-moottorilla (140 hv). Toisessa sukupolvessa (1993-1997) esiteltiin uudistettu 4,0-litrainen V6-moottori, jonka teho oli jopa 160 hv ja joka vakiinnutti asemansa luotettavimpana Ford Ranger moottorina. Kolmannessa sukupolvessa (1998-2011) tämä moottori saavutti jopa 207 hv:n tehon, ja sitä pidettiin lähes tuhoutumattomana. Pienemmät nelisylinteriset Ford Ranger -moottorit kärsivät ajoittain sylinterin pään tiivisteongelmista, kun taas V6-moottoreissa ongelmia oli lähinnä vesipumpun ja toisinaan myös ajoitusketjun kanssa.
Ford Ranger dieselmoottorit: Historialliset sukupolvet I-III (1983-2011)
Ford Ranger dieselmoottoreita oli saatavilla Euroopassa pääasiassa historiallisissa sukupolvissa. 2,5-litrainen turbodiesel (78-109 hv) perustui Mazda WL -moottoriin, ja sitä oli saatavana toisesta sukupolvesta alkaen. Myöhemmin lisättiin 3,0-litrainen turbodiesel (156 hv), joka perustui Ford Duratorq -moottoriin. Nämä Ford Ranger TDCi-moottorit osoittautuivat erittäin taloudellisiksi (7-8 l/100 km) ja kestäviksi, mutta kärsivät toisinaan korkeapainepumpun ja turboahtimen ongelmista. 2.5 TDCi kehittyi historiallisten sukupolvien parhaaksi dieselmoottoriksi.
Ford Ranger moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
2.0/2.3 4-sylinterinen. | 75-100 HV | 9,0-11,0 l/100km | Sylinterin pään tiiviste | Keskimääräinen |
2,8/2,9 V6 | 115-140 HV | 10,0-12,0 l/100km | Vesipumppu, kestävä | Hyvä |
4,0 V6 | 160-207 HV | 11,0-13,0 l/100km | Erittäin kestävä, vesipumppu | Erittäin hyvä |
2,5 TDCi | 78-109 HV | 7,0-8,0 l/100km | Korkeapainepumppu, turboahdin | Hyvä |
3.0 TDCi | 156 HV | 8,0-9,0 l/100km | Turboahdin, ruiskutussuuttimet | Keskimääräinen |

Ford Ranger moottorit: sukupolvi IV (2012-2022)
Neljäs Ford Ranger -sukupolvi merkitsi täysin uutta alkua ja siirtymistä nykyaikaisiin, tehokkaampiin voimansiirtojärjestelmiin. Tätä sukupolvea pidetään kaikista Ford Ranger -sukupolvista tasapainoisimpana, ja sen ajokilometrejä voidaan saavuttaa helposti 300 000-400 000 kilometriä asianmukaisella huollolla. Useimmissa moottoreissa on vasta 150 000 kilometrin jälkeen ensimmäiset merkit suuremmista huoltotöistä, jotka kohdistuvat lähinnä turboahtimeen ja ruiskutusjärjestelmään. Ehdoton kohokohta oli 3,2-litrainen turbodiesel, jossa oli 200 hv - tehokas ja luotettava moottori, joka soveltui sekä raskaaseen kuormitukseen että jokapäiväiseen käyttöön. Sen sijaan 2,2-litrainen turbodiesel osoittautui ongelmalliseksi, sillä turboahtimessa ja pakokaasujen takaisinkierrätyksessä oli usein ongelmia.
Ford Ranger bensiinimoottorit: sukupolvi IV (2012-2022)
Ford Ranger bensiinimoottorivalikoima vaihteli tässä sukupolvessa alueittain. Euroopassa 2,5-litrainen imumoottori (166 hv) hallitsi aluksi, mutta se korvattiin nopeasti nykyaikaisemmilla turboahdetuilla moottoreilla. Tärkein Ford Ranger bensiinimoottori oli 2,3-litrainen EcoBoost (270 hv) Ranger Raptorissa, joka oli saatavilla vuodesta 2019 alkaen. Tämä Ford Ranger moottori perustui Mustangin yksikköön ja tarjosi vaikuttavan suorituskyvyn, mutta kärsi korkeasta polttoaineenkulutuksesta (12-14 l/100 km) ja ajoittaisista ongelmista suoraruiskutuksen kanssa. V6-vaihtoehtoja oli saatavilla myös muilla markkinoilla, mutta niitä ei ollut tarjolla Euroopassa.
Ford Ranger dieselmoottorit: sukupolvi IV (2012-2022)
Ford Ranger 2.2 TDCi (85-160 hv) muodosti dieselmalliston perustan, mutta osoittautui tämän sukupolven ongelmallisimmaksi moottoriksi. Usein esiintyvät turboahtimen viat, pakokaasujen takaisinkierrätykseen ja korkeapainepumppuun liittyvät ongelmat tekivät siitä ongelmalapsen. Ford Ranger 3.2 TDCi, jossa oli 147 kW (200 hv) ja joka vakiinnutti asemansa sukupolven luotettavimpana ja tehokkaimpana moottorina, oli huomattavasti parempi. Tämä viisisylinterinen turbodiesel tarjosi erinomaisen vetovoiman (470 Nm), kohtuulliset kulutusarvot (8-9 l/100 km) ja korkean luotettavuuden. Molemmissa Ford Ranger TDCi -moottoreissa oli nykyaikainen common-rail -ruiskutus, jossa oli SCR-katalysaattori ja hiukkassuodatin Euro 6 -standardin täyttämiseksi.
Ford Ranger moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
2.5 imumoottori | 166 HV | 10,0-11,0 l/100km | Vanhentunut, korkea polttoaineenkulutus | Kohtalainen |
2.3 EcoBoost | 270 HV | 12,0-14,0 l/100km | Suoraruiskutus, korkea polttoaineenkulutus | Keskimääräinen |
2.2 TDCi | 85-160 HV | 6,5-7,5 l/100km | Turboahdin, EGR, korkeapainepumppu | Ongelmallinen |
3.2 TDCi | 200 HV | 8,0-9,0 l/100km | Erittäin vankka, tehokas | Erittäin hyvä |

Ford Ranger moottorit: sukupolvi V (2023-nykyinen)
Nykyinen Ford Ranger -sukupolvi edustaa uusinta tekniikan tasoa ja luottaa täysin kehittyneellä elektroniikalla varustettuihin turbomoottoreihin. Kaikissa moottoreissa on start-stop-järjestelmät ja optimoitu pakokaasujen jälkikäsittely. Koska sukupolvi on ollut markkinoilla vasta vuodesta 2023 lähtien, pitkäaikaisia kokemuksia ei ole vielä saatavilla, mutta ensimmäiset testit osoittavat lupaavia lähestymistapoja suorituskyvyn ja tehokkuuden suhteen. Huippumoottori on Ranger Raptorin uudistettu 3,0-litrainen V6-turbodiesel, jossa on 250 hevosvoimaa ja jossa yhdistyvät urheilullinen ajosuoritus ja hyväksyttävät polttoaineen kulutuslukemat. Uuden sukupolven moottoreille luvataan yli 350 000 kilometrin käyttöikä, sillä ne on kehitetty alusta alkaen.
Ford Ranger bensiinimoottorit: Sukupolvi V (2023-nykypäivä)
Ford Ranger moottorivalikoiman perustana on uudistettu 2,3-litrainen EcoBoost, jossa on 206 kW (280 hv) Ranger Raptorissa. Tässä Ford Ranger -moottorissa on twin-scroll-turboahdin ja viiveenestojärjestelmä spontaania kaasuvastetta varten. Ford Ranger 2.3 EcoBoost -moottoria pidetään huomattavasti edeltäjäänsä kypsempänä, ja siitä on kehittymässä uuden sukupolven paras bensiinimoottori - se tarjoaa tasaisen tehonluovutuksen, eikä siinä ole toistaiseksi ilmennyt suurempia sarjaongelmia. Myös pienemmillä turbomoottoreilla varustettuja alueversioita on tarjolla, mutta niitä ei ole saatavilla kaikilla markkinoilla.
Ford Ranger dieselmoottorit: Sukupolvi V (2023-nykyinen)
Ford Ranger turbodieseleitä on saatavana kaksi: yksiturboinen 2,0-litrainen 125 kW:n (170 hv) ja kaksiturboinen 2,0-litrainen 154 kW:n (210 hv) turbomoottori. Molemmat Ford Ranger TDCi -moottorit perustuvat hyväksi todettuun EcoBlue-yksikköön, ja niissä on moderni 10-vaihteinen automaattivaihteisto. Ford Ranger 2.0 Bi-Turbo on kehittymässä tämän sukupolven luotettavimmaksi moottoriksi ja jatkaa Ford Ranger tehokkaiden dieselmoottoreiden perinnettä. Lisäksi Ranger Raptorissa on 3,0-litrainen V6-turbodiesel (184 kW/250 hv), jossa yhdistyvät maksimaalinen suorituskyky ja kohtuulliset kulutusarvot (9-10 l/100 km).
Ford Ranger hybridiveto: sukupolvi V (2023-nykyinen)
Ensimmäistä kertaa Ford Ranger historiassa on ilmoitettu vuonna 2024 lanseerattavaksi pistokehybridiauto. Siinä yhdistyy 2,3-litrainen EcoBoost-moottori ja sähkömoottori, ja järjestelmän teho on yli 300 hv.
Ford Ranger moottori | Teho | Polttoaineen kulutus | Tyypilliset heikkoudet | Luokitus |
---|---|---|---|---|
2.3 EcoBoost | 280 HV | 11,0-12,0 l/100km | Ei sarjan ongelmia toistaiseksi | Erittäin hyvä |
2.0 TDCi Single-Turbo | 170 HV | 7,0-8,0 l/100km | Vankka, hyväksi todettu | Hyvä |
2.0 TDCi Bi-Turbo | 210 HV | 7,5-8,5 l/100km | Erittäin vankka, tehokas | Erittäin hyvä |
3.0 V6 TDCi | 250 HV | 9,0-10,0 l/100km | Monimutkainen, mutta tehokas | Hyvä |

Johtopäätös: Kaikkien sukupolvien parhaat Ford Ranger moottorit
Ford Ranger moottoreiden kehityksessä näkyy selvästi muutos yksinkertaisista, mutta kestävistä yksiköistä nykyaikaisiin, tehokkaampiin käyttövoimiin. Kun historialliset V6-bensiinimoottorit tekivät vaikutuksen tuhoutumattomuudellaan, nykyaikaiset turbodieselit tekevät vaikutuksen tehon ja tehokkuuden yhdistelmällään. Uusi sukupolvi lupaa optimaalisen tasapainon suorituskyvyn, kulutuksen ja luotettavuuden välillä.
- Paras Ford Ranger bensiinimoottori:
Ford Ranger 4,0-litrainen V6-moottori (historialliset sukupolvet) on edelleen lyömätön kestävyydessään, kun taas moderni 2.3 EcoBoost (sukupolvi V) tarjoaa parhaan yhdistelmän tehoa ja tekniikkaa.
- Paras Ford Ranger dieselmoottori:
Ford Ranger 3.2 TDCi (200 hv, sukupolvi IV) tarjoaa parhaan yhdistelmän luotettavuutta, tehoa ja jokapäiväistä käytettävyyttä, ja sen jälkeen tulee uusi viidennen sukupolven 2.0 Bi-Turbo TDCi.
- Paras Ford Ranger hybridimoottori:
Julkistettu pistokehybridi (sukupolvi V) lupaa mielenkiintoisen vaihtoehdon ympäristötietoisille käyttäjille, jotka eivät kuitenkaan halua luopua pickup-ominaisuuksista.
Kaikkien Ford Ranger -sukupolvien huoltoon ja varaosiin AUTODOC tarjoaa kattavan valikoiman alkuperäisiä ja laadukkaita varaosia nopealla toimituksella.